Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 9 – Trånga farleder

Rekommendera Poster

 

Jättebåtar dyker sällan upp ur intet. De gånger du flaxar till babord i en potentiellt trång farled må väl vara hänt.

Exakt. Och därför tycker jag att rådet att hålla till styrbord som grund i alla farleder som kan vara potentiellt trånga för andra båtar än fritidsbåtar känns en smula... "ordnung muß sein" ;-)

 

 

I fallet med en enstaka tanker i en stor led spelare det ju ingen roll. Däremot hade jag ett annat exempel på näthinnan som jag dryftat i tidigare trådar.

 

Tenösund - leden till Vaxholm från Stockholm. I detta sund som är en knapp nm kan det i säsong lätt finnas ca 50 fritidsbåtar och 4 vaxholmsbåtar. För fritidsbåtarna är inte leden trång, men garanterat så för vaxholmsbåtarna i tät trafik. Det är en typisk led som exempel på det jag tidigare nämnde angående led där du kan förvänta dig att möta trafik för vilken leden är trång (man gör det i princip alltid när man går där). Där är 12 knop (dum hastighetsbegränsning) vilket gör att många kör för fort, en del motorbåtar ligger och plöjer bautasvall, andra kör långsammare, några seglar. Att där som enstaka båt hålla till babord funkar säkert fin-fint för en själv, men ställer till det för många andra. Rejält korttänkt enligt min uppfattning.

 

Jag tycker inte det handlar så mycket om Preussisk ordning, det är mest ett förhållningssätt att vara förutsägbar för omgivningen. Sen är det ju självklart så att den ena situationen är inte den andra lik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebåtarna brukar synas på lite håll. Annars få man skaffa en AIS

Vart står det i Regel 9 om "jättebåtar"? Den gäller alle fartyg, men jag förstår inte att man söker att förstå detta med att reglar bara ska ha värkan på andre fartyg och på ekstrema tilfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag svarar på både Arnes och Alfa´s inlägg dårå...

Frågan kring "jättebåtar" och farleder som potentiellt är trånga för "mottrafikanterna" och att man alltid skall agera som om farleden just är så trång att i worst-case-scenario det blir trångt var ju frågan jag kommenterade. Självklart skall man hålla styrbord och inte kryssa i ett trängre sund med 50 frtidsbåtar och 4 waxholmsbåtar, men samma sund kan man naturligtvis kryssa sig igenom enkelt i vacker dag i slutet av oktober utan att det är fel. Det där med vad som är "trång farled" är ju relativt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och när du kryssar i Tenösund i oktober är inte farleden nödvändigtvis potentiellt trång. Du övertolkar kanske en aning - jag använder ord som "bör" och "lämpligt utgångsläge" - inte "alltid". Men oavsett så håller jag säkert oftare till styrbord än du gör...? :)  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Vel, det står mycket mer kategoriskt än så, IMO:

In Rule 9 a vessel proceeding along the course of a narrow channel or fairway is obliged to keep "as near to the outer limit of the channel or fairway which lies on her starboard side as is safe and practicable." The same Rule obliges a vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel not to impede the passage of a vessel "which can safely navigate only within a narrow channel or fairway."

 

Så ja, man SKA hålla så långt ut till styrbord som man kan uten att det blir farligt för eget fartyg.

 

Hur tydligt kan det skrivas?

 

post-80529-0-93426400-1441700525_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oavsett så håller jag säkert oftare till styrbord än du gör...? :)  ;)

 

Det tror jag med... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Nej, man ska inte hålla styrbord om tänkt mittlinje, men hålla så långt styrbord i leden som är säkert för eget fartyg. Och det blir längre om styrbord än om en tänkt mittlinje. För dom flesta fartyg som inte är så breda att man går över en mittlinje även om man har plasserat fartyget så langt åt styrbord som man kan gå med säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Nej, man ska inte hålla styrbord om tänkt mittlinje, men hålla så långt styrbord i leden som är säkert för eget fartyg. Och det blir längre om styrbord än om en tänkt mittlinje. För dom flesta fartyg som inte är så breda att man går över en mittlinje även om man har plasserat fartyget så langt åt styrbord som man kan gå med säkerhet.

 

Vad jag kan läsa i kommentaren så står det att man inte alltid måste hålla sig SB om en tänkt mittlinje. Det innebär att man tex i en tom farled kan gå på BB-sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela kommentaren om del a av regel 9 uppsumeras av att "vid möte är det dock viktigt att man håller mot styrbord i leden". Oavsett storlek i en trång farled....

 

För att möta ett annat fartyg om styrbord i trång farled håller jag styrbord i leden. Eftersom mitt fartyg inte flyttar sig med ljusets hastighet och för att jag ska vara tidlig, tydlig och tilsträkclig i min manöver.

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men att "hålla mot SB i leden" innebär inte automatiskt att man måste befinna sig SB om mittlinjen. Det är forfarande tillåtet att färdas på BB sida.  Man ska hålla sig så nära SB-sidan som säkerheten och framkomligheten medger.

Trång farled kan vara ett sund, seglar jag kanske jag inte kan gå på SB sida i leden. Då kan jag gå på BB-sida så länge jag inte möter någon (vanligtvis större båt) som måste ha plats (som kan säkert framföras endast inom en trång farled)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens
yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och
framkomligheten medger."

 

Och vid møte ska man hålla styrbord.

 

Och uppsummerat står det här att hålla babord? Vet inte om du får mig övertyget om att du kan färdas trygt på sjön.

 

Men vi ska hjalpa dig! Jag ska vika! Det är min plikt! Även om jag inte holder med om din manöver!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela handlar väl om att farleden inte blir trång förrän man får möte med ett fartyg av större karaktär.

 

Åker jag ensam i Göta älv och möter enstaka fritidsbåtar är farleden inte trång. Ännu...

 

Hela problematiken kring regeln är ju att en farled inte per automatik är trång utan den kan BLI trång beroende på vilka fartyg som färdas i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fartyg, som framförs längs i en trång farled eller ett trångt farvatten skall hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbords sida om fartyget som säkerheten och

framkomligheten medger."
 
Observera ordet "framkomligheten". SB sidan kanske inte är djup nog för mig eller vinden tvingar mig använda BB-sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela handlar väl om att farleden inte blir trång förrän man får möte med ett fartyg av större karaktär.

 

Åker jag ensam i Göta älv och möter enstaka fritidsbåtar är farleden inte trång. Ännu...

 

Hela problematiken kring regeln är ju att en farled inte per automatik är trång utan den kan BLI trång beroende på vilka fartyg som färdas i den.

 

Exakt. "betingas av omständigheterna" tycker jag är ett bra uttryck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Vel, det står mycket mer kategoriskt än så, IMO:

In Rule 9 a vessel proceeding along the course of a narrow channel or fairway is obliged to keep "as near to the outer limit of the channel or fairway which lies on her starboard side as is safe and practicable." The same Rule obliges a vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel not to impede the passage of a vessel "which can safely navigate only within a narrow channel or fairway."

 

Så ja, man SKA hålla så långt ut till styrbord som man kan uten att det blir farligt för eget fartyg.

 

Hur tydligt kan det skrivas?

Det står samma sak i de svenska sjövägsreglerna om trånga farleder så det behöver vi inte orda om.

Det är helt tydligt vad som gäller, men det gäller ju bara trånga farleder. När farleden inte är trång, ex.vis för att det inte går några stora fartyg i leden, så kan man köra omkring lite var man vill.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oavsett var du möter en annan båt för mot för och det börjar närma sig ett skarpt läge, så borde det väl ändå vara styrbordsregeln som gäller eller? Men som skrivits här förr: Samtidigt så har alla skeppare skyldighet att göra allt vad de kan för att undvika en olycka.

Men åt vilket håll väjer man då?

Det verkar ju inte ens som att jurister/nämndemän vet hur sjölagar skall tolkas enligt vad de skrev i tidningen På kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oavsett var du möter en annan båt för mot för och det börjar närma sig ett skarpt läge, så borde det väl ändå vara styrbordsregeln som gäller eller? Men som skrivits här förr: Samtidigt så har alla skeppare skyldighet att göra allt vad de kan för att undvika en olycka.

Men åt vilket håll väjer man då?

Det verkar ju inte ens som att jurister/nämndemän vet hur sjölagar skall tolkas enligt vad de skrev i tidningen På kryss.

Det är ju vid risk för kollission som det gäller. Finns ingen risk för kollission - dvs när kurserna skär när man går stäv mot stäv - behöver ju ingen väja. Dvs, om du och jag helt ensamma möter varandra i en 100 meter bred passage utan skärande kurser så är det bara att fortsätta på inslagna vägen ifall våra kurser inte skär varandra och vi rör oss på fritt vatten - ingen väjer, ingen styrbordsregel, ingen tänkt mittlinje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man väjer åt SB, det är grundprincipen men det förutsätter att det är möjligt. Det blir alltid en fråga om tolkningar när det smäller. Läser man domar så blir det aningen klarare. Vill man läsa mer i just den här frågan så finns det en bok av Johan Lennse som heter just "Trånga farleder". Den är ett examensarbete och därför granskad av erfarna jurister.

 

[Anekdot]

Hangarfartygsflygarna får lära sig att om allt verkar gå helt åt h-vete så girar man BB. Japanerna byggde under WW2 ett par hangarfartyg med tornet på BB-sida, detta för att det skulle se snyggt ut när de gick i par. Efter att ha skrapat ner ett antal piloter och flygplan byggdes de om med tornet på SB-sida. Det märkliga är ju att ingen tänkte på detta när de konstruerades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäv mot stäv på kollisionskurs och nära kollision, väj SB.

 

Stäv mot stäv på kollisionskurs, men på långt avstånd, gör det som passar din fortsatta rutt bäst.

 

Stäv mot stäv på kontrakurs, men med förskjutning i sidled, gör inget alls. Det har ingen betydelse om man möts till SB eller BB om varandra.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men oavsett var du möter en annan båt för mot för och det börjar närma sig ett skarpt läge, så borde det väl ändå vara styrbordsregeln som gäller eller? Men som skrivits här förr: Samtidigt så har alla skeppare skyldighet att göra allt vad de kan för att undvika en olycka.

Men åt vilket håll väjer man då?

Det verkar ju inte ens som att jurister/nämndemän vet hur sjölagar skall tolkas enligt vad de skrev i tidningen På kryss.

Det är ju vid risk för kollission som det gäller. Finns ingen risk för kollission - dvs när kurserna skär när man går stäv mot stäv - behöver ju ingen väja. Dvs, om du och jag helt ensamma möter varandra i en 100 meter bred passage utan skärande kurser så är det bara att fortsätta på inslagna vägen ifall våra kurser inte skär varandra och vi rör oss på fritt vatten - ingen väjer, ingen styrbordsregel, ingen tänkt mittlinje.

 

Jag pratar om risk för kollision och ingenting annat! När den risken verkligen uppstår är en subjektiv bedömning och man har olika ribbor precis som i biltrafiken.Då bör väl rimligtvis den som först bli oroad hålla så mycket styrbord som möjligt och invänta en reaktion? En rookie som jag seglade med blev så glatt överraskad när vi mötte en motorseglare som också tydligt markerade sin avsikt vid kommande möte när jag tog första initiativet och gjorde det. Då pratar jag om manövrar som syns ordentigt typ gira 5-10 grader.

Ett fenomen  som tagits upp tidigare här är att köra på farledsstrecket som har blivit ett allt vanligare beteende precis som mittfilskörning på motorvägarna. Ja, många präglas av den teknik och tid med bekvämligheter som många har lagt sig  till med.  Därför så då håller jag styrbord/höger så får de andra göra som de vill.Sannorlikheten att de plötsligt girar styrbord/höger när jag kommer är nog inte så stor. De verkar ju ha lallat in i sitt farleds/mittfilsåkande, men jag vill ändå  ha så stor marginal som möjligt ändå när jag passerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäv mot stäv på kollisionskurs och nära kollision, väj SB.

 

Stäv mot stäv på kollisionskurs, men på långt avstånd, gör det som passar din fortsatta rutt bäst.

 

Stäv mot stäv på kontrakurs, men med förskjutning i sidled, gör inget alls. Det har ingen betydelse om man möts till SB eller BB om varandra.

 

Mackey

 

Har vi glidit ut ur den trånga farleden nu???

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farleden var inte trång när jag svarade seglarfreaken.

Nu återgår vi till en trång farled tycker jag.

 

Är det något kvar att diskutera tycker ni?

 

Jag kom på en lös tråd...

 

Vem ska lämna fri väg för den andre i en trång farled?
Om ett fartyg är stort och ett är kortare än 20 m eller går för segel så är Regel 9b tydlig, men...
Om två ganska lika stora fritidsfartyg möts där det är så trångt att det inte går att mötas, vem ska då lämna fri väg för den andre? Varför?
Om det ena fritidsfartyget är större än det andra, men ska då lämna fri väg? Varför?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan gick jag Göta kanal. I den smalaste passagen genom skogen på västgötasidan mötte jag en 36fot segelbåt. Denna stannade inte vid mötesplatsen utan fortsatte in i den smala delen. Där gick det att snacka om trång farled. Bara att hålla så långt styrbord som möjligt för båda och då nuddade fendrar varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stäv mot stäv på kontrakurs, men med förskjutning i sidled, gör inget alls. Det har ingen betydelse om man möts till SB eller BB om varandra.

 

Har vi glidit ut ur den trånga farleden nu???

;)

 

 

Ja det tycker jag. I trång farled ska man inte mötas SB mot SB (om det absolut inte är nödvändigt). När det inte är trång farled så kan man utmärkt mötas så om det finns ett antal båtbredder emellan.

I en trång farled är manöverutrymmet litet därför är det enklast att följa reglerna och hålla SB vid möte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oavsett var du möter en annan båt för mot för och det börjar närma sig ett skarpt läge, så borde det väl ändå vara styrbordsregeln som gäller eller? Men som skrivits här förr: Samtidigt så har alla skeppare skyldighet att göra allt vad de kan för att undvika en olycka.

Men åt vilket håll väjer man då?

Det verkar ju inte ens som att jurister/nämndemän vet hur sjölagar skall tolkas enligt vad de skrev i tidningen På kryss.

Man vet utmärkt hur man ska väja: man väjer åt styrbord. Oavsett. I dålig sikt och i sikt av varann. Det är aldrig fel. Anners kan man själv orsaka en situation. Det är enkelt att analysera.

 

Det lår sjölotsar och man lär detta på högra sjöfartsutbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Fartyg, som framförs längs i en trång farled eller ett trångt farvatten skall hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbords sida om fartyget som säkerheten och

framkomligheten medger."
 
Observera ordet "framkomligheten". SB sidan kanske inte är djup nog för mig eller vinden tvingar mig använda BB-sidan.

 

En farled är så bred som man med normalt djupgående kan navigera. Inte där det är fuktig. Det är første missförstånd. Så fremkomlighet med hensyn till djypgående är inte rätt. Och om detta då är en smal farled där fritidsbåtar under 24 meter kan gå så kan man antyda att farleden är så bred som djupet är ner till ca 3-5 meter.

 

Derför kan smal farled vara relevant i bredare vatten än man tror. Om det er för fartyg över 24m är int domstol så att det er en farled med 750m bredd med djupgående 10m

 

Framkomligheten i en farled kan på så sätt inte bli så att man använder BB sida pga djup. Det kommer av definition av farled.

 

Så till vind: seglare tycker att man alltid har rätt att segla. Om jeg förstått rätt. R9 är ända regel där detta kan diskuterest. R9 säger nogot om att fartyg ska hålla sin sida. Fartyg är definerat som både motor och segelbåt. Så att vinden tvingar nogon att holda BB holder inte juridisk. Inte att det är viktigt med juridiken här om jag förstått debattanterna. Men ändå, om man ska holda SB. Och man som segelbåt har motor tvingas man att starta denna och inte segla. Efter R9. Juridiskt. Därför ochså dom med segelbåt som tänker nordiskt i utlandet. Och som har fått problem med sjöpolisen i olika länder. Men tydligen inte i Norden. För så handhävas detta i andre länder. Men har inte observerat att det praktiserat så här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur regel 9 tillämpas i andra länder har vi lämnat därhän redan tidigare i tråden... (Jag har sett tillämpning där bilfärja är väjningsskyldig för vanliga fritidsbåtar eftersom den korsar en farled som betecknades som trång "by default" oavsett fartygens storlek.)

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa, förklara vad det är för 24 m du hänvisar till?

 

Som jag fattar det är det ok att kryssa, fiska och ankra i en trång farled så länge man inte hindrar någon.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa, förklara vad det är för 24 m du hänvisar till?

 

Som jag fattar det är det ok att kryssa, fiska och ankra i en trång farled så länge man inte hindrar någon.

 

Mackey

Så fattar jag det också; och det är ungefär så det står i kommentarerna också. Det står också att segelbåtar får nyttja hela farledens bredd, så länge man inte hindrar någon. Att hindra någon betyder inte att mottrafikanten måste dra av lite på gasen, eller vrida några grader på ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...