Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krabbsaltarn

Höstgenomgång av mercruiser motor och drev

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med mercruiser 5,7 och bravo 3 drev, årsmodell 98 skall det vara med avväxlat glykol kylsystem.

Nu har första säsongen avslutats och jag skall för första gången gå igenom grejorna. Så min fråga går till personer som kan detta.

Vill spara ner kostnader på service som man kan utföra själv.

 

1 byta motorolja, detta fixar jag själv, har köpt en enkel oljepump för tömning av gammal olja. Och nytt oljefilter.

2 byta olja i drevet, detta tänkte jag göra själv. Vad bör man tänka på här?

3 kontrollera impeller, ringde och beställde en ny, fick sedan höra av ett proffs att bravo 3 drev har ingen impeller i drevet? Var sitter då den? Och har jag beställt fel då, kan man ju undra. Beställde en ny med lock och Oring, här behöver jag goda råd, var sitter den? Jag utgår från att den sitter på motorn då, Vilka verktyg skall jag ha här?

4 glykolisera drevet, tänkte att jag kan ställa en hink med glykolblandat vatten på badbryggan och dra ner en slang till muffen som monteras på drevet, sedan tänkte jag bara starta tills glykolvattnet sugits igenom drevet. Kan man göra så?

5 byta anoder på drev och trimplan, såg att Biltemas hade satser till detta. Goda råd här skulle vara till hjälp.

Just nu är det detta jag kan komma på. Är det något annat som bör göras?

 

Propparna speciellt den innersta är lite stött i kanterna, hur kontrollerar man att dom är ok? Vill helst inte byta om det inte är nödvändigt! Finns roligare saker att köpa för 10000kr

 

All input är välkommen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propparna byter man inte man lämnar in på lagning, drevet behöver ingen glykol däremot motorn du har en sjövattensida som kyler din glykolsida. Drevet behöver nya bälgar vart 5 år så då är det dax nu inget du fixar med tanke på frågorna så beställ service. Till drevet behöver du låsbultar o kätting med bra lås om du inte tänker montera av det annars gör någon annan det åt dig nytt är väldigt dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Impellerpumpen så sitter nog den på sidan av motorn troligtvis remdriven. alt mitt i vevaxelnsremskiva/ svängningsdämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propparna byter man inte man lämnar in på lagning, drevet behöver ingen glykol däremot motorn du har en sjövattensida som kyler din glykolsida. Drevet behöver nya bälgar vart 5 år så då är det dax nu inget du fixar med tanke på frågorna så beställ service. Till drevet behöver du låsbultar o kätting med bra lås om du inte tänker montera av det annars gör någon annan det åt dig nytt är väldigt dyrt

Jag har fått lära mig att sjövattensidan bör spolas med glykol för att förhindra frysning. Det var det som jag tänkte göra med hinken på badbryggan, kopplad med slang till sjövattenintaget.

 

Bälgar byttes 2014 av förra ägaren.

 

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anv minst 20 liter 50/50 glykolvatten för att säkerställa att hela systemet får frostskydd. Samla upp vattnet som kommer ut ur drevet spara till nästa säsong. Kolla också hur många - grader vattnet tål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anv minst 20 liter 50/50 glykolvatten för att säkerställa att hela systemet får frostskydd. Samla upp vattnet som kommer ut ur drevet spara till nästa säsong. Kolla också hur många - grader vattnet tål.

 

Låter rimligt om man har en sjövattenkyld motor. TS har väl slutet system så det är bara sjösidan mot värmeväxlaren som ska köras igenom och det bör väl räcka med lite drygt hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är upp till var o en hur mycket man vill köra igenom. Jag vet att TS har färskvattenkylning, så har även jag. Slangar, värmeväxlare, limpor, etc etc blir liter om man slår ihop allt.

Jag har kommit till slutsatsen att det går åt ca 15-18 liter innan det blir samma fryspunkt på det som kommer ut ur drevet som det som är i 20 litersdunken. Det späder ganska bra i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter i underkant på motorn styrbord sida och pumpen är remdriven så ett enkelt sett att hitta den är att följa remmen. Två grova slangar är kopplade i bakkant

Själv har jag en oljekanna med flytande tvål i som jag sprutar in vid impellern för att mycket enklare få loss den. Likaså vid montering.

Notera åt vilket håll vingarna på impellern pekar när du tar loss den. Montera likadant

 

Innan konservering bör man köra motorn med sötvatten för att få bort saltet. Gärna så motorn får upp lite temp

Om du har slutet system så räcker det med 10L glykolblandning.

Om du har färskvattenssystem(mest troligt) så bör motorn tömmas på vatten innan du kör igenom glykolblandning och 20L som nämnts är inte fel

 

Om du har färskvattenssystem och vv-beredare så är systemet än större

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang som antingen kopplas till drev (med adapter typ hörlurar) eller bottenintag (med adapter typ stötta) beroende på motor/drev. Min förra (Merc 4,3/Alpha one gen 2) behövde matas på båda ställena samtidigt - ganska pyssligt.

Slangen har på mitten Biltemas Y-koppling med avstängningsventiler, den ena delen går till vattenutkastaren på huset.

Den andra går till en 25-litersdunk med glykolblandning (ca 50%) på dunken har jag en tappkran. På tappkranen har jag silvertejpat på gardenaslangen i brist på bättre koppling. Glykoldunken ställes på taket på båten.

 

Startar motorn med sötvatten inkopplat och varmkör motorn med lite förhöjda varv ordentligt, minst en halvtimme.

Därefter slår jag om ventilerna på y-kopplingen så att den suger glykolvatten, jag låter ca 15 liter glykol blandning gå igneom motorn överskottet samlas upp för användning nästa år.

Motorn stängs av och kranen på glykoldunken likaså.

 

Nu tar jag loss dunkenslangen från y-kopplingen samt skruvar loss gardenakopplingen. Jag lindar några varv silvertejp runt slangen, då passar denna så att det går att trycka fast den i inloppet till toan.

Efter det öppnar jag kranen på dunken igen (dunken fortfarande på taket) sen pumpar jag igenom glykol genom toan.

 

Detta är det smidigaste sätt jag har kommit på.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra förutom att motorn bör tömmas på vattnet innan du kör in glykolblandningen, en v8 rymmer väldigt mycket vatten o tömmer du inte först så blir din glykolblandning väldigt mycket utspädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det första som kommer ut är ju väldigt utspätt. Jag kör enligt metoden att jag kör igenom lite mer istället och så kollar jag fryspunkten på det som kommer ut.

Detta tycker jag är betydligt smidigare än att tömma systemet på sötvatten först. Båda metoderna ger dock önskat resultat.

Jag har iofs bara grejat med inombordare med slutet kylsystem, om de är sjövattenkylda kanske det går åt Mycket glykolblandning.

 

Jag tycker det funkar riktigt bra och jag har klarat mig på en stor dunk (12 liter ?) koncentrerad glykol från Biltema till både toa och motor i tre år. Så så jättemycket spill blir det inte. Jag tycker det är värt de kronorna att det är smidigt.

Första året med drev försökte jag koppla in glykolen med stillastående motor, det var svårt att få det tätt mot botten och impellern var halvdålig. Detta resulterade i jättemycket spill, kladd och jobb innan jag fick det att suga i sig ordentligt.

 

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang som antingen kopplas till drev (med adapter typ hörlurar) eller bottenintag (med adapter typ stötta) beroende på motor/drev. Min förra (Merc 4,3/Alpha one gen 2) behövde matas på båda ställena samtidigt - ganska pyssligt.

Slangen har på mitten Biltemas Y-koppling med avstängningsventiler, den ena delen går till vattenutkastaren på huset.

Den andra går till en 25-litersdunk med glykolblandning (ca 50%) på dunken har jag en tappkran. På tappkranen har jag silvertejpat på gardenaslangen i brist på bättre koppling. Glykoldunken ställes på taket på båten.

 

Startar motorn med sötvatten inkopplat och varmkör motorn med lite förhöjda varv ordentligt, minst en halvtimme.

Därefter slår jag om ventilerna på y-kopplingen så att den suger glykolvatten, jag låter ca 15 liter glykol blandning gå igneom motorn överskottet samlas upp för användning nästa år.

Motorn stängs av och kranen på glykoldunken likaså.

 

Nu tar jag loss dunkenslangen från y-kopplingen samt skruvar loss gardenakopplingen. Jag lindar några varv silvertejp runt slangen, då passar denna så att det går att trycka fast den i inloppet till toan.

Efter det öppnar jag kranen på dunken igen (dunken fortfarande på taket) sen pumpar jag igenom glykol genom toan.

 

Detta är det smidigaste sätt jag har kommit på.

/Niclas

Detta låter som en bra metod, jag tänkte själv att man kan försöka samla upp glykolen efter att det passerat systemet, men det kommer från flera utsläpp har jag noterat efter att kört den med muff.

Menar du att det finns anslutningar till avgasutsläppet för att samla upp glykolen eller använder du en balja/tunna för uppsamling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

anv minst 20 liter 50/50 glykolvatten för att säkerställa att hela systemet får frostskydd. Samla upp vattnet som kommer ut ur drevet spara till nästa säsong. Kolla också hur många - grader vattnet tål.[/

 

Jag skall fylla en vintunna med glykolbrine så det skall väl räcka,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter i underkant på motorn styrbord sida och pumpen är remdriven så ett enkelt sett att hitta den är att följa remmen. Två grova slangar är kopplade i bakkant

Själv har jag en oljekanna med flytande tvål i som jag sprutar in vid impellern för att mycket enklare få loss den. Likaså vid montering.

Notera åt vilket håll vingarna på impellern pekar när du tar loss den. Montera likadant

 

Innan konservering bör man köra motorn med sötvatten för att få bort saltet. Gärna så motorn får upp lite temp

Om du har slutet system så räcker det med 10L glykolblandning.

Om du har färskvattenssystem(mest troligt) så bör motorn tömmas på vatten innan du kör igenom glykolblandning och 20L som nämnts är inte fel

 

Om du har färskvattenssystem och vv-beredare så är systemet än större

Då skall jag säkert hitta den, det svåraste nu är att komma åt allt då det är trångt i motorrummet, det är inte lätt att komma ner själv, får se hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en båt med mercruiser 5,7 och bravo 3 drev, årsmodell 98 skall det vara med avväxlat glykol kylsystem.

Nu har första säsongen avslutats och jag skall för första gången gå igenom grejorna. Så min fråga går till personer som kan detta.

Vill spara ner kostnader på service som man kan utföra själv.

 

1 byta motorolja, detta fixar jag själv, har köpt en enkel oljepump för tömning av gammal olja. Och nytt oljefilter.

2 byta olja i drevet, detta tänkte jag göra själv. Vad bör man tänka på här?

3 kontrollera impeller, ringde och beställde en ny, fick sedan höra av ett proffs att bravo 3 drev har ingen impeller i drevet? Var sitter då den? Och har jag beställt fel då, kan man ju undra. Beställde en ny med lock och Oring, här behöver jag goda råd, var sitter den? Jag utgår från att den sitter på motorn då, Vilka verktyg skall jag ha här?

4 glykolisera drevet, tänkte att jag kan ställa en hink med glykolblandat vatten på badbryggan och dra ner en slang till muffen som monteras på drevet, sedan tänkte jag bara starta tills glykolvattnet sugits igenom drevet. Kan man göra så?

5 byta anoder på drev och trimplan, såg att Biltemas hade satser till detta. Goda råd här skulle vara till hjälp.

Just nu är det detta jag kan komma på. Är det något annat som bör göras?

 

Propparna speciellt den innersta är lite stött i kanterna, hur kontrollerar man att dom är ok? Vill helst inte byta om det inte är nödvändigt! Finns roligare saker att köpa för 10000kr

 

All input är välkommen!

Jag tackar för alla svar så långt, det ända som jag inte fått något tips på är oljebyte i drevet, och efter lite undersökning själv så verkar det svårt att se och komma åt denna påfyllning. Kan bli så att jag får lämna bort detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har köpt en båt med mercruiser 5,7 och bravo 3 drev, årsmodell 98 skall det vara med avväxlat glykol kylsystem.

Nu har första säsongen avslutats och jag skall för första gången gå igenom grejorna. Så min fråga går till personer som kan detta.

Vill spara ner kostnader på service som man kan utföra själv.

 

1 byta motorolja, detta fixar jag själv, har köpt en enkel oljepump för tömning av gammal olja. Och nytt oljefilter.

2 byta olja i drevet, detta tänkte jag göra själv. Vad bör man tänka på här?

3 kontrollera impeller, ringde och beställde en ny, fick sedan höra av ett proffs att bravo 3 drev har ingen impeller i drevet? Var sitter då den? Och har jag beställt fel då, kan man ju undra. Beställde en ny med lock och Oring, här behöver jag goda råd, var sitter den? Jag utgår från att den sitter på motorn då, Vilka verktyg skall jag ha här?

4 glykolisera drevet, tänkte att jag kan ställa en hink med glykolblandat vatten på badbryggan och dra ner en slang till muffen som monteras på drevet, sedan tänkte jag bara starta tills glykolvattnet sugits igenom drevet. Kan man göra så?

5 byta anoder på drev och trimplan, såg att Biltemas hade satser till detta. Goda råd här skulle vara till hjälp.

Just nu är det detta jag kan komma på. Är det något annat som bör göras?

 

Propparna speciellt den innersta är lite stött i kanterna, hur kontrollerar man att dom är ok? Vill helst inte byta om det inte är nödvändigt! Finns roligare saker att köpa för 10000kr

 

All input är välkommen!

Jag tackar för alla svar så långt, det ända som jag inte fått något tips på är oljebyte i drevet, och efter lite undersökning själv så verkar det svårt att se och komma åt denna påfyllning. Kan bli så att jag får lämna bort detta.

 

 

Att byta olja på drevet är enkelt

Du har en plugg i botten på drevet. Sitter framtill på ena sidan i höjd med där fenan börjar

På överhusets babord sida högt upp så har du en nivåplugg

Fäll ner drevet och lossa bottenpluggen. Öppna locket på expansionskärlet i motorrummet så rinner oljan ut lättare. Efter en liten stund kan du även öppna nivåpluggen.

Påfyllnaden görs från bottenpluggen och oljan pumpas upp tills olja kommer ur nivåpluggen. I med pluggen och pumpa vidare tills olja kommer upp i expansionskärlet

Drevet skall vara nedfällt när ovan görs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har köpt en båt med mercruiser 5,7 och bravo 3 drev, årsmodell 98 skall det vara med avväxlat glykol kylsystem.

Nu har första säsongen avslutats och jag skall för första gången gå igenom grejorna. Så min fråga går till personer som kan detta.

Vill spara ner kostnader på service som man kan utföra själv.

 

1 byta motorolja, detta fixar jag själv, har köpt en enkel oljepump för tömning av gammal olja. Och nytt oljefilter.

2 byta olja i drevet, detta tänkte jag göra själv. Vad bör man tänka på här?

3 kontrollera impeller, ringde och beställde en ny, fick sedan höra av ett proffs att bravo 3 drev har ingen impeller i drevet? Var sitter då den? Och har jag beställt fel då, kan man ju undra. Beställde en ny med lock och Oring, här behöver jag goda råd, var sitter den? Jag utgår från att den sitter på motorn då, Vilka verktyg skall jag ha här?

4 glykolisera drevet, tänkte att jag kan ställa en hink med glykolblandat vatten på badbryggan och dra ner en slang till muffen som monteras på drevet, sedan tänkte jag bara starta tills glykolvattnet sugits igenom drevet. Kan man göra så?

5 byta anoder på drev och trimplan, såg att Biltemas hade satser till detta. Goda råd här skulle vara till hjälp.

Just nu är det detta jag kan komma på. Är det något annat som bör göras?

 

Propparna speciellt den innersta är lite stött i kanterna, hur kontrollerar man att dom är ok? Vill helst inte byta om det inte är nödvändigt! Finns roligare saker att köpa för 10000kr

 

All input är välkommen!

Jag tackar för alla svar så långt, det ända som jag inte fått något tips på är oljebyte i drevet, och efter lite undersökning själv så verkar det svårt att se och komma åt denna påfyllning. Kan bli så att jag får lämna bort detta.

 

Att byta olja på drevet är enkelt

Du har en plugg i botten på drevet. Sitter framtill på ena sidan i höjd med där fenan börjar

På överhusets babord sida högt upp så har du en nivåplugg

Fäll ner drevet och lossa bottenpluggen. Öppna locket på expansionskärlet i motorrummet så rinner oljan ut lättare. Efter en liten stund kan du även öppna nivåpluggen.

Påfyllnaden görs från bottenpluggen och oljan pumpas upp tills olja kommer ur nivåpluggen. I med pluggen och pumpa vidare tills olja kommer upp i expansionskärlet

Drevet skall vara nedfällt när ovan görs

Tack för det, det låter ju ungefär som på utombordsmotorn. Fast på min gamla utombordare så var det fullt när det kom olja till nivåpluggen. Varför har man ens en nivåplugg då kan man undra? Ok men då skall det nog ordna sig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...