Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenneth_S

Oljebyte på höst eller vår...?

Rekommendera Poster

Har tänkt att göra service (olja, filter, trycka spridare, anoder mm...) nu på hösten istället för nästa vår, då det ändå tenderar att bli lite stressigt med båttvätt, vaxning, bottenmålning mm...

 

Jag hörde dock någon säga att jag ska vänta med att byta olja till våren, då det kan bli kondens och annat i oljan under höst och vinter... Undrar därför här på forumet: Vad anser ni? Byta olja på höst, eller vår? Spelar det någon roll...?

 

Ser fram mot svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att göra service (olja, filter, trycka spridare, anoder mm...) nu på hösten istället för nästa vår, då det ändå tenderar att bli lite stressigt med båttvätt, vaxning, bottenmålning mm...

 

Jag hörde dock någon säga att jag ska vänta med att byta olja till våren, då det kan bli kondens och annat i oljan under höst och vinter... Undrar därför här på forumet: Vad anser ni? Byta olja på höst, eller vår? Spelar det någon roll...?

 

Ser fram mot svar.

 

Kondens i olja behöver man inte oroa sig för, ev fukt försvinner när motorn blir varm och den bildas oavsett vilken olja man har.

I dieslar bildas rätt mycket sot som binds av oljan. Sotet innhåller en del ämnen som är korrosiva så av den anledningen brukar det rekommenderas att förvara en motor med ren olja i.

 

Skillnaden är nog för det mesta rätt liten men största fördelen är väl att det är skönt att fixa sådan på hösten så båten är klar.

vad gäller vaxning ett knep att tvätta rent båten på hösten, lägga på ett lager vax och sedan bara polera på våren. Skyddar bättre över vintern och spar tid på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter alltid på hösten. Bl a pga att oljan ska ha en konserverande effekt när den är helt färsk. Den effekten avtar, när oljan inte är helt färsk (efter vad jag har blivit rekommenderad av en mainmek).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte på hösten. Det står det också i workshop manual. Til alle motorar til båtar.

 

Den gamla oljan ska rensa motoren mens motorn går. Och den skit som den tar upp gör oljan till syra. Med lägra Ph. Detta frätar motoren inuti - inte mycket, nei, men lägra Ph. Och den har tagit upp fukt från förbrenning. Derför ska man byta olje och filter innan detta står genom vintern och forstör motorn inuti. Sen köra nogra timmar innan man tar upp båten så att motoren får en olja till alla platser i motoren. Sen kan den stå hela vinteren utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar, ni är UNDERBARA :) :) :)

 

Då blir det som jag tänkt: Ävrn byte av olja nu på hösten :)

 

Tackar även för tipset om tvätt och vaxning nu på hösten...

 

Ha det gôtt :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag är kärringen mot strömmen.

 

Jag byter olja efter timmräknaren.

Ja är det ett fåtal timmar kvar till byte på hösten så byter jag då.

Så har jag gjort i ca. 50 år och ännu har jag inte behövt reparera någon av mina maskiner på grund av fel orsakade av olja.

 

Säkert massor av fin olja som går till miljöstationen, från segelbåtar som bara gått några timmar!

 

Nu svarar snart någon att olja är billigare än ny motor.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle, om jag hör dig rätt så säger du att med nyare olje så bytar du den inte. Det är vel inte nogot konstigt. Frågan var om man ska ta service, ska man då ta den på våren eller hösten. Då tar man den på hösten.

 

Men som du säger, om man INTE har behov för service på sin motor. Då kvittar det när man inte tar service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax hur många timmar? Finns det någon allmän rekomendation har själv en 5,7l mercruiser och har hoppat över oljebyte nått år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag är kärringen mot strömmen.

 

Jag byter olja efter timmräknaren.

Ja är det ett fåtal timmar kvar till byte på hösten så byter jag då.

Så har jag gjort i ca. 50 år och ännu har jag inte behövt reparera någon av mina maskiner på grund av fel orsakade av olja.

 

Säkert massor av fin olja som går till miljöstationen, från segelbåtar som bara gått några timmar!

 

Nu svarar snart någon att olja är billigare än ny motor.

 

 

Kalle

 

Hhhhmmm...Ok... Efter hur många timmar beräknas den vara förbrukad, och dags för byte? Har en Dieselmotor TMD 40b av 1983 års modell...

 

Och efter förra årets motorhaveri, så kan jag väl hålla med om att olja är billigare än en ny (och dock ändå begagnad :o ) motor ;) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter enligt motortillverkarens rekommendation, olja var 125e timma, och oljefilter var 250e.

 

Dessa tider gäller för min maskin, ni får kolla vad er maskintillverkare rekommenderar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag bytar till rena kalsonger efter att ha duschat. Och oljefilter varje gång jag bytar olje."

 

Fick denna regel från gammal motormekaniker från USA. Tycker den är rolig, och inte svår att hålla med.

 

Annars är det vanligt att oljebyten har lite, men och om, så att min motortilvärkare säger innan längre förvaring - tre månader - ska det alltid bytas olje. Oavsett. Och annars; 100 timmar eller årligen. Och alltid filterbyte tilsammans med olje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter filter och olja varje år på min 5,7 L bensinare. Jag kör sällan mer än 50 timmar/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt olja o filtret på hösten för bästa rostskydd i din motor, övriga filter byter jag på våren efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att filtret filtrerar som bäst när det byts ut!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat en del över detta slaviska årsvisa byte. Anta att man kört 30 timmar en sommar. Det är inte särskilt mycket drifttid för oljan. Om man kollar att olja i motor och växelhus ser fin ut (inte grumlig med vatteninblandning pga läckage) måste det ju vara slöseri på alla vis att byta olja?

 

Men som både båt- och MC-ägare så är man ju itutad att byta alla oljor och filter varje höst....

Redigerad av lawea
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag bytar till rena kalsonger efter att ha duschat. Och oljefilter varje gång jag bytar olje."

 

Fick denna regel från gammal motormekaniker från USA. Tycker den är rolig, och inte svår att hålla med.

 

Annars är det vanligt att oljebyten har lite, men och om, så att min motortilvärkare säger innan längre förvaring - tre månader - ska det alltid bytas olje. Oavsett. Och annars; 100 timmar eller årligen. Och alltid filterbyte tilsammans med olje.

 

Byter olja i båtmotorn vart annat år och då oljefilter samtidigt.

 

Min motortillvÄrkare tycke man ska byta bälgar vart 5:e år men inget om att de första gick sönder efter 3 år och de nya som sattes ditt var ok även efter 10 år då de byttes ut.

 

Mitt drev ska man byta olja varje år men på min bil brukar man aldrig byta olja i växellådan.

 

Jag duschar varje dag och därmed byter kallingar också. Har hänt att jag duschat två gånger samma dag men endast ett byte av kallingar den dagen och än sitter snoppen kvar.

 

Nej regler ska man nog ta med en nypa salt och sunt förnuft.

Redigerad av crabfish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kan servar och kontrollerar på hösten så slipper man även eventuella överraskningar/jobb när man står inför sjösättning på våren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista åkturen på säsongen för mig blir ett par timmars körning från sommarhamnen till vintervarvet. Jag gör resan på kvällen och passar på att byta olja när jag kommer fram och motorn är varm. Jag övernattar i båten för att slippa åka buss hem på kvällen och stiga upp tidigt på morgonen för att vara på plats klockan 8 när upptagningarna startar. I stället har jag mycket tid för allehanda förberedelser på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...