Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikael_matsson

Fettpress till propelleraxel. Hur använda?

Rekommendera Poster

I min nyinskaffade Winga 25 sitter en fettpress monterad till propelleraxeln. Hur är det tänkt att den ska användas? Ska man skruva ett varv varje gång man kört eller nån gång per år? Någon sa att lagret går varmt om man skruvar fram för mycket fett, sanning i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick höra att man ska skruva 1/4-varv per 4 timmars körning. Sanningshalten i det kan jag inte bestyrka och har heller inte haft koll på tiden så de senaste 6 åren har jag skruvat nåt varv då och då vilket verkar har fungerat bra hittills utan läckage via axeln...

 

/N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

axel_fettpress.jpg

 

Är det denna typ av fettpress?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

axel_fettpackbox.jpg

 

Eller denna?

 

Sedan måste vi få veta vilken typ av axeltätning som du har i båten.

 

Har du en tätning lik denna ovan med justerbar gland och taljfläta kan du använda vilken press som helst.

 

Förfarandet är då att trycka in lite fett efter avslutad gång som stoppar det lilla dropp som ska vara under gång på denna typ av tätning.

 

 

Har du en tätning med radialtätningar (packbox, stefatätning, eller vad du nu kallar den) ska man vara ytterst försiktig med smörjningen då den bara ska smörja bussningen mellan tätningarna.

Skulle man där pressa på med en press lik den på första bilden är risken stor att tätningarna trycks ut och havet har sedan fri tillgång till insidan av båten.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

axel_fettpress.jpg

 

Är det denna typ av fettpress?

 

 

 

Kalle

 

Var kan man köpa denna typ av press...?

 

Den jag har är liknande, fast med ett lock som skruvas istället - Och denna verka enklare att skruva, med handtaget... Behöver kanske bara köpa själva "skruvardelen"... Och vart får man fatt i en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller för den delen: Hela burken... Det är ju lätt att byta ut den gamla... Så om någon (typ Pentax :rolleyes:) vet vart man får fatt i en sådan, så ser jag gärna fram mot svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

axel_fettpress.jpg

 

Är det denna typ av fettpress?

 

 

 

Kalle

 

Var kan man köpa denna typ av press...?

 

Den jag har är liknande, fast med ett lock som skruvas istället - Och denna verka enklare att skruva, med handtaget... Behöver kanske bara köpa själva "skruvardelen"... Och vart får man fatt i en sådan?

 

 

Denna är ju betydligt större än den lilla fettpressen som sitter direkt på hylsan. Brukar alltid dra upp en slang/rör till nån åtkommligt ställe.

 

Det skall ju va ett speciellt vattenfast hylsfett.

 

 http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g

 

Jag brukade dra knappt ett kvarts varv när jag kom iland efter lång motorgång. Ibland glömde jag det. Fettet skall ju bara förstärka tätningen. om man har en normal hylsa.

 

Den egentliga tätningen ligger ju i vaxflätan som sitter inne i glandern. Läcker det för mycket får man dra glandern en aning. På mina segelbåtar var det knappast  varje år man behöver dra glandern.

 

Bytt vaxfläta har jag gjort två gånger på femtio år på två olika båtar och båtarna har varit 20 - 30 år gammla.

 

I dag har jag en modern tätning, som jag inte ens behöver kläma på för att vattnet skall komma fram.

 

Jag har förresten en ny fettpress liggande som jag aldrig fick monterat i min nuvarande båt och jag har säker nån burk med hylsfett också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller för den delen: Hela burken... Det är ju lätt att byta ut den gamla... Så om någon (typ Pentax :rolleyes:) vet vart man får fatt i en sådan, så ser jag gärna fram mot svar :)

 

Du har väl en tätning med gland och taljfläta?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläta o fett är en bra konstruktion, funkar den finns det inga skäl att byta, tag för vana att dra ett halvt varv efter varje tur. så gjorde jag på min gamla båt, Missar du det är det inte hela världen. Nya båten sades av säljaren läcka lite i propelleraxeln, efter att ha skruvat ett tag vid var tur i sommar är det betydligt tätare och det befarade bytet får vänta några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Jag har den översta modellen, som man skruvar fram fettet med. Vad jag har för axeltätning har jag inte lagt märke till än, men den verkar tät:) . Det är första båten med inombordare så jag är inte speciellt insatt. Jag kikar när jag kommer hem i eftermiddag och skickar en bild om jag inte listar ut själv var jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller för den delen: Hela burken... Det är ju lätt att byta ut den gamla... Så om någon (typ Pentax :rolleyes:) vet vart man får fatt i en sådan, så ser jag gärna fram mot svar :)

 

Du har väl en tätning med gland och taljfläta?

 

 

 

Kalle

 

 

Jo, det stämmer (enligt vad du tidigare kommenterat i en av mina trådar :unsure:)... Jag vet att jag har en tätning, från den går en slang på c:a en halvmeter till en burk som jag trycker fett i... Det är ungefär det jag vet om detta... Och att det droppar från tätningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i Wingan, både fettpressen och axeln syns. Så ni får gärna berätta vad jag har och hur det ska användas :)

post-104696-0-90198700-1440695887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok anläggning, kommer att hålla två generationer till.

En tätning som går att justera glanden på som pressar taljflätan, hur du justerar den kan du läsa här på forumet då jag och andra skrivit om det flera gånger.

 

Efter avslutad färd skruvar du ner vredet på pressen ett kvarts/ halvt varv, du kommer med tiden att känna när det är lagom.

 

Skulle jag klaga på något skulle det vara slangen som sitter mellan hylsröret och tätningen, den verkar ha svullnat på mitten, kanske på grund av för generös smörjning.

Den ska inte ha någon slangklammer på mitten utan det ska vara två klammer i varje ända, med snäckskruvarna på varsin sida av slangen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Ni överdriver inpressandet av fett.

Detta påstående bygger jag på att jag under dom senaste drygt 30 åren haft en och samma båt (Saga 27) försedd med tätning med fläta och cirka 100 gångtimmar/år. Jag trycker i lite fett 4-5 gånger per år och allt fungerar fortfarande utmärkt. Dessutom har jag behövt dra åt lagret 1 gång för 2 år sedan. Hade några år med betydligt fler gångtimmar så totalt har lagret gått 5500 timmar utan problem. Jag tycker det är ett rimligt servicebehov och tänker inte byta till någon "modern" tätning.

/Claes

PS/  Min andra båt har samma typ av tätning och behandlas på samma sätt.  DS/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...