Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 9 – Trånga farleder

Rekommendera Poster

Enl 9 b & c får man segla och fiska om man inte hindrar andra fartyg. Ankra ska man undvika, men det är inte förbjudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Fartyg, som framförs längs i en trång farled eller ett trångt farvatten skall hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbords sida om fartyget som säkerheten och

framkomligheten medger."
 
Observera ordet "framkomligheten". SB sidan kanske inte är djup nog för mig eller vinden tvingar mig använda BB-sidan.

 

Går inte en annan regel in om "fartyg hämmat av sitt djupgående"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så till vind: seglare tycker att man alltid har rätt att segla. Om jeg förstått rätt. R9 är ända regel där detta kan diskuterest. R9 säger nogot om att fartyg ska hålla sin sida. Fartyg är definerat som både motor och segelbåt. Så att vinden tvingar nogon att holda BB holder inte juridisk. Inte att det är viktigt med juridiken här om jag förstått debattanterna. Men ändå, om man ska holda SB. Och man som segelbåt har motor tvingas man att starta denna och inte segla. Efter R9. Juridiskt. Därför ochså dom med segelbåt som tänker nordiskt i utlandet. Och som har fått problem med sjöpolisen i olika länder. Men tydligen inte i Norden. För så handhävas detta i andre länder. Men har inte observerat att det praktiserat så här.

 

 

Alla segelbåtar har inte motor alternativt kan ha problem med motorn. Gäller bara reglerna ibland för segelbåt som seglar? Hur ska mötande båt veta att den seglande segelbåt kommer att väja för att den har en fungerande motor? 

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa, förklara vad det är för 24 m du hänvisar till?

 

Som jag fattar det är det ok att kryssa, fiska och ankra i en trång farled så länge man inte hindrar någon.

 

Mackey

24 m är den int gränsen för fritids vs profesjonelt förda fartyg. Och en definition på "stora båtar". Det betyder nogot mhp at trång farled är nogot beroende av vilken typ/storlek avfartyg som kan förväntas att fårdas i denna led.

 

Man ska inte ankra i trång farled. Men om man har problem som gör att man måste, kan man om förhållanden så medger. Dvs att inte spärra för fremförande av skepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla segelbåtar har inte motor alternativt kan ha problem med motorn. Gäller bara reglerna ibland för segelbåt som seglar? Hur ska mötande båt veta att den seglande segelbåt kommer att väja för att den har en fungerande motor? 

 

R9 säger nogot om vajning och hur man ska bäte sig. Om man har båt utan motor, så finns det egna undantag och saker att tänka på. Bla val av kurs och led om man inte trygt kan navigera i denna led. Så att om du inte har motor och färdas i en trång led och inte kan manövrera i denna. Då är det inte R9 som styr detta. Men att man ska välja sin navigering og farled så att inte fara uttstår - altså välje en annen led.

 

På samma sätt som om en stort handelsskepp går igenom en trång led som gör att ingen annen får plats i motkommande riktning. Det vore inte ett bra val av farled. Har ingenting med R9 att göra. Täcks av andre regler.

 

Den sista poengen är veldigt bra - hur ska man veta om en segelbåt som seglar i en trång led kommer väja? Eller att inte vara til hinder för annan trafik? Oavsett om den har motor eller inte. För gäller dom vanliga väjningsreglerna så ska motorbåten dra undan!? Och vad med segelbåt mot segelbåt? Hur fixar man detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur va det med Säker fart?

 

Förstår man att detta hänger i hop med R9 Trång led? För om det inte är trång led så är det säkert avstånd fartygen i mellan och det är fritt fram med svall och hög fart.

 

Enl 9 b & c får man segla och fiska om man inte hindrar andra fartyg. Ankra ska man undvika, men det är inte förbjudet.

Det är inget här som är "forbjudet" det är et missförstånd. Det hör till i bilkörning och annan juridik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

AlfaAlfa, förklara vad det är för 24 m du hänvisar till?

 

Som jag fattar det är det ok att kryssa, fiska och ankra i en trång farled så länge man inte hindrar någon.

 

Mackey

24 m är den int gränsen för fritids vs profesjonelt förda fartyg. Och en definition på "stora båtar". Det betyder nogot mhp at trång farled är nogot beroende av vilken typ/storlek avfartyg som kan förväntas att fårdas i denna led.

 

Man ska inte ankra i trång farled. Men om man har problem som gör att man måste, kan man om förhållanden så medger. Dvs att inte spärra för fremförande av skepp

Kanske lite OT, men handlar inte den internationella 24-m-gränsen om registreringsplikt och flaggtillhörighet snarare än privat vs proffs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar om Regel 9, i Sverige med reglerna beskrivna på svenska och där minst den ena båten är en fritidsbåt.

Skrivningar om 24 m eller 750 m finns mig veterligt ingenstans här. Referenser?

 

Det kan vara olämpligt att segla i en trång farled men regeln gäller ju även "trånga farvatten" där det kanske är mer vanligt att segla. En hamn är ofta en trång farled (dock inte Oslos hamn!) det är ok att segla men inte alltid så lämpligt. Blir det ett tillbud så kan det hända att man döms eller får en del av skulden pga "dåligt sjömanskap".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farleden var inte trång när jag svarade seglarfreaken.

 

Nu återgår vi till en trång farled tycker jag.

 

Är det något kvar att diskutera tycker ni?

 

Jag kom på en lös tråd...

 

Vem ska lämna fri väg för den andre i en trång farled?

Om ett fartyg är stort och ett är kortare än 20 m eller går för segel så är Regel 9b tydlig, men...

Om två ganska lika stora fritidsfartyg möts där det är så trångt att det inte går att mötas, vem ska då lämna fri väg för den andre? Varför?

Om det ena fritidsfartyget är större än det andra, men ska då lämna fri väg? Varför?

 

Mackey

Om man tycker man behöver fri väg i trång farled ger man rätt ljudsignal innan trång farled. Andre fartyg ska så hålla undan - alla!Detta långa ljudsignalet (34 e). Den som kommer med denna tydliga signal har förrätt.

 

Eller 34d (gode gamla "vad i h... håller du på med"- fem tjut) om man inte är säker på manöver eller frånvaron av manöver.

 

 

Om inte - prata på VHF eller annat...

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte att den som tutar först har mera rätt till väg. Det måste vara något annat som styr upp detta mellan fritidsfartyg kprtare än 20 m tror jag. Någon som vet?

 

Rimligt är att den som kommer fram till den trånga delen går först när det gäller fritidsfartyg i hanterbar storlek. Den som har svårast att manövrera - ofta den största - bör få gå före den som har lättare att manövrera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland regleras företräde av föreskrifter. I Göta Kanals smalare delar Billströmmen och Spetsnäskanalen har ostgående fartyg företräde om jag minns rätt. Annars borde det väl vara den som är först på plats och gör omgivningen uppmärksam genom signal som får gå först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland regleras företräde av föreskrifter. I Göta Kanals smalare delar Billströmmen och Spetsnäskanalen har ostgående fartyg företräde om jag minns rätt. Annars borde det väl vara den som är först på plats och gör omgivningen uppmärksam genom signal som får gå först.

Rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den som kommer först har företräde. Sen är bara problemet, var börjar den trånga farleden ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så till vind: seglare tycker att man alltid har rätt att segla. Om jeg förstått rätt. R9 är ända regel där detta kan diskuterest. R9 säger nogot om att fartyg ska hålla sin sida. Fartyg är definerat som både motor och segelbåt. Så att vinden tvingar nogon att holda BB holder inte juridisk. Inte att det är viktigt med juridiken här om jag förstått debattanterna. Men ändå, om man ska holda SB. Och man som segelbåt har motor tvingas man att starta denna och inte segla. Efter R9. Juridiskt. Därför ochså dom med segelbåt som tänker nordiskt i utlandet. Och som har fått problem med sjöpolisen i olika länder. Men tydligen inte i Norden. För så handhävas detta i andre länder. Men har inte observerat att det praktiserat så här.

 

Alla segelbåtar har inte motor alternativt kan ha problem med motorn. Gäller bara reglerna ibland för segelbåt som seglar? Hur ska mötande båt veta att den seglande segelbåt kommer att väja för att den har en fungerande motor?

Skulle tro att det är regeln de flesta bryter mot. Har nästan aldrig sett någon med tratten hissad när både motor och segel är drivande.

 

Det är alltså konen hissad som en tratt dvs med konens spets nedåt.

 

Tyskarna som har ordnung på allt delar ut böteslappar om de ser att man missar. Vi skaffade en tratt när vi seglade i Tyskland men använder den sällan här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den som kommer först har företräde. Sen är bara problemet, var börjar den trånga farleden ...

Upphinnande väjer väl alltid så den som "är där först" är alltså den upphunna och har därmed företräde. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den som kommer först har företräde. Sen är bara problemet, var börjar den trånga farleden ...

Upphinnande väjer väl alltid så den som "är där först" är alltså den upphunna och har därmed företräde. Eller?

 

Absolut. Som "upphunnen" måste man heller inte acceptera "omkörning".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote name="forgus31" post="559001" timestamp=

 

Skulle tro att det är regeln de flesta bryter mot. Har nästan aldrig sett någon med tratten hissad när både motor och segel är drivande.

 

Det är alltså konen hissad som en tratt dvs med konens spets nedåt.

 

Tyskarna som har ordnung på allt delar ut böteslappar om de ser att man missar. Vi skaffade en tratt när vi seglade i Tyskland men använder den sällan här hemma.

Mja... alltså, det finns undantag från den regeln i svenska inre farvatten. Så, du bryter inte mit reglerna om du struntar i konen, men nu var det regel 9 som gäller... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar en liten snabb återgående till R2 til insipration till dom som har stärke känslor för att göra hur man vill själv och spm passar eget fartyg eller som "inte är forbudt":

 

Regel 2 – Ansvar
a. Intet i dessa regler fritar något fartyg eller dess redare eller befälhavare eller
besättning från följderna av någon försummelse att åtlyda dessa regler eller
att vidta de försiktighetsmått, som må betingas av vanligt sjömansbruk eller
av särskilda vid tillfället rådande förhållanden.
b. Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till
alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter,
inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter,
vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för
att undgå överhängande fara.

 

Tänk gärna om - kan det vara så att det blir mindre fara om jag gör som det står i reglerna... både för mig och andre som kan färdas på sjön?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du AlfaAlfa?

Vad är det vi ska tänka om?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stilstudie i att kryssa genom ett trångt sund... (så jäkla elegant!)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, så där gör jag gärna. Men det är inte lika enkelt när det är 1-2 knop motström!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, så där gör jag gärna. Men det är inte lika enkelt när det är 1-2 knop motström!

 

Väståre Stensholms sund är inte så dumt för sån träning. Vid sydlig vind och lite ström emot är det alltid intressant. Kryssade ofta igenom där med jullarna.

 

Fast idag skall man nog undvika detta under semesterperioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick i somras lära mej att den prickade leden från Arkö till Nyköping är trång, väldigt smal med för lite navigationsplats för att segla en vega.

Anledningen till att vegan skulle seglas var att bensinkranen inte gick att skruva upp...... mer visade det sig eftersom nämnda kran redan var fullt öppnad.

Att motorn gick att starta var inte bevis nog så båten lämnades i Arkö... dotter mötte upp, klev ner i båten, stängde den orubbningsbara kranen med vänster hand... "Idioten" som jag numera kallar idioten som hyrde båten för hade försökt öppna kranen med både handkraft och verktyg.

Han hade arbetat med, i stort sett uppfunnit, den typen av kranar i hela sitt liv. Jag gav xxxxxxx xxxx, som han heter ett gott råd... hyr aldrig båt mer, i synnerhet ingen segelbåt.... vet inte hur han tog det men frun hans hade varit både söt och trevlig... Dotter, som bara åkt med några gånger, startade motorn å körde hem båten till Nyköping. Idioten... hade i stort sett "uppfunnit" segling och seglat i 30 år...

Så om farleden mellan Arkö och Nyköping är trång för en Vega oavsett erfarenhet, kunskap, segel, åror eller motor... så finns inga o-trånga platser.

 

Annars tycker jag... om jag seglar slör eller läns eller motor och möter någon som kryssar... ska det till att vara extremt lite plats, så lite att kryssande båt inte kan få fart för sina slag... å då inträffar det inte, för att jag ska börja gorma om väjningsregler mm. Nä, jag kollar hur mötande kryssande vill ta höjd och anpassar mej efter det... såklart

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...