Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikaeledstrom85

Båtvagn för Buster L?

Rekommendera Poster

Hej!
 

Vi har precis köpt en Buster L crosswave (360 kg, 5 meter lång, 2 meter bred) från 2005 för att ha att åka mellan vår brygga på fastlandet till vår ö i Stockholms skärgård. Det är ca 1 sjömil enkel väg. På fastlandet så har vi en ramp och parkeringsplatser för båten ca 20 meter bort från vattnet. Vi har inte tänkt att transportera båten på land från den här parkeringsplatsen. Vi har ingen trailer eller vagn. Vår tanke är att använda den så mycket som det bara går sen höst och tidig vår också. Om isen inte ligger så tänkte vi använda den på vintern också. 

 

Vad skulle ni ha för vagn/trailer för transport från vattnet upp till parkeringsplatsen? Kan man ha denna även som vinterförvaring? Vad gör man med motorn (Yamaha 40 hk 2-takt från 1992) när det är kallt ute? Kan man använda den på vintern också? Tar man upp båten så fort man åker hem på söndag kväll? Många frågor men vi är nybörjare.

 

Biltema har en prisvärd trailer (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Bat/Battrailer-obromsad-2000033945/) men den är något för liten tror jag. Går det att använda eftersom vi inte kommer åka mer än 20 meter? Hur gör man när den saknar vinsch? Biltema har även vinschar för lite pengar: http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrningsfaste/Vinsch/Vinschar-2000022764

Redigerad av mikaeledstrom85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en BUV (båtupptagningsvagn) du ska ha. De har ingen el, inga bromsar och ingen fjädring så nästan inget kan gå sönder och får bara köras i 30 km/h men det behöver ju inte du bry dig om. De brukar heta BUV 450, BUV 700 etc. och numret brukar vara totalvikten. Säg att släpet väger ca 150 kg tom så är en BUV 450 gjord för en båt på 350kg. Kolla också att den klarar längden på din båt. Jag tror du behöver en 600 eller större för din längd på båten men det kan skilja på tillverkarna. Lägg en bevakning på blocket på BUV så ska du se att det dyker upp en snart. En så liten kan du få för 3-5000 kr beroende på skick. Jag hade inte köpt något hemmabygge - det är bara strul och du får tillbaka pengarna om du köper en märkeskärra. Här ett bra exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Fogelsta_BUV_0502_62578365.htm?ca=11&w=3

 

Klart båten kan stå på kärran på vintern. Se till att täcka över bara så du inte får den full av snö och is. Vissa pallar upp och tar hem hjulen på kärran pga stöldrisken - men det beror väl på hur man känner. Om du försäkrar båten se till att ange att den ska stå på släp på vintern - det kan vara skillnad hos vissa bolag.

 

Alternativet är att hyra en kärra på vår och höst och sedan bara baxa över båten på ett par bockar eller gamla traktordäck - det är det många som gör och det verkar funka prima. Din båt är ju inte jättetung.

 

Motorn finns det många skolor om - kolla trådar om vinterkonservering. Jag lät min tvåtaktare hänga kvar utan konservering - den tömmer sig själv på vatten om den hänger upprätt. Bytte bara filter, stift och olja i drevet (samt impeller var 4:e säsong) på våren och det funkade fint i de 8 åren jag hade den men du kommer säkert få svar nedan att så kan man inte göra. Allt är väl en avvägning mellan värde på motorn och hur mycket jobb man vill lägga ner.

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...