Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Togero

Svårstartad AQ151c

Rekommendera Poster

Hej, jag har lite problem med att starta båtmotorn som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

 

När den är kall får jag låta startmotorn gå länge, och göra flera försök innan den tänder. Detta gäller speciellt om jag inte startat motorn på ett par timmar/dagar.

När den väl startar låter det som om alla cylindrar inte kommer igång ordentligt förräns efter en liten stund, därefter går motorn nästan som den ska. Om jag drar på innan motorn blivit riktigt varm och sedan går ner på tomgång igen så dör motorn ofta.

 

Jag har provat med att ladda startbatteriet fullt, ingen skillnad.

Jag har "pumpat" gasreglaget många gånger utan framgång.

 

Tomgången är ställd ganska högt, den ligger oftast runt 1200 varv men vandrar lite upp och ner. Förmodligen har förre ägaren tvingas skruva upp tomgången för att undvika tjuvstopp.

 

Jag misstänker tändningen men motorn går ju som den ska när den väl blivit varm?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att motorn går bra när den är varm kan det vara tändningen som bråkar.

Har du bytat stift, rotor, lock, brytarspetsar, kondensator? Är tändkablarna gamla?

Står tändningen fel kan det vara en orsak att tomgången är uppskruvad, kan också

vara felinställd förgasare.

Hitta denna länken: http://www.maringuiden.se/forum/topic/26428-d%C3%A5lig-tomg%C3%A5ng-vp-aq151/

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift helt nya, tändkablar helt nya (iofs från Biltema, men fräscha). Övrigt okänt, är ju ingen mekaniker i grunden.

 

Tack för länken, förgasaren låter inte helt otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta allt som du inte bytt i tändningen så vet du vad du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att spruta startgas runt förgasarfot, insugspackningar, etc. när motorn är igång. Om motorn varvar upp då så har du läckage så att den suger tjuvluft och då kan du få denna typ av fenomen. Sedan kan det även bero på en dålig tändspole...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den blir ovanligt varm så kan det ju bero på att den ska ha ett förkopplingsmotstånd men att detta saknas. Då förkortas livslängden avsevärt. Men det kan ju också bero på att den helt enkelt gått sönder pga normalt slitage och ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ett ignitor brytatlöst tändsystem då blev det mycket bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq151 har ingen choke så fenomenet som beskrivs är inget ovanligt att dessa är tjuriga innan dom är varma.

 

Något som man bör vara observant på dessa motorer är avgaslimpan att den är ok. Då det inte finns en tillräcklig hög avgaskrök så dumpas kylvattnet väldigt när 4:e avgasporten.

Finns en mellanvägg i avgaslimpan som ska förbättra läget. Om den är bortrostad ( vilket är vanligt ) så går toppen vid 4:e avgasporten åt skogen pga vatten stänk.

Fenomenet med vatten kan också göra att motorn inte går på alla burkar, pga lite rostangrepp på avgasventilen, när den är kall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte avgaslimpan i våras då den gamla (precis som du sa) var genomrostad i mellanväggen.

 

Ska kolla toppen och avgasventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett komp.prov kall motor avslöjar i regel en taskig ventil. Däremot så kan det vara ide att kolla hur avgasporten ser ut, brukar bli ganska markanta skador där, aluminium går inget bra ihop med sjövatten. Framförallt om det är saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade avgasportarna i samband med bytet av avgaslimpa, det fanns lite skador på sista porten, men inget som inte lite avgaspasta kunde fixa.

 

Båten har gått på västkusten, så det har varit saltvatten som ställt till skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på det där med tändningen och fördelaren.

Kanske är det nu någonting annat, men kolla avståndet på brytarspetsarna, kolla vid alla lyfttillfällerna, om fördelaraxeln är sliten så kan den lyfta spetsarna olika mycket på de olika kammarna.

Ryck axiellt och radiellt i axeln också, här skall det inte vara något glapp.

Om du installerar brytarlöst så är elekronikmodulen inte så känslig för glapp i axeln eller slitna kammar som brytarspetsarna är, och du slipper kondensator.

 

Ojämn tomgång kan bero på fördelaren, det är väl en boschfördelare med centrifugalvikter på den motorn? om så är fallet kan dessa vikter kärva och dess fjäder kan lossna och bli slappa.

En sak till, och det är den lilla jordflätan mellan "tändplattan" och fördelarens gods, kolla att den är intakt och inte lossnat, det ger nämligen misständning eller ingen tändning alls.

 

Tändspolar är förbrukningsvara, och de slits fortare i varma motorrum än i väl ventilerade, likadant är det med kondensatorrna.

Biltemas tändkablar brukar vara bra, men kolla att kabeln är ordentligt inskruvat i "tändhatten".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytare kommer försvinna iom att jag byter till elektronisk tändning så det är inget jag behöver tänka på. Dock tänkte jag göra ett kompressionstest, och vad jag förstått är det tre saker man bör tänka på:

 

1. Koppla ur tändspolen (lätt fixat)

2. Se till att ha ett välladdat batteri (no problem)

3. Koppla bort bränslepumpen, här har vi ett problem. Hur gör jag? Skruvar bort bränsleledningen?

 

Jordflätor är ett elände, verkar vara en svag punkt i Volvos konstruktioner rent allmänt. Ska kolla denna.

 

Tändkablarna är kollade och de är nya och fina. Det enda jag tyckte var lite ovanligt var kabeln till tändspolen, ska den verkligen vara typ 2 meter lång? Verkar onödigt långt i mitt tycke, plus att det förmodligen ger en del resistansförluster.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt till elektroniskt tändsystem och nu verkar problemet löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grrrr, får sparka en gång till på denna. Motorn uppvisar återigen samma symptom (eller väldigt snarlika). Här kommer en sammanfattning:

 

Svårstartad, man måste försöka flera gånger och startmotorn får tugga länge innan motorn tänder.

När den är kall och nystartad ligger tomgången på 500-600 varv och hackar och skakar.

När den blivit varm springer tomgången iväg till 1500-2200 varv.

 

Tändningen är numera elektronisk och ligger på 9 BTDC, vilket är enligt boken.

Mixerskruvarna är dragna i botten och sedan utskruvade 8 varv, enligt boken.

 

Försöker jag sänka tomgången via tomgångsskruven när motorn är varm börjar den hacka och skaka då jag sänker tomgången under 1500 varv.

 

Idealt ska ju tomgången ligga runt 850-900 varv men det verkar omöjligt då tändningen slutar funka då (hackar, skakande motor och eventuellt tjuvstopp).

 

Idéer mottages tacksamt. Att ha för hög tomgång ska tydligen sabba växellådan mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ställa in tomgångsblandningen enligt instruktion. Nu har du tydligen bara gjort grundinställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt kolla om hackandet beror på tändning eller bränsle genom att koppla in tändinställningslampan och titta på hur den blinkar när motorn hackar. Om den blinkar oregelbundet så är felet tändningsrelaterat men om blinkandet är regelbundet och helt följer varvtalet så bör felet vara bränslerelaterat. Du kan prova detta på alla tändkablarna om du vill vara riktigt säker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips. Den blinkar regelbundet, så då får jag väl ge mig på mixerskruvarna. Tycker inte det gjort någon skillnad när jag gjort detta tidigare.

 

Har du tips på hur jag får till mixer-inställningen? Är det bara att gå på varvtalet? Ökning = bra, minskning = dåligt? De ska ju balanseras också, vet inte riktigt hur dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag Mercruiser och enligt den instruktionen ska man ställa in skruvarna för att få maximalt vacuum i insuget vid tomgång. På min är det enkelt eftersom det sitter vacuummätare i instrumentpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte ens var man kopplar in en vacuumprovare på dessa förgasare (Solex 44 PAI).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anslutning på insuget eller på insugssidan av förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om varvtalsmätaren fått nippran. Använde en riktig tachometer idag och den visar precis de värden jag förväntar mig, knepigt: Tachometern visar 600 varv medan mätaren på instrumentpanelen visar 2500 (cirka).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel på VP original varvräknare är att det blir oxid på switchen som man väljer cylinderantal med. Brukar hjälpa att dra den mellan ändlägena ett ex antal gånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Chokar" du genom att spruta in lite soppa med acc-munstyckena innan start? Dvs, tomgång -> full gas några gånger (3-5) innan du vrider på startnyckeln.

 

Om jag inte gjorde det på min 151'a var den också trögstartad men när jag lärde mig pumpandets ädla konst gick det fint.

 

Jag hade även varvräknarproblem på min, den kunde visa tomgång 800 eller 2500, iubland gav det sig genom att varva upp några gånger så halkade det rätt. Lite oxidlösning här och där i instrumenten löste problemet.

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, pumpar gör jag. Ska plocka isär mätaren och spruta lite elektronikrengöring.

 

Precis som du beskriver det: Kör man en stund hoppar mätaren rätt, ibland har man tur och den visar rätt redan från början. Underligt nog började det precis när jag bytte till brytarlös tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...