Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas-a

är navigation och plotterdata samma sak?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Förstå mig rätt nu...Jag är relativt ny på sjön. Under rubriken navigation trodde jag att jag skulle kunna lära mig ett och annat om navigationens konst och svårigheter och trix etc...men varje gång jag kollar så möts jag till 95 procent av rent tekniska frågor om den eller den plottern. Men alla annan navigation då? Den som sker med alla våra sinnen? Erfarenheter vi gjort den där gången strömmen försvann? Eller före plotterns tid? Alla andra metoder?

 

På en förarintygskurs får man ju lite basictips och givetvis är ju det bästa att träna själv på sjön. Jämföra olika metoder och så. Men med för lite tid till detta så undrar jag ändå:

 

1) Bortsett från skönlitteraturen och fackböcker i ämnet - vet någon något bra sätt att hemma träna navigation?

 

2) Finns det någon app eller interaktiv variant, typ dataspel där man kan manövrera sin båt genom olika situationer där navigation står i fokus?

 

3) Finns det någon kurs som bara fokuserar på navigation till sjöss? (alltså inte förarintyg, skepparexamen osv)

 

Vore kul om forumet för navigation här innehöll mer än plotterfrågor tycker jag.

 

Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigation är att ta sig från en plats till en annan och hela tiden veta var man är.

Förutom GPS och liknande system så har vi terrester navigation där vi använder frimärken, enslinjer pejlingar och inte minst djup. Mer eller mindre kombinerat med död räkning. Självklart behöver vi sjökortet också. Läroböckerna lär bara ut den teoretiska delen att tex fastställa sin position med en krysspejlning är något helt annat. 

Många tycker att papperssjökort ombord är ett viktigt reservsystem ombord. Men ytterst få kan få en position med anständig precision genom tex pejling.

Samtidigt är det så otroligt enkelt att träna nuförtiden, man åker ju omkring med facit i form av plottern.

Till att börja med ska man ha en bra pejlkompass, sen kunna använda den, därefter göra det i en båt som rör sig och till sist kunna lägga ut det i kort. 

Det här brukar ge en hel del sysselsättning.

Mycket enkelt och ganska lärorikt är att ta bäringar och sen använda den elektroniska bäringslinjalen i plottern för att se hur det stämmer.

Det skadar inte att ibland fundera över vad man ska göra om alla hjälpsystem lägger av just nu.

 

En annan variant är plotter, telefon och padda samt bara njuta av att vara på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ytterst få som navigerar i dag. De allra flesta följer en pil på en skärm - så även jag.

 

Som tur är, är jag så gammal, så att jag fick lära mig navigation och han segla i 30 åt innan den digitala tekniken tog över. 

 

Förhoppningsvis kommer jag ihåg så mycket att jag kan ta mig från A till B på "stenåldersvis" om det elektroniska blir utslaget.

 

Det mesta av den navigation jag kan lärde jag mig när jag läste skepparexamen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har man papperssjökort, tycker jag. Men har märkt att jag knappt använder dem, tar fram telefonen i stället, den har ju fördelen att visa var man är. Visst, liten bild, men man kan ju zooma till större skala än papperskorten.

Att öva sig i att navigera är ju bara att ge sig ut på sjön och försöka lista ut var man är, och är man på land kan man ju gå ut i skogen med en karta, kan ju använda samma principer. Lite knepigt dock med alla träd som hindrar sikten.

Undrar hur beroendet av elektroniska hjälpmedel blir framöver. När jag åker bil i Sthlm till platser jag egentligen vet var de ligger, knappar jag ofta in adressen på GPS:en för att slippa välja väg som inte är alldeles självklar.

Har tidigare räknat väldigt mycket i huvudet men nu har man ju en kalkylator i telefonen i fickan. Armbandsur slutade jag med för 20 år sedan, kamera för fem år sedan.

För att kompensera försöker jag låta bli att anlita hantverkare. "Kan själv" även om det ofta går åt pipan första gången. Men bilmotorer som jag tidigare gjort allt på kommer man ju inte åt längre, det krävs ju datoruppkoppling för att byta tändstift. Tack och lov har jag en gammal diesel i båten att skruva på!

Gnällig gubbe? Fast det var väl alltid likadant. Som när hästarna ersattes av traktorn. Hur blir det när plottern börjar ses som stenåldersinstrument om tio år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Förstå mig rätt nu...Jag är relativt ny på sjön. Under rubriken navigation trodde jag att jag skulle kunna lära mig ett och annat om navigationens konst och svårigheter och trix etc...men varje gång jag kollar så möts jag till 95 procent av rent tekniska frågor om den eller den plottern. Men alla annan navigation då? Den som sker med alla våra sinnen? Erfarenheter vi gjort den där gången strömmen försvann? Eller före plotterns tid? Alla andra metoder?

 

På en förarintygskurs får man ju lite basictips och givetvis är ju det bästa att träna själv på sjön. Jämföra olika metoder och så. Men med för lite tid till detta så undrar jag ändå:

 

1) Bortsett från skönlitteraturen och fackböcker i ämnet - vet någon något bra sätt att hemma träna navigation?

 

2) Finns det någon app eller interaktiv variant, typ dataspel där man kan manövrera sin båt genom olika situationer där navigation står i fokus?

 

3) Finns det någon kurs som bara fokuserar på navigation till sjöss? (alltså inte förarintyg, skepparexamen osv)

 

Vore kul om forumet för navigation här innehöll mer än plotterfrågor tycker jag.

 

Jonas

 

Att navigera handlar till stor del om att kunna positionsbestämma var man är. Nästa steg är att bestämma i vilken riktning du vill åka. Eller att kontrollera i vilken riktning en viss ö/grund/sjömärke/mm ska finnas (t.ex. för att kontrollera att positionsbestämning och/eller kurs är riktig).

 

Att göra detta på sjön eller på landbacken är teoretiskt ingen större skillnad.

 

Om du vill träna "handgripligt" på landbacken så skaffa en lämplig karta och ge dig ut och promenera med en pejlkompass i handen. Kartan kan vara en stadskarta (promenera i parker eller skogsområden där sikten är lite friare) eller en orienteringskarta.

 

Vill du testa med föregående "planeringsfas" så är det bara att lägga in lite kurser hemma med hjälp av transportören och sedan omsätta dessa till verkligheten under promenaden utomhus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har man papperssjökort, tycker jag. Men har märkt att jag knappt använder dem, tar fram telefonen i stället, den har ju fördelen att visa var man är. Visst, liten bild, men man kan ju zooma till större skala än papperskorten.

Att öva sig i att navigera är ju bara att ge sig ut på sjön och försöka lista ut var man är, och är man på land kan man ju gå ut i skogen med en karta, kan ju använda samma principer. Lite knepigt dock med alla träd som hindrar sikten.

Undrar hur beroendet av elektroniska hjälpmedel blir framöver. När jag åker bil i Sthlm till platser jag egentligen vet var de ligger, knappar jag ofta in adressen på GPS:en för att slippa välja väg som inte är alldeles självklar.

Har tidigare räknat väldigt mycket i huvudet men nu har man ju en kalkylator i telefonen i fickan. Armbandsur slutade jag med för 20 år sedan, kamera för fem år sedan.

För att kompensera försöker jag låta bli att anlita hantverkare. "Kan själv" även om det ofta går åt pipan första gången. Men bilmotorer som jag tidigare gjort allt på kommer man ju inte åt längre, det krävs ju datoruppkoppling för att byta tändstift. Tack och lov har jag en gammal diesel i båten att skruva på!

Gnällig gubbe? Fast det var väl alltid likadant. Som när hästarna ersattes av traktorn. Hur blir det när plottern börjar ses som stenåldersinstrument om tio år?

 

Haha, den var bra, skit i att använda papperskort och hantverkare!

Det ligger mycket  det. 

Hantverkare blir oftast dyrt och de är inte alltid så duktiga. Telefonen har man ju i fickan och den visar direkt var man är. 

Så för att hårdra det så får man lite mer jobb med tex huset och lite mindre jobb på sjön!

I skogen hittar man om man råkat få lite lokalsinne och dessutom gått mycket. Idag kan man tjuvkika på telefonen även om man känner sig säker. Visst är det tryggt. Jag är dock aldrig själv i skogen och min kompis hittar alltid hem - där höet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är i skärgården, vilket nog gäller de flesta, så går det alldeles utmärkt att navigera med bara sjökort utan någon pejlkompass eller annat hjälpmedel. Att det går att träna på land tror jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotternavigering är inget nytt, pysslade med det på 1960 talet.

http://lasselundell.se/decca.html

Jag tror absolut på "GPS navigering" gjort det sedan 1997 i datorer.

http://lasselundell.se/pcnav.html

När jag började "navigera" på 50-talet lade jag ut kurser i sjökortet och tiden mellan girpunkterna, även på dagen, det gav en stor tillförsikt när jag körde på natten och inga "landmärken" syntes.

När man blir van är det enklare att gå på fyrarna i lederna på natten än på dan.

Men det var då det fanns fyrar.

I Gbgs-området har det dragits in många ledfyrar, flera är ombyggda till attt bara blinka vitt, inga sektorer eller är fasadbelysta.

Således öva navigering med "dödräkning" på sjökort eller karta på dagen.

Haver gjort "nattkort" till Seacler det var innan "nattsänkning" fans i programmet.

http://lasselundell.se/sjokort.html

post-52966-0-37945700-1442245552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Förstå mig rätt nu...Jag är relativt ny på sjön. Under rubriken navigation trodde jag att jag skulle kunna lära mig ett och annat om navigationens konst och svårigheter och trix etc...men varje gång jag kollar så möts jag till 95 procent av rent tekniska frågor om den eller den plottern. Men alla annan navigation då? Den som sker med alla våra sinnen? Erfarenheter vi gjort den där gången strömmen försvann? Eller före plotterns tid? Alla andra metoder?

 

På en förarintygskurs får man ju lite basictips och givetvis är ju det bästa att träna själv på sjön. Jämföra olika metoder och så. Men med för lite tid till detta så undrar jag ändå:

 

1) Bortsett från skönlitteraturen och fackböcker i ämnet - vet någon något bra sätt att hemma träna navigation?

 

2) Finns det någon app eller interaktiv variant, typ dataspel där man kan manövrera sin båt genom olika situationer där navigation står i fokus?

 

3) Finns det någon kurs som bara fokuserar på navigation till sjöss? (alltså inte förarintyg, skepparexamen osv)

 

Vore kul om forumet för navigation här innehöll mer än plotterfrågor tycker jag.

 

Jonas

Att praktiskt lära sig (eller åtminstone få lite inblick i) navigera, så finns det ju "kurserna" praktikpassen. Tänker på dagpraktiken som visserligen är separat, men hör till förarintyget. Eller mörkerpraktiken (kustskepparen). Se mer vad de innehåller på www.nfb.a.se

Annars har jag inte sett något som nav-utbildare håller. Men det går säkert att gå ihop några och få ngt skräddarsytt...

Öva med kompetenta kompisar är ju ett alternativ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är i skärgården, vilket nog gäller de flesta, så går det alldeles utmärkt att navigera med bara sjökort utan någon pejlkompass eller annat hjälpmedel. Att det går att träna på land tror jag inte.

 

Ja om man nu nöjer sig med farlederna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är i skärgården, vilket nog gäller de flesta, så går det alldeles utmärkt att navigera med bara sjökort utan någon pejlkompass eller annat hjälpmedel. Att det går att träna på land tror jag inte.

Visst går det att navigera med bara sjökort. Det gjorde vi 1970-72. Ofta hade vi med en orienteringskompass. Efter besök i skärgården hos en kompis med hembränningsapparat körde jag hem med orienteringskompass och död räkning i dimma, så inte krävs elektronik.

1974 fanns radiofyrar och vi tog med transistorradion över Ålands hav i dimma som var så tjock så vi höll på att köra på ön där fyren stod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har man papperssjökort, tycker jag. Men har märkt att jag knappt använder dem, tar fram telefonen i stället, den har ju fördelen att visa var man är. Visst, liten bild, men man kan ju zooma till större skala än papperskorten.

 

 

I mitten på 1990-talet hade jag en handburen GPS utan sjökort.Då var pappersjökorten absolut nödvändiga.

 

Sen började jag använda en bärbar dator med SeaClear och digitala sjökort. Skärmen var så pass stor att pappersjökorten inte kändes helt nödvändigt. Datorn stod på ett stativ nere i ruffen och kunde dras fram mot ruffluckan till en viss del.

 

post-106994-0-80875100-1442255076_thumb.jpg

 

När det regnade, var det ju svårt att läsa både på datorn och papperssjökorten när glasögonen blev våta. Kom på att om jag skalade upp sjökortet på datorn till 200% kunde jag läsa vad det stod på sjökortet i datorn utan glasögon. De inplastade båtsportkorten hade jag som översikt i sittbrunnen.

 

Sen några år har jag en plotter i sittbrunnen. Skärmen är egentligen på tok för liten. Man får ingen översikt. Jag gör nästan lika dant som med datorn. Har plottern inskalad en hel del så jag ser tydligt och båtsportkorten som översikt. Fungerar hel ok för min del.

 

Men som tur är - är vi olika. Det som fungerar utmärkt för min del, kanske inte passar en annan alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att veta var man är. Men det är lika bra att veta var man inte är. Vill man vara ungefär på rätt ställe eller exakt på fel ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller utbildning så är förarbevis väldigt mycket navigation. Med o utan sjökort.

O att få ett hum om väjningsregler o utpricning är inte fel heller eftersom det kan ha sina fördelar. Tex så du inte går tvärs genom en farled rakt över en grynna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...