Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gloiden

båtvagn till Sea ray 250 Sundancer -98

Rekommendera Poster

Hej är det någon som byggt eller har en "traktorvagn" som har ritning eller mått, har nyköpt båten och har inte tagit hem den ännu.

Vad använder ni för typ av vagn Float on eller rullar winch ?

Har traktorvagnshjul och axlar typ 5tons och lite balkar dock blir det ej boggie :-(.

tips och förslag mottages gärna samt gärna mått/ritning då jag ej vet vart jag ska lägga axeln och stöttor mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hade jag varit som du hade jag köpt en trailer i järn på blocket och om du behöver en långre variant så förlängt den. Tänk på att om du bygger själv så måste du ändå oftast köpa kölrullat etc ( svindyrt ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Landkrabba :-).

Det alternativet har jag tittat på men jag tycker det finns lite dåligt med alternativ på blocket med lastvikt 2.5-3 ton som inte kostar en förmögenhet, därav min fråga här då jag har en del rejäla balkar och axlar, det lutar mer och mer mot att bygga en enkel float on med filtklädda träreglar istället för rullar då det känns enklare och slipper en massa krånglande/dyra rullar mm men framför allt känns det som att anliggningsytan blir större med reglar istället för några kölrullar.

Jag har bara en liten A4 att dra med men däremot en 4wd traktor vid uppställningsplatsen och 8km till en riktig sjösättningsramp därav känns det enda rätta en "traktorvagn".

Men vad tycker ni erfarna ? Hjulvagn alt float on vagn ?? För/nackdelar ?

Bifogar en bild på en vagn jag funderar på att bygga något liknande som. känns både enkel och rejäl med en genialisk enkel lösning för att justera vinklarna på stöden enda nackdelen är att jag måste ju doppa hjulen/lagren rejält 2ggr/år i bräckt vatten då det inte finns tillgång för kran alla gånger..

Tips, ideer, tankar och ritningar tages gärna emot :-)dscn2787.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt hög för float on.

 

Svårt att avgöra vad det är för dimitioner på materialet, men som regel kan man säga att folk tar till dubbelt så grovt som behövs.

Och denna ser ut att klara vikten med god marginal.

 

Brukar roa mig med att titta runt i hamnar på uppställningsvagnar, segelbåtsägare brukar bygga vagnar av balkar som klarar en 80 tons stridsvagn.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen på bilden är väl "Tjörnvagnen" och för 3 eller möjligtvis 4 ton? Kostar väl minst 25' för en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon som byggt eller har en "traktorvagn" som har ritning eller mått, har nyköpt båten och har inte tagit hem den ännu.

Vad använder ni för typ av vagn Float on eller rullar winch ?

Har traktorvagnshjul och axlar typ 5tons och lite balkar dock blir det ej boggie :-(.

tips och förslag mottages gärna samt gärna mått/ritning då jag ej vet vart jag ska lägga axeln och stöttor mm

Hej

Här kommer ett förslag på vagnbygge!

Jag gjorde den på ett 7 tons fiatchassi till vår 270 Sundancer -97

Vagnen var ca 6,5 m lång och dragstången justerbar mellan 1,7-3,0 m.

Funkade till både float-on och lyftkran på varv.

 

post-78931-0-33268900-1441103858_thumb.jpg

 

post-78931-0-40464200-1441103845_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...