Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-L

Värmefläkt 12v 150w för imma?

Rekommendera Poster

Stod och sneglade på en värmefläkt på Jula

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/flaktar/varmeflakt-619243/

post-85664-0-49328600-1440571270.jpg

Kan tänka mig att den drar extremt mycket ström, samt har liten effekt.

Har någon testat eller har en uppfattning om denna kan ge något resultat vid imma/kondens på förarrutan? 

 

Vid midsommar i år, så gick det åt en hel del torkeypapper för att hålla sikten acceptabel. 

 

Men visst, är kanske bättre att köra Wallas värmaren med värmelocket, men tycker den måste vara igång bra länge, innan den ger någon effekt på rutorna. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström: Den "drar" ju ca 10-12 A. Det är ju inte problematisk när du kör motor.

 

Men om du får någon "torkeffekt" det är tveksamt.

 

Kolla i din bil en sommardag med hög luftfuktighet i kupèen. Inte hjälper det med bara luft och värme. Men så snart du kör din AC; som tillför torr luft; så försvinner daggen bums..............

 

Öppna upp så mycket som möjlig under kapellet. Vädra / ventilera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett är det väldigt dyrbart, i ampere räknat, att omvandla ström i ett lågspänningssystem till värme. Men som redan sagts, så länge motorn går och generatorn laddar kan det ju fungera, men stillaliggandes i hamn utan landström så lär du tömma batteribanken rätt så snabbt.

Dom där värmefläktarna är ju avsedda till personbilar, men även där är ju problemet likadant, så i mitt tycke är detta en totalt onödig produkt, med tveksam effekt, liksom hårfönar, hårtorkar, vattenkokare ock liknande produkter för 12V.

Möjligen är kompassen med magnetfäste den mest onödiga produkten ombord, och även i andra sammanhang... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Instämmer!

 

Att koka vatten med båtens 12v vattenkokare är närmast ett skämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en hel del år sedan hade vi en sådan 12v "vattenkokare" den var jättebra till att värma barnens välling med. Det blev lagom varmt så att de små inte brände sig.

Men den drog väl bortåt 10A. Jag vet att plasten i cigarettändarutaget blev varm och smälte, eftersom pluggen till vattenkokaren hade en spetsig pluspol, alltså en väldigt liten yta där strömmen skulle överföras, det blev en förlust med värmeutveckling, det blev hett i kontakten, men ljummet i kärlet... sikken jäkla skit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist gör en sådan värmefläkt en viss nytta om än begränsad. Ibland kan bara fläkten göra nytta.

En defroster som får sin värme från motorn är naturligtvis bättre. Även i bilar utan AC kan man få få bukt med imman.

 

Jag har en vattenkokare på 180W och en kaffebryggare på 550W - det fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist gör en sådan värmefläkt en viss nytta om än begränsad. Ibland kan bara fläkten göra nytta.

En defroster som får sin värme från motorn är naturligtvis bättre. Även i bilar utan AC kan man få få bukt med imman.

 

 

"En viss nytta"

Att man i en bil utan AC kan få bukt med imman är nog för att defroster hemtar torr(are) luft utifrån och ventilerar, men är ofta mycket svårt när luftfuktigheten är hög.

 

En manic som TS önskar prova vill bara "flytta" luften runt inne i båten och torkar inte upp immiga ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varm luft kan innehålla mer fukt. Värmer man luft så blir den torrare och kan därför transportera bort fukt. Men den varma luften kyls också av den kalla rutan vilket reducerar den torkande effekten. 150W är inte så mycket men en viss effekt får man. Med mera värme från tex motorn så blir defrostern effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert för att skapa ett litet titthål, vilket imallafall är bättre än helt igenimmat...

kolla här "spola fram " till 1:40.

Som passus kan nämnas att en del av Mercas dieselbilar t.ex. E220Cdi -05 har elvärme som tillsatsvärme. Är faktiskt det bästa värmesystemet jag testat det kommer bra med värme efter ca 10-20 sekunder, det hela går på 12 volt från batteri och en generator som är aningen mindre än Ringhals.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att båtbatterierna kan användas till nyttigheter om dom ändå är fulla och solen lyser eller motorn eller nåt annat har laddning i överskott. Vi har både en kokplatta för kokning med lock vilket gasspisen inte klarar. Behövs ett par hundra watt. Kokplatta på 300W är lite i överkant men funkar om man lägger en peng under kastrullen. Den har fiffigt nog en termostat som bryter vid drygt kokpunkten.

 

Bra för långkok. Vattenkokare på 600wattare kokar Kaffevatten för två med 6-7 Ah.

 

Sen om elfläkten ger nån sikt får man nog prova. Som någon sa blir det nog nåt titthål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt en motorrumsfläkt i rufftaket som kan vridas så att den blåser på valfri ruta. Den blåser stora mängder luft på rutan och i min båt funkar det bra att få bukt med imman enbart genom att cirklera hyttluften.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläktar är bra, och kan användas till mycket!

Själv har jag några datafläktar, sådana litet större som sitter i datorernas nätdelar.

Har experimenterat litet för att få cirkulation vid vindrutan, tja, det blir i alla fall inte sämre...

Bättre effekt för att vädra ut dålig lukt på toan. Dessa är rätt så tysta och drar ganska litet ström.

Jag är nog också beredd att hålla med föregående, att en riktig defrosterfläkt är det bästa, men det kan ju bli en dyr och besvärlig installation.

Jag har i många år kämpat med gummiskrapa och hushållspapper, och det är ju inte så sjösäkert då man har dålig sikt och dessutom förlorar fokus på det lilla man ser.

När jag köpte den båten för många år sedan fanns det en liten elfläkt med i köpet, och den gav i bästa fall ett "titthål".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...