Jump to content
Tuesday 07 February 2023
Segelnovis

Startproblem Dieselstånka

Recommended Posts

Hej!

 

(Har tidigare skrivit inlägget i mekar-snack men lite dålig svarsvolym där så jag försöker här också)

 

Har en Segelbåt med en tidigare pigg 8hkr Yanmar med stående cylinder av okänd årsmodell. Den "verkar fin" och har gått bra tidigare, årligen servad efter bästa förmåga (olja, filter, bränlsefilter, impeller mm) och den dricker inte direkt olja, någon liten slatt per sommar bara.

 

Så till problemet. Vi har nu i huvudsak gått kanaler i tre år (jag, jag vet - det är faktiskt en segelbåt ;-). Första året gick den som en klocka (Dalsland). Andra året (Göta kanal) började den uppvisa startproblem i slussarna. Nu i år (Dalsland igen) Tvingades vi dra båten baklänges ur en sluss för den gick helt enkelt inte igång. Efter att ha "vilat" och luftat lite på känn och en hutt startgas gick den vidare men jag tror inte att startgasen vara avgörande. Resten av resan krävdes det allt oftare att jag lyfte kompressionsventilen på toppen för att få upp varven ordentligt innan jag kunde stänga ventilen för start på full gas. Startade alltid säkrast med kall motor på morgonkvisten.

 

Jag har haft loss bränslefilter och hittade inget där, tippat i lite K-sprit för diesel, luftat systemet och laddat batterierna ordentligt (batterierna börjar bli lite till åren, men verkar ok). Men fortfarande samma problem. Sotat hel en del har den gjort också, akterspegeln är svartgrå i vattenlinjen men det kanske är vanligt efter kanalresor??

 

Nu senast vi skulle ut så startade den först som vanligt på full gas (utan att lyfta kompressionsventil) och efter 3-4 sekunder så stendog den. Nytt försök med samma resultat och därefter helt död även med trixande på ventilen. Jag har luftat den igen men hittar inga uttalade fel, så nu har vi inte vågat vara ute på två veckor (när vädret äntligen är bra). Jag är inte expert på diesel men har funderingar:

 

Landdiesel/Sjödiesel? Matarpump/spridarpump? Kompressionsproblem? K-sprit? Många start/stopp och låga varv = Sotig?

 

Mycket tacksam för några råd och tips för felsökning??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakteriegegga i tanken som sätter igen bränslefilterna? Ett vanligt fel nuförtiden och då måste man nog byta både för- och finfilter.

Har du kollat kompressionen? Det verkar OK om du säger att du måste öppna luftningen, men då är det kanske batterierna som inte orkar dra runt motorn till rätt kompression?

"...luftat lite på känn...", låter inte bra. En liten luftbubbla i insprutningspumpen kan göra att inget bränsle kommer fram till spridarna.

 

Rengöring av tanken och byte av filter, en grundlig luftning och kolla (byta?) batterier, verkar vara några givna åtgärder med tanke på de symptom du beskriver.

 

För några år sedan hade jag en VP MD5 med saltvattenkylning, toppen rostade sönder och det gick att dra runt motorn för hand på svänghjulet, dvs noll kompression. Ny topp komplett med ventiler etc blev det den gången och nästan 20.000 kr...

 

Edited by Larsakelarsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en Yanmar YSM8 i förra båten (En 7-hästare med liggande cylinder) väldigt lik din motor.

- Mycket driftsäker och extremt bränslesnål. Det senare nästan ett problem eftersom bränslet hinner bli gammalt, då jag ofta inte körde upp en hel tank på en sommar (seglare).

 

Som någon sagt ovan, de mest troliga problemen är dessa.

1. Bakterier, grums etc i bränslet. .... Åtgärd töm, sug ut och rengör tanken

     och kanske även ledningen från tanken fram till motorn.

2. Vatten i bränslet. ...Åtgärd, töm vattenfällan och byt bränslefiltret. 

 

I min nuvarande båt hade jag förra sommaren faktiskt mer än en liter vatten i vattenfällan, så mycket att jag först blev lurad att tro att jag dränerat ur det som behövdes, men icke, det var massor med vatten. Filtret kan se bra ut men har blivit förorenat så att det binder vatten. (- Den startade gick några sekunder, sedan var den helt död, felet var både orsak 1 och 2 ovan).

 

Generellt kan man säga att en diesel är väldigt driftsäker, men får den inte bränsle så går den inte alls. Just detta brukar alltid vara problemet, att något med bränsleförsörjningen före motorn orsakar dessa bekymmer, mycket sällan är det fel på själva motorn.

 

3. Sedan kan det vara luft i bränslet som behöver luftas, men då kan det arta sig som att den startar och sedan stannar, går ojämt eller stannar när man belastar med mer gaspådrag.... Åtgärd, fyll tanken full och fortsätt lufta. (Fylld tank kan på de flesta båtar göra att det blir bättre tryck, färre luftfällor, fram till luftningsstället)

Edited by Hasse_O

Share this post


Link to post
Share on other sites

När renoverades spridaren senast..? De brukar behöva en justering var femte år typ, lämna in och få fixat så brukar motorn gå bättre, ryka mindre och starta lättare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tack för att bra svar. Det visade sig också mycket riktigt att "lufta lite på känn" var mindre bra även om den gick hem från Dalslands kanal efter förra luftningen.  

 

När jag gjorde det metodiskt/stegvis från bränslepumpen och framåt visade det sig att det var en liten läcka vid ingående anslutning till spridarpumpen (antar jag att det är före själva spridaren) där det sannolikt uppstod en luftficka. Jag fick ta loss slangen och rengöra för det verkade vara skit mellan brickorna/slangen/bulten och sedan drog jag så där lagom hårt.  Då startade den snällt vid 8-10 upprepade försök, även med varm motor. Det läcker/fuktar fortfarande lite-lite grann så jag får fundera på om slang/brickor behöver bytas? Så nu kan jag ta mig genom hamnen till torrsättningskranen om någon vecka eller två.

 

Jag har haft loss filtret och där finns varken klägg/alger eller vatten, men rengöring av tank blir ett lämpligt höst/vinterprojekt. Ryker gör det ändå, även om jag inte upplever den kraftlös. Spridaren är inte servad på de tre år vi ägt båten och troligtvis inte åren före heller, så en spridarservice ligger också på lut över vintern/våren. Gillar min motor (djungelpump) för lättmekad verkar den vara än så länge

 

Så som sagt, tack för goda kommentarer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luft läcker in långt innan man kan se att det läcker ut bränsle.

 

Så ser man bränsleläckage så läcker det in luft!

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte en diesel startar, lufta som första åtgärd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man luftat, kollat bränslet mm så är det bränsleventilen man kan misstänka. Kan man få upp den så kan man  veva runt motorn och titta på hur den sprutar. Det ska vara en dimma som kommer distinkt, inte en eller några strålar och inget efterdropp. Verkar det konstigt så lämna in den för provtryckning.

Tyvärr kan bränsleventilen sitta fast ordentligt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min åsikt är att man inte ska titta på sprutbilden från insprutaren själv, om man inte sysslar med dylika i vanliga fall.

Högt tryck som kan ställa till skador!

 

Man måste ha tillgång till en spridarprovare så man kan kolla öppningstryck och dylikt, detta är inget gemene man har kunskap och utrustning för.

 

 

Kalle

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min åsikt är att man inte ska titta på sprutbilden från insprutaren själv, om man inte sysslar med dylika i vanliga fall.

Högt tryck som kan ställa till skador!

 

Man måste ha tillgång till en spridarprovare så man kan kolla öppningstryck och dylikt, detta är inget gemene man har kunskap och utrustning för.

 

 

Kalle

 

Man kan mycket väl göra en enkel bedömning själv. En dålig spridare ger ofta en smal stråle och/eller så efterdroppar den. Sådant som kan ge skador på motorn. Hur bra spridningen/dimman är kan man nog inte avgöra som lekman men lite dålig dimma förstör inte motorn, det ger bara lite prestanda. Är man minsta osäker så lämnar man in spridaren. Farligt är det bara om man sprutar i ögonen.

Det största jobbet brukar vara att få ut bränsleventilen, har man gjort det så kan man göra en enkel, okulär besiktning. Ser det någorlunda ok ut så får man kolla pumpen mm.

En "spridarprovare" är i sin enklaste form en bränslepump med en hävarm och en manometer. Det är inget gemene man har. Men de som provtrycker brukar ta bra betalt även om det är ok. Därför kan det vara lönsamt med en enkel kontroll. 

Att ställa öppningstryck och slipa in är något helt annat, det ska man inte ge sig på själv om man inte kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag menar är att man inte kan göra mer än att titta!

Har man gjort en systematisk felsökning och kommit fram till att insprutaren, som är sista länk i den kedjan så tillför man inget konstruktivt genom att titta, utan insprutaren måste in till kunnig personal.

 

Arbetet för att prova en insprutare är detsamma för ok insprutare liksom för en som inte uppfyller angivet tryck.

Och visst ska väl verkstaden ha betalt för sin tid man lägger ner oberoende om insprutaren är OK eller inte.

 

För övrigt är jag helt ense med dig om att det kan vara mycket svårt att få bort en insprutare, vilket även det talar för att det är inget jobb för en glad amatör.

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här man fått loss spridaren och vill kolla själv så måste man nog böja röret för att få plats, och då kan det bli knepigt att böja tillbaka det så att anslutningen blir tät. Jag lämnar in den vart femte år eller så, kostar inte många pengar, som jag dessutom sparat ihop genom att inte byta impeller ideligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tar man ur spridarna typ vart 5:e år så brukar det gå lätt. Har de suttit i 30-40 år är det värre.

Priser har jag hört på 4-600 kr/st, det är ganska dyrt för 10 min jobb. Det sägs att nya kan man få för 700kr/st.

Bränsleröret ska man inte böja och det ska inte behövas men det kan ju se olika ut på olika motorer.

Om det kommer fram bränsle utan luft och gegga så är sannolikheten stor att det är spridaren som är dålig. Startsvårigheter dvs motorn måste upp i varv för att gå ordentligt är också tecken på att spridaren är dålig. Höga eller låga avgastemperaturer är också indikatorer. Det kan vara bränslepumpen men den är svår att kolla. På en encylindrig motor kan det vara regulatorn som krånglar. På stora dieslar byter man bränsleventiler ganska ofta, det går säkert 10 bränsleventiler på en pump. 

Det finns anledning att misstänka bränsleventilen, eftersom den ändå ska ut kan man man göra en enkel test innan man ev lämnar den vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 Farligt är det bara om man sprutar i ögonen.

 

Spridartrycket är så högt att det kan i de flesta fall gå rakt igenom huden på tex en hand. Resultatet blir mycket svåra inflammationer eller värre.  Meningslöst att pyssla med själv utan utrustning och inte riskfritt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 Farligt är det bara om man sprutar i ögonen.

 

Spridartrycket är så högt att det kan i de flesta fall gå rakt igenom huden på tex en hand. Resultatet blir mycket svåra inflammationer eller värre.  Meningslöst att pyssla med själv utan utrustning och inte riskfritt.

 

 

Bränsletrycket är så högt därför att bränslet ska "atomiseras" i själva munstycket. Är munstycket skadat så blir det en stråle med ett ganska beskedligt tryck. Mängden är ytterst liten och kan inte ge några skador. Men varför ska man ha fingrarna framför spridaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

"Bränsletrycket är så högt därför att bränslet ska "atomiseras" i själva munstycket. "

 

Främsta skälet till att  bränsletrycket är väldigt högt är för att det med kraft skall kunna sprutas in  

i förbränningsutrymmet på en diesel med mycket hög kompression. Man kan 'atomisera' en vätska med en parfymflaska, men i det fallet är det inte farligt.

Spridare är farliga vid test, spridartester gör man i särskild utrustning.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Främsta skälet till att bränsletrycket är väldigt högt är för att det med kraft skall kunna sprutas in  i förbränningsutrymmet på en diesel med mycket hög kompression."
Nej, bränsletrycket är minst 10 ggr högre än kompressionstrycket och det höga trycket är till för att finfördela bränslet. Moderna dieslar kan ha över 1000 bars bränsletryck.
 

"Spridare är farliga vid test, spridartester gör man i särskild utrustning."

Typ denna? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Spridarprovare-bensindiesel-2000024196/

Det mest magiska är nog plastburken som ser till att man inte sölar ner.

 

Förr provade, justerade och slipade man in bränsleventilerna ombord på större fartyg. 

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tror inte att plastburken är behållare för provvätskan?

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

"Främsta skälet till att bränsletrycket är väldigt högt är för att det med kraft skall kunna sprutas in  i förbränningsutrymmet på en diesel med mycket hög kompression."
Nej, bränsletrycket är minst 10 ggr högre än kompressionstrycket och det höga trycket är till för att finfördela bränslet. Moderna dieslar kan ha över 1000 bars bränsletryck.
 

"Spridare är farliga vid test, spridartester gör man i särskild utrustning."

Typ denna? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Spridarprovare-bensindiesel-2000024196/

Det mest magiska är nog plastburken som ser till att man inte sölar ner.

 

Förr provade, justerade och slipade man in bränsleventilerna ombord på större fartyg. 

 

 

Då ska du nog ta och läsa på lite om riskerna med vätskor med höga tryck innan du rekommenderar hempulare att testa sina spridare i garaget. Vad man gjorde på fartyg förr är väl knappast relevant i sammanhanget.

 

Läs tex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection#Maintenance_hazards

Edited by s59746
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Då ska du nog ta och läsa på lite om riskerna med vätskor med höga tryck innan du rekommenderar hempulare att testa sina spridare i garaget. Vad man gjorde på fartyg förr är väl knappast relevant i sammanhanget.

 

Läs tex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection#Maintenance_hazards

 

 

Vätskor, gas, ånga kan vara farliga vid höga tryck det som avgör är mängd, tryck och avstånd. En liten diesel ger i storleksordningen 0,1 ml i ett "sprut". Även om trycket i bränsleröret så sjunker det snabbt i fria luften, några cm bort finns ingen kraft i det. Sätter man inte handen direkt emot så finns ingen fara, en högtryckstvätt kan vara betydligt farligare.

När man lossar bränsleröret kan det vara tryck och bränslet sprutar ut, på en stor diesel kan man få det i ögonen men 0,1 ml är knappast farligt om man inte har huvudet precis intill.

 

Att man provade på fartyg är ju relevant så tillvida att man gjorde det med enkla medel, pump och manometer. Att man senare började med att skicka på land berodde på att man helt enkelt inte hade tillräckligt med folk och att justering/slipning kräver kunskap och erfarenhet.

 

Det finns ingen anledning att måla fan på väggen, det finns massor med saker i en båt som är betydligt farligare. Inte skulle Biltema mfl sälja provutrustning om det var så himla farligt?

 

En del människor har "tummen mitt i näven" - de ska givetvis inte ge sig på det här, de ska heller inte byta impeller mm. I detta fallet ger det sig, de kommer inte få loss bränsleventilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...