Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thallatha

Ta bort bottenfärg

Rekommendera Poster

25 kg för 300kr blir ju 12 Kr/kg

 

1,2 kg för 35 kr på Cittygross, blir styvt 29 kr/kg

 

Vad tänker kassörskan på Cittygross om man skulle köper 100 kg bakpulver i 1,2 kilos-paket     ^_^

 

(fast - skit samma vad hon tänker   :P  )

 

5 kg från Biltema kostar 37,80 kr/kg

 

Taskigt - vi har haft många bagare här runt omkring, som man kände.  :)

 

Nu finns det väl bara nått sommarbageri, där man dessutom inte har en aning om vem som äger.  :(

 

Dessutom är säsongen så kort att den nästan är slut innan man ens kommer på att den börjat.  :unsure:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av färg? 

polerande färg går bort lätt med 120-korn sandpapper och lite vatten, bara snurra det i cirklar sedan torka bort med trasa. hård färg är skrapa bra, jag skrapade en 31 fotare på 41 timmar - men det kräver ständigt skärpande av skrapa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag hade iofs ganska tunt lager med färg(eftersom det inte fäste, för mig gick det åt mindre än 2 stycken 25 l. dunkar. Dunkarna kostade 599 om jag inte minns fel, 

 

 

Var köpte du 25-litersdunkarna?

 

Jula har ju bara 5-liters i sin webbkatalog. Kostar 189/5 liter - det blir ju 945 kr för 25 liter.

 

 

http://verktygsboden.se/blaestermedel/armex-soda-xl-25-kg

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar mig till minnet att blästringsmediet har större korn än bakpulvret, kanske att det ger bättre effekt, vet ej!

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipstack till JWlund, nya idéer för detta träl-jobb behövs verkligen! :)
[själv har jag använt gasollåga i ena handen plus skrapa i den andra, nämner detta med shock-hög värme mest för att ingen har gjort det tidigare i tråden. (Låter kanske riskabelt men sekundkort uppvärmning med gasollågans hetaste blåa flamma skadar inte underliggande plast, inte mycket värmeenergi hinner ju överföras på en eller två sekunder trots lågans hetta. Men får ändå yttersta färglagret att krulla sig och underlätta skrapandet betydligt enligt egen erfarenhet!)]

Nå, angående ditt tips om "sodablasting" så verkar den ju klart lovande enligt filmsnuttarna ovan. Litet dyrt blästrings-ämne tycks det så frågan om var man köper billigast är aktuell. Vad exakt är det man behöver, tycks råda litet begreppsförvirring ovan.
Inte för jag vet svaret men DENNA LÄNK tycks sammanfatta natriumbikarbonat (E500) på ett bra sätt och ge många ingångar för vidare googling. (BAKPULVER innehåller tydligen bara ca 30% så det kanske inte är optimalt för blästringsändamål om man räknar kilopris? Samtidigt har nog bakpulver "klumpförebyggande medel", välkänt från saltkar i fuktiga båtmiljöer. Även ett blästringsaggregat funkar nog bäst utan klumpbildning kan jag ana?)

Alltid kul med forumtrådar som s.a.s. tänker utanför boxen och samtidigt fokuserar på båtpraktisk användning - alltså den verkliga världen där ju kostnader i form av pengar eller tid/ansträngning plus miljöhänsyn/pålitlighet etc alltid slutligt avgör bästa metodval. Sodablasting är en nyhet vad mig anbelangar men tycks väl värd närmare undersökning och jämförelse med tidigare träliga metoder. (Och även värd faktasökning angående billigare genvägar typ mina länkar ovan, jag menar förr köpte man kanske avfuktande "torrbollar" till högt pris innan någon klok båtägare avslöjade och testade att sommarvägsalt är samma sak. Typ så?  :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar mig till minnet att blästringsmediet har större korn än bakpulvret, kanske att det ger bättre effekt, vet ej!

 

//Johan

 

Att det är större korn än i vanligt bakpulver - så har jag också uppfattat det.

 

Köper nog en 5-kilosförpackning på Jula för att testa med. Skulle ju inte vara fel att smita n på Cittygross och köpa en förpackning bakpulver på 1,2 kg för att testa och jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar mig till minnet att blästringsmediet har större korn än bakpulvret, kanske att det ger bättre effekt, vet ej!

 

//Johan

 

Att det är större korn än i vanligt bakpulver - så har jag också uppfattat det.

 

Köper nog en 5-kilosförpackning på Jula för att testa med. Skulle ju inte vara fel att smita n på Cittygross och köpa en förpackning bakpulver på 1,2 kg för att testa och jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt "dom som vet" på klubben så fungerar sodablästring dåligt om man har några lager färg på botten och man får "nöta" utav hvete.

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man ställer upp trycket litegrann? Blir man utan båt då? Det pratas om 3-10 bar, men borde väl vara ganska stor skillnad på avverkningen på 3 respektive 10 bar, eller har jag fel som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att båten försvinner för det. Min 70-talsbåt har 15 mm laminat i botten, så det finns att ta av. ;)

 

Nu skall ju metoden va skonsam mot material runt omkring. Skall kolla om det går att ställa upp trycket på kompressorn, kan ju va värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde så hade jag 5 bar i pistolen, provade med lägre och högre, tyckte att 5 funkade bäst.

 

När jag körde lägre bet det dåligt, när jag körde högre så blev det inte så mycket bättre, tror att om munstycket sprutat en bredare stråle att det hade blivit så att jag fått ut mer soda med samma tryck över en större yta, nu blev det bara onödigt slösande med större tryck - mer soda.

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en epoxybehandlad botten med en omgång hård bottenfärg. Nu har det efter 5 problemfria år släppt flagor på vissa områden.

Vad är bästa sättet att ordna upp detta?

Slipa/skrapa skulle ta runt 60 timmar, är i princip uteslutet tyvärr. Blästra med sand blir tydligen gropigt och skapar merjobb till princip samma timmar, blästra med bakpulver låter ju bra, vad är stora fördelen?

Jag vill helst slippa att epoxyn försvinner i samma veva och behöver göras om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en epoxybehandlad botten med en omgång hård bottenfärg. Nu har det efter 5 problemfria år släppt flagor på vissa områden.

Vad är bästa sättet att ordna upp detta?

Slipa/skrapa skulle ta runt 60 timmar, är i princip uteslutet tyvärr. Blästra med sand blir tydligen gropigt och skapar merjobb till princip samma timmar, blästra med bakpulver låter ju bra, vad är stora fördelen?

Jag vill helst slippa att epoxyn försvinner i samma veva och behöver göras om.

 

Jag har ju en båtbotten som ser ut som den ser ut på gamla båtar när man köper dem. Med den synen jag har på båtbottnars är min båttbotten inget som gör mig speciellt glad.

 

Har tidigare slipat ner bottenfärgen till ren gelcoat på tre båtar 14, 20 och 25 fot med exenterslip kopplad till dammsugare. 25-fotaren tog ca 40 timmar.

 

Båten som jag troligtvis skall ta bort bottenfärgen  på är 28 fot. 

 

Skall köpa utrustning för att göra ett prov med "sodablästring" på Jula under veckan och funderar även på att smita in på Cittygross och köpa en paket  (1,2 kg) bakpulverför att jämföra med. Har ett gammalt roder som ser bedrövligt utmed dålig bottenfärg och dessutom är inte 25-fotaren helt klar, så jag har lite testobjekt. Testet kommer jag att göra inom 14 dagar och återkommer med en rapport då.

 

Metoden togs ju fram för att rengöra Frihetsgudinnan på ett effektivt skonsamt och miljövänligt sätt.

http://nordblast.com/sv/vad-ar-sodablastring/

 

Tror bestämt att epoxyn på din båt skulle klara sig och att du bara får bort bottenfärgen.

 

Min stora båt har en epoxygrundfärg från vattenlinjen och ungefär en halvmeter ner. Det var det jag hann när båten stod på land lite längre tid  än normalt, 2010. Jag kommer att ta bort bottenfärgen även inom det området.

 

Dessvärre dröjer det till första veckan i November innan jag kan ta upp båten. Finns ett starkt önskemål om båtfärder i mitt närområde under sista veckan av Oktober.  :)  :o    :(

 

post-106994-0-25627400-1442426185_thumb.jpg

 

Hållö Hamn 2014-12-03

 

Det är faktiskt inte bara under Juni, Juli och Augusti som det kan va fint på sjön. Därför skall man inte ta upp båten bara för att alla andra gör det. Skall man ta upp skall man i regel göra det en vecka eller knappt det, strax före midsommar. I år blir det ett undantag för min del, för att jag får en tjangs att fixa till en sak i varmhall, som jag funderat på länge. Då tar jag botten medans vintermånaderna ändå båtmässigt är förstörda.  :P

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv sökt lite och det verkar som att man antingen går till en bagare och flirtar lite och kan då få loss 25kg för ca 300:- eller Citygross som verkar ha 1,2kg för 35:-.

 

Nu var det inte Bakpulver utan Bikarbonat som Cittygross hade i sitt sortiment i 1,2 kg förpackning.

 

Bakpulver innehåller 30% Bikarbonat och resten lite annat krafs.

 

Köpte en stor burk på Cittygross i Västerås när jag körde förbi. I slutet på förra veckan köpte jag en blästerspruta för Sodablästring och 5 kg blästringssoda på Jula. 

 

Kommer att göra lite prov på bl.a. ett gammalt roder med de olika medlen jag köpt förhoppningsvis i slutet på veckan.

 

Har även en Bohusjulle med epoxygrundfärg under bottenfärgen och även en båt med tjärepoxy under ett antal lager VC17, där allt skall bort ner till ren gelcoat. Får se om jag orkar åka de 4 milen till Munkedal, där den båten står.

 

Återkommer med rapport, men troligtvis i en egen tråd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

post-67245-0-07050000-1443008125_thumb.jpg

sata spruta och idealmjöl verkar fungera tror även riskorn skulle fungera ännu bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha är detta ett båtforum eller ett matlagningsforum?!

 

Härligt när saker testas och nya lösningar finns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ska det gå fort så är det snabbmakaroner som gäller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallata skrev: Återkommer med rapport, men troligtvis i en egen tråd.
Tommy (forumräven även känd som "Toaen") gjorde så i
DENNA tråd, mycket intressant praktiskt test som tyvärr inte gav nåt vidare bra resultat. Stort tack!
Detta med "soda blasting" är bara en ny infallsvinkel på det gamla slitjobbet med bottenfärgs-borttagning här i forumet, även om metoden som sådan inte alls är särskilt ny.

Känns alltså litet som "tillbaks till skrivbordet" efter Tommys experiment, kanske kan JWlunds positiva erfarenhet av metoden ovan förklaras av mer detaljrik beskrivning? Vete katten men själva grundprincipen med "soda blasting" bygger nånstans på termisk chock, alltså att den lilla slipande partikeln också mer eller mindre exploderar (förgasas/försvinner hastigt) när den träffar målet?

Googlade därför på olika blästringsmetoder och urskiljer särskilt tre stycken ; sand, soda, och torr-is.

(Vid skriv/teori-bord behöver man ju inte nödvändigtvis ta hänsyn till kostnader utan kan söka brett för att sen "koka ihop" en egen uppfattning om sakernas tillstånd. Kanske går det faktiskt att göra även dyra proffs-metoder enligt DIY (Do It Yourself)??

Själv funderar jag t.ex. litet på detta med termisk chock-explosion hos soda- och speciellt torris-metodens djupfrysta partiklar, ifall en sådan partikel träffar en redan uppvärmd så yta borde reaktionen bli ännu snabbare och ge ännu bättre explosion/rengöring?
Tänker att min tidigare i tråden beskrivna och smått brutala punktmässiga gasoluppvärmning på 2-3 sekunder istället för mekanisk skrapa kunde få efterföljas av just soda-blästring? Fråga till Thallata: har du en gasolvärmare och kan testa även denna min fundering??

(Hehe, mången kanske inte helt realistisk metod finns det ifall man googlar båtfärgsbortagning, men ingen attraherar latmasken inom mig bättre än DENNA..."Thats the way do it", om det nu inte kostar skjortan?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall ta bort bottenfärgen helt brukar ju några använda nåt kladd som rullas på och löser upp färgen.

 

Kaustiksoda och tapetlister!?

 

Är det nån som har nåt bra recept eller metod.

 

Har brukat slipa bort bottenfärgen.

 

Skall ta upp båten frampå hösten och får ev. möjlighet att stå inne i tempererad lokal under ett par månader under "vintern" för lite andra arbete. Hade inte varit fel att passa på att lägga på en epoxygrundfärg när den stått inne och torkat ett tag.

 

Coppercoat kanske!?

Bra frågeställning toaen. På nyförvärvet har de epoca jag kollat på runt 8 st plus min, så har man följt klister linjen med bottenfärg ser minst sagt illa ut. Bottenfärgen skall ligga i vattenlinjen och inte 40-50cm upp på fören. Till min fundering, kan man ta kaustiksoda + tapetklister lösa upp bottenfärgen UTAN att gelcoaten blir förstörd och sedan ta grov rubbing till finare rubbing och få upp ytan /finishen på gelcoaten igen. Hoppas ni förstår hur jag menar. Kollat lite på detta med isblästring fick prisuppgift om runt 250 sek / fot, ytan blev då perfekt igen, om man inte drabbats av osmos för då slår isen ur gelcoaten. Nu bor jag lite tokigt och resa hit samt retur höjer nog priset rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...