Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dynaflux

Klantiga eller fatala lösningar som ni sett på båtar

Rekommendera Poster

Jag förvånas över tekniska lösningar man hittar när man köpt en begagnad båt - hur tänker folk egentligen? Bjud på era värsta historier, jag börjar med några jag sett på de båtar jag ägt. 

  • En handmanövrerad vattenkran hade ersatts med en elektrisk pump. Sladdarna hade dragits direkt till batteriets poler - utan säkring. 
  • Tömningspumpen till septitanken var inte avsedd för detta - gummibälgen var inte diffusionstät och det stank när man öppnade durkluckan. För att råda bot på stanken hade man hängt upp en doftgran (fast vid septitanken då de antagligen trott att lukten kom därifrån). 
  • När jag höll på och meckade med motorn och skulle starta drog startmotorn runt dåligt. Jag hade en durklucka öppen och kunde se att det kom upp rök, när jag tittade närmare såg jag att det glödde och rök från ett av batterierna. De hade använt en stor polsko (plus) till minusanslutningen på batteriet och den dåliga kontakten medförde härdsmälta. Polen hade blivit helt nedbränd - bara att kasta batteriet och köpa ett nytt. 
  • När vi öppnade luckan till en av kojerna i akterruffen luktade det avgaser efter att vi kört. Avgasslangen som gick igenom stuvutrymmet under kojen var antagligen bara avsedd för kylvatten. Kanske en dödsfälla? Slangen byttes illa kvickt. 
     
  • 24-volts system är inte vanligt och behöver man utrustning som drivs på 12 volt eller annat kan man tydligen lösa det på flera sätt. Eftersom två 12-volts batterier är seriekopplade kan man koppla massor av 12-volts förbrukare över ett batteri - och belasta det så mycket att det förstörs. Därtill kan man OCKSÅ koppla in en 24- till 12-voltskonverter och till denna kan man bl.a. koppla en nätströmsomvandlare som man använder för att få 18 volt till laptopen. Alltså 24 volt ==> 12 volt ==> 230 volt ==> 18 volt. 

 

Ös på med era skräckhistorier! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrustning kopplad direkt till batteriet utan säkringar är nog en vanligt förekommande huvudlöshet. En annan är att man har ett bränslesystem som läcker och stinker bensin utan att båtägaren gör något åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötte på en båt vid en tankbrygga där den nya ägaren fyllt på över 250 liter bensin i en 6 meters båt med en 40 hästars. Luktade bensin överallt. Båten låg lågt i vattnet. Det visade sig att förra ägaren inte gillat placeringen av däckförskruvningen utan satt dit en ny på andra sidan båten. Den gamla märkt 'Bränsle' satt kvar utan någonting under utan öppet rakt ner i ett stuvfack.

Gissa vilket den nya ägaren hade tankat i ........

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötte på en båt vid en tankbrygga där den nya ägaren fyllt på över 250 liter bensin i en 6 meters båt med en 40 hästars. Luktade bensin överallt. Båten låg lågt i vattnet. Det visade sig att förra ägaren inte gillat placeringen av däckförskruvningen utan satt dit en ny på andra sidan båten. Den gamla märkt 'Bränsle' satt kvar utan någonting under utan öppet rakt ner i ett stuvfack.

Gissa vilket den nya ägaren hade tankat i ........

Bara dra bort den en bit från bryggan och ringa brandkåren! Fantastiskt att han lyckades tanka så mycket innan han reagerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stötte på en båt vid en tankbrygga där den nya ägaren fyllt på över 250 liter bensin i en 6 meters båt med en 40 hästars. Luktade bensin överallt. Båten låg lågt i vattnet. Det visade sig att förra ägaren inte gillat placeringen av däckförskruvningen utan satt dit en ny på andra sidan båten. Den gamla märkt 'Bränsle' satt kvar utan någonting under utan öppet rakt ner i ett stuvfack.

Gissa vilket den nya ägaren hade tankat i ........

Bara dra bort den en bit från bryggan och ringa brandkåren! Fantastiskt att han lyckades tanka så mycket innan han reagerade.

 

 

Jo, det blev ett fall för räddningstjänsten. Han gjorde som man gör när man tankar en bil, låste handtaget och väntade - länge. Vi var många som försökte hålla oss så långt ifrån som det bara gick !

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en del märkliga/slarviga lösningar blir till just i slutet av båtägandet. Man tycker inte längre det är så kul, men så kopplar man ändå in något på prov och så blir det kvar så fast man tänkt snygga till installationen senare.

 

Jag gör själv dessvärre så ibland, ett provisorium för att testa och sedan snyggas det till vid senare tillfälle. Än så länge blir det tillsnyggat senast före nästa sjösättning...

 

Det konstigaste jag sett är en mångledare till vindinstrumente som fästs längs topvantet med sockerbit vid nedre spridaren för att få ström till motorlanternan. Nej så illa är det inte, men det skulle nog kunna hända.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min föredetta svåger använde en bricka med ett sjökort på för att navigera..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min föredetta svåger använde en bricka med ett sjökort på för att navigera..

Jag har hört om de som körde efter kartan i telefonkatalogen när den fanns. Vet inte om det är sant.

 

Det är rätt trevligt att plasta in gamla sjökort klippta i A3-format och ha som tallriksunderlägg och då kan man ju kolla var man är medan man käkar och autopiloten styr.

 

Men det var ju väldigt OT.

 

Jag kom just på att jag upptäckte att slangen från boxen där gasoltuberna förvars i vår båt gick ner i kölsvinet. Som tur var var hålet gjort i överkant på boxen. :wacko:

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett medlem (eller flera) på detta forum trodde "en trång farled" var något en (1) båt kunde defiinera i sin ensamhet....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att transportera runt en motvikt som inte har någon annan funktion än att hindra båten att luta fast det finns flerskrovsbåtar.

Att ha en skitjobbig genua i stället för att ha en rigg med större förtriangel och självskotande fock.

Dessvärre har jag båda delarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom just på att jag upptäckte att slangen från boxen där gasoltuberna förvars i vår båt gick ner i kölsvinet. Som tur var var hålet gjort i överkant på boxen. :wacko:

 

Mackey

Bräddning av gasen när det blir fullt i lådan förstås. :) Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört om de som körde efter kartan i telefonkatalogen när den fanns. Vet inte om det är sant.

 

Mackey

Det vet jag med säkerhet att min farbror gjorde med sin nyinköpta Neptun sport i slutet av 50-talet. Han följde kajerna i Stockholms hamn med hjälp av kartan i telefonkatalogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att tanka kölsvinet gjorde jag själv för ett par månader sen, men med diesel. Köpte en winga 25 av ett dödsbo, så jag fick aldrig chansen att prata med tidigare ägaren. De anhöriga visste inte mycket om båten. Köpte hur som helst och skulle köra hem den. Jag tankade, tankade, tankade och tankade.... Efter 60l anade jag ugglor i mossen, det borde vara fullt. Å mycket riktigt, diesel i hela jä..a båten när jag klev in i ruffen!

Det kom ut ur en slang från toppen av tanken, som ledde absolut ingenstans. Ca 1m slang med helt öppen ände som bara satt där!? Voffö gör man på detta visä? Haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förresten fortsätta med samma båt. Två batterier är paralellkopplade, men det var kablar dragna för ett tredje batteri till samma bank. Dessa kabelskor låg helt öppna, centimetrar ifrån varandra! En våg hade räckt för att kortsluta batterierna...

However... Jag har lite misstankar om att förre ägaren kanske höll på att byta dieselvärmare innan han gick bort. En hylla för den nya var nämligen monterad. Kanske togs det tredje batteriet bort för att komma åt att byta dieselpumpen.. Kanske var den mystiska slangen en returslang, hade gamla webastovärmare sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har hört om de som körde efter kartan i telefonkatalogen när den fanns. Vet inte om det är sant.

 

Mackey

Det vet jag med säkerhet att min farbror gjorde med sin nyinköpta Neptun sport i slutet av 50-talet. Han följde kajerna i Stockholms hamn med hjälp av kartan i telefonkatalogen.

 

 

Navigerade själv från Palma de Mallorca till Gibraltar med en karta som vi hittat i en tidning i stolsfickan framför på flyget ner. Fungerade utmärkt. Året var 1991.

Redigerad av b_syrsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min föredetta svåger använde en bricka med ett sjökort på för att navigera..

Jag har hört om de som körde efter kartan i telefonkatalogen när den fanns. Vet inte om det är sant.

 

Det är rätt trevligt att plasta in gamla sjökort klippta i A3-format och ha som tallriksunderlägg och då kan man ju kolla var man är medan man käkar och autopiloten styr.

 

 

 

Var det pga att svågern navigerade efter ett sjökort på en bricka som han blev FD.

 

Är det bara ett riktigt sjökort på brickan så är det väl ok - om man "seglar" inom ett begränsat område.

 

Det säljs ju inplastade riktiga  sjökort som tallriksunderlägg och i min lilla bohusjulle skulle det fungera utmärkt. Det är ju inte alla som har tillgång till en "inplastningsapparat". Jag har ett inplastat sjökort i min bohusjulle - vet faktiskt inte hur många år sen jag hade framme och tittade på det.

 

Under 1960-talet tror jag inte ens att jag hade nåt sjökort när jag seglade i närområdet med den jullen jag hade tillgång till då. Med den kraftiga utvändiga järnkölen hittade jag de flesta grunden runt Gravaren och Smögen utan sjökort. Nu för tiden vet jag var de ligger och kan gå nån meter på sidan på grunden.

 

Åkte med kompisen till Hållö i Onsdags. På väg från Smögenhamnen gick han på andra sidan ett skär mot vad jag brukar gå, så nu har jag lärt mig en smygväg till.  :) Fast är det dåligt väder och västanvind skall man nog välja en annan väg.  :o

 

Historier om såna som navigerat med hjälp av kartan i telefonkatalogen har man ju hört. Så det är säkert sanning.

 

Det händer ju ibland att utsocknes med småbåtar kommer och frågar hur man tar sig till ett visst ställe. Hände nån gång  somras. Brukar ta fram pappersjökortet och visa. Vi har en sjösättningsramp lite längre in i hamnen som används flitigt av "bagäster" med båtar på trailer. Man kan inte ha sjökort över alla Sveriges farvatten. 

 

Eller kan man inte det!? Det har ju jag. Visserligen gamla. Många från 1980-talet och tom äldre. Skall man segla i området, får man ganska god lokalkännedom när man rättar pappersjökorten till dags dato medhjälp av sjökortet i plottern.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med plotter, padda eller telefon är det ju ganska enkelt att ha "sjökort" över hela landet men med papperskort blir det ju både dyrbart och ganska skrymmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

Jag har hört om de som körde efter kartan i telefonkatalogen när den fanns. Vet inte om det är sant.

 

Mackey

Det vet jag med säkerhet att min farbror gjorde med sin nyinköpta Neptun sport i slutet av 50-talet. Han följde kajerna i Stockholms hamn med hjälp av kartan i telefonkatalogen.

 

 

Navigerade själv från Palma de Mallorca till Gibraltar med en karta som vi hittat i en tidning i stolsfickan framför på flyget ner. Fungerade utmärkt. Året var 1991.

 

 

Offtopicvarning!!!!!!!

 

Tur att det inte var kartan i ombordtidningen från spanska flygbolaget Meridiana för i den hade man placerat ut städer och annat lite på måfå. Kartan stämde för övrigt inte heller speciellt bra. När vår besättning påpekade det för det mycket söta spanska besättningen så tittade de med sina rådjursögon på oss och sa; "We know, many others has said the same!".

 

Flyget är fullt av... underliga händelser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Offtopicvarning!!!!!!!

 

Tur att det inte var kartan i ombordtidningen från spanska flygbolaget Meridiana för i den hade man placerat ut städer och annat lite på måfå. Kartan stämde för övrigt inte heller speciellt bra. När vår besättning påpekade det för det mycket söta spanska besättningen så tittade de med sina rådjursögon på oss och sa; "We know, many others has said the same!".

 

Flyget är fullt av... underliga händelser...

 

 

Det är kanske inte konstigt att många är flygrädda.

 

Tur att det finns delar av besättningen som är söta och rådjursögda och det kan väl knappast va de manliga piloterna du tänker på.   ;)

 

Nu till ämnet.

 

Efter att jag köpt min nuvarande båt, behövde jag skruva ner innertaket som bestod av vitmålade plyfaskivor. Att säga att jag fick en chock är väl att ta i, men jag blev i varje fall väldigt förvånad.

 

post-106994-0-22223200-1443782978_thumb.jpg

 

Den enda knapen på fördäck satt med genomgående pinbultar med bricka och mutter på undersidan däcket. Brickans diameter var inte större än mutterns. Skyndade mig att skaffa aluminiumplåt på 29x30 cm och ersatte de minimala brickorna med.

 

Båten kan aldrig ha varit utsatt för nåt sämre väder. Hade den det, så hade knapen fläkts ur däcket för länge sen.

 

Sen jag satte plåten under muttrarna till knapen har båten varit utsatt för orkanvindar vid ett flertal tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrförra ägaren hade kommit på en smart idé för landströmsinkopplingen.

 

En infälld hon-europakontakt bygger ju mindre än han-dito. För att få en smidig installation i sittbrunnen hade han då helt sonika monterat en honkantakt där som kopplats till landströmscentralen.

 

Hur löser man då inkopplingen i land då alla hamnar envisas med att leverera ström i honkontakter och alla kablar som går att köpa går från hane till hona? Jo, snillet hade givetvis tillverkat en egen kabel med hane-hane...

 

Detta föranledde en genomgång av samtliga åtgärder som gjords under hans, tack ock lov, korta innehav av båten varvid en oavsäkrad direktinkoppling till batteriet upptäcktes.

 

Mellan denne ägare och oss hade en barnfamilj båten och använde landströmsinkopplingen glatt ovetande om dess livsfarlighet. De var till skillnad från tidigare ägare medvetna om att de inte hade nödvändig kompetens och gav således fan i att göra egna elinstallationer.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrförra ägaren hade kommit på en smart idé för landströmsinkopplingen.

 

En infälld hon-europakontakt bygger ju mindre än han-dito. För att få en smidig installation i sittbrunnen hade han då helt sonika monterat en honkantakt där som kopplats till landströmscentralen.

 

Hur löser man då inkopplingen i land då alla hamnar envisas med att leverera ström i honkontakter och alla kablar som går att köpa går från hane till hona? Jo, snillet hade givetvis tillverkat en egen kabel med hane-hane...

 

Detta föranledde en genomgång av samtliga åtgärder som gjords under hans, tack ock lov, korta innehav av båten varvid en oavsäkrad direktinkoppling till batteriet upptäcktes.

 

Mellan denne ägare och oss hade en barnfamilj båten och använde landströmsinkopplingen glatt ovetande om dess livsfarlighet. De var till skillnad från tidigare ägare medvetna om att de inte hade nödvändig kompetens och gav således fan i att göra egna elinstallationer.

/j

Även på min båt satt en europa-hona till landströmmen. Han hade löst det genom att sätta en adapter i landuttaget till vanlig 230V hona, därefter sätta en vanlig skarvsladd och för att kunna koppla in den i båten gjort en kort kabel med 230hane och europahane.  :wacko:  

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min förra båt fungerade inte varvräknaren. Säljaren sa att den fungerat när han kopplade in den men slutat fungera efter ett tag. Tror inte det.

När jag rivit en stund i kabelhärvan fann jag att varvräknaren kopplats till generatorn - där laddningslampan skulle vara inkopplad. Generatorn laddade inte, och hade aldrig laddat, men en solpanel höll startbatteriet uppladdat. På motorn satt en tachometergenerator anpassad för varvräknaren, det var bara att dra en ledning därifrån till varvräknaren så kunde man se varvtalet.

Kopplade sedan ledningen från generatorn till laddningslampan. Laddningslampan var för svag för att ge tillräcklig fältström för att starta laddningen, så en extra liten glödlampa var kopplad parallellt med laddningslampan bakom panelen. Den fick sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...