Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Elkbrew

linder 460 arkip PROBLEM

Rekommendera Poster

Hej gott folk! Införskaffade mig en Linder 460 arkip av årets model i februari och sjösatte den i slutet av april. Efter att den har legat i Mälarens sötvatten i 3 veckor så fick den fruktansvärt mycket oxid över HELA båten, i lådor, nedanför och ovanför vatten linjen på skrovet och inne där man är. Ett annat lustig sak jag reagerar på är att även fast jag stänger av strömmen i båten via strömbrytaren så kan jag starta motorn och tilta och sådant. Alltså jätte enkelt att sno drev och hela köret.. har en mercury 50 hk fyrtaktare om folk vill veta. Startspärren är inte nå vidare Heller eftersom man kan starta motorn utan den och sedan puttra iväg i ca 3-4 knop.. med andra ord jätte enkel att tjyvkoppla. Har kollat på ca 7 andra arkip båtar och ingen annan går att tilta med när strömmen är avstängd.

 

Läste en artikel förut angående en buster som hade fått samma märken som jag har efter ha legat i vattnet i 3 veckor också, då var felet att de va en tankmätare som var fel installerad eller något.

 

Kan de vara så illa att min motor kan vara fel monterad och gör så att alumineumet rostar?

 

Är jätte tacksam för svar.

Mvh joakim

post-107945-0-38121800-1441711948_thumb.jpeg

post-107945-0-70521000-1441711967_thumb.jpeg

post-107945-0-12185100-1441711990_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och linder tycker desumtom att detta är normal oxid som kommer mer tiden, men såhär mycket efter 3 veckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min helt amatörmässiga uppfattning är detta helt oacceptabelt!

Du ska dock inte kontakta Linder utan din återförsäljare, det är med denne du har ingått avtal och det är denne som ska åtgärda detta.

 

Jag blir dock fundersam att detta händer i sötvatten. Får liksom inte ihop det men det finns ju andra som kan detta betydligt bättre än jag.

 

Vad gäller tilt och start så är dessa ofta kopplade direkt mot batteriet utan att gå via huvudströmbrytaren så att du kan starta och köra tilten med huvudströmmen av är helt naturligt.

 

PS

Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en HR440 i våras med en 50-hästars Mercury och Smartcraftinstrument med "startspärr"

 

Motorn är, precis som beskrivs i inlägget ovan, direktkopplad till batteriet...den enda funktionen strömbrytaren har (som jag märkt) är att den klipper strömmen till lanternorna (+ ev. extrautrustning?)

 

Trots startspärren går fortfarande motorn att köra MEN den är varvtalsbegränsad. Enligt informationen vi fick vid båtköpet är detta en säkerhetsgrej...inte så kul att vara x antal sjömil ut till havs å tappa startspärrs"nyckeln" i plurret, det blir långt att ro ;-)

Redigerad av EW71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Där ser man angående motorn där. En person från linder kommer till sthlm i morgon och kollar på båten, så får vi se vad sol händer. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför kopplar man motorn så? Ska inte en huvudbrytare vara just huvudbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför kopplar man motorn så? Ska inte en huvudbrytare vara just huvudbrytare?

 

En förklaring jag fått till detta är att det är så stor risk att batterifrånskiljaren glappar vilket tydligen har medfört att motorstyrningar har gått sönder. En lokal firma här i stan har haft ett antal sådana fall där man kunna påvisa fel på batterfrånskiljaren där styrboxarna gått sönder.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det mer eller mindre ett krav från tillverkaren att motorn monteras direkt på batteriet för av just den anledningen som tidigare beskrevs.

Hur har det gått med båten, du har inte jord i skrovet någonstans?

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skämtsamt säga att vi inte har jord i våra båtar...

Vad jag menar är att man ska skilja på jord som har med 230V-installation och 12V minus från batteri.

 

Men tanken är god, att kolla allt så att säga? Och där du ligger, finns en metallbåt med landström alltid inkopplad? Den kan ha visst läckage men det ska vara precis i närheten av din båt då för att påverka. Galvaniska strömmar är mer troligt. Eller materialfel. Jag själv köpte en aluminiumbåt av äldre modell, ca 20 år gammal roddbåt i grov alu och det finns inte minsta liknande som TS har någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skämtsamt säga att vi inte har jord i våra båtar...

Vad jag menar är att man ska skilja på jord som har med 230V-installation och 12V minus från batteri.

 

Men tanken är god, att kolla allt så att säga? Och där du ligger, finns en metallbåt med landström alltid inkopplad? Den kan ha visst läckage men det ska vara precis i närheten av din båt då för att påverka. Galvaniska strömmar är mer troligt. Eller materialfel. Jag själv köpte en aluminiumbåt av äldre modell, ca 20 år gammal roddbåt i grov alu och det finns inte minsta liknande som TS har någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elbrew,

Tror inte det är något stort problem förutom skönhetsproblem. Alu oxiderar hur man

än gör. Min bror har en Linder som är helt matt grå årsmodell 1990. Vad jag förstår var det

vitsen med underhållsfria båtar på den tiden. Idag lackar man aluminiumbåtarna???. 

Hollar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ingen marinaluminium Linder använder.

inte ens den mindre kvaliteten 5754 (AlMg3) får sån oxid i sötvatten.

Sen om motorn sitter direkt på batteriet finns det alltid läckström.

finns ingen utombordare som är dubbelpolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reflektion.

I somras promenerade jag längs bryggor långt hemifrån, i Norrtälje kommun och besökte även en småbåtshamn och marina på Dalarö.

 

På båda dessa orter ser jag fler aluminiumbåtar än vad jag sett i hela mitt liv i Bohuslän...

-Och det finns nog en orsak till det.

 

För riktigt längesedan, på den tiden vi hade ett- och femöringar... då hade hamnvakten i den kommunala småbåtshamnen på Hisingen ett huvudbry, han trodde att han var utsatt för ett sabotage. Det fanns ett alldeles cirkulärt hål i botten på hans enkla aluminiumbåt. Det visade sig senare att han även hade ett hål i byxfickan, där han förvarade sina växelpengar. En ettöring hade legat i slagvattnet i båten, och de galvaniska strömmarna hade fått verka.

 

En krönikör i GP berättade om hur han tillverkat ett såll, han hade målat botten på aluminiumbåten med samma bottenfärg som till sin träbåt, kopparbaserad färg, jag tror inte att reklammationsrätten gällde, det blev väl återvinning hos Stena Metall...

 

Dåvarande ensamseglare "Lundin" numera Sven Yrvind, råkade väl ut för något liknande, då "Aluminium-Bris" hade fått fel typ av offeranoder...?

 

Som sagt en reflektion, utan att tillföra ursprungfrågan annat än en smaily.. ;)

 

Aluminiumbåtar i Bohuslän är matta i ytan, även om de bara stått på en trailer hos försäljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...