Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Drar motorn för mycket?

Rekommendera Poster

Jag har en sen tre (eller är det 4 nu?) år tillbaka renoverad VP AQAD31 med DPA drev. När jag tidigare år har mätt upp min bränsleförbrukning, så har jag haft väldigt bra värden. Första mätningen låg det på 0,79 l/M, vid andra tillfället på 0,83 l/M om jag inte missminner mig. Vid dessa mätningar var jag ensam på båten och körde i stort sett hela tiden i 20kn. bra väder få accelerationer med andra ord.

 

Nu gjorde jag om experimentet men körde mer blandat och med hela familjen i båten, full tank, fullt med vatten och semesterpackad. Under mätningen tillryggalade vi ganska exakt 85 M och förbrukade (enl. tankning) 87.68 liter diesel. Medelförbukning alltså 1.03 l/M...?

Till saken hör också att en sträcka körde jag mina barn på ring bakom båten. I kanske någon timme och det blev en hel del start/stopp.

Avstånd mätt med GPS, och liter mätt vid tankstation.

 

Båten är en lättplanande 7 m lång Swemax, kabinbåt på ca 1,7 ton.

Jag har som referens hittat andra som vittnar om siffror kring 0,85-0,9 med lika stor båt, samma motor, blandad körning.

Motorn ryker inte, startar lätt och går lika vibrationsfritt som vanligt och varvar ut som den ska.

 

Är detta rimliga siffror, eller drar den för mycket? Borde jag isf. kolla pumpen?

 

Vad tros?

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en hel normal ökning på sensommaren. Lägg därtill att du hade mycket last i båten.

 

Går alltid trögare ( går åt mer soppa ) när det lider mot slutet av säsongen, slem o lite beväxning på skrovbotten gör mer än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar,

Känns lite konstigt att den ska dra ÖVER litern nu när den hållit sig ordentligt under tidigare, detta är bra mycket mer än mina tidigare mätningar. Har väldigt lite beväxning och inga snäckor på botten.

Dessutom verkar det som att när jag läser trådar, där andra som har samma båt men med bensinmotor, drar ungefär detsamma, eller bara någon deciliter eller två mer. Trodde skillnaden skulle vara större.

 

Finns någon med koll på sin förbrukning som har samma motor och ungefär samma storlek på båt? Vore kul att höra vad era drar. 

 

Nåja får hålla lite koll så ökningen inte fortsätter öka.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...