Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Fåglar bombar med sten?

Rekommendera Poster

Såg denna båt förra veckan. Orm på däck och massa sten runt om

Kan det vara så att måsar eller skator bombar med sten? Ser ingen annan rimlig förklaring :)

Någon som sett något liknande?

post-83227-0-00124300-1441526814_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fanns förmodligen i fåglarnas bajs, när själva bajsen lösts upp av till exempel regn blir grus och sten kvar. Inte sällan hittar jag körsbärskärnor liggande kvar om bord på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Motorbåtsfolk som tröttnat på hamninloppskryssande (!) segelbåtar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtsfolk som tröttnat på hamninloppskryssande (!) segelbåtar?

Så kan det kanske vara. Men det är i så fall ett bevis på att seglare är mera tolleranta mot fortkörande, närakörande och svallbildande motorbåtar, för jag har aldrig sett några stenar på en motorbåt. Inte på någon segelbåt heller iofs. Tror mer på fåglarna eller barn som inte sett att det är en plastorm. För jag antar att det är en fågelskrämmande plastorm och inte en riktig.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver sett spindelnät där småstenar spunnits fast för att sträcka underkanten på nätet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx skrev: fanns förmodligen i fåglarnas bajs, när själva bajsen lösts upp av till exempel regn blir grus och sten kvar. Inte sällan hittar jag körsbärskärnor liggande kvar om bord på däck.

Tveksamt, även om fåglar kanske sväljer sten att ha som malnings-verktyg i sin muskelmage borde man se mera bajsfläckar i bilden? Att regn skulle kunna skölja bort sådana liknar mest en önskedröm? :-)
Måsar försvarar sin häckningsplats genom regelrätta luftangrepp så man tvingas huka sig om man råkar närma sig boet, och visst har de väl även fattat flygbombningens princip. Brukar själv fatta deras budskap snabbt och har inte blivit utsatt, men men?
Hmm... både måsar och kråkfåglar tycks har koll på detta med jordens dragningskraft och krockenergi. Måsar krossar ju musselskal genom höghöjdssläpp, kråkor kan göra samma sak med kyrkogårdars gravljus. (Finns nämligen mumsigt vax i sådana.)

Mysteriet tätnar, vem är den skyldige till brottet? Hållbara bevis krävs naturligtvis och även en trovärdig motivbild innan dom avkunnas??
Kråkfåglar är mobbare av rang när de ser ett rovdjur, dessutom har de bra greppförmåga i sina tassar och inte "grodfötter" som måsfåglar.
Haha, sätter alltså min peng på smart kråkfågel även om också måttligt begåvade måsar kan lyfta saker i näbben. Kajor?? B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ormen själv! Den har försökt bygga ett röse att bo i för att skydda sig mot måsskit.

 

(...fast egentligen tror jag det är barn som väntat på föräldrarna medan de gör iordning båten, och de kastat sten på "ormen" som låg på grannbåten...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...