Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Har börjat segla nu i år och upptäckt ett litet problem gällande navigeringen som ni kanske har lösningen på.

 

Vi kör med plotter och vid behov iPad med AIS-funktion. Som säkerhet och översikt har vi såklart ändå alltid papperssjökortet uppe i sittbrunnen(ett båtsportkort med medföljande fodral). 

Problemet med detta är dels att fodralen går sönder efter en tuff segling då vi inte har en riktigt fast plats för det utan har det oftast någonstans i mitten av brunnen så det är lättillgängligt, och dels att det blir dyngsurt under regniga dagar.

 

Nu till frågan. Hur gör ni med era papperskort i båten(ni som INTE har korten liggandes torrt och skyddat), har ni andra sorters fodral eller tycker ni det är ett mindre problem att kortet är dyngsurt när ni ska bläddra eller kolla det på kvällen inför morgondagens resa? Finns det ingen liksom jag som känner ett behov av bättre fodral till sportkorten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.
Har börjat segla nu i år och upptäckt ett litet problem gällande navigeringen som ni kanske har lösningen på.
 
Vi kör med plotter och vid behov iPad med AIS-funktion. Som säkerhet och översikt har vi såklart ändå alltid papperssjökortet uppe i sittbrunnen(ett båtsportkort med medföljande fodral). 
Problemet med detta är dels att fodralen går sönder efter en tuff segling då vi inte har en riktigt fast plats för det utan har det oftast någonstans i mitten av brunnen så det är lättillgängligt, och dels att det blir dyngsurt under regniga dagar.
 
Nu till frågan. Hur gör ni med era papperskort i båten(ni som INTE har korten liggandes torrt och skyddat), har ni andra sorters fodral eller tycker ni det är ett mindre problem att kortet är dyngsurt när ni ska bläddra eller kolla det på kvällen inför morgondagens resa? Finns det ingen liksom jag som känner ett behov av bättre fodral till sportkorten?

 

 

Gjorde ett luck / kartfodral.

http://lasselundell.se/debutant.html

post-52966-0-75596000-1440532566_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den lösningen. Den passar tyvärr inte mig men visar ändå på något sätt att det verkar som att det finns ett visst problem med sjökortsfodralen? Eller var det mer placeringen du ville uppnå genom den fickan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en slitstark och tålig plastficka i format för den gamla båtsportkortsstorleken.

 

http://www.trepplast.se/k/batsportskortsfodral/

 

sen finns det plastlister och skruvar som tillbehör för att skruva samman ett antal fickor till en sjökortspacke. De "blåser inte upp" som plaståttan gör med sin nedstoppade flik.

 

Dyra men bra. Det är en grossist så jag tror att de bara säljer till företag så du måste hitta någon med organisationsnummer för att köpa av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också den lösningen som beskrivs ovan till en del av mina sjökort som jag använder mest. 

 

Enligt Erlandssons bryggas webbkatalog, har de fortfarande dessa till salu. Det går ju att ringa och kolla.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/SJOKORTSFODRAL?id=03680

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/RYGG_TILL_BATSPORTKORTFOD?id=03682

 

Att ha pappersjökort ute i regnet så att de blir blöta fungerar inte i längden. Fodralen ovan är ju täta när man fått skruva på ryggen och är mycket hållbara. Mina var begagnade år 2000, när jag fick dem av svärsonen. Har använt dem varje år sen dess. Har dem ute i sittbrunnen i alla väder för att ha pappersjökorten som översikt, medan jag har plottern är mera inzoomad.

 

Skall nog själv köpa mig några nästa gång jag är i Stockholm om de finns kvar. Till mina sjökort utanför närområdet har jag de vanligare "plaståttorna" som är rena skiten jämfört med de med skruvad rygg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kamrat laminerade sina då de är i A3 format och han hade en sån. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gamla sjökort i Tyvek - en sorts plastpapper - som tål vatten och håller hur länge som helst. Våra kort är från 1998, men duger fortfarande bra för planering och översikt.

"Hemmakortet" är riktigt skrynkligt och slitet, men det är inga problem att se kartbilden tydligt. 

 

Jag vet inte om det finns sådana sjökort längre. Någon annan som vet?

Det är väl risk att alla plottrar fröstört marknaden för sjökort...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också den lösningen som beskrivs ovan till en del av mina sjökort som jag använder mest. 

 

Enligt Erlandssons bryggas webbkatalog, har de fortfarande dessa till salu. Det går ju att ringa och kolla.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/SJOKORTSFODRAL?id=03680

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/RYGG_TILL_BATSPORTKORTFOD?id=03682

 

Att ha pappersjökort ute i regnet så att de blir blöta fungerar inte i längden. Fodralen ovan är ju täta när man fått skruva på ryggen och är mycket hållbara. Mina var begagnade år 2000, när jag fick dem av svärsonen. Har använt dem varje år sen dess. Har dem ute i sittbrunnen i alla väder för att ha pappersjökorten som översikt, medan jag har plottern är mera inzoomad.

 

Skall nog själv köpa mig några nästa gång jag är i Stockholm om de finns kvar. Till mina sjökort utanför närområdet har jag de vanligare "plaståttorna" som är rena skiten jämfört med de med skruvad rygg

Detta ser klart intressant ut. Kommer ihåg att jag var inne på Erlandsons och frågade efter fodral men då hade dom i alla fall inget inne. Var ett tag sedan så det kanske är värt ett till försök där. Förstår inte riktigt det där med skruvar.. Hur lätt är det att ta ut kortet och bläddra lite under färd?

 

Måste ju tillägga att våran båt är lite större och sittbrunnen är inte av traditionell typ. Vi kan inte ha kortet fast monterat någonstans som någon ovan tipsade om. Sen måste vi snabbt kunna kolla kortet och snabbt kunna byta sida så att hålla på att pilla med fodralet i en minut för att få ut kortet fungerar inte..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också den lösningen som beskrivs ovan till en del av mina sjökort som jag använder mest. 

 

Enligt Erlandssons bryggas webbkatalog, har de fortfarande dessa till salu. Det går ju att ringa och kolla.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/SJOKORTSFODRAL?id=03680

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Batsportkort/RYGG_TILL_BATSPORTKORTFOD?id=03682

 

Att ha pappersjökort ute i regnet så att de blir blöta fungerar inte i längden. Fodralen ovan är ju täta när man fått skruva på ryggen och är mycket hållbara. Mina var begagnade år 2000, när jag fick dem av svärsonen. Har använt dem varje år sen dess. Har dem ute i sittbrunnen i alla väder för att ha pappersjökorten som översikt, medan jag har plottern är mera inzoomad.

 

Skall nog själv köpa mig några nästa gång jag är i Stockholm om de finns kvar. Till mina sjökort utanför närområdet har jag de vanligare "plaståttorna" som är rena skiten jämfört med de med skruvad rygg

Detta ser klart intressant ut. Kommer ihåg att jag var inne på Erlandsons och frågade efter fodral men då hade dom i alla fall inget inne. Var ett tag sedan så det kanske är värt ett till försök där. Förstår inte riktigt det där med skruvar.. Hur lätt är det att ta ut kortet och bläddra lite under färd?

 

Måste ju tillägga att våran båt är lite större och sittbrunnen är inte av traditionell typ. Vi kan inte ha kortet fast monterat någonstans som någon ovan tipsade om. Sen måste vi snabbt kunna kolla kortet och snabbt kunna byta sida så att hålla på att pilla med fodralet i en minut för att få ut kortet fungerar inte..  

 

Man sätter in ett kort i varje plastficka. Är det dubblesidiga kort ett. Är det sjökortet tryckt på bara en sida, så sätter man i två, så man har sjökort på  sidor. 

 

Man bör placera korten med mycket eftertanke, så att de följer efter varandra så naturligt som möjligt. Sen får man ha så många plastfickor till alla de kort man vill ha tillsammans. När man är nöjd med sorteringen skruvar man fast plastbitarna med skruvarna - sen öppnar man aldrig dessa mer (om man inte vill ändra nåt förstås)

 

De pappersjökort jag har i min mapp stoppade jag i 2005, när jag seglade hem min båt från Stockholm. Innan hade jag Stockholmssjökort i den, men de blev degraderade till husera i "plaståttor".

 

Mina pappersjökort har jag bara som "översikt"  medan den "finskaliga" navigationen gör jag med sjökorten i plottern, eller i läsplattan, som jag har som plotter vid inre styrplatsen. De digitala sjökorten uppdaterade jag i år.

 

Av någon anledning la jag en bred vävtape som täcker ryggen och bägge listern.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är min stränga kravspec enligt eget tycke på en hyfsad lösning för att hantera sjökorten...
1. Regntätt
2. Lätt bläddringsbar bunt
3. Plant sjökort ända ut i kanten (passare och linjaler får inte hindras eller delar av kartbilden skymmas)  
4. Ganska hög vikt (bunten får inte blåsa bort i första taget)
5. Slitstark konstruktion (skall också tåla att trampas på)
6. Pappsjökort skall vara hyfsat åtkomliga för rättning enl UFB etc.

Haha, inte lätt att kombinera alla dessa krav.
Sjöfartsverkets inplastade båtsportkort med ringpärmar  (har inte kollat på länge, kanske bättre nu?) duger inte. Delaminerar efter enstaka år, brister enligt punkt 4,5 & 6 ovan.)


Själv köpte jag dubbla A3-storleken, d.v.s. stora A2-plastfickor (vet inte om länkens exempel håller samma kvalitet som för tio/femton år sedan, men men) och fick alltså klippa bort det mesta.
Har alltså sjöfartsverkets papp-serie för södra bohuslän egenhändigt inplastad i samma bunt, blir därmed automatiskt tillräcklig vikt enligt punkt 4. (Att snålköpa A3 med långsides hålöppning funkar inte enl punkt 3, bunttjockleken gör i så fall att kortbunten blir såpass tjock att mycket av sidan hamnar i blädder-rundningen. Mina kort sitter alltså av denna anledning ca 10 cm bort ifrån den ca 13 mm tjocka blädder-ryggen.)
För att täta och klämma ihop fickornas ryggöppningar så fixade jag sedan två tunna aluminium-lister, försänkte många skruvar längsmed för bra tätning. (Andra listen fick gängor, M4 tror jag, inget vasst sticker ut och kan därför heller inte göra rispor i sittbrunnens gelcoat.)

Summasumarum: Har funkat utmärkt i många år, blir småhål i plastfickorna ibland som bara upptäcks vid långvarigt regn. Torkar visserligen utan problem, men långsamt. Tejpar ibland småhål under vinterns sysslolöshet - efter långvarig torkning för att inte stänga in fukt - byter även enskilda plastfickor när de är bortom räddning. Särskilt kanterna och hörnen är extra känsliga, brukar försöka hantera kortbunten litet försiktigt med tanke på det. Har även ett gäng klädnypor lättillgängligt i sittbrunnens handskfack, bra om inte bunten börja bläddra av sig själv ifall det råkar bralla i litet extra. (Ganska pyssligt engångsjobb att fixa till allt detta i kravlistan samtidigt men eftersom ingen köpbar lösning ännu tycks finns för oss (nästan) ickedigitala stofiler så??... :wacko:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Ganska pyssligt engångsjobb att fixa till allt detta i kravlistan samtidigt men eftersom ingen köpbar lösning ännu tycks finns för oss (nästan) ickedigitala stofiler så??... :wacko:)

Och lär knappast heller dyka upp på marknaden...

Är själv i precis samma situation, ingen plotter, ingen platta, bara papper (plus ett par enkla GPS:er för överhavssegling).

Jag tror det är gör-det-själv som gäller för papperssjökortanvändare: Kraftiga plastfickor finns att köpa, någon slags rygg behövs för att ge stadga åt "paketet". Mina gamla plastlister hade börjat spricka och flisa sig, i våras ersatte jag dem med en bit av en plastlatta.

Bokpärmsskruvar och mutterhylsor i mässing finns numera i Hornbachs plocksortiment, för den som har en sådan bygghandel i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...