Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Havsvargen

Hur många kablar skall man dra?

Rekommendera Poster

Frågan är om man alltid bör dra både plus och minus ända från elcentralen (säkring) till förbrukaren. Alternative skulle vara att dra en lite grövre minuskabel till tex förpiken och sedan endast pluskablar till lampor, lanternor etc. 

 

Strömmen i minuskabeln kommer ju att bli summan av alla strömmar i pluskablarna, men är detta ett problem?

 

Man skulle spara en massa kabeldragning...

 

mvh

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag begriper så är generellt så grova kablar som möjligt önskvärt för att minska spänningsfall. Om man då drar fram en extra tjock minus ledare till en minusterminal tex i förpiken och där förser ett antal förbrukare med korta minuskablar så blir det bättre än flera tunna långa minusledare som går hela vägen.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett riktigt modernt elsystem i en båt så drar man fram en en grov plus resp minusledare sen gör man säkrade avstick till förbrukarna. Kallas bussystem.

Man kan göra varianter på detta, tex en grov minusledare och terminaler  runt om i båten. Eftersom det troligen inte går "full" ström till varje förbrukare samtidigt så ger den grövre ledaren mindre förluster.

Får man tag på bra terminaler så får man ett mer lättöverskådligt elsystem som är enklare att utöka och felsöka i.

 

Jag fick tag på flatstftsterminaler avsedda för tvättmaskiner (!). 10 poler med 6 anslutningar på varje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en katamaran och har dragit ut två grövre plus och minus kablar till varje skrov till varsin säkringsdosa från en central punkt. Sedan lite klenare kablar till varje förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Detta med kablar...

 

De bägge scandlinesfärjorna som nu blivit ett slags skämt ligger på varv och är efter fem år fortfarande inte klara. Mycket byggfel som varvet haft svårt att förklara bort. Ett av dessa fel är att all, läs: all, kabeldragning fått göras om då man blandat kablarna hejvilt. Låter osannolikt men sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt.

 

Jag har en motorseglare på 28 fot. Elcentralen och strömbrytarcentral mitt i båten och.

 

Drar alltid 2x2,5 mm2 förtent kopparledare. Naturligtvis har de grupper som behöver grövre kabel - tex kylsåpet - kablar av grövre dimension.

 

I min båt skulle det bara bli rörigt med en grov minus med terminal i förskeppet - troligtvis i garderoben 0,5 meter framför elcentralen och en  i stuvutrymmet under sittbrunnen ca 2 meter akter om elcentralen.

 

Jag har alla kablar från för och akter dragna till en kopplingsplint bakom strömbrytarcentralen som är uppbyggd efter numrering efter säkringarna. De kablarna som går direkt från säkringarna till förbrukarna är bara skarvade plus och minus. De förbrukare som har en strömbrytare på strömbrytarpanelen, tex lanternor, använder flera anslutningar på plinten.

 

Direkt under kopplingsplinten sitter en gemensam minusskena, med samma indelning och numrering som kopplingsplinten.

 

Buss-principen kan nog va ok - men.

 

Hade en gång en båt där elen var uppbyggd på nån antik buss-variant. Satt små kopplingsplintar och säkringsdosor lite varstans i båten. Säkringsdosorna på ett ställe och minusplintarna på ett annat. Minusplintarna bestod av sk sockerbitar, utan något som helst skydd mot korrosion. Det var helt hopplöst att felsöka i den båten. 

 

Huvudsaken tycker jag att det är ordning och reda och uppmärkt och att man har en ritning på anläggningen, så att det går att felsöka. Sen att man uppdaterar dokumentationen när man bygger ut.

 

Att dra en enledare eller tvåledare, tycker jag inte är nån skillnad. Brukar lägga - helst hårda - VP-rör (elektriker rör) så mycket som det går för att dra ledningar i. 

 

Yrkesskada som man är behöver ju de inte fästas så tät som mjuka elledningar. Där det inte går att lägga VP-rör försöker jag lägga slang om det är möjligt. Elledningar skall ju förläggas snyggt och helst där de inte syns och där inget annat får plats.  :wacko:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag kan dra fram ledningar till en separat plint och sedan fördela från är såklart bra, men då tvingas jag också ha brytarna vid den plinten eller direkt vid förbrukarna. 

 

Frågan var om det innebär några problem att låta flera pluskablar dela på en gemensam minusledning tillbaka. Är det till exempel problem att dra en minus och tre plus fram till förpiken för belysning. 12-volts uttag och lanternor?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Frågan var om det innebär några problem att låta flera pluskablar dela på en gemensam minusledning tillbaka. Är det till exempel problem att dra en minus och tre plus fram till förpiken för belysning. 12-volts uttag och lanternor?

 

/Magnus

 

Nej det är inga problem, tvärtom. Det brukar bli många kablar ändå ...

--

Jag har dragit på BB-sida: BelysningBB, BelysningMitt, UttagA, UttagB. Samma på SB-sida med skillnaden BelysningSB.

Centralen sitter i mitten vid nedgången.

På vardera sidan sitter 3 terminaler.

Värmare och lanternor har egna kablar.

När man sätter en extra lampa tar man ström från närmaste terminal. UttagB heter idag USB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...