Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Micke_Boat

Rengöring av kapell ?

Rekommendera Poster

Tar tacksamt emot tips på hur man enklast och bäst gör rent ett kapell som tyvärr har varit ovårdat längre tid. Det sitter på en båt som jag nyligen köpte. Har hört man inte ska använda klorin och att man hellre ska lägga det i blöt i ett eller två dygn i ljummet vatten och borsta försiktigt. Ska man ha något tvätt/rengöringsmedel i vattnet eller ska man prova ljummet vatten först och ha tvättmedel i nästa bad om inte smutsen släpper ?

Tips och råd ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin ska du inte använda det är ett blekmedel, risken är stor att det blir fläckigt och det är rätt otrevligt att handtvätta med.

 

Finns speciellt kapelltvätt och en del andra rengöringsmedel så att du får bort grönmögel etc.

Jag tog loss kapellet och rengjorde det i en lång tvättrännan och använde vanlig diskborste att gnugga med där det var värst. Bla finns ett medel som finns på pumpflaska som skummar upp rengör effektivt. Sedan viktigt att skölja noga.

 

Det blev rent, impregnerade sedan. Åtgången av impregneringsmedel var större än jag räknat med och kapellet blev något mörkare än tidigare.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och framförallt montera kapellet efter tvätt på båten och låt det torka där.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borsta inte på rutorna, de blir lätt repiga.

Torka bort impregnering från rutorna.

När kapellet är tort kan du tvätta bort kvarvarande impregnering på rutorna med lysfotogen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på en båt jag hade där kapellet hade möglat så tog jag en borste och varmt vatten blandat med tvättmedel och sen skrubbade jag hela kapellet och till sist tog jag högtryckstvätten och spola rent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat. Ska prova att ordna en stor balja och lägga i blöt och tvätta till helgen. Bra att låta det torka monterat på båten för det är redan ganska tight spänt och lite svårt att få sista spännena på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte högtryckstvätt annat än som absolut sista utväg att kunna använda ett sunkigt kapell en säsong till, det sliter sönder fibrerna och rycker loss tätskikt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en större "badbalja" i släpkärran, se bifogad bild, la kapellet i blöt i två dagar. Blandade i galltvål i vattnet och borstade med en rotborste samt vanlig diskborste. Kan ju säga att vattnet blev mycket smutsigt så jag fick bort mycket gammalt skit. Kapellet hade varit smutsigt en längre tid så det blev inte som nytt men det fick tillbaka lite av sin ursprungsfärg. Monterade tillbaka kapellet på båten ikväll så att det får torka på plats. Ska även impregnera det när det är torrt, om jag inte bedömer att det ska tvättas en gång till. Tack för tipsen.

post-107439-0-59409400-1443128554_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en större "badbalja" i släpkärran, se bifogad bild, la kapellet i blöt i två dagar. Blandade i galltvål i vattnet och borstade med en rotborste samt vanlig diskborste. Kan ju säga att vattnet blev mycket smutsigt så jag fick bort mycket gammalt skit. Kapellet hade varit smutsigt en längre tid så det blev inte som nytt men det fick tillbaka lite av sin ursprungsfärg. Monterade tillbaka kapellet på båten ikväll så att det får torka på plats. Ska även impregnera det när det är torrt, om jag inte bedömer att det ska tvättas en gång till. Tack för tipsen.

 

Kreativt badkar! Kanske kan funka som pool för barnen med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tar tacksamt emot tips på hur man enklast och bäst gör rent ett kapell som tyvärr har varit ovårdat längre tid. Det sitter på en båt som jag nyligen köpte. Har hört man inte ska använda klorin och att man hellre ska lägga det i blöt i ett eller två dygn i ljummet vatten och borsta försiktigt. Ska man ha något tvätt/rengöringsmedel i vattnet eller ska man prova ljummet vatten först och ha tvättmedel i nästa bad om inte smutsen släpper ?

Tips och råd ?

 

Vi har ett sandfärgat kapell till vår båt. Med rutor runt och dragkedjor och annat. Vi lämnade det till reparation och tvätt (Henson i Lomma) och fick tillbaka det i nyskick. Jag fattar än idag inte hur resultatet kunde bli så fint. Det såg ut som om det hade kommit direkt från kapelltillverkaren.

 

Jag rekommenderar inte att tvätta själv utan lämna det till proffs.

 

Men det är ju jag...

post-102122-0-52968100-1443211986.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...