Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaeledstrom85

Yamaha utombordare varvar inte?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en begagnad Buster Large från 2005 med en Yamaha 2-taktare 50 hk från 1992. Enligt säljaren så ska motorn gå bra. Den startar väldigt snällt och det gick bra att köra hem båten. Därefter så har jag haft följande problem; när jag lägger i växel och gasar så händer inget. Den varvar inte, man hör ingen skillnad när man har full glas eller minimalt med gas. Den dör inte utan går jämnt. Hastigheten ändras inte från minimala 0.5 knop eller så. Samma sak gäller när man lägger i backen. Det är inga problem att lägga i växel. 

 

Vad kan det vara? jag har läst på Internet och det verkar desto vanligare att motorn dör när man lägger i växel och gasar om det är något galet. Kan det vara att gasreglaget har gått sönder? är det frånkopplat från växlingsreglaget? Jag är nybörjare när det gäller motorer men det känns som om motorn inte förstår/får mer bränsle/gas. 

 

Alla tips och förslag är välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft kåpan o titta att spjällen öppnar på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ Tugge's råd och lyft av motorkåpan. Starta ej motorn men dra gasreglaget framåt och se om mekanismen som öppnar förgasarspjällen rör sig.  (sitter oftast på motorn högra sida (styrbord) .

 

Det kan vara ett så enkelt fel att vajern eller en länkarm har släppt och därför händer inget. Om du inte hittar något uppenbart fel så lägg ut en bild på motorn så kanske någon hät på forumet kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren åkte och kollade på motorn och helt rätt så var det en sprint som hade lossnat i motorn som reglerar gaspådraget. Han kommer åka och köpa en ny sprint och installera den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för sprint är det? Jag har liknande problem...….

 

Hälsningar

Greger

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 timmar sedan skrev Serna66:

Vad var det för splint? Har samma problem... 

 

Gammal tråd men bästa tipset är ju att börja med att lyfta på motorkåpan och kolla där reglagevajrarna sitter om det saknas sprint? Är den borta kan vajern glida av arm/fäste när det rör på sig. Är det det ett litet hål så kan du ta vilken sprint som helst även "fulmecka" dit ett gem eller ståltråd och känna dig som MacGyver ;) 

 

image.png.2124e2767cee97e9caed3b6f7dbe748c.png

 

image.png.c7ae99c067ea55a884e8798636b8ebaf.png<--- Exempel på en vanlig sprint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-06 vid 07:40 skrev Frankerat:

 

Gammal tråd men bästa tipset är ju att börja med att lyfta på motorkåpan och kolla där reglagevajrarna sitter om det saknas sprint? Är den borta kan vajern glida av arm/fäste när det rör på sig. Är det det ett litet hål så kan du ta vilken sprint som helst även "fulmecka" dit ett gem eller ståltråd och känna dig som MacGyver ;) 

 

image.png.2124e2767cee97e9caed3b6f7dbe748c.png

 

image.png.c7ae99c067ea55a884e8798636b8ebaf.png<--- Exempel på en vanlig sprint.

Tack ska kolla om jag hittar nåt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...