Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Hjälp med att få retur att hålla

Rekommendera Poster

Hej,

börjar verka som att jag inte hinner få reservdelarna innan jag måste ut på havet till nästa gång, så behöver eventuellt tips för att hantera situationen.

 

En nippel till en retur på spridarna har börjat läcka. Orsaken är att en backventilskula har nötts igenom själva nippeln.

 

Se bild:

https://imgi.se/i/20150820_095817.jpg

 

Nippeln är alltså så nött att det bara finns ca 2 mm längst in att få fäste i, samt att kanterna på nippeln är vassa. Har försökt med vanlig bränsleslang och slangklämma/buntband, men det håller inte.

 

 

Någon som kan ge ett tips på en TEMP-lagning som håller tills reservdelarna kommer?

 

MVh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vad har du använt för typ av slangklämma?

 

Tycker det borde hålla med en typ sån här, eller ännu mindre storlek beroende på slangdimension. Det är ju inte direkt något tryck på retursidan.

 

Naturligtvis måste ju slangändan vara absolut rak och tryckas längst in liksom klämmaren, men i övrigt inga konstigheter där.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vad har du använt för typ av slangklämma?

 

Tycker det borde hålla med en typ sån här, eller ännu mindre storlek beroende på slangdimension. Det är ju inte direkt något tryck på retursidan.

 

Naturligtvis måste ju slangändan vara absolut rak och tryckas längst in liksom klämmaren, men i övrigt inga konstigheter där.

 

Mvh

Steff

 

Tack för svar.

 

Jo det är nog nästan exakt den slangklämman jag använt, men det har gett sig efter ett tag ändå. Buntband är lika illa.

 

Funderar på:

 

http://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/lim-och-laga/plastic-padding-gasket-flytande-packning/

 

Men är det är väl inte så lockande med tanke på att man kan få packningen i bränslet. Sedan är frågan om det går att ha det med diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najtråd två varv för att få hårdare åtdragning per kvadratmillimeter? Tanke från en som inte är expert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni förstorat bilden och sett att rörstussen/backventilen är söndernött?

 

I stort sett omöjligt att få detta tätt, det är heller inte bra att köra maskinen med brännolja flödande i maskinrummet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har förstorat och ser vad det handlar om, tror jag.

 

Går det månne att borra ut niten och få bort hela slanganslutningen från röret innanför? Tänker i sådana banor att man kanske skulle lyckas fästa slangen direkt på röret.

 

Är du förresten säker på att det läcker mellan slangen och slanganslutningen så att det inte läcker mellan slanganslutningen och röret innanför? I så fall skulle väl ovanstående eliminera problemet ifall det lyckas.

 

Blir väl lite slipning för att få bort graderna innan slanganslutningen kommer loss, men efteråt finns det ju några mm. mer att klämma åt slangen kring,

 

Mvh

Steff

 

 

Redigerad av Steff008
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja, hade tur, nippeln kom så nu är det bytt och klart. Känns lite bättre att gå ut nästa gång, förra hade jag ju hela maskinen nerdieslad.

 

Tack Steff för att du tog dig tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...