Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

mellan boj och brygga

Rekommendera Poster

Hej!

 

Några frågor när det gäller förtöjning mellan boj och brygga:

 

1) Bör man alltid ha två linor från bojen, en till SB aktersida och en till BB? Förstår att båten ligger bäst så men räcker det vid svaga vindar och skyddat läge med en eller är det bara dumt? Båten är en Amigo 27 (ca 3 ton, långköl).

 

2) Hur gör man fast vid bojen? En merxhake har jag förstått men sen då? Knopa fast i Merxhaken? Schackel?

 

3) Vilken lina funkar bäst till detta? Vilken dimension? Kan 16 mm vara lagom till min båt på 3 ton?

 

Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två linor är snoffsigast men jag har bara en. Samt merxhake med schackel.

 

Dimensionen beror på längden. Jag föredrar en lina med lite flex, en lång och grov eller kort och lite tunnare. 16 mm låter biffigt på en tretonsbåt om det inte är långt till bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte ha dubbla linor? Båten ligger betydligt stadigare med dubbla linor när det blåser från olika håll. Men om du inte har några grannar som du kan komma nära och ligga och nöta på så kanske det inte gör något.

 

Om du köper lina på löpmeter så köp dubbelt så lång och sätt haken på mitten med en enkel knop. Då får du dubbla linor i din hemmahamn och när du är ute och ska lägga till någonstans där det är långt ut till bojen så kan du bara flytta haken till änden av tampen och nå in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla tampar är betydligt bättre när det blåser från sidan. Jag har krok, schakel och kaus i två tampar, det skaver en del på tampen annars. Min båt är i samma viktklass, jag har 2x12mm. Bojsten flyttade sig innan tampen går av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter som jag kan ordna två linor då, kanske 14 mm, med kaus och schackel. Tack för det!

En lite genant fråga som hör ihop med detta. Den bojgrip jag har funkar fint tycker jag men har bara provat den som hastigast. Låter man den sitta kvar, kopplad till schackel och linor vid förtöjning eller är den mest tänkt att ha för att dra bojen till sig (som en låsbar båtshake) och göra fast schackeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inombordare med badbrygga? Jag har det och backar alltid in mot bryggan. tycker det är klart smidigare och betydligt enklare att gå ombord.

Vill du inte köra dubbla linor så kan du köra en enkel lina med Y så att du får två fästpunkter i båten. Jag kör Handyduck för att fästa i bojen sedan flera år. funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...