Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision

 

Sid 12 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

 

Bra att ni säger ifrån när ni tycker det går för långsamt.

 

Åtgärder ska vidtas i god tid och utföras bestämt så att det är lätt att uppfatta, visa avsikt i god tid brukar jag själv säga.

I en annan tråd diskuterades detta och i den skrev jag att jag tycker att i god tid är ca. en minut före kollisionspunkten, medan andra menade att 15 sekunder var fullt tillräckligt och att det dessutom var svårt att bedöma risk för kollision vid längre avstånd än ca. 15 sekunder före kollisionspunkten. Hårresande! tycke i alla fall jag.

 

Om jag som fritidsskeppare på segelbåt ska ha någon glädje av att någon väjer för mig - dvs innan jag börjar planera en kursändring och ny segelsättning - tycker jag att en minut är ganska rimlig tid.

 

Om jag som fritidsskeppare på motorbåt ska ha någon glädje av att någon väjer för mig så kanske tiden är lite kortare än en minut, men 15 sekunder är för kort.

 

Om jag som fritidsskeppare ska hålla mig undan för ett större handelsfartyg anser jag att jag ska visa mina avsikter betydligt tidigare än en minut före kollisionspunkten. Det största fartyg jag själv styrt var 26 m lång och då var det inte så kul när fritidsbåtarna gick framför fören så att man inte såg dem.

 

Hur långt är då en minut?

Om två fartyg som båda kör 20 knop möts blir avståndet rätt långt, ca. 1200 m.

Om samma fartyg har skärande kurs i 90 grader blir avståndet ca. 600 m.

Om en segelbåt i 6 knop möter en motorbåt i 20 knop blir avståndet ca. 800 m.

Om två segelbåtar möts blir avståndet ganska kort, ca. 400 m.

 

Vad innebär att utföra en väjning bestämt?

Jag tycker att en distinkt kursändring på ca. 10 grader är tydlig och bestämd mellan fritidsbåtar. En sådan manöver syns tydligt med ögat.

 

Det finns mycket mer att läsa och diskutera om Regel 8.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor ska "motpartens" kursändring vara för att vara tydlig på Din radarskärm?

 

Detta är regel 19 då man har endast radar som medel för att navigera och undvika kollision. Där stor det mer med ay man måsta vara tydlig och med godt om tid og tydlig ät vilket håll man ska vika vid sådana förhållanden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan illustrera med en bild. I den gula sektorn ska man antingen väja eller bibehålla kurs och fart.

I den röda ska alla göra allt vad de kan för att undvika kollision. I den gröna sektorn gäller inte väjningsreglerna.

 

Hur stora ska sektorerna vara? Den röda kanske ska vara 5 båtlängder. Den gula kanske 50 båtlängder. Obs det är bara gissningar. Farten har nog lite mindre betydelse, en snabb båt manövrerar snabbare och en kursändring syns tydligare. I tex Öresund är troligen avstånden betydligt kortare.

Obs, detta är bara ett underlag för diskussioner.

 

post-80529-0-85250100-1441137686.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där cirklarna är det något du hittat på själv?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har bara ritat upp dem utifrån en diskussion. Det ger en ganska bra bild av hur reglerna gäller tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att kommentaren i gröna cirkeln kan vara missvisande, gör vad du vill!

 

Enligt mig gäller gäller väjningsregler så fort man har ett annat fartyg i sikte, (visuellt eller radar).

Att lägga gränser på som skrivs på 55 båtlängder anser jag bara skapar utrymme för disskusioner, (jag har 56 båtlängder till dig så jag behöver inte väja).

 

Jag kom ute på Kattegat med min lilla båt på väg till Skagen, ett Ryskt fartyg kommer söderifån, med en märklig last, jag tänkte fota fartyget, så jag behåller kursen tills jag är lämpligt nära, men jag kom aldrig lämpligt nära, Ryssen väjer då för min lilla båt och jag behåller kurs och fart enligt regelboken, det var liksom inte läge att köra närmare för att fota.

Ryssen var som närmast betydligt mer än 55 båtlängder bort, ja även hans båtlängder.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar med bestämdhet att på så långa avstånd som kilometer eller mer, med två mötande båtar, går det inte att avgöra om kollisionsrisk föreligger. Knappt ens vid halva avståndet. I söndags var det en ganska typisk situation. Jag seglar norrut, på halvvind. Möter en segelbåt på väg söderut, på halvvind. Vi passerade varandra med en dryg båtlängd (kanske 10-12 meter) i sidled. Inga problem alls. Men på en kilometers avstånd hade jag inte ens kunnat gissa vilket avstånd det skulle bli mellan oss. 5 meter eller 50 meter. Men det spelar heller ingen som helst roll, eftersom det inte krävs mer än några meter för att väja.

 

Jag förstår er som har stora båtar som inte är lättmanövrerade, men för små segelbåtar krävs verkligen inga långa avstånd. Seglen behöver ju inte ändras för att väja kraftigt. Bara att lägga om rodret och sen släppa på nåt skot vid behov. Märkvärdigare än så är det inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två mötande båtar är väl inget problem.

 

När man skär varandras kurs är det ju klurigare. Man ser ju den andra båten på ganska långt avstånd och "seglar" man då i samma hastighet kan det ju bli klurigt när man till sist möts.

 

Träffade på två sådana båtar härom dan. Låg på ett långt slag för BB halsar mellan Strömstad och upp mot Akersö, Norge. Bäringen till båtarna ändrade sig inte till synes. Den ena gick strax för om mig. Den andra gick en bra bit akter om mig.

 

Sen skall man inte överdriva svårigheterna.

 

Fast det gäller ju att bägge parter är observanta.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade poängen i mitt förra inlägg pga mat.  :mellow:  :o  :)

 

En liten kurskorrigering i god tid kan lösa många allt för nära kontakter med häftiga undanmanövrer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det gröna området föreligger ingen väjningsskyldighet, alltså kan man ändra sin kurs hur man vill.

Det gula området ska man antingen väja eller bibehålla kurs och fart.
Skyldigheten att väja gäller definitivt inte så fort man är i sikte av varandra, på de avstånden kan man inte avgöra om väjningsskyldighet föreligger. Dessutom är det oftast omöjligt att avgöra kursändringar. På ett så stort avstånd är det inte väjning utan en kursändring, vilket självklart är tillåtet, man är ju i den gröna sektorn. När den väjningsskyldige ändrar sin kurs så vet den icke väjningsskyldige att han är sedd, det är en viktig del. 
Man brukar säga att det är lika fel att väja för tidigt som för sent.
Diskussionen gäller där minst ett av fartygen är ett fritidsfartyg dvs en ganska liten båt. 50 båtlängder för en 10 m båt är 500 m. Om två sådan möts och den väjningsskyldige ändrar sin kurs 10° kommer minsta passageavstånd (CPA) vara 88 m - fullt tillräckligt. Om väjningen sker med 30° blir CPA lika stort men avståndet är då 146 m dvs 14 båtlängder. Obs, om båtarna möts stäv mot stäv så ska båda gira SB och CPA fördubblas.
Gäller det ett möte med ett 200m fartyg så skulle det gula området bli 2000m.
Att man kan dela in det i tre sektorer är självklart, det man kan diskutera är just hur stora de ska vara.
För folk som är nya på sjön är det inte lätt att förstå när man ska väja, då fungerar bilden bra för att få någon vettig förståelse.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyldigheten att väja gäller definitivt inte så fort man är i sikte av varandra, på de avstånden kan man inte avgöra om väjningsskyldighet föreligger. Dessutom är det oftast omöjligt att avgöra kursändringar. På ett så stort avstånd är det inte väjning utan en kursändring, vilket självklart är tillåtet, man är ju i den gröna sektorn. 

 

Kopierat från ovan.

 

Jag tror att du håller med mig men vill inte ge mig rätt, utan kallar väjningen kursändring! vilket nog i grunden är samma sak.

 

På min tid var det hedersamt att manöverera så att man inte tvingade någon eller blev tvingad att väja!

Men det var ju före den gröna/gula sektorn.

 

 

En liten historia från verkliga livet:

Hallands kust i veckan, på väg in i hamnen, har senaste halvtimman sett en större motorbåt komma norrifrån och trott i min enfald att han går akter om mig, men icke vi är på kollitionskurs strax utan för hamninloppet, jag drar av på farten motorbåten dundrar förbi mellan mig och piren och gör en kursändring som för honom mot nästa hamn på kusten.

Förmodligen hade han en brytpunkt på sin navigator precis utanför hamninloppet så det var viktigt att han träffade den innan han satte den nya kursen.

 

En liten kursändring från hans sida i det (gröna fältet) hade lett till att han inte hade trängt sig in mellan mig och hamnpiren.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag tror att du håller med mig men vill inte ge mig rätt, utan kallar väjningen kursändring! vilket nog i grunden är samma sak."

Nej, man ska hålla isär detta. Väjer gör man i det område väjningsplikten föreligger, att man väjer genom att ändra sin kurs är något helt annat, man kan ju väja genom att sakta ned.

 

När man inte är i det gula området väjer man inte, man ändrar sin kurs. Det kan man göra precis hur som helst. Skulle man kalla det väjning så blir varenda kursändring en väjning när det finns något annat fartyg inom synhåll och det blir en himla soppa som är svårt att förstå för motparten. Väjning är alltid kopplat till ett avstånd mellan fartygen. I rätten kommer alltid denna fråga upp.

 

"På min tid var det hedersamt att manöverera så att man inte tvingade någon eller blev tvingad att väja! Men det var ju före den gröna/gula sektorn".

Om det är hedersamt vet jag inte men det är både enkelt och praktiskt. Många gör så. Dessutom behöver man inte fundera på vem som ska väja. Det enda man behöver fundera på är om man är i grön sektor. Hur enkelt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bilden

post-80529-0-85250100-1441137686.png

 

Det som är intressant är som sagt att bestämma storleken på vardera zonen

 

Röd sektor definierar jag som närsituation.

Om jag fattat det rätt har alla inblandade i denna zon skyldighet att göra allt för att undvika kollision?

Hur stor zonen är beror på vilka fartyg som är inblandade. Eftersom vi ska tala om fritidsbåtar finns det två alternativ

  1. Fritidsbåt i närsituation med fritidsbåt.
    Jag tycker att det är farten som avgör områdets storlek.
     - Om en snabb båt är inblandad blir zonen större eftersom ett misstag snabbt kan leda till kollision. Om fartygen närmar sig varandra i 20 knop kommer man 10 meter närmare varandra varje sekund och då tycker jag att det blir en närsituation när det är 100 m mellan båtarna.
     - Mellan två segelbåtar som  möter varandra (5 + 5 knop) blir det närsituation på ca. 50 m avstånd som jag tycker. På skärande kurs och under förutsättning att man kommunicerar med varandra är det inga problem att möta varandra på några meters avstånd.
     
  2. Fritidsbåt och STORT SKEPP, typ +200 m.
    Rorgängarens kursmaterial hänvisar till en dom där en segelbåt "hamnade" 50 till 100 m framför ett större skepp. Segelbåtens kapten dömdes till dagsböter för ovarsamhet till sjöss.
    Jag tycker att marginalen ska vara ordentligt tilltagen. Vad det innebär vet jag inte riktigt, men ett avstånd kan vara att man själv hela tiden ska se kommandobryggan (minst). Då synd man ju i alla fall. Ett annat avstånd kan vara stoppsträckan för det större skeppet. Tänk på att motorn kan haverera eller vinden skralna (man kommer i lä av skeppet) så at du blir liggande stilla mitt framför skeppet. Då talar vi runt 1000 m framför skeppet.
    Sidledes behöver man inte ha lika stort avstånd, men ett par hundra meter tycker jag är bra att sikta på att hålla när man möts.

Gul zon ser jag som det område i vilket man tydligt ska visa sin avsikt.

Samma här, det beror på hastigheten och om det är fritidsfartyg/fritidsfartyg eller fritidsbåt/yrkesfartyg som möts.

  1. Fritidsfartyg/fritidsfartyg
    Jag vidhåller det jag skrivit tidigare, dvs. att en minut är en bra gräns för när den som har väjningsplikt ska ändra kurs om man är på eller nära kollisionskurs.
    1000 för motorbåt cirka.
    300 m för segelbåt cirka.
     
  2. Fritidsfartyg/handelsfartyg modell större
    Ändra kurs i god tid så slipper du bli hindrad och gå bakom inte framför.
    En minut är väl kort tid, men just nu kan jag inte säga något annat som är bättre.

Grön zon är när det egentligen inte har någon betydelse vad du gör, avståndet är så pass långt att det finns gott om tid att ändra kurs många gånger innan det ens går att bedöma att det är risk för kollision.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövägsreglerna verkar ännu inte riva upp några känslostormar...

 

I andra trådar har det bl.a. talats om

  • att det är svårt att bedöma om man är på kollisionskurs eller inte och
     
  • att det bara är i sista stund som man är säker på att man ska kollidera och därför måste man vänta till det är ca. 15 sekunder kvar till kollision innan man gör något. 

Det borde fortfarande finnas en del att dryfta om Regel 8 tycker jag, så jag väntar en stund med att "starta" Regel 9.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslostormarna svallade väl en liten aning i en annan tråd där cirkelillustrationen diskuteras. För att återkoppla till den diskussionen om cirklarna så undrar jag om det har annat än akademisk eller semantisk betydelse om man kallar något för kursändring eller väjning när det sker på långt avstånd, tex i grön cirkel. En okulär pejling om kollisionsrisk kommer att uppstå typ 15 minuter senare eller så blir ju ändå inte särskilt säker, särskilt inte om man seglar (om inte vinden är exakt lika stark hela tiden).

 

Väjer man i bokstavlig mening om man väljer att undvika att hamna i en situation där man blir väjningspliktig....?? ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gäller väjningsreglerna? Jo de gäller när det enligt regel 7 är “Risk för kollision”. Semantik? Visst, men det är skillnad på att väja eller bara ändra kurs. Väjningsreglerna gäller enbart i det gula området eller rättare sagt, det område där väjningsreglerna gäller är gult i figuren.

Är man typ på Atlanten så gör man en liten kursändring så att man slipper hamna i det gula området. Det gör nog många av oss i skärgården också för att det är enklast. Men när det är många båtar som kanske går kors och tvärs och farleder som kröker mm  så blir det rörigt. Att då syssla med “proaktiv väjning” kan ställa till det. På öppet hav har man ett annat fartyg att hålla reda på. Sen händer det att fartyg kolliderar ändå på öppet hav (ett av de mer kända fallen är Saga/Sagoland)
Regel 16 säger att man ska "i god tid vidta bestämd åtgärd för att gå väl klart”. Med bestämd åtgärd menas att det andra fartyget tydligt ska kunna se väjningen.
När jag läste körde vi mycket i radarsimulatorerna och vi fick alltid skäll om vi väjde för tidigt. “Hur ska den andre veta att du väjer och inte bara ändrar din kurs, dessutom förvillar du andra båtar”. I radarn är det  enklare eftersom man har exakta avstånd. I verkligheten, på bryggan, i tät trafik, väjde man verkligen inte för tidigt eftersom man garanterat då hamnar i väjningssituation med något annat fartyg. Det svors långa ramsor över dessa “jävla vingelpellar” som, i all välmening, väjde för tidigt. I tex Öresund kunde man samtidigt ha mer än 20 andra fartyg att hålla reda på, i Stockholms skärgård en fin sommardag är det säkert mångdubbelt fler.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövägsreglerna verkar ännu inte riva upp några känslostormar...

 

I andra trådar har det bl.a. talats om

  • att det är svårt att bedöma om man är på kollisionskurs eller inte och

     

  • att det bara är i sista stund som man är säker på att man ska kollidera och därför måste man vänta till det är ca. 15 sekunder kvar till kollision innan man gör något. 

Det borde fortfarande finnas en del att dryfta om Regel 8 tycker jag, så jag väntar en stund med att "starta" Regel 9.

 

Mackey

 

Tror att känslostormarna kommer i diskussionen om specifika fall, där ofta båda sidor är säkra på att de gjort rätt. 

 

Jag tycker att det som "Firefish" skrev i en annan tråd, "Segelbåt och vänstertrafik" (egentligen om att köra i bredd i farled), är mycket bra:

"Min personliga inställning är att jag misslyckats med framförandet av min båt om jag genom mitt manövrerande eller övriga uppträdande gett upphov till en osäkerhet hos omgivande båter (eller flygplan, badande, kanotister med mera)."

 

Ömsesidig respekt löser mycket.  Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste dessvärre erkänna att jag inte har tänkt på att man kan skapa problem och förvirring genom att väja för tidigt.

 

Nu tror jag inte att jag ställt till så mycket eftersom jag inte brukar väja så tidigt - tycker jag...

...men och andra sidan om andra tycker att 15 sekunder före kollision är lagom avstånd för att väja och jag väjer på ca. en minuts avstånd så har jag kanske trots allt förvirrat några.

 

Detta visar att man måste ha någorlunda samsyn på när man bör väja för att reglerna ska funka som det är tänkt och inte störa mer än de gör nytta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ömsesidig respekt löser mycket.  Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol.

 

 

 

I en domstol handlar det egentligen inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om vem som har det bästa juridiska ombudet.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ömsesidig respekt löser mycket.  Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol.

 

I en domstol handlar det egentligen inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om vem som har det bästa juridiska ombudet.  :huh:

Det kan vara så ibland och i vissa typer av mål - oftast i tingsrätten, men naturligtvis bygger inte hela rättssystemet på att "det bästa laget" vinner.

 

Om det skulle vara så är jag rätt säker på att man skulle kunna läsa väldigt ofta om att så var fallet. Det skulle ju vara mumma för skandalpress att visa att den med mest och bäst resurser klarade sig undan straff.

 

Ganska OT och jag kan inte komma på något sätt att knyta ihop det jag skriver så att det får med Regel 8 att göra, särskilt som jag tror att det är väldigt ovanligt att någon blir åtalad för att ha brutit mot den regeln.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ömsesidig respekt löser mycket.  Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol.

 

I en domstol handlar det egentligen inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om vem som har det bästa juridiska ombudet.  :huh:

Det kan vara så ibland och i vissa typer av mål - oftast i tingsrätten, men naturligtvis bygger inte hela rättssystemet på att "det bästa laget" vinner.

 

Om det skulle vara så är jag rätt säker på att man skulle kunna läsa väldigt ofta om att så var fallet. Det skulle ju vara mumma för skandalpress att visa att den med mest och bäst resurser klarade sig undan straff.

 

Ganska OT och jag kan inte komma på något sätt att knyta ihop det jag skriver så att det får med Regel 8 att göra, särskilt som jag tror att det är väldigt ovanligt att någon blir åtalad för att ha brutit mot den regeln.

 

Mackey

 

 

 

Fast staten kan ju ha ganska bra juridiska ombud också - de så kallade "Åklagarna"

 

Det är nog inte så bra om man börjar formulera en massa egna regler när det gäller vår agerande tex på sjön. De regler och lagar som finns borde va fullt tillräckliga.

 

Sen är det ju tyvärr olika människors sätt att tolka dessa regler som ställer till problem.

 

Hade en arbetskompis som var facklig företrädare på vår arbetsplats. En mycket duktig och kompetent man och oerhört engagerad i jobbet totalt. När han fyllde 67 fick arbetsgivaren köra hem honom. Hade dom inte gjort det hade han nog jobbat fortfarande.

 

Han hade en liten egenhet. Vi jobbade på ett kommunalt elverk och kommunens tekniska utskott var i princip våran "bolagsstyrelse".Varje gång tekniska utskottet hade tagit ett beslut  i nån fråga, kunde han referera till detta beslut och presentera det som om det helt sammanföll med vad han tyckte.

 

När jag läste protokollet, så framgick det klart och tydligt att beslutet var tvärt emot vad vår facklige representant tyckte.

 

Det är kanske inte så konstigt att människor kan uppfatta olika saker så fruktansvärt olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ömsesidig respekt löser mycket.  Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol.

 

I en domstol handlar det egentligen inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om vem som har det bästa juridiska ombudet.  :huh:

Det kan vara så ibland och i vissa typer av mål - oftast i tingsrätten, men naturligtvis bygger inte hela rättssystemet på att "det bästa laget" vinner.

 

Om det skulle vara så är jag rätt säker på att man skulle kunna läsa väldigt ofta om att så var fallet. Det skulle ju vara mumma för skandalpress att visa att den med mest och bäst resurser klarade sig undan straff.

 

Ganska OT och jag kan inte komma på något sätt att knyta ihop det jag skriver så att det får med Regel 8 att göra, särskilt som jag tror att det är väldigt ovanligt att någon blir åtalad för att ha brutit mot den regeln.

 

Mackey

 

 

 

Fast staten kan ju ha ganska bra juridiska ombud också - de så kallade "Åklagarna"     :)

 

Det är nog inte så bra om man börjar formulera en massa egna regler när det gäller vår agerande tex på sjön. De regler och lagar som finns borde va fullt tillräckliga.

 

Sen är det ju tyvärr olika människors sätt att tolka dessa regler som ställer till problem.

 

Hade en arbetskompis som var facklig företrädare på vår arbetsplats. En mycket duktig och kompetent man och oerhört engagerad i jobbet totalt. När han fyllde 67 fick arbetsgivaren köra hem honom. Hade dom inte gjort det hade han nog jobbat fortfarande.

 

Han hade en liten egenhet. Vi jobbade på ett kommunalt elverk och kommunens tekniska utskott var i princip våran "bolagsstyrelse".Varje gång tekniska utskottet hade tagit ett beslut  i nån fråga, kunde han referera till detta beslut och presentera det som om det helt sammanföll med vad han tyckte.

 

När jag läste protokollet, så framgick det klart och tydligt att beslutet var tvärt emot vad vår facklige representant tyckte.

 

Det är kanske inte så konstigt att människor kan uppfatta olika saker så fruktansvärt olika.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det är nog inte så bra om man börjar formulera en massa egna regler när det gäller vår agerande tex på sjön. De regler och lagar som finns borde va fullt tillräckliga."

Precis. Det gäller nog på de flesta områden.

 

"Det är kanske inte så konstigt att människor kan uppfatta olika saker så fruktansvärt olika."

Därför är  diskussioner så viktiga.

 

"Ömsesidig respekt löser mycket. Dock är det svårt att skriva ner som regler användbara i en domstol."

Man har ju faktiskt gjort ett litet försök med "gott sjömanskap". På större fartyg löser man en del situtioner genom att prata med varandra, kan vara värt att prova i fritidsbåtar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett konkret exempel då, från Facebook, där en kappseglingsbåt under Gotland Runt i år fick väja citat

"I mycket sent skede för att undvika kollision"

 

Vidare antyddes att det endast var pga den topptränade besättningen som kollision undveks, på några få båtlängders avstånd.... Segelbåten väjde för färjan mellan Stenslätten och Rindö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...