Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nojjan

Bygga egen bromsad 80 trailer

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har letat lite på nätet i olika forum om trådar som handlar om hemmabyggda trailers som är både bromsade och registrerade. Ämnet är inte speciellt väl sammafattat och det är svårt att hitta väl beskrivna exempel.

 

Jag har själv varit i kontakt med Transportstyrelsen som hänvisar till https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2013_108_kons.pdf samt ger rådet att hitta någon som redan gjort detta. I länkad skrift så handlar det mest om bilkonstruktion men lite då och då dyker det upp relevant information rörande släp . . . men det är så mycket material att gå igenom, så till min fråga:

 

Har någon sorterat ut de krav som är relevanta, dvs sammanfattat det som en besiktning foluserar på?

 

MVH / N (nedan en skiss på en tänkt variant, inspirerad av Bålsta, fattas en ljusramp och skylt)

post-107632-0-47019500-1440533216_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inget svar på din fråga, men med tanke på tråden nyligen med alla vikter hit och dit så känns det som något att ha i bakhuvudet. Sedan förstår jag att det är en skiss/utkast, men det ska väl till några sidorullar också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar Du på att bygga en egen 80-trailer av ekonomiska skäl eller bara för att det skulle vara intressant att göra sin egen? Har Du gjort en kostnadskalkyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inget svar på din fråga, men med tanke på tråden nyligen med alla vikter hit och dit så känns det som något att ha i bakhuvudet. Sedan förstår jag att det är en skiss/utkast, men det ska väl till några sidorullar också?

 

Sidorullarna är redan där, självjusterande i två par, där vardera paret sitter på egen vagga för passa olika v-båtar samt även snipor/axelbåtar. Större delen av båtens vikt bärs av kölrullarna pga utväxlingen i hävarmen, ca 1:4, utväxlingen/bredden går även att ändra då yttre rullarna sitter på "teleskopiska" axlar. Se skiss nedan där det aktre stödet är justerat för en båt med ca 20 graders v-botten.

 

Viktfrågan är mycket intressant men med rätt längd samt egenvikt så får man en ganska bra trailer om man väljer 1800kg eller 2000 kg axel.

 

post-107632-0-72623100-1440611625_thumb.jpg

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar Du på att bygga en egen 80-trailer av ekonomiska skäl eller bara för att det skulle vara intressant att göra sin egen? Har Du gjort en kostnadskalkyl?

 

Nja, för tillfället är det bara en ide men med tanke på att motsvarande trailer kostar 37000 kr eller uppåt så finns det ju lite marginal att jobba med.

 

Lite snabba uppskattningar baserade på skissen samt internetpriser:

350kg stålrör 80x40x5 ca 7000 kr

1 axel (1800kg), ca 10000 kr

1 påskjutsbroms, ca 4000 kr

Lampor + vinsch + bultförband + överigt 4000 kr

======================================

Totalt 25000 kr

 

+ massa eget arbete . . .

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är alltså att bygga en helt egen trailer från scratch? Det är något som man nästan aldrig läser om så jag misstänker att det är en byråkratisk mardröm att genomföra.

 

Det normala är annars att köpa ett redan inregistrerat fordon och byta ut överbyggnaden på detta. Om du till exempel köper en fuktskadad husvagn eller hästtransport och tar bort hela överbyggnaden så att du bara har kvar själva ramen. Då kan du sätta på en egen ställning för båten och registrera om den utan några större problem. Så gör man i alla fall när man bygger egna biltransporter.

 

Det finns två saker som man måste tänka på om man gör på detta sätt. För det första så ändras inte totalvikten på kärran utan den behåller det ursprungliga fordonets totalvikt. Tjänstevikten minskar så att du kan lasta mer men taket ligger fast. Se alltså till att totalvikten är tillräckligt högt på donatorfordonet. För det andra så får du inte ändra något mått på den ursprungliga ramen. Det går bra att förlänga ramen bakåt men inte framåt utan avståndet mellan hjulaxeln och kulhandsken får inte ändras, vilket ofta är en begränsning på hemmabyggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En liten tanke, inte för att jag vill hindra dig att bygga/svetsa.....

men för att dra i 80 blås så måste vikterna anpassas till bilen samt till körkortet.

Kolla upp den regeldjungeln först innan du sätter igång. Sedan nästa djungel är när du skall typa släpet. Det skulle jag inte vilja befatta mig med, pappersexercis eftersom det är ett hemmabygge å inte går in i kategorin hemmabyggda bilar, även om reglerna har lättat.

 

Men om allt det där är ok så köp järnet på skroten. Svetsa korta axlar istället för att köpa en lång hel, typ hjul från (H)Jula....  Vill du vara säker så lägger du delarna så svetsen inte är bärande utan endast fixerande. Blästra å måla sedan, skippa galvningen.

Bif bild på min egen båtkärra, en fd. gödselspridare som jag skalat av å svetsat om.

Lycka till.

post-72750-0-55839800-1440615198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderar Du på att bygga en egen 80-trailer av ekonomiska skäl eller bara för att det skulle vara intressant att göra sin egen? Har Du gjort en kostnadskalkyl?

 

Nja, för tillfället är det bara en ide men med tanke på att motsvarande trailer kostar 37000 kr eller uppåt så finns det ju lite marginal att jobba med.

 

Lite snabba uppskattningar baserade på skissen samt internetpriser:

350kg stålrör 80x40x5 ca 7000 kr

1 axel (1800kg), ca 10000 kr

1 påskjutsbroms, ca 4000 kr

Lampor + vinsch + bultförband + överigt 4000 kr

======================================

Totalt 25000 kr

 

+ massa eget arbete . . .

 

 

+ ytbehandling som i de absolut flesta fall är galvanisering av samtliga komponenter.

 

Min uppfattning är att Du räknat lågt. Jag bad en bekant speca upp en Bålsta 2000FV, därefter gjorde vi en kalkyl på den. Hur mycket tjänade vi på att bygga tre sådana? Inte en spänn! Vi gick back!

 

Det finns andra priser på materialet, priser som vi vanliga dödliga inte kommer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt 2 båttrailers.

 

Till förra båten

1st där axeln + påskjutbroms togs från en husvagn, byggde alltså en helt ny ram. var inga problem att reg. besiktiga. Donatorhusvagnen får inte vara skrotad utan måste finnas i registret annars är det kört.

 

Till nuvarande båt

1st 30 kärra då båtens vikt för bromsat överskrider vad dragbilen och körkortsbehörighet får dra ( över 3500 kg ), så det funkar inte med bromsat utan måste bli efterfordon.

 

Kan ju säga att det är en massa jobb, mer än man tror.

Nu kunde jag fixa billiga profiler att bygga av, blir inte billigt om man ska köpa till fullpris.

 

Nackdelen med hemmabyggd kärra är att den blir inte galvad. Ska man lämna in den för galvanisering så lär det inte löna sig att bygga själv.

 

Nu när jag tittade på din kalkyl så ser jag inte någon post för kölrullar och sidohjul. Bara där rusar tuenlapparna.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för råden.

 

Jag har en gammal LGF kärra som man kan dra runt båten med men då får man ju traggla på småvägar i låg hastighet. Jag vill köra motorväg, därav bromsad och reggad vagn.

 

När det gäller ombyggd husvagn så är min båt lite stor, ca 6.5m. Det innebär att tyngdpunkten ligger runt 2-2.2m från aktern vilket betyder att avståndet från axel till draghandske måste vara i storleksordningen 5-5.5m för att inte ha båten "i bakluckan" för rätt kullast. Om jag förstått rätt så är detta en ganske ovanligt mått på en husvagn vilket gör den ombyggnaden svår.

 

Jag kanske får fortsätt att studera regelverket själv men skulle någon gjort detta tidigare och vill dela med sig av erfarenheter så vore jag tacksam.

 

mvh / N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade avståndet från kulhansken till axeln till det längre, var inga problem.

 

Jag hade en diskussion med bilprovningen innan jag satt igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt 2 båttrailers.

 

Till förra båten

1st där axeln + påskjutbroms togs från en husvagn, byggde alltså en helt ny ram. var inga problem att reg. besiktiga. Donatorhusvagnen får inte vara skrotad utan måste finnas i registret annars är det kört.

 

Till nuvarande båt

1st 30 kärra då båtens vikt för bromsat överskrider vad dragbilen och körkortsbehörighet får dra ( över 3500 kg ), så det funkar inte med bromsat utan måste bli efterfordon.

 

Kan ju säga att det är en massa jobb, mer än man tror.

Nu kunde jag fixa billiga profiler att bygga av, blir inte billigt om man ska köpa till fullpris.

 

Nackdelen med hemmabyggd kärra är att den blir inte galvad. Ska man lämna in den för galvanisering så lär det inte löna sig att bygga själv.

 

Nu när jag tittade på din kalkyl så ser jag inte någon post för kölrullar och sidohjul. Bara där rusar tuenlapparna.

Mycket intressant, vad behövde du för dokument på husvagnen du "slaktade"?

 

Ja, rullarna bör nog lägga i en egen post.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det här några år sedan, men reg.beviset på husvagnen (som var en gammal Sprite.

Det komiska var att efter reg bes. så hette trailern Sprite avsedd för båttransport i det nya reg.beviset.)

 

Sedan så måste påskjutsbromsens typ nummer finnas och även husvagnens typbricka måste flyttas över till den nya ramen. det här med påskjutsbromsen var det något lurt med, kommer inte ihåg exakt vad men det var något med vissa typnummer som inte gick att använda.

Chassinumret måste vara instansat i ramen också. där fick jag en påbackning men behövde bara komma tillbaka dagen efter och visa upp trailern igen med det instansade numret.

 

Nu var han som var stationchef och även utförde reg bes.ganska juste.

 

Behövde inga beräkningar på hållfatshet o dyligt.

 

Men som sagt kolla vad som behövs idag men borde inte blivit krångligare snarare lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...