Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 5 – Utkik

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 5 – Utkik

 

Sid 10 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

 

Vad tänker vi om utkik på fritidsfartyg?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker bl.a. att jag funderat på att sätta upp en backspegel vid förarplatsen i min båt. När jag är ensam med ansvar ombord är det inte helt lätt att hålla utkik horisonten runt. En backspegel skulle förbättra möjligheterna. Jag har inte radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte. Backspegel är väl utmärkt att

Jag har aldrig sett backspegel, men jag har set någon som haft kamera riktade bakåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backspegel är ett säkert sätt att bli mobbad i hamnen. Fast det borde vara en självklar utrustning.

Backkamera, då blir man troligen mobbad på forum också. Lite större båtar med dålig sikt akteröver har det ofta.

 

"noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel".

 

Detta innebär tex

att man inte kan ensam segla över Atlanten.

att man på många båtar inte kan köra under kapellet.

att man ska använda sin kikare om man har

att vid nedsatt sikt ska det finnas utkik som kan höra mistsignaler

att man ska någorlunda god hörsel/syn samt färgseende. (något formellt krav finns inte så det är ok med glasögon/hörapparat)

(radar kan vi återkomma till)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte. Backspegel är väl utmärkt att

Jag har aldrig sett backspegel, men jag har set någon som haft kamera riktade bakåt.

 

Mackey

 

Backspegel är inte helt ovanligt bland kapproddare och kustroddbåtar. Snabb googling gav att det även finns att köpa till motorbåtar i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backspegel är ett säkert sätt att bli mobbad i hamnen. Fast det borde vara en självklar utrustning.

Backkamera, då blir man troligen mobbad på forum också. Lite större båtar med dålig sikt akteröver har det ofta.

 

"noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel".

 

Detta innebär tex

att man inte kan ensam segla över Atlanten.

att man på många båtar inte kan köra under kapellet.

att man ska använda sin kikare om man har

att vid nedsatt sikt ska det finnas utkik som kan höra mistsignaler

att man ska någorlunda god hörsel/syn samt färgseende. (något formellt krav finns inte så det är ok med glasögon/hörapparat)

(radar kan vi återkomma till)

 

Ställd inför löftet/hotet att bli mobbad ;) kunde jag inte hålla mig längre. Så på lunchen kastade jag mig iväg till Clas Ohlson och köpte en backspegel för 44 spänn. Nu sitter den där, och det ser rätt lovande ut som hjälpmedel för att kunna hålla utkik tycker jag. Hoppas jag kommer ut i helgen för att kunna testa i trafikerade leder.

post-96037-0-22499600-1440676369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få dagens ungdom att hålla ständig utkik vore att utveckla en app till iPhon som använder den framåtriktade kameran för att i realtid på skärmen kunna visa hur det ser ut framför telefonen ;-)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Backspegel är ett säkert sätt att bli mobbad i hamnen. Fast det borde vara en självklar utrustning.

Backkamera, då blir man troligen mobbad på forum också. Lite större båtar med dålig sikt akteröver har det ofta.

 

"noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel".

 

Detta innebär tex

att man inte kan ensam segla över Atlanten.

att man på många båtar inte kan köra under kapellet.

att man ska använda sin kikare om man har

att vid nedsatt sikt ska det finnas utkik som kan höra mistsignaler

att man ska någorlunda god hörsel/syn samt färgseende. (något formellt krav finns inte så det är ok med glasögon/hörapparat)

(radar kan vi återkomma till)

 

Ställd inför löftet/hotet att bli mobbad ;) kunde jag inte hålla mig längre. Så på lunchen kastade jag mig iväg till Clas Ohlson och köpte en backspegel för 44 spänn. Nu sitter den där, och det ser rätt lovande ut som hjälpmedel för att kunna hålla utkik tycker jag. Hoppas jag kommer ut i helgen för att kunna testa i trafikerade leder.

 

 

Har ju lite problem med ryggen. Den senaste tiden har jag märkt att jag har betydande svårigheter att vrida på huvudet och titta akterut. Skulle nog montera två utvändiga backspeglar.

 

Skulle det va nån som mobbar mig för det, så säjer det enbart något om den som mobbar. Vilken jubelidiot han är och viken brist på kunskap och fantasi han har.

 

Dessutom skulle han nog ganska snart inte tycka att det var så roligt.

 

Jag har ju talets gåva, och i uppretat tillstånd brukar jag inte va nådig. Är det då nån som är dum på det sättet blir jag garanterat ännu dummare.

 

Det värsta är att sådana människor som inte har nått vett, ofta ger sig på såna som redan har dåligt självförtroende.

 

När jag hade båt på Svinninge Marina, Åkersberga, låg det en Maxi 68 snett mitt emot. Ägarehade nåt litet handikapp. Han kunde bl.a, inte vrida upp huvudet, så att han kunde se Windexen. Han hade monterat en backspegel på puchpit. Satt altid på samma ställe så han kunde se Windexen via backspegeln.

 

Man får inte va dum................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man får inte vara dum... :)

 

Det där med mobbing var nog lite skämtsamt menat av bhemac, definitivt så av mig i mitt svar. Skulle nog också kunna säga något dräpande om någon valde att på allvar racka ner på lösningen. Windex-spegeln var inte alls dum. För mig är det avkopplande att arbeta med "analoga" lösningar, så hellre en Windex-spegel än en display.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det var ett skämt men det ligger lite i det, går man utanför normen så finns det folk som blir irriterade. Vilket jag kan tycka är kul ibland, att retas lite.

--

Jag ska sätta en båge som går några cm över sprayhooden i akterkant. För att hålla sig i och för jackstays. Bågen kommer naturligtvis kallas för "vattenskidbåge". Självklart ska det sitta en backspegel där! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man får inte vara dum... :)

 

Det där med mobbing var nog lite skämtsamt menat av bhemac, definitivt så av mig i mitt svar. Skulle nog också kunna säga något dräpande om någon valde att på allvar racka ner på lösningen. Windex-spegeln var inte alls dum. För mig är det avkopplande att arbeta med "analoga" lösningar, så hellre en Windex-spegel än en display.

 

Nej man får inte va dum - då kan man bli arbetsledare på elverket, brukade alltid en arbetskompis på elverket i Hunnebo säga till mig när jag jobbade där.Det var jag som var arbetsledaren.  :P

 

Nej att det till en viss del ett skämt tog jag också för givet. Å andra sidan finns det ju en hel del människor som älskar att göra sig rolig på andras bekostnad, så det var nog en hel del allvar i det hela också.

 

En annan är ju så elak att jag nästan hade tyckt det va roligt att få "såsa" tillbaka. ;)

 

Backspeglar är ingen dum ide.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det var ett skämt men det ligger lite i det, går man utanför normen så finns det folk som blir irriterade. Vilket jag kan tycka är kul ibland, att retas lite.

--

Jag ska sätta en båge som går några cm över sprayhooden i akterkant. För att hålla sig i och för jackstays. Bågen kommer naturligtvis kallas för "vattenskidbåge". Självklart ska det sitta en backspegel där!

Räcker farten inte till för vattenskidor kan man ju alltid dra en badanka eller något annat lämpligt. Vid finare angöringar, t.ex. då man närmar sig Läckö, brukar jag dra hustrun i en badring. Känns lite mer ståndsmässigt så. Även vid dessa tillfällen kommer den nyinköpta backspegeln göra stor nytta. Vet inte när jag sist fick så mycket funktion för endast 44 kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospeglar har de allt som oftast på Vaxholmsbåtar mm, men backkameror har nog blivit allt vanligare kan jag tänka mig. Jag får intrycket av att yrkestrafiken blir allt bättre på det här samtidigt som fritidsskepparna blir allt sämre och mer aningslösa när det gäller uppsikt bakåt.

Tänk så många både segelbåtar och motorbåtar som ser med hängande gummibåtar på högkant som effektivt skymmer sikten bakåt. Att de har så när de ligger vid bryggan har jag en viss förståelse för även fast det enligt mig inte rimmar så bra med det kloka gamla rådet: Förtöj alltid för storm! Snacka om att gummibåten kommer att skapa ett vindfång!

De lär även kunna förändra sjöegenskaperna om man har gummibåten när man färdas så, vilket jag kan se att en och annan har. På filmer och foton kan man se att även en och annan långseglare gör så, men de har förhoppningsvis AIS och den påkopplad kan man hoppas.

Solceller kan också försämra sikten och förändra båtens sjöegenskaper har jag märkt. Vi har en långsmal 45-wattare på stång sittande vid aktern på vår S30:a. Jag kan tydligt märka hur den kan påverka båten vid tilläggning/lättande beroende på vindstyrka och vindriktning. Det är bara att gilla leget, kolla vindex och förstå varför hon uppför sig som hon gör just då. OCH JA!

Jag håller ofta uppsikt både bakåt och i lä. Jag vill inte vara i vägen för någon!

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospeglar har de allt som oftast på Vaxholmsbåtar mm, men backkameror har nog blivit allt vanligare kan jag tänka mig. Jag får intrycket av att yrkestrafiken blir allt bättre på det här samtidigt som fritidsskepparna blir allt sämre och mer aningslösa när det gäller uppsikt bakåt.

Tänk så många både segelbåtar och motorbåtar som ser med hängande gummibåtar på högkant som effektivt skymmer sikten bakåt. Att de har så när de ligger vid bryggan har jag en viss förståelse för även fast det enligt mig inte rimmar så bra med det kloka gamla rådet: Förtöj alltid för storm! Snacka om att gummibåten kommer att skapa ett vindfång!

De lär även kunna förändra sjöegenskaperna om man har gummibåten när man färdas så, vilket jag kan se att en och annan har. På filmer och foton kan man se att även en och annan långseglare gör så, men de har förhoppningsvis AIS och den påkopplad kan man hoppas.

Solceller kan också försämra sikten och förändra båtens sjöegenskaper har jag märkt. Vi har en långsmal 45-wattare på stång sittande vid aktern på vår S30:a. Jag kan tydligt märka hur den kan påverka båten vid tilläggning/lättande beroende på vindstyrka och vindriktning. Det är bara att gilla leget, kolla vindex och förstå varför hon uppför sig som hon gör just då. OCH JA!

Jag håller ofta uppsikt både bakåt och i lä. Jag vill inte vara i vägen för någon!

Själv har jag backkamera både framåt o bakåt, sitter på gösen uppe på targabågen ser suveränt

både framåt o bakåt

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backkamera idag är några hundra kronor, man får en trådlös kamera med 7" display för drygt 500.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara befriande skönt att slippa ytterligare elektronikprylar och istället leva lite analogt och "IRL" på sjön... Jag är alltså mäkta stolt över min nya backspegel ;)

 

...som dessutom bara kostade 44 spänn. Får alltså 10 backspeglar och glass till alla ombord för samma peng som backkameran.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara befriande skönt att slippa ytterligare elektronikprylar och istället leva lite analogt och "IRL" på sjön... Jag är alltså mäkta stolt över min nya backspegel ;)

 

...som dessutom bara kostade 44 spänn. Får alltså 10 backspeglar och glass till alla ombord för samma peng som backkameran.

 

Varför göra det enkelt när det går att krångla till det? ;)

 

Backspegeln duger i många båtar, fungerar det inte tex pga kapell mm så är det ändå lösbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...