Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Segling; är det ute?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

9628 ämnen i seglarkategorin men över 46 000 i motorbåtskategorin.

 

Ajdå :)

 

 

post-102122-0-67980400-1441736427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9628 ämnen i seglarkategorin men över 46 000 i motorbåtskategorin.

 

Ajdå :)

Tja... man kan raljera hit och dit, om att motorbåtsägare inte är lika kunniga och måste fråga mer, att segling är ute osv; sanningen är nog att det finns fler motorbåtar jämfört med segelbåtar, och därmed också fler motorbåtsägare - och då blir det såklart fler frågor.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag det börjar bli rätt många ret-trådar och inlägg från dig, Max. Du verkar inte riktigt trivas med livet. Hoppas du blir lyckligare när du retas, men det finns bättre sätt att få kompisar på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast alla motorbåtstrådar handlar ju om att motorn är trasig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ser alla tråder med "hjälp önskas" så inser jag varför jag föredrar segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

För övrigt tycker jag det börjar bli rätt många ret-trådar och inlägg från dig, Max. Du verkar inte riktigt trivas med livet. Hoppas du blir lyckligare när du retas, men det finns bättre sätt att få kompisar på.

Ajdå del II

 

Jag mår prima och kommer att fortsätta att må prima oxå efter ditt raljerande. Till skillnad från dig, kanske, så behöver jag inga kompisar här. Om någon misstycker och inte gillar hur jag formulerar mig så är det nog ett bättre bevis på att läsaren kanske inte mår bra. Vad vet jag...

 

Jag fattar inte varför du inte bara nonchalerar mig. Uppenbart läser du mina inlägg och liksom pensionären måste du gnälla. Byt kanal istället.

 

Vad härligt att man berör andra...for better or worse.

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

9628 ämnen i seglarkategorin men över 46 000 i motorbåtskategorin.

 

Ajdå :)

Tja... man kan raljera hit och dit, om att motorbåtsägare inte är lika kunniga och måste fråga mer, att segling är ute osv; sanningen är nog att det finns fler motorbåtar jämfört med segelbåtar, och därmed också fler motorbåtsägare - och då blir det såklart fler frågor.

Skrev du vad du tänkte... fniss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För övrigt tycker jag det börjar bli rätt många ret-trådar och inlägg från dig, Max. Du verkar inte riktigt trivas med livet. Hoppas du blir lyckligare när du retas, men det finns bättre sätt att få kompisar på.

Ajdå del II

 

Jag mår prima och kommer att fortsätta att må prima oxå efter ditt raljerande. Till skillnad från dig, kanske, så behöver jag inga kompisar här. Om någon misstycker och inte gillar hur jag formulerar mig så är det nog ett bättre bevis på att läsaren kanske inte mår bra. Vad vet jag...

 

Jag fattar inte varför du inte bara nonchalerar mig. Uppenbart läser du mina inlägg och liksom pensionären måste du gnälla. Byt kanal istället.

 

Vad härligt att man berör andra...for better or worse.

Kram, vännen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är absolut ute, inomhus blåser det för lite...... 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag faktiskt att frågan är intressant , men förtjänar lite mer analys och kritiskt tänkande. Min teorier om ämnet är följande:

Segling/att segla är relativt ute på grund av att även många båtmänniskor påverkas av den ambitiösa och uppstressade tillvaron som många lever i. Även om man har en segelbåt och tycker egentligen om att segla så börjar inte seglingen vid hemmahamnen utan någon annanstans där man längtar efter att verkligen segla. Många seglare verkar vilja hinna med så mycket som möjligt/Ha bråttom hem, till hamnen, slutmålet eller delmålet att de kör för motor trots att de har fina styrvindar och i princip skulle kunna seglat lika snabbt samma sträcka.

Jag tror att anledningen till att det inte är så många segeltrådar är att segla är egentligen ganska enkelt och man har nog oftast inte så mycket problem med sina båtar heller. så vad ska man då skriva om? Det filosofiska eller upplevelsen? Tja..Varför inte?

Man skulle kunna skriva om Robban Brobergs gamla text . Målet är ingenting. Resan är allt!

DET är segling i ett nötskal DET anser jag!

Segling tål att ifrågasättas, men det krävs lite självkritik, analys och att våga/vilja stanna upp för att kunna segla vidare samt njuta här och nu :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag faktiskt att frågan är intressant , men förtjänar lite mer analys och kritiskt tänkande. Min teorier om ämnet är följande:

Segling/att segla är relativt ute på grund av att även många båtmänniskor påverkas av den ambitiösa och uppstressade tillvaron som många lever i. Även om man har en segelbåt och tycker egentligen om att segla så börjar inte seglingen vid hemmahamnen utan någon annanstans där man längtar efter att verkligen segla. Många seglare verkar vilja hinna med så mycket som möjligt/Ha bråttom hem, till hamnen, slutmålet eller delmålet att de kör för motor trots att de har fina styrvindar och i princip skulle kunna seglat lika snabbt samma sträcka.

Jag tror att anledningen till att det inte är så många segeltrådar är att segla är egentligen ganska enkelt och man har nog oftast inte så mycket problem med sina båtar heller. så vad ska man då skriva om? Det filosofiska eller upplevelsen? Tja..Varför inte?

Man skulle kunna skriva om Robban Brobergs gamla text . Målet är ingenting. Resan är allt!

DET är segling i ett nötskal DET anser jag!

Segling tål att ifrågasättas, men det krävs lite självkritik, analys och att våga/vilja stanna upp för att kunna segla vidare samt njuta här och nu :)

Att segla är inte enkelt. Däremot att ta sig fram för segel är inte så svårt men fortfarande svårare än att hålla i en ratt. Det kan man lära en chimpans. Sedan kommer man till tilläggningen och då är det inte så enkelt längre med motorbåt. En snygg tillagning när det blåser lite kräver mer av motorbåtsföraren än av seglaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla KAN vara enkelt! Det beror helt på hur avancerad   och estetisk  segling segling som man vill uppnå. Så länge seglen är uppe, motorn är avstängd och man tar sig framåt dit man vill så anser jag att man seglar.

Jag slutar aldrig att fascineras av att man i princip kan färdas mot vinden utan motor och den stora skillnaden mellan att att segla i medvind och motvind samt lyckokänslan som jag uppnår av att ha stått ut med bleke och så kommer äntligen vinden! :)

Redigerad av seglarfreaken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla är inte svårt om det bara gäller att ta sig fram, det klarar fåcelliga djur ;)

För många är det helt enkelt för komplicerat, en massa snören och grejer, det ska trimmas och grejas. Förberedelser och efterarbete. Det är för mycket om målet bara är att åka ut och bada.

Jag hade en bryggranne som efter varje tur tog ner seglen och vek dem på bryggan. Han var inte ute så ofta.... Jag blev så trött att jag fick sitta och vila en lång stund bara av att se detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man segelbåtar som går för motor i hygglig sid-/medvind kan man börja fundera....

 

Lätt att låna på huset numera, inga räntor att tala om och det är ju så jäkla "tjusigt" att ha segelbåt!

Helst skall det vara en STOR en, 40+. Huvudsaken är att den är större än grannens/chefens/jobbarkompisens o.s.v.

 

Efter att ha gjort några försök att sätta segel och, framför allt få ner dom så inser man att det är lättare att gå för motor. Sen så lutar det inte så mycket heller! Å det där med att dra i snörena! Hur var det nu då? Ju mer man drar i dom desto fortare går båten!? "Skota för helvete Amanda!" 

 

Nästkommande vår inser man att slipa och måla botten på en stor båt är som att knäskura parkeringen på IKEA! Det är många kvadratmeter!

 

Intrycket på grannen/chefen/jobbarkompisen o.s.v. är avklarat!

 

Efter att ha gjort nämnda erfarenheter säljer man båtjäveln och köper husbil istället. "Frugan trivdes aldrig på sjön"

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Sarnblad
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man segelbåtar som går för motor i hygglig sid-/medvind kan man börja fundera....

 

Lätt att låna på huset numera, inga räntor att tala om och det är ju så jäkla "tjusigt" att ha segelbåt!

Helst skall det vara en STOR en, 40+. Huvudsaken är att den är större än grannens/chefens/jobbarkompisens o.s.v.

 

Efter att ha gjort några försök att sätta segel och, framför allt få ner dom så inser man att det är lättare att gå för motor. Sen så lutar det inte så mycket heller! Å det där med att dra i snörena! Hur var det nu då? Ju mer man drar i dom desto fortare går båten!? "Skota för helvete Amanda!"

 

Nästkommande vår inser man att slipa och måla botten på en stor båt är som att knäskura parkeringen på IKEA! Det är många kvadratmeter!

 

Intrycket på grannen/chefen/jobbarkompisen o.s.v. är avklarat!

 

Efter att ha gjort nämnda erfarenheter säljer man båtjäveln och köper husbil istället. "Frugan trivdes aldrig på sjön"

Med det utseendet så stack hon väl för längesen? Kanske stack hon med chefen i hans flådiga motorbåt? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ser man segelbåtar som går för motor i hygglig sid-/medvind kan man börja fundera....

 

Lätt att låna på huset numera, inga räntor att tala om och det är ju så jäkla "tjusigt" att ha segelbåt!

Helst skall det vara en STOR en, 40+. Huvudsaken är att den är större än grannens/chefens/jobbarkompisens o.s.v.

 

Efter att ha gjort några försök att sätta segel och, framför allt få ner dom så inser man att det är lättare att gå för motor. Sen så lutar det inte så mycket heller! Å det där med att dra i snörena! Hur var det nu då? Ju mer man drar i dom desto fortare går båten!? "Skota för helvete Amanda!"

 

Nästkommande vår inser man att slipa och måla botten på en stor båt är som att knäskura parkeringen på IKEA! Det är många kvadratmeter!

 

Intrycket på grannen/chefen/jobbarkompisen o.s.v. är avklarat!

 

Efter att ha gjort nämnda erfarenheter säljer man båtjäveln och köper husbil istället. "Frugan trivdes aldrig på sjön"

Med det utseendet så stack hon väl för längesen? Kanske stack hon med chefen i hans flådiga motorbåt? ;-)

 

Den jäveln hade väl en Mittskär 27 om jag inte missminner mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar som framförs med motor retar en del. Stora fina motorbåtar goda för 30+ knop och bara framförs i 6, retar andra. Varför kan vi inte få använda våra fritidsredskap som vi själva vill utan inblandning av någon surdjävul?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på andrahandsmarknaden så är det nog lite ute med segling. Du kan i princip få en fungerande segelbåt med övernattningsmöjlighet medan du får betala "massa" pengar för en gamal selco från 60-talet utan inredning men med en skuren motor till som borde vart på tippen redan för 20år sen.

 

Eller som mitt nyförvärv en snipa, joda tur 24 fötter från 70talet som står i 70-90.000kr(som att segla, fast med diesel.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på andrahandsmarknaden så är det nog lite ute med segling. Du kan i princip få en fungerande segelbåt med övernattningsmöjlighet medan du får betala "massa" pengar för en gamal selco från 60-talet utan inredning men med en skuren motor till som borde vart på tippen redan för 20år sen.

 

Eller som mitt nyförvärv en snipa, joda tur 24 fötter från 70talet som står i 70-90.000kr(som att segla, fast med diesel.)

 

Hade du köpt en lika stor segelbåt hade du betalat 20 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Segling går långsamt......

 

 

Men behållningen när man det accelererar mot 6-7 knop känns fint.

Man har liksom gjort sig förtjänt av farten...

 

Jag tar varje tillfälle som ges för att följa med och segla.

 

Men för mitt bruk, så passar motorbåt bäst, jag upplever mindre motstånd att komma ut efter jobbet än mina seglande vänner gör.

 

Idealiskt vore om jag skaffade en segelbåt också, såna kan man få till skänks har jag sett ;-)

 

Men dessa fodrar samma omvårdnad som andra nuvarande båten.

Så en dagsseglare med centerbord har varit på min lista.

 

Men nu börjar jag fundera på en invers...tänk om jag skulle byta stora motorbåten mot en segelbåt, sedan köpa en aluminium styrpulpetbåt för turerna efter jobbet.

 

Å andra sidan så är min motorbåt billig att åka med och jag åker långt med den.

 

Ändå älskar jag att segla, så jag fortsätter nog som tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...