Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
malinch

Bra båt för nybörjare - Albin el Nidelv?

Rekommendera Poster

Vi är en familj med två vuxna och tre barn (3 år, 6 år och 8 år) som efter flera år med öppen mindre båt funderar på att köpa en lite större båt som ger möjlighet till övernattning och längre resor.

Vi har tittat på en Nidelv 24 med U-soffa och dieselvärmare (men i stort behov av upprustning, den var rätt sliten) samt en Albin 25 de lux med wallasvärmare (och i betydligt bättre skick). Frågan är -vilken båt är bättre? Vi är ute efter en båt som är stabil, säker och hyfsat behaglig att färdas i även om det går lite sjö, med goda sjöegenskaper. Det är även viktigt att vi rymms att sova och äta på ett bra sätt. Sedan är det så klart ett plus om båten är billig i drift och försäkring samt hyfsat lätt att köra, då ingen av oss har någon större erfarenhet annat än av styrpulpet. Är det viktigt vilken sorts värmare man har? Är wallas (fotogen) eller dieselvärmare bättre/säkrare? Vilket årligt underhåll bör man tänka på vad gäller motorn? Andra tips och råd till en nybörjare mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äpplen eller päron? Albin 25 har ju akterruff för att stuva undan barnen i, men sämre med matplats ute. Nidelv:n har ju allt som Albinen saknar men ingen akterruff istället.

Ni får ju inte allt på en sådan liten båt till en familj på fem. Men när dessa båtarna var nya vilket i sig skiljer på över tio år mellan dom så var de heta på marknaden.

 

Vad gäller värmare så är det ju bättre med ett bränsle ombord, men Wallas är lättskötta och relativt servicevänliga med långa intervaller och låga servicekostnader om man gör detta själv. Jag föredrar fotogendrivna Wallas före mer teknikfyllda andra dieseldrivna som kostar mer i service men lägre driftkostnader i bränsle. En Wallas som får lite service håller mycket länge.

 

Mer intressant mellan dina två objekt är vilka motorer som sitter i? Är det original eller utbytta? Där kommer kostnaderna att dra i väg när de ska bytas för de är nog i slutfasen av sina liv om de är original, dock inte alls säkert. De kan lika gärna ånga på i tio år till om man har tur.

 

Ser er gärna om på andra liknande deplacerande båtar innan ni slår till, det är köparens marknad idag och jag ger själv bort en segelbåt just idag lördag för att minimera min egen båtflotta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken annars hade alla åkt runt i samma båttyp.

Jag hade tagit den som var i bäst skick.

 

Annars har du topp off the line snippan...

 

JODA TUR 24. Lite snyggare lite bättre ;-) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25:an är helt klart en bra bobåt, dock så ska man vara medveten om att den rullar rejält i sidsjö. Vilket kan upplevas som obehagligt.

 

Skillnad att köra en större båt med rak axel mot en lite styrpulpetare med u-bordare är ganska stor.

Högre fribord = vindfång.

Rak axel = dålig manöverförmåga vid back och sidvind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25:an är helt klart en bra bobåt, dock så ska man vara medveten om att den rullar rejält i sidsjö. Vilket kan upplevas som obehagligt.

 

Skillnad att köra en större båt med rak axel mot en lite styrpulpetare med u-bordare är ganska stor.

Högre fribord = vindfång.

Rak axel = dålig manöverförmåga vid back och sidvind.

Skulle vilja säga Rak axel= släpp ratten fortsätt rakt fram, titta på naturen, koka kaffe, behöver inte slita i ratten hela tiden.

 

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken annars hade alla åkt runt i samma båttyp.

Jag hade tagit den som var i bäst skick.

 

Annars har du topp off the line snippan...

 

JODA TUR 24. Lite snyggare lite bättre ;-) ;)

Eller en Mittskär 27, ännu snyggare, ännu bättre ;-)post-95643-0-18102100-1442038878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köper två dyra grejer, ett skrov och en motor.

Till det kan du få mycket lull-lull, ny toa, nytt kapell, stor plotter, nyservad värme, nybytt kyl, dynor osv

 

Men inget av detta kostar som ny motor.

Så antingen är du duktig på motorer eller tar med dig någon vid köpet för att bilda dig en uppfattning om motorns skick. Eller köper en dyrare båt med nyare motor. Gissningsvis vill den ägaren få ut minst 100' mer för båten... Men på hösten är det köparens marknad mer än på våren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka ord! Anledningen till att vi tittar på just dessa modeller är att vi bor i norra Sverige och utbudet av begagnat är rätt begränsat... Men om jag fattat rätt så är det viktigaste att skrovet och motorn är i bra skick, båda modellerna rullar i sidsjö - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Alla deplacementerande (ickeplanande) båtar rullar i sidjö.

A25 DL och Saga 27 som jag åkt mycket rullar likvärdigt.

 

Man kan ändra kurs 10 grader så lugnar det ner sig.

 

Snipor är sjösäkra, rullning är mer en komfortfråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en Albin skulle rulla mer än andra är nog mest dom som aldrig åkt i någon, som anser det!

 

Jag har åkt Albin25 DL uppifrån Norska västkusten, Danmark och runt i Östersjön i varierande väder och sjö utan att jag upplevt att båten rullar mer än andra.

 

Absolut viktigast i din båtaffär är att du tittar på båtar med bytt motor, MD3/17 får anses vara på slutet av sin levnad. en modernare 4cylindrig maskin uppemot 60 hk så blir Albinen en helt annan båt.

 

Att sitta 5 i sittbrunnen och äta ser jag inga problem med, så gjorde vi när barnen var små och följde med, dock ska man bygga om så att bordet är fäst i förarsoffan, och inte som i original, fäst i dörren till akterruffen.

 

Med bordet fäst i akteruffsdörren skulle alltid någon in där när maten var framdukad.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merkostnaden för en båt med hyfsat ny motor brukar inte behöva bli mycket mer än en båt bestyckad med orginalmotor. Måste man byta motor själv kan det bli bra dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt både i albin 25 och winga 25, markant skillnad till albinens nackdel. Sedan det där med rak axel är en vanesak. Men att det är urusel styrförmåga bakåt vid sidvind går inte att snacka sig ur.

 

Men helt klart så får man mycket båt för pengarna i en albin 25.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Wingla 25an med dämppinne sänker rullfrekvensen, men pinnförsedda A25or finns också.

Jämförelse mellan riggad A25 dl (man bör göra skilnad mellan Dl och icke Dl) och ovanstående lär vara rätt likvärdig.

 

En 25fot snipa är en 25fot snipa, är en 25 fot snipa......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet både av Albin 25 delux och Nidelv 24 och kan hjälpa till att reda ut dessa funderingar: Albin verkar högre (ståhöjd även i förruffen), vilket är bekvämt men innebär detta då att den tar mer vind och blir rangligare på sjön? Vilken av båtarna är lättare att köra (särskilt i svårare förhållanden som när det blåser sidvind samt vid backning? Är det svårare att lägga till med Albin än med Nidelven (det ser ut som om Albin är lite högre framtill men jag har inte kunnat mäta)? Brukar det skilja mycket i bränsleåtgång mellan dessa båtar (i så fall vilken är billigare i drift)? En Albinägare sa att hans båt drar 7 liter timmen (0.4 distansen) och en annan sa 2-3 liter timmen (0.2 distansen). Hur går det ihop? Kan det skilja så mycket? Vad brukar en Nidelv dra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni e fem pers rekommenderar jag Albinen. Där har ni två hytter o fem kojplatser under tak. Akterruff är också alltid kanon om man har barn ombord. Då har alla någonstans att dra sig undan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Vi har nu kollat upp motorerna och i Albin sitter en MD3B, utbytt 2009 till en motor som är renoverad på varv (begagnad). Kyls med ett slutet system samt färskvatten och har tre cylindrar. Ska enligt ägaren dra 2-3 liter per timme eller 0,2 l distansen. Båten är fräsch och vi kan få den för 53000 kr inl båtvagn med traktordrag.

 

Nidelven har en MD11, orginalmotor som även den kyls med ett slutet system samt färskvatten. Den har tvåcylindrar. Enligt ägaren drar denna motor ca 1-2 liter per timme. Denna båt är i behov av upprustning och vi kan få den för 69000 men då saknar båtvagn.

 

Ni som är duktiga på motorer, vad är att föredra? Verkar bränsleförbrukningen stämma? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bränsleförbrukningen stämmer ganska bra ca 2 liter i timmen är min erfarenhet från MD11 och en tredje cylinder med större cylindervolym drar väl något mer MD3B. Jag blir alltid skeptisk när jag hör ( varvs) renoverad motor. Säljaren skall kunna verifiera detta påstående med kvitto på vad som är gjort och varför. Jag skulle satsa mer pengar på en Albin med nyare motor-det finns en hel del som har bytt motorn. Nidelven låter som ett dåligt köp för de pengarna med tanke på orginalmotorn och att båten behöver renoveras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet både av Albin 25 delux och Nidelv 24 och kan hjälpa till att reda ut dessa funderingar: Albin verkar högre (ståhöjd även i förruffen), vilket är bekvämt men innebär detta då att den tar mer vind och blir rangligare på sjön? Vilken av båtarna är lättare att köra (särskilt i svårare förhållanden som när det blåser sidvind samt vid backning? Är det svårare att lägga till med Albin än med Nidelven (det ser ut som om Albin är lite högre framtill men jag har inte kunnat mäta)? Brukar det skilja mycket i bränsleåtgång mellan dessa båtar (i så fall vilken är billigare i drift)? En Albinägare sa att hans båt drar 7 liter timmen (0.4 distansen) och en annan sa 2-3 liter timmen (0.2 distansen). Hur går det ihop? Kan det skilja så mycket? Vad brukar en Nidelv dra?

 

Ståhöjd i förruffen är väl en tänjd sanning, precis vid pentryt/toan där det är som högst kan min sambo stå rak (173cm) men inte jag (185cm), i övriga delar av ruffen är det bara ståhöjd för betydligt kortare personer..

 

Men jag har en Albin ändå, fantastisk praktisk båt, trivs inte i sidsjö men man kan "kryssa", backar och svänger bra åt ena hållet, man får lära sig vilket och anpassa tilläggningen, har en liten köl och rak axel så inte speciellt besvärlig i sidvind, relativt hög fram så vid landstrandhugg behövs en stege på pulpit.

 

Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nidelv är bra båtar men med 5 i familjen skulle jag välja Albin. Det är nog den mest välplanerade 25 fotaren man kan få tag i av de årgångarna. Ingen slump att den sålde bäst/mest av alla 25 fotare. Men det är också styrkan, titta på många innan du bestämmer dig, det finns alltid gott om dem att titta på. Se till att du hittar en DL med den breda aktern, de är bättre i sjön.

Att åka och titta och betala lastbilsfrakt genom halva Sverige för en så pass liten båt kan löna sig mycket. Och som redan sagts motorns skick är lika med båtens värde på dessa båtar.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Vi har nu kollat upp motorerna och i Albin sitter en MD3B, utbytt 2009 till en motor som är renoverad på varv (begagnad). Kyls med ett slutet system samt färskvatten och har tre cylindrar. Ska enligt ägaren dra 2-3 liter per timme eller 0,2 l distansen. Båten är fräsch och vi kan få den för 53000 kr inl båtvagn med traktordrag.

 

Nidelven har en MD11, orginalmotor som även den kyls med ett slutet system samt färskvatten. Den har tvåcylindrar. Enligt ägaren drar denna motor ca 1-2 liter per timme. Denna båt är i behov av upprustning och vi kan få den för 69000 men då saknar båtvagn.

 

Ni som är duktiga på motorer, vad är att föredra? Verkar bränsleförbrukningen stämma? Tacksam för svar!

 

Det finns många Albin 25 DL med bytta maskiner, titta efter en 4 cylindrig, då blir det en helt annan gång som inte kan jämföras med VPs milt sagt skakiga gång.

 

Prisskillnaden mellan en med original motor och en med en modernare motor är minimal.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har ni inte tittat på nimbus 26? 100% bättre akterruff tex och bra priser. undvik dock orginalmotorn som är md21 utan helst 80hk och uppåt vi har en penta TAMD 31 på 130hk. Under 150,000 så finns det ganska mycket att välja på.

Lycka Till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har ni inte tittat på nimbus 26? 100% bättre akterruff tex och bra priser. undvik dock orginalmotorn som är md21 utan helst 80hk och uppåt vi har en penta TAMD 31 på 130hk. Under 150,000 så finns det ganska mycket att välja på.

Lycka Till

 

Men då pratar vi helt andra bränsleförbrukningar och dyrare motorer. Med MD21 (som är en bra motor i sig) i gott skick (helrenoverad) så är de ett bra alternativ till A25 dock med ganska jämförbar förbrukning. Fast farten blir inte nån större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man kan inte bara stirra sig blind på förbrukningen! du får även tänka på hur långt du kommer

10 knop 1 timme=10 dist

eller 6 knop 1 timme=6 dist.

Samt komfort när vår båt börjar rulla för mycket så är en av lösningarna att öka farten!

Våra kompisar har en saga 27 som marshar 6-7 kn och väljer att inte följa med upp till tex Marstrand för det rullar och tar för lång tid. Tips är att den skall marsha 10 knop dvs 75% av maxfarten.

Tänk även på att ingen normalvuxen kan sova bekvämt i akterruffen på en Saga 27 då kojerna är lite korta.

Albinen har köket i sovrummet! även det bör ni tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köket i sovrummet är väl inget problem.

 

Hur många segelbåtar har det någon annanstans?

 

Nimbus 26 bättre akterruff, ja men sämre för ruff.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man kan inte bara stirra sig blind på förbrukningen! du får även tänka på hur långt du kommer

10 knop 1 timme=10 dist

eller 6 knop 1 timme=6 dist.

Samt komfort när vår båt börjar rulla för mycket så är en av lösningarna att öka farten!

Våra kompisar har en saga 27 som marshar 6-7 kn och väljer att inte följa med upp till tex Marstrand för det rullar och tar för lång tid. Tips är att den skall marsha 10 knop dvs 75% av maxfarten.

Tänk även på att ingen normalvuxen kan sova bekvämt i akterruffen på en Saga 27 då kojerna är lite korta.

Albinen har köket i sovrummet! även det bör ni tänka på.

 

Nja det beror nog på, om det är planande båtar har du rätt. Halvplanande båtar är en helt annan sak. Men ett viktigt faktum är att ägandekostnaden är högre eftersom det kräver en större och dyrare motor som man ofta sliter ut snabbare. Återanskaffningskostnaden eller renoveringskostnaden på större motorer kan vara mer än det dubbla. En lättdriven Albin (vilket Nimbusen inte är) är helt enkelt en mycket snålare båt vid 7 knop då den klarar sig med en liten motor som inte behöver gå så hårt. Just Nimbus 26 i lite högre farter är ju inte precis nån spargris då de drar ovanligt mycket svall vilket skvallrar om ett tungdrivet skrov.

Att farten ökar komforten är helt riktigt, då man krossar vågorna istf gungar på dem. Men inte spar man bränsle precis på det.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köket i sovrummet är väl inget problem.

 

Hur många segelbåtar har det någon annanstans?

 

Nimbus 26 bättre akterruff, ja men sämre för ruff.

 

 

 

Kalle

Nä gillar man stekos i sängen så....

 

Segelbåtar!! det var inte aktuellt här va:)

 

Förruff ja det är två fullängdskojer! där bord på dom äldre saknas men vem häckar där nere när man kan sitta i sittbrunnen:) obs inte segelbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Man kan inte bara stirra sig blind på förbrukningen! du får även tänka på hur långt du kommer

10 knop 1 timme=10 dist

eller 6 knop 1 timme=6 dist.

Samt komfort när vår båt börjar rulla för mycket så är en av lösningarna att öka farten!

Våra kompisar har en saga 27 som marshar 6-7 kn och väljer att inte följa med upp till tex Marstrand för det rullar och tar för lång tid. Tips är att den skall marsha 10 knop dvs 75% av maxfarten.

Tänk även på att ingen normalvuxen kan sova bekvämt i akterruffen på en Saga 27 då kojerna är lite korta.

Albinen har köket i sovrummet! även det bör ni tänka på.

 

Nja det beror nog på, om det är planande båtar har du rätt. Halvplanande båtar är en helt annan sak. Men ett viktigt faktum är att ägandekostnaden är högre eftersom det kräver en större och dyrare motor som man ofta sliter ut snabbare. Återanskaffningskostnaden eller renoveringskostnaden på större motorer kan vara mer än det dubbla. En lättdriven Albin (vilket Nimbusen inte är) är helt enkelt en mycket snålare båt vid 7 knop då den klarar sig med en liten motor som inte behöver gå så hårt. Just Nimbus 26 i lite högre farter är ju inte precis nån spargris då de drar ovanligt mycket svall vilket skvallrar om ett tungdrivet skrov.

Att farten ökar komforten är helt riktigt, då man krossar vågorna istf gungar på dem. Men inte spar man bränsle precis på det.

 

Nu är det kanske inte så att jag menar full fart hela tiden men skönt att kunna öka vid behov (lång transportsträcka eller jobbig sjö) Vi kör ofta mellan 8-9 knop och hur många % får min motor gå på då (max fart 21?)

Om man då tänker en md 21 som maxar kanske 8-9 och man kör i 6 då får den motorn i min värld slita mycket mer. Sen måste ju någon mer hålla med mig när jag säger MD21 nej tack, svårt att hitta delar som är väldigt dyra.

Om den är nyrenoverad så ok men då skall det vara kvitton på allt från auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

Man kan inte bara stirra sig blind på förbrukningen! du får även tänka på hur långt du kommer

10 knop 1 timme=10 dist

eller 6 knop 1 timme=6 dist.

Samt komfort när vår båt börjar rulla för mycket så är en av lösningarna att öka farten!

Våra kompisar har en saga 27 som marshar 6-7 kn och väljer att inte följa med upp till tex Marstrand för det rullar och tar för lång tid. Tips är att den skall marsha 10 knop dvs 75% av maxfarten.

Tänk även på att ingen normalvuxen kan sova bekvämt i akterruffen på en Saga 27 då kojerna är lite korta.

Albinen har köket i sovrummet! även det bör ni tänka på.

 

Nja det beror nog på, om det är planande båtar har du rätt. Halvplanande båtar är en helt annan sak. Men ett viktigt faktum är att ägandekostnaden är högre eftersom det kräver en större och dyrare motor som man ofta sliter ut snabbare. Återanskaffningskostnaden eller renoveringskostnaden på större motorer kan vara mer än det dubbla. En lättdriven Albin (vilket Nimbusen inte är) är helt enkelt en mycket snålare båt vid 7 knop då den klarar sig med en liten motor som inte behöver gå så hårt. Just Nimbus 26 i lite högre farter är ju inte precis nån spargris då de drar ovanligt mycket svall vilket skvallrar om ett tungdrivet skrov.

Att farten ökar komforten är helt riktigt, då man krossar vågorna istf gungar på dem. Men inte spar man bränsle precis på det.

 

Nu är det kanske inte så att jag menar full fart hela tiden men skönt att kunna öka vid behov (lång transportsträcka eller jobbig sjö) Vi kör ofta mellan 8-9 knop och hur många % får min motor gå på då (max fart 21?)

Om man då tänker en md 21 som maxar kanske 8-9 och man kör i 6 då får den motorn i min värld slita mycket mer. Sen måste ju någon mer hålla med mig när jag säger MD21 nej tack, svårt att hitta delar som är väldigt dyra.

Om den är nyrenoverad så ok men då skall det vara kvitton på allt från auktoriserad verkstad.

 

 

Nej, den sliter inte mer eftersom ca 6 knop är deplacementfarten på en Nimbus 26. Då sjunker belastningen drastiskt. I den farten behövs ca 30-35 hk men i 8-9 knop så behövs alla 61 hk i en MD21. Att du använder lika många hk men med en större motor, det innebär inte att du spar bränsle och desutom måste din maskin ha dubbla maxeffekten för att belastningen skall vara likvärdig. Den blir då dyrare att underhålla.

 

Har du köpt dyra delar till en MD21 så har du köpt dem av VP, fördelen med den motorn är att i princip allt går att köpa av andra leverantörer till bättre priser eftersom VP inte gjort grundmotorn. Har helrenoverat dylika och inte ens betalt hälften vad jag fått punga ut med för VP:s 40-41 motorer för nya delar.

 

Inga problem med delar heller längre, har köpt cirk.pumpar, foder, kolvar, lager, limpor med mera till vettiga priser. Finns många firmor som nu upptäckt att det finns en stor eftermarknad på sådana delar.

 

Men det är ingen jättestor motor effektmässigt , kör man dem vettigt och inte kör ihjäl dem i Nimbusar som många gjort med sina tungdrivna skrov och dåliga motorinstallation (lutande motor = stor risk för haveri vid låg oljenivå) håller de utmärkt. I snipor verkar de hålla ända tills rosten tar dem, antagligen för deras ägare mest håller sig till deplacementsfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nidelv 24 och jag tycker det är en kanonbra båt, man behöver aldrig tanka eller oroa sig för hur långt man kommer. Visst att det tar lite tid att ta sig någonstans men vem har brottom på semestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nidelv 24 och jag tycker det är en kanonbra båt, man behöver aldrig tanka eller oroa sig för hur långt man kommer. Visst att det tar lite tid att ta sig någonstans men vem har brottom på semestern?

"Man behöver aldrig tanka"?'en perfekt båt då ju, mycket bränslesnål vill jag lova. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...