Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindius

Hur hårt spänner ni upp båten mellan land och ankare i naturhamn?

Rekommendera Poster

När ni lägger till i naturhamn, hur hårt är er båt spänd mellan ankare och landförtöjning? Jag har min båt hyfsat löst så tyngden av den blyinfattade ankarlinan drar ut båten en liten bit från land. Under sommaren har jag dock sett många som har haft sin båt förtöjd med mer eller mindre raka linor dör båten är ganska spänd mellan ankare och land med konstant klivavstånd till land. Det blir ju automatiskt skillnad mot de som har ankarband som inte har en egen tyngd men jag ser ändå en skillnad, så hur gör ni, och varför?

Mitt eget sätt har jag snappat upp från gamla seglare, men det kanske inte är det bästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kätting(tyngd) på ankaret.

Hur nära man kan tighta till land är ju i hög grad avh. av väder, vind, svall o tidvattenskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sträcker alltid upp förtöjningarna så gott det går. Beroende på förutsättningar lägger jag mig nära eller lite längre ut; men aldrig ligger jag så båten kan röra sig speciellt mycket. Risken är då stor att någon drar upp svall och båten klappar i land/brygga.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någorlunda sträckt, men inte helt spänt... Vill ha mån att kunna dra in båten för av/påstigning samt kunna dra ut båten med ankaret för att inte komma för nära land/berg vid eventuellt lågvatten (övernattning naturhamn)

 

I hemmahamn: Någorlunda sträckt, men inte helt spänt... Vill ha mån att kunna dra in båten för av/påstigning men ändå så pass långt från bryggan att den inte tar i vid högvatten och inte sträcker sig för jävligt vid lågvatten... I hemmahamn har jag c:a 35-40 cm som närmsta avstånd mellan för och brygga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite slack under dagen, släpper ut båten på natten och spänner upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänner ankaret så att man har ca en halvmeter till land, låter sedan tamparna släppa ut båten en meter. Tightar in ankaret ca en meter på natten och släpper motvarande i tamparna.

I år var första året med 30m kätting bak vilket var väldigt komfortabelt. Kättingen är så tung att den i princip aldrig spänns upp helt vid svall akterifrån.

/j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en ankarvikt på ca 2,5 kilo som löper på ankarlinan. Den släpper jag ut ca 10 meter på ankarlinan. Då har jag fått en fin fjädring i ankarlinan, håller ut båten från t.ex. klippan på ett bra sätt. Linan ligger också djupare med bättre grepp för ankaret som följd. Kan på detta sätt använda ankarolina istället för en otymplig kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en ankarvikt på ca 2,5 kilo som löper på ankarlinan. Den släpper jag ut ca 10 meter på ankarlinan. Då har jag fått en fin fjädring i ankarlinan, håller ut båten från t.ex. klippan på ett bra sätt. Linan ligger också djupare med bättre grepp för ankaret som följd. Kan på detta sätt använda ankarolina istället för en otymplig kätting.

 

Metoden ovan, en bra lösning som jag tidigare tillämpat många gånger.

 

Nu har jag ankarspel med kätting hela vägen, som i mitt tycke har nackdelen att den tynger ner lite för mycket, jag har mer drag i förtöjningen än andra om jag inte släpper ut lite mer kätting än jag egentligen önskar, vilket då gör att en vindkantring kan göra att min akter flyttar sig mer än andras. Men eftersom kättingen i princip hänger rakt ner från aktern så behöver jag å andra sidan inte bekymra mig för att andra kör över min aktertamp som kunde hända förr då linan var sträckt.

 

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har kätting hela vägen så är en ankarvikt väsentlig förbättring jämför med enbart tamp. Man får en "fjädring", det blir mindre ryck i ankaret och ankaret brukar fästa bättre när draget blir mer parallellt med botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 5 meter ganska grov kätting närmast ankaret och tycker därmed att ankarvikt känns överflödig. Ankaret fäster bättre än tidigare med en kortare och inte lika grov kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tyckt om att ha kätting närmast ankaret. Anledningen är att det är besvärligare att hantera men framförallt förbättras ankarets grepp högst obetydligt, man kan oftast lägga ut mer tamp och få samma effekt. Dyk ner och titta så syns det kättingen har ganska lite påverkan. En ankarvikt halvvägs ner på tampen gör betydligt mer nytta.

Simma ner och titta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tyckt om att ha kätting närmast ankaret. Anledningen är att det är besvärligare att hantera men framförallt förbättras ankarets grepp högst obetydligt, man kan oftast lägga ut mer tamp och få samma effekt. Dyk ner och titta så syns det kättingen har ganska lite påverkan. En ankarvikt halvvägs ner på tampen gör betydligt mer nytta.

Simma ner och titta!

Var och en är salig i sin tro, jag vet att min kätting gör nytta och den nyttan är inte obetydlig som du så tvärsäkert skriver, förmodligen har du googlat och läst någon "expert" säga att det inte är lönt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har aldrig tyckt om att ha kätting närmast ankaret. Anledningen är att det är besvärligare att hantera men framförallt förbättras ankarets grepp högst obetydligt, man kan oftast lägga ut mer tamp och få samma effekt. Dyk ner och titta så syns det kättingen har ganska lite påverkan. En ankarvikt halvvägs ner på tampen gör betydligt mer nytta.

Simma ner och titta!

Var och en är salig i sin tro, jag vet att min kätting gör nytta och den nyttan är inte obetydlig som du så tvärsäkert skriver, förmodligen har du googlat och läst någon "expert" säga att det inte är lönt

 

  • Besvärligt att hantera kättingen, ja lite. En ankarvikt är ju lättare att hantera.
  • Förbättrar greppet obetydligt. Håller med under förutsättningen att man verkligen lägger ut mera ankarlina.
  • Kättingen har ganska liten påverkan. Ja, det är ju solklart att en vikt på mitten eller i nedre tredjedelen av ankarlinan gör mycket bättre nytta. Pröva på tvättlinan, om du drar nedåt vid infästningen så kommer du inte långt, men drar du nedåt på mitten behövs inte mycket kraft för att dra ner linan långt.
  • Simma ner och titta, ja då ser man att kättingen är ganska sträckt och alltså bara gör lite nytta. Ju kortare ankarlina man har desto mindre nytta gör kättingen. 
  • Var och en blir salig på sin tro, ja så är det nog.
  • Kättingen gör nytta, men ankarvikten eller längre ankarlina gör mera nytta så i förhållande till det gör kättingen obetydlig nytta.
  • Påhopp kan vi väl bespara oss?

 

Jag använder själv kätting närmast ankaret och det funkar för mig också, men en ankarvikt står på önskelistan. Det blir bara aldrig av att jag skaffar en.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har aldrig tyckt om att ha kätting närmast ankaret. Anledningen är att det är besvärligare att hantera men framförallt förbättras ankarets grepp högst obetydligt, man kan oftast lägga ut mer tamp och få samma effekt. Dyk ner och titta så syns det kättingen har ganska lite påverkan. En ankarvikt halvvägs ner på tampen gör betydligt mer nytta.

Simma ner och titta!

Var och en är salig i sin tro, jag vet att min kätting gör nytta och den nyttan är inte obetydlig som du så tvärsäkert skriver, förmodligen har du googlat och läst någon "expert" säga att det inte är lönt

 

Tro är säkert fint men jag föredrar fakta, genom åren har jag därför provat en del, tex detta med ankarvikt.

 

Vi la ut ett 8 kg Danforth-ankare på 4 m djup. Botten var sand och vi hade 22m tamp. Vi provade med tamp och 5 m kätting, tampen direkt i ankare och tamp + en 10kg vikt. Vi hade vid tillfället ingen dynamometer så vi spände upp “på känn”. Sen tittade vi hur högt över botten tampen befann sig vid det stället där ankarvikten gjort ett märke i botten. Både med och utan kätting befann sig tampen ungefär på halva vattendjupet. Med ankarvikten hade tampen lyft knappt en halvmeter från botten. Med vinschen spände vi upp tampen så blev som en fiolsträng. Sen tog vi bort vikten och kunde ta hem några meter till men då släppte ankaret i botten. 

Det är ingen riktig, vetenskaplig test. Tanken var att göra om den med dynamometer, spänd från land och två ankare parallellt. Men resultatet var så tydligt att vi tyckte det räckte.
Vikten var en 10kg gjutjärnsvikt till en våg, inte optimalt men enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst hela tråden men,

 

ankarviktens största fördel är att sänka ankarlinan närmast båten så att andra båtar kan passera strax bakom egen båt utan att ta med sig lina och ankare i trånga hamnar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker denna i min mening seriösa genomgång av olika ankare, kätting, ankarvikt etc. Innehåller mycket matnyttigt. Intressant med skillnaderna mellan ankring mot land och svaj. Som jag förstår texten är kätting bra på svaj men längden på linan viktigast mot land. http://www.sxk.se/system/files/private/ankring.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla intressanta svar! Jag kör som sagt med blyinfattad lina och kätting de sista 2-3 meterna, det brukar sitta, har bara drivit lite en gång då vinden snabbt vände och helt plötsligt kom starkare än tidigare och från sidan.

 

Då ska jag börja spänna upp mig hårdare, jag har haft tamparna till land väldigt lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta, varför spänna tamparna mot land? Det ger väl ingenting förutom onödiga ryck? Att spänna ankartampen så man inte kan gå på absolut men därefter finns väl ingen rimlig anledning att dra in båten så hårt det går med tamparna i land? Jag kör med lagom slack för komforten ombord. (Både vid ankring och annan förtöjning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pga tyngden i ankartampen så dras båten ut från land ifall landförtöjningen inte sträcks, så har jag legat hela tiden men har som sagt sett att folk ligger med spänd landförtöjning vilket uppenbarligen gör att det går snabbare att komma av/på. Jag var oxå rädd att spänd förtöjning skulle göra risken större att ankaret släpper vid svallvågor från förbiputtrande båtar men det verkar funka bra för de flesta här. Spänner alltid ankartampen så båten inte kan gå in i berget så länge ankaret håller sig fast, på natten drar jag ut den lite extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har det rejält sträckt.

I början brukar ankaret krypa ner lite i botten och det är bra att ha lite marginal mot land. Har jag lite lösare så vrider sig båten lite fram-och-tillbaka och ankaret vickar då fram och tillbaka sidledes och jag inbillar mig att det då blir en liten grop runt som gör att det lossnar lättare.

 

Jag har blyad lina och lägger i de flesta fall ut 5 ggr vattendjupet på ett ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen fördel med att spänna upp linorna i land så länge det finns plats för båten att röra sig utan att slå i grannbåtar eller botten. Om båten ligger lite löst blir påfrestningarna mindre på ankaret och risken att ankaret släpper minskar.

 

Tänk en helt rak linje från ankaret, via båten och till land. Då behöver båten inte flytta sig mycket i sidled för att kraften på ankaret ska bli oändlig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...