Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MackeNo1

Ombyggnation av Uttern 510 från Hardtop till Styrpulpet

Rekommendera Poster

Har sålt min Terhi 510 Hardtop då jag tyckte att hardtopen mest var ivägen. Vi använder båten för sol och bad och åker bara 20-30min från hamn, så behovet av tak är väldigt litet.

 

Med en begränsad budget kunde jag snabbt konstatera att de äldre styrpulpeter som jag har råd med har väldigt dålig planlösning. Vi vill ha många sittplatser, bord för fika/måltider och allra helst möjlighet att ha en solbädd också. Så när jag upptäckte att man kan plocka av hardtopen på Uttern 510 var det inte så mycket att fundera på. Nu får jag en båt som fyller alla våra önskemål för en bråkdel av vad en nyare båt med samma planlösning kostar.

 

Började idag med att dra bort gamla listen, borra ur alla nitarna till hardtopen och koppla ur elen. Näst på tur blir att lyfta av hardtopen, kapa till och montera ett bord samt hitta en vettig lösning på hamnkapell för att slippa åka och ösa så fort det regnar.

 

Slänger upp några bilder på projektet. Den är grymt solblekt och det kommer att bli stor kontrast mellan den solblekta aktern och den helt oblekta insidan och fören, men det må så vara. Detta blir en sol och badbåt för en småbarnsfamilj så fokus ligger på funktion...

 

Antar att det är dubbelbotten i Uttern 510 så man kan ta upp ett hål för hållaren till bordsbenet, hållaren ska sedan gå ner ca 5cm. Någon som vet om det utrymmet fiínns mellan bottnarna så jag inte kapar upp ett hål i onödan? Denna hållare är det som ska monteras i golvet: http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/faste-650252/

 

 

post-94560-0-03987900-1440534890_thumb.jpg

post-94560-0-24173000-1440534897_thumb.jpg

post-94560-0-08457600-1440534943_thumb.jpg

post-94560-0-54562700-1440534923_thumb.jpg

Redigerad av MackeNo1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lägg gärna upp fler bilder på hur projektet fortgår...

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant projekt. Vad händer med styvheten i skrovet när du tar bort så mycket, finns det något under som håller ihop "det hela"?

 

Jag hålle rmed tidigare talare: lägg gärna upp fler bilder på fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 510 såldes även som styrpulpet, exakt samma skrov men utan den nitade hardtopen. Så styvheten ska inte vara ett problem. Jag ska borra ur nitarna som gick igenom skrovet och hardtoppen och nita om skrovet. Nitarna sitter under relingslisten och kommer inte att synas.

 

Idag hände det lite mer även om jag bara kunde lägga en bråkdel så mycket tid som jag hade tänkt...

 

Hardtopen lyftes av och det var enklare än jag hade kunnat hoppas på, man fick se till att alla skruvar inne i båten var borta och bända lite för att den skulle släppa runt om. Hardtopen var så lätt att vi tog loss den och bar bort den på 2 pers utan problem.

 

Under hardtopen var det skitigt men som väntat helt opåverkat av sol. Kabeldragningarna till vindrutetorkare och lanternor sticker i ögonen och ska givetvis bort, hålen efter nitarna kommer jag antagligen bara att sätta nya nitar i. Det stora hålet där alla kablar kommer upp blir lite klurigare, men jag ska hålla ögonen öppna efter något lämpligt att plugga igen hålet med.

 

Största utmaningen känner jag spontant blir att hitta en bra lösning för ett kapell. Har varken tid eller lust att åka och ösa båten så fort det kommer en skur och dessutom tror jag det är ganska svårt att komma åt och tömma den på vatten.

 

Har köpt biltemas och julas båtöverdrag för att kunna jämföra dom, men vet inte hur pass motståndskraftiga dom är mot regn och rusk. Känns mer som ett skydd mot sol och fågelskit....

Alternativet kan vara att köpa en lite grövre presenning som jag klipper till i lagom storlek och sätter öljetter i. Då kan jag sätta dit karbinhakar som man i sin tur hakar fast i öglor på båten.

 

För att få rätt fall har jag köpt presenningsstöttor med teleskopfunktion som man enkelt trycker upp presenningen med.

 

I vår kommer jag nog trots allt att försöka lacka om överdelen, från den punkt där hardtoppen börjat och bakåt.

På sista bilden får man en ganska bra känsla för varför jag valde denna båtmodell. Gott om sittplatser, förvaring och med ett bord i fram som kan användas till solbädd så får vi en perfekt sol och badbåt  :)

post-94560-0-15308800-1440621940_thumb.jpg

post-94560-0-27217500-1440621981_thumb.jpg

post-94560-0-26992500-1440621954_thumb.jpg

post-94560-0-55989800-1440621998_thumb.jpg

post-94560-0-75564200-1440622007_thumb.jpg

post-94560-0-00092800-1440622015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket att anmärka på i detta projektet mer än att berömma för ett bra tänk och bra utfört arbete så långt. En halvtjock/tung presenning i 400 grams kvalitet fungerar nog utmärkt och med öljetter eller "norska knappen" eller tryckknappar och med de fjädrande kapellstöttor du redan hade så blir det torrt under.

Jag hade nog plastat igen kabelgenomföringshålet med några lager glasfiber och sedan målat hela däcket i ny färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg hålet, påminner om hu min båt sug ut, när jag tog bort toalett tömningsanslutningen. 

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4934

 

Kan något sådant passa? 

 

Enklare än att spackla :)

 

 

Såg en original på blocket!

 

http://www.blocket.se/stockholm/UTTER_510_70_hk_Mercury__40_knop__61817699.htm?ca=11&w=1

 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter det senaste dygnets regn och blåst kan jag konstatera att överdragen från Jula och Biltema ska lämnas tillbaka och att stöttorna inte fungerar så bra som planerat.

 

Har haft en stor och tung presenning över båten, liggandes på stöttorna och till viss del säkrad med spännband. Trots det så har den lättat så pass att stöttorna vickat, det i sin tur gjorde kapellet slappt vilket innebar att det tog vind och vred sig på båten.

 

Tror istället att jag ska montera rörfästen, köpa aluminumrör som jag böjer till och sedan lägga en kraftig presenning över som jag fäster i relingen på båten.

 

Ska se om det finns någon järnhandel i Gävle som har rätt typ av rör, annars får jag beställa här: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning_Skruv/Kapell/Kapellror/ALUMINIUMROR_18_13MM_6,3M?id=01823

 

Där finns även alla möjliga typer av fästen för kapellrör, så det ska nog gå att snickra ihop något. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning_Skruv/Kapell/Kapellbeslag

 

 

 

Prio 1 just nu är att nita ihop skrovet så jag kan lägga i båten och ta en provtur utan hardtop, har ju bara åkt i den en gång och det var den korta provturen vid köpet. Har en ny knapp för trim/tilt funktionen som ska monteras också, som det är idag så fungerar det när man trycker på motorn men inte när man använder reglaget. Så förhoppningsvis ligger felet i knappen i reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer och tips, alltid kul att veta att det finns nån som läser det man skriver.

 

Nitade hela skarven runt båten idag. Törs nog lova att jag har en av Sveriges mest välnitade Uttern 510 nu ;) Lät dom gamla nitarna sitta kvar och knackade ut toppen på dom så dom låser mot däcket, sedan satte jag nya nitar mellan alla originalnitar, så nu ska man inte behöva vara orolig om det går lite vågor.

 

Va dessutom in till Gävle och hittade på Gävle fiskeredskap som visade sig ha ett riktigt bra utbud av båttillbehör. Bland annat kan dom ta hem hela sortimentet från Seasea, så nu ska jag mäta upp hur mycket aluminiumrör som behövs och sen blir det till o beställa därifrån. Har köpt en 180g presenning på 3x5m som ska användas som utprovningsmall så får det bli en 400g sedan.

 

Tyvärr är hela helgen uppbokad med andra förpliktelser, men ska försöka komma upp i skaplig tid imorgon så hinner jag förhoppningsvis byta trim/tiltknappen och eventuellt ta en provtur också.

post-94560-0-72375600-1440791645_thumb.jpg

Redigerad av MackeNo1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt över möjligheten att ha två kapellbågar med riktigt kapelltyg längst fram vid rundningen mot fördäcket? Sätta två kapellbågar med ledade däcksfästen och sy en kapuschong med fönster i så ungarna kan få regn och stänkskydd. Bara en tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt över möjligheten att ha två kapellbågar med riktigt kapelltyg längst fram vid rundningen mot fördäcket? Sätta två kapellbågar med ledade däcksfästen och sy en kapuschong med fönster i så ungarna kan få regn och stänkskydd. Bara en tanke?

 

Ingen dum idé. Men eftersom vi åker så korta svängar och bara i sol och badväder så skulle det inte riktigt vara värt arbetet med tanke på hur lite det skulle användas. Har inte varit med om ett enda regnoväder under dom fem år vi varit ute :)

 

Lägger i en liten presenning i båten så får dom krypa in under den om vädret vänder fort :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt som du påbörjat. Önskar dig lycka till och måste säga att jag gillar idén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma operation på en crescent 425 för några år sedan. Istället för kapell satte jag en länspump absolut längst bak längst ner i botten. Gjorde en liten öppning i innerskrovet för detta så den kom ner ordentligt. Den båten hade en "öslucka" nån halvmeter längre fram så det var ändå inte tätt mellan skroven.

Hur ser din båt ut under aktersoffan? Att lägga i en länspump med nivåvakt för nån hundring och ta bort mattan kanske är ett alternativ till kapell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på en länspump, men väljer nog ändå omaket med att konstuera ett kapell. Då behöver jag aldrig fundera på om pumpen och batteriet gör sitt jobb när det spöregnar. Dessutom får man ett skydd mot sol och fågelskit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som väntat blev det inte mycket gjort i helgen. Men har bytt knappen för trim och till i reglaget så nu fungerar det perfekt. Hann med en snabb provtur på förmiddagen idag och det gick hur bra som helst. Gamla båten gjorde knappt 22 knop med bara mig i och fick kämpa för att komma upp i planing med hela familjen i (mig, frun och två barn på fyra och sex år). 30 knop var inga problem idag och den känns riktigt stark så vi kan säkert åka två familjer med bra marschfart.

 

I veckans ska jag försöka hinna få bort kablar och snygga upp efter alla hål som syns nu när hardtop och inredning är borta. Beställa rör till kapellet står också på att göra listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att använda en spiralfjäder när du ska böja aluminiumrören så du inte knäcker dom men detta vet du säkert redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vad är en spiralfjäder och hur används den? Tänkte be en kompis som är rörmokare om hjälp, men det kanske är stor skillnad på att böja kopparrör och aluminiumrör?

Redigerad av MackeNo1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en rörbock i rätt dimension är det inga problem. Det blir bättre än stödspiral eller sandfyllda rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering..

 

De vita kablarna som gick synligt runt hela båten är nu borta och hålen efter kabelhållarna är nitade. Det stora hålet där kablarna kom upp genom relingen är täckt med en aluminiumplatta som jag klippt till och nitat på plats. Är bara borstad aluminium just nu men det är mycket möjligt att jag lackar den vit i samma veva som aktern på båten ska lackas.

 

Beställde 6m aluminiumrör idag och hoppas att det hinner komma hem innan helgen, beställde även rörhållare som ska skruvas fast på relingen.

 

 

Slänger upp några före- och efterbilder.

post-94560-0-59301300-1441135808_thumb.jpg

post-94560-0-64652400-1441135789_thumb.jpg

post-94560-0-34682400-1441135796_thumb.jpg

post-94560-0-71503200-1441135801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en uppdatering igen..

 

Hade hoppats på att kapellröret skulle hinna komma till helgen, men så blev det inte. Har istället monterat bord idag och börjat planera för att flytta skåpet och passagerarstolen en bit bakåt för att göra förvaringsplats åt bordet framför skåpet. Siktar på att fixa det imorgon eftermiddag då vi ska ut med båten på förmiddagen.

 

 

Mätte ut vart jag ville ha bordet, gjorde ett litet kontrollhål för att se så djupet var minst 5cm och körde sedan med hålborren. Upptäckte att materialet ändrade sig efter några centimeter, slutade borra och bröt bort det jag borrat. Visade sig att det går en förstärkningsvägg mitt i skrovet, som tur är slutade jag i tid och den skadades inte. Flyttade hålet några centimeter åt sidan, så nu sitter det inte helt centrerat men det är inget som påverkar användandet alls.

 

Kapade till bordet och det blir perfekt för en fikastund när man är ute och åker. Gjorde nya hål för stagen och ska även tillverka ytterligare ett stag, så bordet kommer att kunna användas som solsäng också.

 

Imorgon blir det som sagt till att anpassa inredningen för att få en lämplig plats att förvara bordet på när det inte används.

 

Tänkte även byta ut ratten, men tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att byta ut ratten på Uttern 510? Trodde att det skulle sitta en mutter under utternmärket på ratten, men det gjorde det inte.

Lär man ta bort dom fyra rostiga skruvarna som sitter under konsollen eller hur gör man?

 

Tänkte också höra vad ni tror om att förbättra ventilationen i dubbelskrovet? Träet i durken jag sågade upp var rejält fuktig, samma sak nere i dubbelbotten. Så även om det inte fanns vatten där var det mycket fuktigt, inte så konstigt med tanke på det minimala ventilationshålet som man ser längst upp på bild två. Sugen på att sätta ett ventilationsgaller i fören och ett i aktern för att få lite luftgenomströmning, är det en dålig idé?

Kör man på sten så det går hål i botten förstår jag att det kan vara dumt, men samtidigt finns det ju ändå en öppning i aktern där vatten kan rinna fram för att ösas bort + det lilla hålet i fören. Så helt vattentätt är det inte ändå..

post-94560-0-51630500-1441492104_thumb.jpg

post-94560-0-10375900-1441492113_thumb.jpg

post-94560-0-19919300-1441492099_thumb.jpg

post-94560-0-22508800-1441492107_thumb.jpg

post-94560-0-93447200-1441492122_thumb.jpg

post-94560-0-65214800-1441492144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt flytta tillbaks skåpet en bit för att få plats med bordet och eventuellt en dyna. Går att flytta det 9cm och ändå få plats med knäna när man sitter i stolen bakom skåpet. Dock sticker bordet upp en bra bit ovanför skåpet och det är inte direkt snyggt. Skymmer inte sikten för den som sitter i stolen men vackert är det inte...

 

Finns dock dåligt med andra platser att ha det på, vill inte ha bordet monterat om man kör i vågor för då kommer det säkerligen att lossna. Vill inte heller ha det som solbädd då det är i vägen och man kommer att kliva på det hela tiden.

 

Tar man bort skåpet helt så skulle det gå att hitta en lösning ganska lätt, men vill ha skåpet kvar för förvaring. Kommer antagligen att använda det gamla slitna som mall för att göra ett nytt i vinter.

 

Tips på hur man kan lösa förvaring av bordet på ett bra sätt?

post-94560-0-42741400-1441659592_thumb.jpg

post-94560-0-56558200-1441659630_thumb.jpg

post-94560-0-59071200-1441659611_thumb.jpg

post-94560-0-32716100-1441659622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det gå att dela bordsskivan och sätta gångjärn så att man kan vika ihop det vid förvaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt tanken. Men fästet för bordsbenet lär sitta mitt på skivan och då går det ej att dela..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delningen behöver väl inte vara exakt på mitten?

Bara det blir stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea har ju en bordsskiva som är delad på mitten. Så visst går det.post-95643-0-26140500-1441710627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken underbar tråd!

Bordet kanske går att förvara längs skrovsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, inte så exklusivt men lagom nivå för en småbarnsfamilj :)

 

Kan jag vika ihop bordet är det absolut ett alternativ att förvara det längs skrovsidan under passagerarstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ventilation som du beskriver med de tre små hålen(ett fram, och två bak i ösbrunnen) är som jag förstått det hela bara till för att tömma utrymmet på vatten för vinterförvaringen. Jag har tre stycken gummiproppar i min båt som jag sätter fast i hålen under användning, de gör det hela till ett tätt utrymme. Det blir väl en flyttank i händelse av olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog bra att det utrymmet är tänkt att vara vattentätt vid en eventuell påkörning. I min båt saknas gummipropparna men det är inte så konstigt på en båt som är över 30år gammal...

Skulle kännas bra att få lite ventilation där nere med tanke på hur fuktigt det är även utan pluggar, får se hur jag gör med det...

 

Idag blev det äntligen lite gjort. Kapellröret och rörfästena kom igår och jag var förbi båtbutiken och Biltema för att inhandla lite grejer, bland annat samma typ av kapellstöttor som jag lämnade tillbaks tidigare.

 

Så först skruvade jag dit ett fäste i aktern och ett fäste i fören som kapellröret ska sitta i, fästet i fören monterade jag lite på sidan för att kompensera sidförskjutningen av bordsfästet. Tanken är nämligen att använda bordsbenet som hållare för den främre kapellstöttan, så ställningen får mer stadga vid blåst.

 

Sedan blev det till att bock rör för första gången någonsin, men eftersom jag satte rören på plats innan jag böjde dom var det inga konstigheter.

 

Borrade hål i kapellstöttorna för att få dit en t-koppling, letade efter en i metall men hittade ingen så det får bli plast tills vidare.

 

Nästa steg blir att montera krokar i relingen, skära till presenningen, placera öljetter på lämpliga ställen och sedan försöka få ett bra spänn i den för att förhindra att vatten lägger sig på fel ställen när det regnar.

post-94560-0-96152100-1442084661_thumb.jpg

post-94560-0-50982400-1442084698_thumb.jpg

post-94560-0-06786000-1442084712_thumb.jpg

post-94560-0-90222700-1442084736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en tur ner till Kläcken igår, en ö som ligger precis i mynningen där Dalälven möter Östersjön. Vi var två barnfamiljer med fyra vuxna och fyra barn på 4-7år. Båtens storlek och planlösning var helt perfekt och motorn visade sig lika stark som jag hade på känn, 30 knop med full båt :)

 

 

post-94560-0-55098000-1442224855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...