Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
stammen

Reklamera ny lina?

Rekommendera Poster

Först bör det sägas att jag är helt ny i den marina miljön. Men jag köpte nyligen en förtöjnings- ankarlina på Biltema. Är det acceptabelt att det finns sådana defekter som visas på bilderna?

 

10 mm "3-slaget polyestersilke av absolut högsta kvalitet"

http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojnings--och-ankarlina-2000020440/?artId=250772

 

k242Wpc.jpg

 

aTwaF1Y.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har inget emot Biltema men jag kan inte påminna mig någonsin ha köpt något där av högsta kvalitet.

 

Klart att du ska reklamera och jag är säker på att de byter med ett leende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, det blir till o besöka Feltema! :)

 

Jag tvivlar inte på att reklamationen beviljas, men tänkte bara ställa fråga här så man inte är för petig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är det jämn kvalitet på grejerna så lika dålig blir nog nästa lina om du inte har tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det påverkar linans egenskaper att den ser ut som den gör?

Personligen tror jag att det är en estetisk fråga, men det är klart att en nyköpt lina ska se hel ut.

 

50 m 10 mm lina kostar ca. 350:- kr på Biltema.

Samma längd och typ av lina kostar 600:- till 800:- kr på "Båtaffären".

 

Är det ett estetiskt problem kan jag leva med detta när jag betalar halva priset, men om felet påverkar linans hållfasthet kan jag inte leva med det.

 

Givetvis ska man säga till om en produkt inte håller måttet (både estetiskt och hållfasthetsmässigt) så att felet kan åtgärdas.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, nu har du nog hittat på siffrorna lite... faktum är att t ex Erlandsons Brygga är BILLIGARE än Biltema när det gäller treslagen ankarlina (158 kr vs 239 kr för 10 mm 30 meter), och efter att ha klämt på Biltemas lina konstaterade jag att den har en låg kvalitet (dåligt slagen) och inte är värd sitt merpris.

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Fortojning_Ankarlina/Ankarlina/ANKARLINA_MED_KAUS_10MM_30M?id=06210

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minndes bara att jag sett 50 m linor i de prisklasser jag skrev.

 

Fortfarande intresserad av om BT-linorna "bara" är estetisk skadade eller om de har sämre hållfasthet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en mörkblå billig förtöjningslina från bt. Den var till och med sämre än den 40 år gamla lågprislina som den ersatte. Det blir inga fler linor från Biltema!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande intresserad av om BT-linorna "bara" är estetisk skadade eller om de har sämre hållfasthet.

 

Min lina är "3 slagen" och ett "slag" består i sin tur av uppskattningsvis fem mindre flätade linor. En av dom har ett brott rakt av. Hållfastheten bör därmed sänkas med ca 7% (1/15). Fast fler skador kan ju dölja sig som inte syns på utsidan.

Redigerad av stammen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minndes bara att jag sett 50 m linor i de prisklasser jag skrev.

 

Fortfarande intresserad av om BT-linorna "bara" är estetisk skadade eller om de har sämre hållfasthet.

 

Mackey

Jag hittar inga treslagna 50-meterslinor m diameter 10 mm annat än på Biltema, så därför valde jag 30-meters. Finns säkert om man orkar leta mer.

 

För att 100% kunna svara på hållfasthetsfrågan måste man nog provdra linan, men min bild är att linorna på Biltema är löst slagna och ser ut som på bilden - och det är inget som jag vill lägga mina pengar på. Nu när övriga tillbehörsbutiker pressat sina priser, och Biltema börjat höja skall man alltid dubbelkolla priserna, det är inte sällan Biltema är dyrare än båttillbehörsbutikerna. Så som i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittade på gubbarna från repslagarbanan i Älvängen på båtmässan höll dom ett litet föredrag om rep och tydligen är det så att styrkan blir lägre ju hårdare man slår linan.

 

Jag har reklamerat tamp på Biltema jag fick en där det var fnurror på tråden så att säga men det var inga problem att byta, en av fördelarna med Biltema är att har du bara förpackningen och kvittot kvar byter dom utan problem.

 

Jag har haft Biltemas vita polyestersilkeslina i drift sedan 2008 utan några problem.

 

När jag ser på bilderna är linan helt vit, de linor jag köpte hade alla en gul märktråd, det är möjligt att dom bytt leverantör nyligen till något sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittade på gubbarna från repslagarbanan i Älvängen på båtmässan höll dom ett litet föredrag om rep och tydligen är det så att styrkan blir lägre ju hårdare man slår linan.

...

Intressant, det betyder ju att en lina som man tycker är löst slagen är en stark lina.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är vel beroende på hur hårt man pratar om. Och det är inte längre ett rep om det blir alldeles för löst slaget eftersom man inte kan göra knop eller knutor.

 

Skitrep, det blev en enda stor vit boll med fibrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, det betyder ju att en lina som man tycker är löst slagen är en stark lina.

 

Den dyraste tampen jag har ombord, en Multiplait, är också den mest löst slagna. Många tampar är ofta för hårt slagna. Att tampar ska vara hårt slagna tror jag hänger kvar sen den tiden man använde hampa, sisal mm som hade mycket kortare fibrer jämfört med dagens konstfiber. Den enda gången en hårt slagen tamp är bra är när man ska demonstrera hur man slår knopar.

Sedan många år har jag Biltemas tampar som angöringstampar, jag har dessutom valt dimensioner i underkant av vad som rekommenderas. Men, jag har de i två år sen byter jag. Sol, smuts och skav är det som knäcker tamparna, att byta tampar ofta ger en årskostnad på några tior.

 

Är det "kinkar" som på bilden så kan man fixa det med en virknål, är det en ny tamp så byt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...