Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pentaracer

Tvätta kapell

Rekommendera Poster

Gäst xander

Vi tog lite tvål och varmt vatten och skrubbade lite fint. Tvål kan försämra impregmeringen det stod i en tvättangivelse inne i kapellet och sköljde bara av efter för att sedan själv torka. sedan sprejade med lite sko impregmering som finns på ICA det stod inte men det blev mycket bra. MVH Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år kommer jag prova tvål, vatten och borste som xander rekommenderar, men tidigare har jag provat med ship shape och borste och det funkade väldigt bra. Då köpte jag impregnering på flaska som jag penslade på. Tror en liter kostade lika mycket som en liten spryflaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Jag tänkte lämna in mitt kapell för tvätt då det ser anskrämligt ut men fick veta att min nedsmutsning var impregneringsrester och inte går att få bort med mögeltvätt. Det ser ut som nedsmutsat av olja eller kanske nästan som fernissa och löses faktiskt med aceton. Det blir inte så bra resultat när man dränker in det med acetonet, det skulle behöva nedsänkas i ett bad med aceton och det bli väl inget kvar av plastrutorna då så nästa år blir det ett nytt. Eller finns någon med lämpligt tips? Det är inte hela ytan som är så här ful utan nertill, som om impregneringen har runnit ner med regn eller överbrytande vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kapellet krymper när det torkar så man bör ha det odentligt utspänt när det torkar exempel monterat på båten. annars kan det vara svårt att få det att räcka till :-/ //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tvättmaskinen kör jag och det har alltid ått hur fint som helst! Däremot måste man imprengera det igen så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättmaskin??

Ok - om man hittar en tillräckligt stor.

Vilket tvättprogram och vilken temperatur?

Lämpligt tvättmedel?

Nån förbehandling innan tvättmaskinen?

.......................

Impregnera i tvättmaskinen? Vilket medel?

Hmmmmmmmmm

Det här kan spara en hel del pengar - eller? :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tvättmaskin, hårda borstar, klorin, högtryckstvätt är väl saker som inte rekommenderas.

Tvättas i milt tvålvatten, sköljes noga och impregneras vid behov har jag hört.  Synd bara att det inte blir rent av den behandlingen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För sjutton, så mkt som möjligt! 60 grader, förtvätt massor av vanligt tvättmedel, imprengera sedan utomhus! går bra för mig, kan dock inte rekomendera eftersom att jag inte kan sånt här egentligen! smiley-yell.gif\ Men som sagt, funkar för mig, utan bieffekter! smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gör INTE så här:

Högtryckstvätt - visst blev det rent, kanske lite för bra, eftersom tyget slets ganska hårt, och började senare spricka.

 

Så högtryckstvätt NEJ

 

Däremot så prövade jag Kapelltvätt (biokleen) funkade riktigt bra...

sprayade på, lät verka någon minut och med vanlig bilsvamp tvättades sedan resterna bort, men glöm inte skölja noga. Sedan sprayades på en ny impregnering och Tja resultatet blev riktigt bra....

 

Men självklart. Att lämna inn kapellet kostar mer, men blir troligen oxså bättre.. vad vet jag.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är massa svarta mögelprickar på kappellet på den båten jag köpte. Skulle man inte kunna handsvampa nån mögeltvättlösning där det sitter uppspänt och sedan skölja och impregnera? Vanlig tvållösning biter nog inte på mögel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt kapell är vitt så vi får inga problem med blekningar som man kanske kan få på andra kapell, men de här slutsatserna har vi gjort:

 

Första gången vi tvättade kapellet var det helskitigt, smuts, jordslag?, mögel (eller rester av gammal impregnering som vissa påstår att det är). Vi provade den milda varianten först med såpa, sen massor av såpa och andra milda rengöringsmedel, ingen skillnad, förutom att vi gjort över med några kvällar. Sen provade vi slidemasters kapelltvätt från Clas-O och det gjorde susen. Vi fick visserligen köra med medlet nästan outspätt för att det skulle hända något. Avslutade med impregnering från samma märke och allt var frid och fröjd.

 

Förra året tyckte vi det klarat sig bra så vi skippade rengörning då men tills i år så började det se eländigt ut igen. Det vi lärde oss sist av andra visa här på maringuiden var att slidemasters kapelltvätt egentligen var klorin med någon liten tillsats och det luktade verkligen bara klorin också. Eftersom vi gjorde över med 5 flaskor tvätt och 4 flaskor impregnering sist á 100:- så tyckte vi kanske att det kunde vara värt att prova något annat. Köpte biltemas tvätt och impregnering. Tvätten var helt värdelös, ingen effekt alls, tror såpa fungerar bättre. Vi köpte istället vanligt klorin på mataffären för 21:- litern, blandade 1:4 med vatten, det luktade som slidemaster och fungerade superbra. Som ett litet experiment har vi impregnerat med biltemas impregnering iår och det gav iaf intryck av att vara ok när vi la på den, återstår att se hur den klarar sommaren.

 

Vi tvättar kapellet upplagt på ett stort perstorpsbord i en tvätthall. Ljummet vatten och mjuka borstar. Klorinblandningen tror jag iofs endast bara behöver arbetas in så det funkar säkert bra med svamp också. På fettfläckar och annan smuts kan det vara värt att prova med såpa. Sedan när man ser att det rent sköljer vi av med rikligt med vatten direkt från slangen. Hänger upp på en stor torkställning och låter torka några dagar, sen på med impregnering. Vissa förordar att man spänner upp kapellet i båten direkt och låter det torka där för att undvika krympning, men det har inte vi haft några problem med.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att klorin inte bara bleker utan även gör kapellväven tunnare, kapellet kommer förmodligen inte att hålla lika länge som det hade gjort utan klorinbehandlingen.

Rent kapell och kortare livslängd eller skitigt och längre...det är frågan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är inte speciellt säker på kemi, men den verksamma substansen i slidemasters kapelltvätt var enligt uppgift Natriumhypoklorit, dvs samma som i klorin. Båda medlen luktar simhall, men den äkta kapelltvätten tyckte jag faktiskt luktade ännu starkare. 

 

Visst sliter man kapellet när man tvättar det, men att klorinet skulle förstöra mer än den äkta kapelltvätten är jag mycket tveksam till. Båda medlen är väl frätande så det gäller precis som det stod på kapelltvättens anvisning att inte tvätta längre än man behöver och att vara mycket noggran med att sköja rent så man inte får rester kvar.

 

Jag läste i en annan bra tråd om kapelltvätt (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=120693&highlight=badkar) om någon stackare som lät hela kapellet ligga i 100% klorin i badkaret en timme, kapellet överlevde och blev rent, däremot fick han själv lite brännskador.

 

Sunt förnuft kommer man långt med....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...