Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jojjeblom

Smartcraftinstrumentet varnar för låg oljenivå Mercury Optimax?

Rekommendera Poster

Ja som topic lyder så varnar den för låg oljenivå i oljetanken/eller att sensorn är ur funktion.

 

Oljetanken är fylld, någon som vet vad detta handlar om, motor är en ny Mercury Optimax 90hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en norsk reset, samt nollställde instrumenten till fabriksinställningarna utan framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har vel två möjligheter: antigen att oljetank inte är fylld, eller känner inte av att den er fyld, -eller att slangen ligger i klem så att den känner av att det inte kommer tilräckligt med olja til motorn. Då kvittar det om tanken är fyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att givaren ev är kass, ska kolla över slangar mm att inget ligger i kläm.

 

Förstår jag rätt så ska den varna med ljudsignal om den ej får olja men det är endast i instrumentet den varnar för låg nivå/givare ur funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har 2 alternativ på oljetanken.Antingen behållare i båten eller i maskin så då måste du programera för oljebehållare i maskin Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har 2 alternativ på oljetanken.Antingen behållare i båten eller i maskin så då måste du programera för oljebehållare i maskin Med vänlig hälsning Tutte

Ok, du menar att jag behöver kalibrera instrumentet att känna av oljetanken i motorn?

 

Motorn har ju tanken inbyggd under motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Har en liten behållare under motorkåpan, den är fylld. Samt en extern tank, den har också bra mängd. Men har en lös kabel från nivågivaren i tanken. Testade sätta den kabel på nollan på batteriet. Men gav inget resultat. Dunken har två öppningar, den ena där givaren sitter, den andra för att fylla på. Öppnade fel en gång, fick upp givaren. Då lossnade även kabeln, som satt på antingen plus eller minus pol på batteriet. Har sökt mer info. Den har varnat i 2 år nu. Kollar oljan manuellt, men visst, funderat på att lämna in båten för det, men känts som för mycket bök. 

 

Jo, har en 2.5L 135 Hk från -06

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Har en liten behållare under motorkåpan, den är fylld. Samt en extern tank, den har också bra mängd. Men har en lös kabel från nivågivaren i tanken. Testade sätta den kabel på nollan på batteriet. Men gav inget resultat. Dunken har två öppningar, den ena där givaren sitter, den andra för att fylla på. Öppnade fel en gång, fick upp givaren. Då lossnade även kabeln, som satt på antingen plus eller minus pol på batteriet. Har sökt mer info. Den har varnat i 2 år nu. Kollar oljan manuellt, men visst, funderat på att lämna in båten för det, men känts som för mycket bök. 

 

Jo, har en 2.5L 135 Hk från -06

Aha, jag har bara en oljetank under kåpan (vad jag vet), ganska stor rymmer en 4,5lit ca.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som topic lyder så varnar den för låg oljenivå i oljetanken/eller att sensorn är ur funktion.

 

Oljetanken är fylld, någon som vet vad detta handlar om, motor är en ny Mercury Optimax 90hk.

 

Du skriver NY MOTOR , i min värld skulle jag bara felsöka enligt instruktionsboken och inte röra något mer sedan vända mig till säljföretaget och åberopa garantin.

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja som topic lyder så varnar den för låg oljenivå i oljetanken/eller att sensorn är ur funktion.

 

Oljetanken är fylld, någon som vet vad detta handlar om, motor är en ny Mercury Optimax 90hk.

 

Du skriver NY MOTOR , i min värld skulle jag bara felsöka enligt instruktionsboken och inte röra något mer sedan vända mig till säljföretaget och åberopa garantin.

 

/Kenbja

 

Den är helt ny ja. Hittade nu i instruktionsboken att även oljetanken ska kalibreras och det har jag missat.

 

Sida 92 i följande länk https://dmna.ny.gov/nynm/manuals/Mercury_SmartCraft_Operations_Manual.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jojjeblom fick du någon lösning på promlemet med din optimax ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...