Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Neiklot

Atlanten med familj = ?

Rekommendera Poster

Hallå hallå!

Jo, jag har gått och grunnat på en långsegling ett tag (år) och nu har frun inte sagt ja, men åtminstone sagt "om ett par år, kanske". 

Vi har 5 barn, varan nummer 6 kommer om 2,5 månader.
Sjövana, även om frun behöver segla upp sig lite.

Men hur som helst, rent praktiskt: "Skulle det gå"?

Hade jag seglat själv så hade inte båtvalet varit så problematiskt, jag skulle kunna konka mig över en triss magnum om det hade varit så.

Men båtvalet är ju nu lite mer problematiskt.
Vill gärna ha lite yta så inte barnen går helt bananas varje dag. Om 5 år (säger vi) är det 2 tonåringar och 4 i åldrarna 5-10, jag frun och ev. någon övertalad broder som följer med.
Plats behövs, alltså!

Budgeten är inte stor (nästan obefintlig då jag inte får tulla på "familjepengarna") och jag köper gärna ett lite billigare objekt och renoverar upp henne fram tills avsegling. Även om det oftast inte blir billigare i slutändan.



Rutten tänker jag mig blir den vanliga: ner till Kanarieöarna sedan rakt över i lite sydvästlig riktning och sen rakt väster ut, med passadvindarna. 

/Neiklot - drömmaren
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd, vänta tills barnen lämnat boet!

 

Tonårstiden kan gå smärtfritt men lika gärna vara värsta perioden i ditt och deras liv.

En fördel om man kan segla på vatten där det går att åka hem till kompisar, mor eller farföräldrar med tåg eller buss.

 

Säger han som haft 3 tonåringar i familjen.

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går. Men det blir en ganska stor båt. Vilket inte går med "nästan obefintlig budget"

Kojplatser för 5 vuxna och 4 barn då? Och sjökojer för i alla fall 3 vuxna och 4 barn samtidigt.

 

Om det är en "modern" båt, säg 60 fot, minimum, gissar jag...

Men jag skulle tro att det är något sånt här du är ute efter?

http://www.blocket.se/stockholm/Motorsegelfartyg_med_boendemojlighet_62177655.htm?ca=11&w=1

eller

http://www.blocket.se/stockholm/_ISABEL__Jongert_27_X_6_meter_62042712.htm?ca=11&w=1

 

Här är länk till en blogg från några som seglar jorden runt med 2 tonåringar, i en 53 fots HR...
http://sailevenstar.com/

Samantaget med din beskrivning, fortsätt dröm, men lägg inte några pengar på drömmen!

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag har gjort större saker med "obefintlig budget".
Mitt första företag startade jag med 0 kr i fickan och det gick bra. (Y)

Pentax: Ja, jag funderar även på den lösningen och faktiskt (!) lämna fru med barn hemma  och antingen segla själv, eller ta någon av barnen (dom som är mest intresserade) och min seglande bror.
Men då försvinner hela grejen!

Vi har gjort en del saker förut, bland annat cyklade vi hela familjen för ett par år sedan genom halva Sverige - med barn och allt. 


Sen vill jag ju iväg nu!
Inte om 20 år, faen då är man kanske dö redan. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Atlanten och snäv budget... Spooky!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att köpa båt i Karibien, bra priser och man slipper släpa med sig vatten, diesel, mat mm.

Det såldes en "svensk" Formosa 50 på Trinidad för 500tkr, komplett utrustad för långsegling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd, vänta tills barnen lämnat boet!

 

 

 

Mitt råd:

vänta till mamma o pappa är sjövärdiga.....................

 

 

Ungar har sällan problem med atlanen.

 

Atlanten; och "långsfärdsseging" har antgligen resulterad i flera skillmässor en något annat????

 

Familj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man frågar får man svar. Men visst segla över Atlanten är som att cykla över "halva Sverige". Bara att köpa en Vega, fixa till på våren och dra iväg, liksom... What could possibly go wrong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många veckor på raken är ni ute när ni seglar här hemma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentliga målet?

  • Segla över Atlanten?
  • Segla i varmare vatten?
  • Göra något äventyrligt och minnesvärt med hela familjen?
  • Skaffa en större båt?
  • Fly eller vila upp från vardagen?
  • Något annat?

 

Hur länge ska ni segla?

  • Sverige till Karibien så snabbt som möjligt?
  • Sverige till Karibien och tillbaks?
  • Några månader?
  • Ett halvår?
  • Ett år?
  • Någon annan längd?

 

Jag tror att familjen får mer glädje av äventyret om inte barnen hinner bli tonåringar, åtminstone om det är tjejer som kommer upp i tonåren. Dessutom är det lättare att klara av skolarbetet ju yngre barnen är.

Är det möjligt?

 

Varför frågar jag istället för att svara?

Jo, för att båten kommer att se väldigt olika ut beroende på dina svar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP:

Det var mer en jämförelse med syftet att visa att det visst det går, även om man har barn.
Men det är lungt, jag söker svar någon annanstans, tack för er expertis. 

Vi har som längst varit ute 7 veckor så barnen inte behövt ha ledigt från skola.

Redigerad av Neiklot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart det går att segla med barn över Atlanten, ifrågasätter inte det. Om man ska ge hjälp måste man ju ha lite fakta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentliga målet?

  • Segla över Atlanten? 
  • Segla i varmare vatten?
  • Göra något äventyrligt och minnesvärt med hela familjen?
  • Skaffa en större båt?
  • Fly eller vila upp från vardagen?
  • Något annat?

 

Hur länge ska ni segla?

  • Sverige till Karibien så snabbt som möjligt?
  • Sverige till Karibien och tillbaks?
  • Några månader?
  • Ett halvår?
  • Ett år?
  • Någon annan längd?

 

Jag tror att familjen får mer glädje av äventyret om inte barnen hinner bli tonåringar, åtminstone om det är tjejer som kommer upp i tonåren. Dessutom är det lättare att klara av skolarbetet ju yngre barnen är.

Är det möjligt?

 

Varför frågar jag istället för att svara?

Jo, för att båten kommer att se väldigt olika ut beroende på dina svar.

 

Mackey

För min del är äventyret målet och uppfyllandet av en dröm som alltid funnits där.

Familjen kom innan drömmen blev verklighet.

Äventyrligt/minnesvärt med hela familjen. 

 

Sen tycker jag att det hade varit en riktigt rolig erfarenhet att bära med sig, och jag tror att man lär sig mycket om livet i allmänhet genom att göra en sådan resa : bra för barnen!

 

Ett år är tanken att vara iväg, minst.

Det ska inte vara någon stressig resa och man ska kunna ta någon månad i land om man behöver, antingen pga lust eller vid ex. dåligt väder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att köpa båt i Karibien, bra priser och man slipper släpa med sig vatten, diesel, mat mm.

Det såldes en "svensk" Formosa 50 på Trinidad för 500tkr, komplett utrustad för långsegling!

Ja, det hade ju varit ett alternativ såklart.

500tkr för en färdig båt är helt klart möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 miljoner är något högt för vår budget även för en båt som den ovan.
En halv miljon funkar, kanske något över men då tar jag nog för stor risk rent ekonomiskt.
En risk blir det ändå, men.. :-)

 

Redigerad av Neiklot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En variant kan vara att köpa båt i Karibien, bra priser och man slipper släpa med sig vatten, diesel, mat mm.

Det såldes en "svensk" Formosa 50 på Trinidad för 500tkr, komplett utrustad för långsegling!

Ja, det hade ju varit ett alternativ såklart.

500tkr för en färdig båt är helt klart möjligt. 

 

 

Formosa 50:an köptes av en familj och utrustades under flera år för en världsomsegling. Men någonstans i Karibien försvann intresset så båten såldes. För nästa ägare blev det inget seglande så han sålde den, vilket trots priset tog lång tid. Den som köpte den har gjort ett riktigt klipp. Det finns många båtar till salu därute, att segla till Karibien är en sak men många tappar intresset för en hemsegling. En svensk båt är lite enklare att köpa annars är ju amerikanska billiga. Brittiska båtar kan en bra variant. Kolla tex http://se.yachtworld.com

 

Karibien är en bra utgångspunkt, man kan segla upp längs USA's kust eller vidare genom Panama och tillbaka, enklare än att gå andra vägen mot Europa.

Från Karibien kan man segla hem till Sverige, kanske med reducerad besättning. Atlanten är en ganska tråkig resa, en väg räcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det egentliga målet?

  • Segla över Atlanten? 
  • Segla i varmare vatten?
  • Göra något äventyrligt och minnesvärt med hela familjen?
  • Skaffa en större båt?
  • Fly eller vila upp från vardagen?
  • Något annat?

 

Hur länge ska ni segla?

  • Sverige till Karibien så snabbt som möjligt?
  • Sverige till Karibien och tillbaks?
  • Några månader?
  • Ett halvår?
  • Ett år?
  • Någon annan längd?

 

Jag tror att familjen får mer glädje av äventyret om inte barnen hinner bli tonåringar, åtminstone om det är tjejer som kommer upp i tonåren. Dessutom är det lättare att klara av skolarbetet ju yngre barnen är.

Är det möjligt?

 

Varför frågar jag istället för att svara?

Jo, för att båten kommer att se väldigt olika ut beroende på dina svar.

 

Mackey

För min del är äventyret målet och uppfyllandet av en dröm som alltid funnits där.

Familjen kom innan drömmen blev verklighet.

Äventyrligt/minnesvärt med hela familjen. 

 

Sen tycker jag att det hade varit en riktigt rolig erfarenhet att bära med sig, och jag tror att man lär sig mycket om livet i allmänhet genom att göra en sådan resa : bra för barnen!

 

Ett år är tanken att vara iväg, minst.

Det ska inte vara någon stressig resa och man ska kunna ta någon månad i land om man behöver, antingen pga lust eller vid ex. dåligt väder.

Om det är ok att börja i Karibien så varför inte börja äventyret där med att köpa en båt till ett bra pris. Har man tur får man riktigt bra båtar till "vrakpris" när de som kommit hit från Europa kommer på att segla jorden runt inte var så kul som de trodde.

 

De första året/åren kan ni ha båten på Atlantsidan och kombinera segling och upprustning med skola och arbete hemma i Sverige. Kanske går det att hyra ut båten eller segla lite paying crew eller charter för att minska kostnaderna.

 

När båten och familjen är redo seglar ni hem västerut och tröttnar ni - eller pengarna tar slut - så får ni väl lämna båten ett tag eller helt enkelt sälja den.

 

Om ni ska vara ute ett år så är det ju inte aktuellt att hyra eller hyra in sig på något båt. Om det hade varit att segla över Atlanten som var målet så kunde ju det ha varit ett alternativ.

 

Om jag förstått det hela rätt är ni tre vuxna och sex barn som ska segla.

En hytt för mamma och pappa.

En hytt för brorsan.

 

När det gäller barnen får de nog lära sig att leva lite trängre om inte båten ska bli enorm...

...och enormt dyr.

 

Fyra kojer borde räcka om de minsta delar koj.

Då är frågan om man ska ha hytter eller om ni kan tänka er att barnen sover i salongen. Naturligtvis är det skönt att ha salongen "fri" så då kärvs det två hytter till.

 

En båt med fyra hytter är alltså ett minimum.

 

Sedan har vi mat och vatten...

Man kan tro att det inte går åt så mycket mat när man segla, men det är fel. Det går åt minst lika mycket som när man är i land och all mat för en lång översegling ska få plats. Dessutom går det åt mycket vatten i värmen. Watermaker i all ära, men man måst ha vattentankar så att man klarar vätskebehovet om den slutar fungera.

 

Räkna med att den mat ni behöver väger ca. 1,5 kg per person och dag. Varje dag går det alltså åt 14 kilogram mat.

 

Räkna med att ni måste dricka ca. 3 liter vatten per person och dag. Varje dag går det alltså åt 27 liter vatten.

 

Den längsta etappen man måste segla är mellan Galapagosöarna och Franska Polynesien, 3000 M.

Räkna med 30 dygn, kan gå fortare och kan gå långsammare.

Det är rimligt att räkna med mat och vatten för 30 dygn. Om något händer tidigt på resan så kan man ju vända.

 

En båt med plats för 400 kg mat och 800 l vatten behövs.

Egentligen bör man av ekonomiska orsaker räkna med att ha mat för 10 veckor eftersom mat är väldigt dyrt på öarna mellan Panama och Tahiti. Då blir det 1000 kg mat.

 

Det är också rimligt att ha mellan 500 l och 1000 l bränsle ombord för att kunna "köra sig ur" stiltje och fortfarande ha bränsle kvar.

 

Här talar vi om en båt på +55 fot för att både personer, proviant, vatten och bränsle ska få plats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP:

 

Det var mer en jämförelse med syftet att visa att det visst det går, även om man har barn.

Men det är lungt, jag söker svar någon annanstans, tack för er expertis. 

 

Vi har som längst varit ute 7 veckor så barnen inte behövt ha ledigt från skola.

Vad vill du egentligen ha?

Reallistiska svar på din fråga eller hejjarrop som bekräftar det du redan tror och vet?

 

Ok, så då har ni ganska bra erfarenhet och bör veta hur trångt ni klarar av att leva. Då handar det som Mackey skriver om en båt stor nog att orka bära er och allt ni behöver. Det borde väl inte vara så svårt att räkna på om ni har koll på hur mycket ni gör av med i normalfall när ni seglar? Sen är det väl bara att börja leta efter båtar som får plats med allt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barn kräver ju extra av allt. Extra vatten, mm. Lite svårt att gå på ransonering..
Extra läkemedel för diverse.

Säker båt, en båt som ni kan drejja bi eller driftankra och rida ut ev. storm på säkert sätt.

En aspekt blir nog dock utbildning. För att ge barnen en framtid måste ni kunna undervisa dem


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

JonasP:

 

Det var mer en jämförelse med syftet att visa att det visst det går, även om man har barn.

Men det är lungt, jag söker svar någon annanstans, tack för er expertis. 

 

Vi har som längst varit ute 7 veckor så barnen inte behövt ha ledigt från skola.

Vad vill du egentligen ha?

Reallistiska svar på din fråga eller hejjarrop som bekräftar det du redan tror och vet?

 

Ok, så då har ni ganska bra erfarenhet och bör veta hur trångt ni klarar av att leva. Då handar det som Mackey skriver om en båt stor nog att orka bära er och allt ni behöver. Det borde väl inte vara så svårt att räkna på om ni har koll på hur mycket ni gör av med i normalfall när ni seglar? Sen är det väl bara att börja leta efter båtar som får plats med allt det?

 

Realistiska svar har jag fått en del, några av dina var inte med i den kategorin.

Inget illa menat, men folk som tycker att man "enbart ska fortsätta drömma" har jag tyvärr gott om i den nära kretsen här hemma.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tja, om man nu ska ta bladet från munnen och bli så där otrevlig som JonasP tycker att jag är så kommer min slutreplik här. Att drömma är inte fel men man bör dela in drömmarna i drömmar som man kan förverkliga och drömmar som bara skall förbli drömmar.

 

Ett gott råd som alltid funkar!

 

Om man på fullt allvar drömmer om att korsa Atlanten, med hela sin familj, i en båt med en mycket snäv budget så är det mycket bättre att ni kollar upp ett ryskt bolag som fortfarande flyger med gamla Tu- eller Il-maskiner från sovjettiden. Boka en resa från Rysslands västgräns till dess östgräns och ni kommer att balansera på dödens smala, smala kant många gånger om. Till en mindre kostnad än en snävbudgeterad båt över Atlanten. När det sedan går åt helvete, då går det fort. Jättefort!

 

Om det bara handlar om att utsätta sig själv och sin familj för en verklig risk så ta hellre planet. Eftersom biljetterna kommer att vara livsfarligt billiga så funkar din snäva budget. Det som sedan blir kvar får de efterlevande dela!

 

Folk som drömmer stort och orealistiskt är de som stryker med först. I ditt fall verkar du inte ens överväga riskerna utan du liksom bara drömmer på... i 200 knyck.

 

Behåll drömmen som en dröm och din familj slipper sätta livet till!

post-102122-0-83009600-1441056304.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Ta mig fan, troll finns överallt.

Allt är relativt. Med obefintlig budget menar jag att jag inte kan ta med en miljonen i fickan..

 

Båten kan jag lägga ca 500.000. Klumpsumma eller ännu hellre köpa en billigare båt och renovera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många drömmar faller när man börjar utreda dem, vilket ju är vad TS gör. Men visst ska man ha drömmar.

Jag har träffat ganska många med långseglingsdrömmar. Ett äldre par som förberett sig i åratal men vände i Danmark. Det modiga var att återvända hem och erkänna att det helt enkelt inte var deras grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Ta mig fan, troll finns överallt.

Allt är relativt. Med obefintlig budget menar jag att jag inte kan ta med en miljonen i fickan..

 

Båten kan jag lägga ca 500.000. Klumpsumma eller ännu hellre köpa en billigare båt och renovera.

Frågan är om det blir billigare om du renoverar? Kan du få tag på begagnad utrustning så säkert, men annars tror jag det även blir dyrare om du måste köpa nytt :S

 

Givetvis kan du ta dig jorden runt på en halv miljon. När jag köpte båt träffade jag en familj som tagit sig jorden runt med en laurin 32, välutrustad, med en mindre liten kis. Så det går. Den sålde de för 200 000 kr och den var färdigutrustad och klar så du kan hitta det långt under budgeten.

 

Men den var trång så jag ville ha en större. Ta hem boken "segla med albatross". De är två som seglar med en Halberg Rassy, ketchriggad. Runt 42 fot. Den är jättesäker och tål en hel del. De var ute i stor stormar 40 m/s, vågor upp mot 20 m, de korsa Nordsjön, Biscaya, kaphorn i dåligt väder.

De segla över en våg som bröt så de friföll 15 meter och båten höll ändå. Väldigt ofta drejja de bi så ni kan rida ut stormar med en sådan.

Tror du kan få en sådan runt halvmiljonen. Kanske inte här men i tyskland etc, kanske. Kolla på internationella sidor.

 

Dock behöver du kosta på säkerheten om du har barn. Självklart en värdig livflotte vid namnet och EPIRB(givetvis).

 

Den största saken att fundera på är hur ni gör för att säkerställa barnens framtid när de kommer hem. De måste kunna studera på vägen så de är redo för att hoppa in när de kommer hem! Jobben minskar, högre och högre utbildningar krävs.

 

Folk kan likväl stryka med i bilen påväg mot fjällen eller av ett fyllo påväg till skolan. Förbered er med en bra båt och res smart. Ta det säkra före det osäkra..

 

LÄNK TILL HEMSIDA OCH INFO OM BÅTEN:

http://www.seglamedalbatross.com/the-boat/

 

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte en för stor grej utav det! Jag har träffat massor med familjer som åker en relativt liten båt över Atlanten. Visst mat & vatten måste lösas men det är inget direkt problem. Att montera in en extratank görs på någon dag!

 

Ni behöver inte en 50 oftare enligt mig! Ni som familj skall ut på äventyr och det gör väl inget om det blir lite "camping" känsla- handlar mer om resmålen än om båten!

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara inköpet av båt som kostar pengar. Och att hitta en man tycker motsvarar familjens önskemål är en sak. Det bästa för ekonomin är nog att köpa en fullt utrustad båt. Att få med utrustning på köpet är ofta mycket billigare än att bygga, renovera och köpa instrument och utrustning.

 

Det är ju även löpande kostnader varje månad när man seglar. När vi har tittat på bloggar som i detalj har tittat på sina kostnader så ligger det på mellan 15-30 000 kr/ månad inklusive kostander för att leva och ta hand om båten för 2 vuxna. Det är viktigt att tänka på det. Vi har även sett människor som planerat och kommer iväg, men pengarna tar slut efter ett tag. Det sliter mer än något annat på en familj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...