Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Quvipp

Nålfiltsmatta som skrovklädsel

Rekommendera Poster

Sökte runt lite på nätet om att klä om ruffen. Hittade då någon som sa att nålfiltsmatta var lämpligt för detta. Priset jämför med vanlig inredningsmatta är inte heller någon nackdel ;)

 

Någon som har några tankar eller erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på att klä hytten i min stålbåt med nålfilt. Ser en fördel med att den inte stänger in kondens så det rostar, och som sagt priset.   :)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?

 

Tror inte brandsäkerheten är ett problem då den används i bostäder, men det kanske finns olika klasser.

Kollade för något år sedan och vad jag minns så fanns det lite olika material som skilde sig åt när det gällde hur mycket fukt den kunde binda samt förmågan att släppa genom fukt.

Tål nog att kolla upp detta innan man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag tänker såhär; om den fyller sin uppgift, lätt att arbeta med och helt avsedd för ändamålet... ja då är den inte billig.

 

Det är just det där billiga alternativet som alltid ställer till det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker såhär; om den fyller sin uppgift, lätt att arbeta med och helt avsedd för ändamålet... ja då är den inte billig.

 

Det är just det där billiga alternativet som alltid ställer till det!

Jo, ofta är det så. Å andra sidan är allt som är dyrt inte automatiskt bra har jag märkt...

Nackdelen med nålfiltsmatta borde vara att hålla den ren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänker såhär; om den fyller sin uppgift, lätt att arbeta med och helt avsedd för ändamålet... ja då är den inte billig.

 

Det är just det där billiga alternativet som alltid ställer till det!

Jo, ofta är det så. Å andra sidan är allt som är dyrt inte automatiskt bra har jag märkt...

Nackdelen med nålfiltsmatta borde vara att hålla den ren.

Det finns säkert nålfiltsmatta för båtar som är dubbelt så dyr som vanlig nålfilt... :o

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?
  1. Ni som ev. varit på någon båtmässa någon gång har säkert noterat att man har nålfilt på golvet.

    Det finns nålfilt som är godkänd för utrymningsvägar.

    Frågan är hur mycket flamskyddsmedel dessa brandsäkra mattor innehåller och hur nyttigt det är att tillbringa sin fritid i detta medel.

  2. Min uppfattning är att nålfiltsmattor är syntetiska (plast) och därför inte bör binda särskilt mycket fukt. Däremot finns det risk att naturmaterial fastnar i mattan och binder fukt och då kanske man kan få mögel i nålfilten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte det lättaste material att jobba med, styvt t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?
  1. Ni som ev. varit på någon båtmässa någon gång har säkert noterat att man har nålfilt på golvet.

    Det finns nålfilt som är godkänd för utrymningsvägar.

    Frågan är hur mycket flamskyddsmedel dessa brandsäkra mattor innehåller och hur nyttigt det är att tillbringa sin fritid i detta medel.

  2. Min uppfattning är att nålfiltsmattor är syntetiska (plast) och därför inte bör binda särskilt mycket fukt. Däremot finns det risk att naturmaterial fastnar i mattan och binder fukt och då kanske man kan få mögel i nålfilten.

Mackey

 

1.  Nja, eftersom man har det i bostäder där man tillbringar betydligt mer tid än i båten (tyvärr), så tror jag inte det är någon fara.

 

2. Det är nog inte större risk än med båtmattor som är på durken, bara att dammsuga ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på "vanlig" skrovbeklädnad? Den är varken speciellt dyr, lättarbetad (köp sådan med självhäftande backsida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket material så ska man alltid kolla brandsäkerhet och fukttålighet.

Nålfilt är ganska tacksam att jobba med, det fanns förr en lite tunnare variant avsedd för väggar som var ännu bättre.

Sen har vi den typen av matta som man klär högtalare med, den är hur enkel som helst att sätta, man kan skarva nästan hursomhelst, man bara borstar lite så blir det osynligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på "vanlig" skrovbeklädnad? Den är varken speciellt dyr, lättarbetad (köp sådan med självhäftande backsida

Största problemet, tycker jag, är att den inte släpper igenom ev. fukt utan istället döljer den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag förstår inte ens att man kan tänka sig att överväga nålfilt i en båt men det är ju min åsikt. Nålfilt känns lite.... för mycket Bayliner och 80-tals US-båtar.


  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?
  1. Ni som ev. varit på någon båtmässa någon gång har säkert noterat att man har nålfilt på golvet.

    Det finns nålfilt som är godkänd för utrymningsvägar.

    Frågan är hur mycket flamskyddsmedel dessa brandsäkra mattor innehåller och hur nyttigt det är att tillbringa sin fritid i detta medel.

  2. Min uppfattning är att nålfiltsmattor är syntetiska (plast) och därför inte bör binda särskilt mycket fukt. Däremot finns det risk att naturmaterial fastnar i mattan och binder fukt och då kanske man kan få mögel i nålfilten.

Mackey

 

1.  Nja, eftersom man har det i bostäder där man tillbringar betydligt mer tid än i båten (tyvärr), så tror jag inte det är någon fara.

 

2. Det är nog inte större risk än med båtmattor som är på durken, bara att dammsuga ibland.

 

  1. Jag är inte säker på att det är flamskyddsmedel i nålfiltsmattor i bostäder. Nästan inget annat i bostadsmiljö är flamskyddat. Flamskyddsmedel är inte direkt nyttiga, men jag tror inte man vet hur skadliga de är heller. De jämförs med PCB.

    Man kan ju välja en matta utan flamskyddsmedel.

  2. Skillnaden är att en matta som sitter fast i båten kommer att vara kvar i båten sommar som vinter och under lång tid. Det kanske funkar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar på uttrycket "binder fukt".

 

Det är klart att en öppen fibermatta suger åt sig vatten om man häller på och att vattnet sen torkar.

 

Fukt i båten kommer att hamna i mattan med samma men blir det torrare i båten kommer givetvis mattan också bli torrare. Då kan man väl säga att den binder inte fukt.

 

För att binda fukt måste mattan ha en beläggning som stänger in fukten.

 

Däremot när mattan blivit utsatt för saltvatten kommer den att binda fukt förstås så där blir den ett dåligt val. Kan säkert vara istort sett omöjligt att få bort saltet ur mattan.

 

Det kan vara bra att tänka på när vi seglar i den salta miljön. Lätt att förstöra inredning med slaskande sjökläder men omöjligt att få bort saltet ur sånt som inte kan tas bort och sköljas i färskvatten.

 

Ett material som är snällare mot saltvattenstänk är nog en plastbeklädd yta som är lätt att torka av. Helst inte helt omöjlig för fukt att ta sig igenom så den inte binder fukten och torkar med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "binder fukt" så tänker jag på material med hög kapillärkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nålfilt är ju sådant som upplevs som ganska sunkigt efter några år? Själv river jag bort det från båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Två frågor man bör kolla:

  1. Hur brandsäker är den?
  2. Hur mycket fukt binder den?
  1. Ni som ev. varit på någon båtmässa någon gång har säkert noterat att man har nålfilt på golvet.

    Det finns nålfilt som är godkänd för utrymningsvägar.

    Frågan är hur mycket flamskyddsmedel dessa brandsäkra mattor innehåller och hur nyttigt det är att tillbringa sin fritid i detta medel.

  2. Min uppfattning är att nålfiltsmattor är syntetiska (plast) och därför inte bör binda särskilt mycket fukt. Däremot finns det risk att naturmaterial fastnar i mattan och binder fukt och då kanske man kan få mögel i nålfilten.

Mackey

 

1.  Nja, eftersom man har det i bostäder där man tillbringar betydligt mer tid än i båten (tyvärr), så tror jag inte det är någon fara.

 

2. Det är nog inte större risk än med båtmattor som är på durken, bara att dammsuga ibland.

 

  1. Jag är inte säker på att det är flamskyddsmedel i nålfiltsmattor i bostäder. Nästan inget annat i bostadsmiljö är flamskyddat. Flamskyddsmedel är inte direkt nyttiga, men jag tror inte man vet hur skadliga de är heller. De jämförs med PCB.

    Man kan ju välja en matta utan flamskyddsmedel.

  2. Skillnaden är att en matta som sitter fast i båten kommer att vara kvar i båten sommar som vinter och under lång tid. Det kanske funkar.

Mackey

 

Om en matta är godkänd, ur brandsynpunkt och ev. skadligt innehåll, för att ha i bostäder, skulle jag inte av den anledningen tveka till att ha den i båten. Det finns en mängd olika sorts nålfilt tillverkade av olika material och tjocklekar. T.ex. finns det vattentålig nålfilt som även lämpar sig för utomhusbruk. Om man sedan tycker det är snyggt eller inte så är ju smaken som bekant som baken, delad.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom en porös yta där fastnar lätt organiskt material tex.  pollen, damm hudflagor mm och på  organiskt material växer MÖGEL!! En slät yta kan du däremot torka av med ättika och då  dödas mögelsvamparna...

 

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart köper man skrovbeklädnad som är självhäftande, någon tidigare ägare har satt det i min akterruff o det verkar vara jäkligt mycket bekvämare än att limma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom en porös yta där fastnar lätt organiskt material tex.  pollen, damm hudflagor mm och på  organiskt material växer MÖGEL!! En slät yta kan du däremot torka av med ättika och då  dödas mögelsvamparna...

 

Vad äckligt det lät med "hudflagor" men det är naturligtvis sant.

För att mögel ska växa krävs rätt temperatur, rätt luftfuktighet samt näring i form av organiskt material. Mögelsporerna finns alltid. Tvättar man med ättika så dödar man mögelsporerna men det kommer tillbaka. 

Dammsuger man en nålfiltmatta noga och tvättar med tex en ångtvätt så borde inte mögel vara något problem.

 

Nålfilt i en källare kan mögla men sällan hos dem som städar noggrant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är positivt med nålfilt är att den släpper igenom fukt istället för att stänga den inne. Jag tänker sätta den direkt mot metallen i hytten mellan fönstren och vill att all ev. kondens försvinner. En annan positiv sak är att det är lättare att upptäcka ev. läckage i tid innan det rostar eller möglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nålfiltsbeklädnad nästan överallt i min båt. Tidigare ägerare har isolerat hela båten med "liggunderlag" och monterat nålfilt som ytskikt. Det har många år (minst 15-20) år ser fortfarande mycket fräscht och stiligt ut. Upplever inte att det binder fukt i någon särskild omfattning utan det känns tvärtom ofta torrt och behagligt. Har även nålfiltsbeklädnad under dynorna.

post-76326-0-13325900-1442607041_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tidigare ägerare har isolerat hela båten med "liggunderlag" och monterat nålfilt som ytskikt."

 

Det är nog smart gjort. Tack vare isoleringen så blir det ingen kondensering i mattan. Om man sätter mattan direkt mot skrovet så kommer fukten i den uppvärmda luften inne i båten att fälla ut fukten i form av vatten någonstans inuti mattan som då kommer vara mer eller mindre fuktig hela tidn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...