Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sajjen

MD7A svarar inte på gas

Rekommendera Poster

Har sen förra sommaren en Johnson 26 med en Penta MD7A. Topplockspackningen gick en vecka efter köpet. Lärde mig allt jag kan om dieselmotorer (vilket inte är speciellt mycket) när jag bytte den. Under årets sommar har motorn fungerat vad jag upplever som bra, med min mycket begränsade erfarenhet.

 

Har varit bortrest ett tag, båten har legat still i fem veckor. Skulle ut på en liten kvällstur. Motorn startade lätt. Kastade loss och la i backen, men fick inget svar alls på gaspådrag. Förtöjde igen och kollade luft och bränsle. Hittade inget uppenbart fel. Lät motorn gå på tomgång en stund. Efter några startförsök svarade hon på gas. Lät gå tills ölen var slut, sen åkte jag hem.

 

Dagen efter åker jag ut igen. Motorn startar lätt, men lyckas inte få något gensvar på gasen. I brist på andra ideer tänkte jag efterdra topplocksbultarna. Tar av ventilkåpan och hittar en massa majonäs. Drack upp min öl och åkte hem.

 

Det är väl inte omöjligt att jag har misslyckats kapitalt med bytet av topplockspackningen, men då tycker jag att det borde ha visat sig tidigare? Tänkte börja med att plocka av limpan och se vad jag hittar där. Den var i rätt risigt skick när jag hade isär motorn förra sommaren, men jag blundade medvetet för det då.

 

Några ideér om hur jag ska gå vidare? Om jag inte gör några framsteg måste jag snart bunkra upp med mer öl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Majonnäs? Det låter som om du har fått vätska i oljan. Typ kylvätska. Det råkade jag ut för i en gammal bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det vatten i oljan. Inte i närheten av lika mycket som det var förra året när topplockspackningen gick, men omisstagligen vatten. Någon kylvätska finns inte, motorn är sjövattenkyld.

 

Frågan är var vattnet kommer in. I värsta fall har någon kylkanal rostat bort, men det känns spontant som att det borde vara rätt mycket vatten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att du har en slempropp i röret från tanken. Det brukar bli dålig ork när dieseln stryps och när proppen åker tillbaka i tanken går motorn som vanligt. Sen proppas den kanske till igen tills tanken blir rengjord.

 

Vatten i oljan är nog fel nummer två som inte märks på gången. Måste givetvis åtgärdas också. Ju förr dess bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett topplocksmeck brukar man behöva byta olja och köra igenom systemet ett par gånger så majonäsen försvinner, men det är kanske gjort så..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte oljan och oljefilter fyra, fem gånger i samband med topplockspackningsbytet. Lyckades aldrig få ur de sista dropparna med oljepumpen, men efter alla byten såg oljan fin och ren ut. Bytte igen vid vinterkonservering av motorn och då såg det fortfarande fint ut.

 

Dieseltanken har ingen inspektionslucka och sitter dessutom monterad så att den är smått omöjlig att ens komma åt. Ska försöka lista ut något vis att inspektera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket vanligt att sjövattenpumpen läcker in vatten!

 

Jag förutsätter att det var någorlunda packningsyta kvar vid byte av packningen under toppen.

Ännu vanligare att kylkanalerna rostat så att det är omöjligt att få tätt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte packningarna i sjövattenpumpen, nr 13 i http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742080-26-13639.aspxförra året. Pumphuset och axeln såg i mitt tycke bra ut. Brukar packningsbyta lösa problemet med läckande vattenpump?

 

Jag tyckte att ytorna såg bra ut, både på topplocket och på blocket, men jag har inget att jämföra med.

 

Att kylkanalerna har rostat bort i en 35+ år gammal motor är ju inte orimligt, men borde det inte bli ganska stora mängder vatten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bussningen nr 9 dålig/glapp håller radialtätningarna nr 13 inte så länge.

 

Ja tätningsbyte hjälper, kolla om det droppar från skvallerhålet under pumpen.

Droppar det så är tätningarna dåliga, byt då även bussningen.

 

Sönderrostad packningsyta har inte direkt med mängden vatten att göra, utan mera tiden det läcker.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade loss limpan i förra veckan. Visst är den i dåligt skick, men hittade inga uppenbara hål. I lördags satte jag den åter. Kollade bränslefiltren. Hittade lite bös i vattenavskiljaren, men inteså mycket att det skulle kunna orsaka något blockage. Finfiltret såg fint ut. Luftade bränslesystemet och drog igång motorn. Lät illa och dog efter några sekunder. Kollade oljan, har kommit in flera deciliter vatten.

 

Har fortfarande inte kommit fram till hur jag ska kunna inspektera dieseltanken.

 

Min förhoppning just nu är att koppla bort vattenpumpen för att bli av med vatteninträngningen. Sen kopplar jag bort dieseltanken och kör direkt från en dunk. Om jag då får motorn att gå kan jag komma ur hamnen jag ligger i och segla upp till den hamn jag ska vinterförvara i. Kommer jag dit kan jag slänga ut motorn.

 

Hur länge kan man tänkas köra en MD7A utan kylning, på låg belastning? Fem minuter? En kvart? En halvtimme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen några minuter ! Men då måste du först plocka ur impellern till sjövattenkylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte motorn som blir överhettad först utan det är avgassystemet som går torrt. Avgasslangen är ingen vän av höga temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...