Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 9 – Trånga farleder

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 9 – Trånga farleder

 

Sid 14 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

 

Trånga farleder har diskuterats tidigare med ganska många olika tolkningar. Jag har samlat lite länkar om trånga farleder från MG.

 

http://www.maringuiden.se/nyheter/_/b%C3%A5treportage/tio-fr%C3%A5gor-tobias-magnusson-r1172

http://www.maringuiden.se/forum/topic/34087-Tr%C3%A5ng%20farled?do=findComment&comment=209190

http://www.maringuiden.se/forum/topic/72817-taskig-körstil-svall/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79176-segelbåt-och-väsntertrafik/page-1#entry555980

http://www.maringuiden.se/forum/topic/51617-b%C3%A5tvett-och-respekt/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/45992-v%C3%A4jningsregel/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/40635-blinkers-p%C3%A5-segelb%C3%A5tar/page-2

http://www.maringuiden.se/forum/topic/30504-ovarsamhet-p%C3%A5-sj%C3%B6n/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/51603-sn%C3%A4lla/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/78882-cinderella-i-klipper-tr%C3%A4snipa/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/35116-j%C3%A4vla-idioter/page-2

http://www.maringuiden.se/forum/topic/63379-m%C3%B6te-p%C3%A5-sj%C3%B6n-och-i-farleder/page-2

http://www.maringuiden.se/forum/topic/34441-segelb%C3%A5tar-kolliderade-utanf%C3%B6r-lysekil/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/43447-information/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/32481-p%C3%A5-fel-sida/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/63513-tr%C3%A5nga-sund/page-2

http://www.maringuiden.se/forum/topic/16060-man-blir-ju-f%C3%B6rbannad/page-3

http://www.maringuiden.se/forum/topic/44835-rib/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74420-ha-stor-marginal-till-segelb%C3%A5tar-n%C3%A4r-se-har-medvindl%C3%A4ns/

 

Här är det en trång farled för det ena fartyget, men inte för det andra...

 

 

Vad är en trång farled och vad är egentligen en farled? Redan här verkar kunskaperna och tyckandet spreta en hel del?

Vissa tycker att ett sund där många fritidsfartyg färdas är en farled och andra tycker att en utprickad farled som är 100 m bred är trångt, ja tom. 300 m och 1000 m kan anses trångt mellan fritidsfartyg.

 

Vad är en farled egentligen?

 

Vad är en trång farled?

 

Regeln om trånga farleder har två olika tolkningar när fritidsfartyg är inblandade.

  1. Fritidsfartyg / fritidsfartyg, då är farleden trång om det är svårt att mötas, eller?
  2. Fritidsfartyg / större skepp, då är farleden trång om det större skeppet inte ha möjlighet att väja utan att gå på grund, eller?
    Ett större skepp kan nog dessutom anses vara i en trång farled redan innan det är inne i själva farleden eftersom skeppet måste "positionera sig" för att kunna gå in i den trånga farleden.

 

Lite - kanske i vissa fall provocerande - skrivningar om reglerna.

 

I trånga farleder ska man hålla sig längst till SB, men det är inte förbjudet att gå utanför farledens utmärkning vilket ofta underlättar (särskilt när man möter större skepp).

Ofta har troligen motorbåtar lättare att hålla sig längre ut till SB än segelbåtar och då är det väl lämpligt att köra om på fel sida. eller?.

Större fartyg och segelbåtar som kryssar behöver ibland använda hela den trånga farledens bredd.

 

Fartyg kortare än 20 m och segelfartyg får inte hindra fartyg som måste hålla sig i farleden.

Om det finns utrymme för fartyget utanför den trånga farleden så räknas alltså inte farleden som trång, eller?

 

Man får inte hindra trafiken genom att fiska,

men man får fiska så länge man inte hindrar.

 

Man får inte korsa en trång farled om man hindrar någon,
men annars är det helt ok att kryssa sig genom farleden med segelbåt eller köra bilfärjetrafik fram och tillbaks.

 

Man får inte "köra om" i en trång farled utan "tillåtelse".

Vill man "köra om" på höger sida ska man avge två långa och en kort signal.

Vill man köra om på vänster sida ska man avge två långa och två korta.

Om det är ok att "köra om" ska det upphunna fartyget avge kort, lång, kort, lång.

Om det inte är ok, fem korta signaler eller flera.

Fritidsskepp bör väl kunna använda någon annan metod?

 

Man ska vara extra försiktig i skymda avsnitt i en trång farled - sänka farten tex.

 

Man bör undvika att ankra i trånga farleder,

men det är inte generellt förbjudet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har troligen motorbåtar lättare att hålla sig längre ut till SB än segelbåtar och då är det väl lämpligt att köra om på fel sida. eller?.

 

Man får inte "köra om" i en trång farled utan "tillåtelse".

Vill man "köra om" på höger sida ska man avge två långa och en kort signal.

Vill man köra om på vänster sida ska man avge två långa och två korta.

Om det är ok att "köra om" ska det upphunna fartyget avge kort, lång, kort, lång.

Om det inte är ok, fem korta signaler eller flera.

Fritidsskepp bör väl kunna använda någon annan metod?

 

Det finns väl ingen sida som är "fel" att köra om på till sjöss?

 

Och vilken annan metod skulle vara enklare än en signal? Möjligen VHF, men det verkar varken vara vanligt eller välanvänt bland fritidsskeppare idag. Att hålla reda på allas mobilnummer är nog omöjligt, enklare då att bara använda "tutan". Även om det i 99 fall av 100 är helt onödigt två fritidsbåtar emellan, det är sällan farlederna är så trånga att "upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage, "

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

, det är sällan farlederna är så trånga att "upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage, "

 

Upphunnet fartyg har ingen annan skyldighet än att behålla fart och kurs, skulle det vara så trångt att det inte går att komma om får den som hinner upp slå av på farten och vänta på tillfälle.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

, det är sällan farlederna är så trånga att "upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage, "

 

Upphunnet fartyg har ingen annan skyldighet än att behålla fart och kurs, skulle det vara så trångt att det inte går att komma om får den som hinner upp slå av på farten och vänta på tillfälle.

 

 

 

Kalle

 

Reglerna ger en möjlighet att be om lov att få passera på ena eller andra sidan (Regel 9e), och det upphunna fartyget kan samtycka och ge lov till detta. Så reglerna ger möjlighet till ett gott samarbete på sjön.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var slarvigt av mig att skriva "köra om på fel sida". Givetvis får man köra om på vilken sida man vill och kan.

 

Segelbåtar har sällan något signalhorn monterat så det kan bli svårt att använda den metoden. Om man kommer nära varandra så kana man ju visa att man tycker det är ok att släppa förbi den som kommer ikapp på något annat vis.

 

Det är ju inte helt sant att upphunnet fartyg inte måste vidta åtgärder för att hålla undan i trång farled. Som fritidsfartyg är man ofta kortare än 20 m och har då skyldighet att hålla undan för fartyg som har det lite kämpigt att ta sig igenom den trånga farleden.

Gentemot andra fritidsfartyg har man nog sällan några skyldigheter att hålla undan vad jag förstår.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar har sällan något signalhorn monterat så det kan bli svårt att använda den metoden. Om man kommer nära varandra så kana man ju visa att man tycker det är ok att släppa förbi den som kommer ikapp på något annat vis.

 

Signalhorn eller visselpipa ingår i den av Sjöfartsverket rekommenderade utrustningen för fritidsbåtar i Avdelning H i materialet du länkat till. Och en visselpipa brukar man väl ha i flytvästen?

 

Reglerna är fulla av olika signaler som alla har till uppgift att göra samarbetet enklare till sjöss. Kan ibland tycka att det är lite synd att så lite av det används av fritidsbåtar, många situationer hade blivit enklare om de använts mera, och en del risker kunde ha minskats.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag inte att reglerna i 9:an är särskilt konstiga, det som är besvärligt är att avgöra vad som är en trång farled. Det är ju inte oviktigt eftersom det vänder grundregler över ända.

 

Jag har fått uppfattningen att just bestämmandet av vad som är trång farled skiljer sig mycket länder emellan. I länder som inte har samma komplexa skärgårdsmiljö som i Sverige kan en fjord eller en kanal definieras som trång farled vilket då gör det väldigt tydligt vad som gäller.

 

Ibland ser jag det som olyckligt att det hela tiden blir bedömningsfrågor enligt svensk tolkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte bestämma oss för enkelhetens skull att vi håller oss i Sverige..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte bestämma oss för enkelhetens skull att vi håller oss i Sverige..?

Det kan vi absolut, jag försökte bara exemplifiera.

 

Min poäng, och grundfråga, är alltså hur avgör man vad som är en trång farled i juridisk bemärkelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

, det är sällan farlederna är så trånga att "upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage, "

 

Upphunnet fartyg har ingen annan skyldighet än att behålla fart och kurs, skulle det vara så trångt att det inte går att komma om får den som hinner upp slå av på farten och vänta på tillfälle.

 

 

 

Kalle

 

Reglerna ger en möjlighet att be om lov att få passera på ena eller andra sidan (Regel 9e), och det upphunna fartyget kan samtycka och ge lov till detta. Så reglerna ger möjlighet till ett gott samarbete på sjön.

 

 

Du har helt rätt att man kan kommunisera om vilken sida som omkörningen ska ske på, men att då läsa in att det upphunna fartyget ska hålla undan har du inget belägg för, och speciellt inte i trång farled.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

, det är sällan farlederna är så trånga att "upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage, "

 

Upphunnet fartyg har ingen annan skyldighet än att behålla fart och kurs, skulle det vara så trångt att det inte går att komma om får den som hinner upp slå av på farten och vänta på tillfälle.

 

 

 

Kalle

 

Reglerna ger en möjlighet att be om lov att få passera på ena eller andra sidan (Regel 9e), och det upphunna fartyget kan samtycka och ge lov till detta. Så reglerna ger möjlighet till ett gott samarbete på sjön.

 

 

Du har helt rätt att man kan kommunisera om vilken sida som omkörningen ska ske på, men att då läsa in att det upphunna fartyget ska hålla undan har du inget belägg för, och speciellt inte i trång farled.

 

 

 

Kalle

 

 

Det har jag heller inte gjort. Jag har bara citerat regeln, som säger att om det är så trångt att det endast är säkert att passera om det upphunna fartyget hjälper till genom att göra en manöver, så kan man använda vissa signaler för att berätta om på vilken sida man vill passera. Och det upphunna fartyget kan svara att det är ok och att de är med på noterna, om de tycker att det går bra.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Segelbåtar har sällan något signalhorn monterat så det kan bli svårt att använda den metoden. Om man kommer nära varandra så kana man ju visa att man tycker det är ok att släppa förbi den som kommer ikapp på något annat vis.

 

Signalhorn eller visselpipa ingår i den av Sjöfartsverket rekommenderade utrustningen för fritidsbåtar i Avdelning H i materialet du länkat till. Och en visselpipa brukar man väl ha i flytvästen?

 

Reglerna är fulla av olika signaler som alla har till uppgift att göra samarbetet enklare till sjöss. Kan ibland tycka att det är lite synd att så lite av det används av fritidsbåtar, många situationer hade blivit enklare om de använts mera, och en del risker kunde ha minskats.

Håller med, men oftast finns det enklare signalsystem mellan fritidsfartyg eftersom man är närmare varandra och kan se gester o.dyl.

Vi har ett signalhorn ombord precis som reglerna föreskriver, men det är oftare enklare att använda gester mellan fritidsbåtar.

Jag håller med om att vi alla fritidsbåtsskeppare borde vara bättre på att använda de signaler och regler som finns.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundfrågan verkar vara hur en trång farled definieras.

 

Vad är trångt mellan två fritidsfartyg?

Jag tycker trängre än cirka 25 meter. om det är 25 m kan fyra fritidsfartyg normalt gå i bredd, två åt varje håll.

 

Vad är trångt mellan fritidsfartyg och ett större skepp?

Det beror på skeppet och dess storlek.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om:

Om detta är relativt: om man då inte ska ha trång farled mellan två båtar - en stor och en liten. Sen träffer den stora båten en större, då ska dom tänka trång farled. Mens den mindre inte ska. Men dom två større båtarna ger inte plats till den lille så då blir det trång farled för denna. Men denna befinner sig på babord i leden.  Mens nu när det plutsligt blev trångt - da ska den krysse över midtlinjen och komma sig til styrbord. Strul och strunt!

 

25 m blir då alldels fel. Man måste tänka vad som kan använde en led/farvatten av båtar och sen definera ut i från detta. âven om det inte är mycket trafik. Det er så det blir låg risk och att man kan navigera förutsigbart.

 

Det är så detta undervisas i maritim juridik. Der går grensen på 750m. For led og farvatten. Men i skärgården blir det nogot mindre, men man ska igen vara konservativ för att efterleva ideed bakom, och för säkerhets skull ha detta med i hur man navigerar ochså i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om:

Om detta är relativt: om man då inte ska ha trång farled mellan två båtar - en stor och en liten. Sen träffer den stora båten en större, då ska dom tänka trång farled. Mens den mindre inte ska. Men dom två større båtarna ger inte plats till den lille så då blir det trång farled för denna. Men denna befinner sig på babord i leden.  Mens nu när det plutsligt blev trångt - da ska den krysse över midtlinjen och komma sig til styrbord. Strul och strunt!

 

25 m blir då alldels fel. Man måste tänka vad som kan använde en led/farvatten av båtar och sen definera ut i från detta. âven om det inte är mycket trafik. Det er så det blir låg risk och att man kan navigera förutsigbart.

 

Det är så detta undervisas i maritim juridik. Der går grensen på 750m. For led og farvatten. Men i skärgården blir det nogot mindre, men man ska igen vara konservativ för att efterleva ideed bakom, och för säkerhets skull ha detta med i hur man navigerar ochså i skärgården.

 

Alltså - om man går i en farled som för en själv inte är trång, men som blir trång för större fartyg som man kan förvänta sig att möta i den farleden så bör man hålla till styrbord. Håll styrbord i Göta Älv t.ex. då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R9 säger att farvatten då ska seglas så att det finns en tänkt mittlinje. På varje sida av denna ska det då vara plats till dom fartyg som finns i leden. Inom halva fria led. Och igen vilka fartyg finns eller kan finnas innom denna halve leden. Och kan man manövrera fritt inom halva led, vel då måsta detta vara mer enn trångt...

 

Så jag tycker och har diskuterat detta med masters studenter inom marin juridik, tänk till lite mer enn att det finns plats til just din båt och den som man möter just nu.

 

Jag brukar hålla styrbord om en midtlinje i en tänkt led och tycker att detta hjälper i dom flästa skärgårdar och skipsleder. För att vara tydelig i sin navigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

 

Absolut, men det kan vara ett lämpligt utgångsläge även för en fritidsbåt för vilken farleden egentligen inte är trång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Absolut, men det kan vara ett lämpligt utgångsläge även för en fritidsbåt för vilken farleden egentligen inte är trång.

Varför då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Absolut, men det kan vara ett lämpligt utgångsläge även för en fritidsbåt för vilken farleden egentligen inte är trång.
Varför då..?

Jag vet inte...  :unsure:

 

Jag tycker att det är lämpligt att fritidsbåtar hålla sig längst till styrbord i en farled som trafikeras av fartyg för vilka farleden är trång. Annars har det ingen betydelse var man håller till så länge man inte stör trafiken i onödan och det finns väl inget i reglerna som talar emot detta?

 

Om jag sammanfattar som jag tolkar reglerna.

  • Trång farled för två fritidsfartyg.

    Båda fritidsfartygen ska hålla sin styrborskant.

  • Trång farled för större fartyg, men inga stort fartyg finns i farleden eller är på väg in i farleden.

    Fritidsfartyg kör och segla var de vill.

    Om leden är skymd är det lämpligt att fritidsfartyg håller sin styrbordskant.

  • Trång farled för större fartyg och stort fartyg finns i leden.

    Fritidsfartyg ska hålla sin styrbordskant och om det är mycket trångt ska fritidsfartyg kortare än 20 m och seglare till varje pris hålla sig ur vägen.

 Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning Mackey, så bör man nog som fritidsbåt tolka regeln. I någon gammal skrivning stod det "Trång farled bestäms av omständigheterna". Avgörs i domstol är också en tolkning.

 

Man ska inte göra alltför egna tolkningar som att det finns en tänkt mittlinje. Då kan man inte kryssa ens om det är tomt på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Absolut, men det kan vara ett lämpligt utgångsläge även för en fritidsbåt för vilken farleden egentligen inte är trång.
Varför då..?

Eftersom farleden kanske blir trång sen på det sätt som jag skrev tidigare i inlägg 15.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Absolut, men det kan vara ett lämpligt utgångsläge även för en fritidsbåt för vilken farleden egentligen inte är trång.

 

Varför då..?

 

Eftersom farleden kanske blir trång sen på det sätt som jag skrev tidigare i inlägg 15.

 

Jag kan hålla med om att det kan vara lämpligt att agera som om farleden är trång om det är sannolikt att man kommer att möta fartyg som farleden är trång för.

 

Göta älv är ju rätt smal och rätt trafikerad av stora fartyg så ja, varför inte hålla till styrbord.

I stockholmstrakten tänker jag på Furusundsleden - i alla fall delar av den - där man tidvis möter en finlandsfärja i kvarten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... fast man kan ju liksom inte agera som att det kanske dyker upp en oljetanker närsomhelst i varenda farled. Såklart att man skall hålla styrbord i trånga passager, eller i t ex hamninlopp som är hårt trafikerade, farleder som frekventeras av större båtar och där man har dålig sikt - men man kan inte agera så i varenda farled som potentiellt kan vara trång i händelse av att en jättebåt dyker upp ur intet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebåtar dyker sällan upp ur intet. De gånger du flaxar till babord i en potentiellt trång farled må väl vara hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebåtarna brukar synas på lite håll. Annars få man skaffa en AIS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebåtar dyker sällan upp ur intet. De gånger du flaxar till babord i en potentiellt trång farled må väl vara hänt.

Exakt. Och därför tycker jag att rådet att hålla till styrbord som grund i alla farleder som kan vara potentiellt trånga för andra båtar än fritidsbåtar känns en smula... "ordnung muß sein" ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får sina vanor av sina erfarenheter och vi pratar inte så mycket som vi borde om var vi brukar befinna oss. När man seglar på västkusten är det ofta i en enda led från Göteborg upp till Strömstad. Det är många båtar som ska få plats och det blir rätt opraktiskt att kryssa i farleden och bäst känns det att hålla sig på sin SB-sida i leden eller fjärden.

 

Seglar jag i vatten som är glesare beseglat kanske jag ändå behåller min högerhand som grund enl principen det funkar bra, varför ändra på ett beteende som sitter i ryggmärgen.

 

Seglar man ofta där det sällan kommer en båt kan man säkert ha fått vanan att flexa mera och ta varje möte under övervägande.

 

Jag inbillar mig att synsättet varierar med var vi brukar uppehålla oss. Jag seglade i tio år i Stockholmstrakten och 35 år på västkusten, Norge, Danmark, Tyskland mm.

 

Mycket gång i kanaler och trånga utrymmen gör att jag har fått mina vanor som funkar även där det är mindre trångt. Det är inget som blir sämre av att hålla sig på sin högerkant. Oftast blir det inga funderingar över att väja för någon då jag helst inte kryssar i farled. Motorn startar skitlätt och jag har inte längre behovet att visa att jag kan segla.

 

Med motorsegling gäller att inte komma i väjningssituationer förstås. Det kan lätt leda till kollision när man kanske ses som en segelbåt men väjer som en motorbåt. I Tyskland t.ex kan det bli kännbara böter om man glömmer hissa tratten. I hemmavatten ser man sällan den hissad. Har heller inte hört om nån kollision där det berott på att man haft motor och segel samtidigt. Det syns ofta att motorn är igång så i praktiken funkar det utan tratt och jag gissar att den som kör med motor och segel är försiktig och väjer för allt och håller sig på sin kant.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt kommentarerna så innebär INTE regeln "att varje fartyg vid varje tillfälle måste hålla sig till SB om ledens mittlinje".

Vel, det står mycket mer kategoriskt än så, IMO:

In Rule 9 a vessel proceeding along the course of a narrow channel or fairway is obliged to keep "as near to the outer limit of the channel or fairway which lies on her starboard side as is safe and practicable." The same Rule obliges a vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel not to impede the passage of a vessel "which can safely navigate only within a narrow channel or fairway."

 

Så ja, man SKA hålla så långt ut till styrbord som man kan uten att det blir farligt för eget fartyg.

 

Hur tydligt kan det skrivas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...