Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Allegro33

Drivande båt

Rekommendera Poster

Vad säger sjölagen om  någon t.e.x någon hittar en drivande,bogserar in den till en kommunal brygga, kommunen får tag på ägaren, men hämtar den inte.

 

Polisen kan inte ta den för den saknas inte eller är stulen.

Kommunen kan inte röra båten för att den ligger förtöjd.

Kronofogden kan inte ta den för den ligger inte vid en betalbrygga.

(Hade den drivit ute på vattnet så hade "sjöräddnigen" bogserat den till en uppsammlingsplats och sedan skrotats/sålts om ingen löser ut den.)

 

Jag vill ha båten !! =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag minns så får kommunen begära handräckning av kronofogden om de önskar att båten flyttad och ägaren icke hörsamma detta...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte Polisen hantera den som "hittegods" och hantera det därefter?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att få behålla saker man hittar brukar vara att ta hem det man hittat och sedan gå till polisen och anmäla att man har tagit hand om det man tagit hand om och att man kan åta sig att förvara det upphittade. Ta med bilder och ev. nummer mm. som underlättar identifieringen.

 

Efter tre månader - tror jag det är - så tillfaller det upphittade den som hittat det.

 

Hur det är med båtar vet jag inte, det är ju lite speciellt.

 

Tillägg: Såg att Bosse kommit före med en enklare förklaring.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte Polisen hantera den som "hittegods" och hantera det därefter?

 

/B

Enligt TS första inlägg är ju ägaren känd av kommunen, då kan man väl inte anmäla den som hittegods. Då skulle ju upphittaren börjat med en polisanmälan om hittegods och kanske kunnat få den efter karenstiden att vänts. Som det nu är måste han ju fråga ägaren om han kan få båten eller köpa den billigt. Någon rätt att ta över båten finns ju inte bara för att man har tagit rätt på den drivandes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man än övergiven båt så kan man bärga den. För det ska man ha bäragrlön, den ska inte vara oskälig men den ska, som det stod förr, ej vara ringa. Ägaren ska kontaktas. Det kan mycket väl hända att brärgarlönen uppgår till båtens värde. I värsta fall få saken avgöras i domstol. 

Tanken med bärgarlönen är att det ska vara lönsamt att bärga.

Proffsen är noga med att dokumentera bärgningen, gärna med dramatiska bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingen vet vem som drog in båten, det är igen som gett sig till känna iaf, troligtvis så var det en "sommargäst"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. detta hände förra hösten. den har stått där sedan dess! och ju längre tid det går ju med vandalism händer på den.. snart finns det inget att renovera ( rusta upp) ... och dom boende i området är rädda att den ska börja läcka olja eller sjunka.. båten är nog runt 20m och 5m bred stålbåt,, formen påminner om en tysk jagare på runt 30tal..(tycker jag iaf :)   )

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är kommunens ansvar men troligen kan man inte flytta den precis som med övergivna bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man än övergiven båt så kan man bärga den. För det ska man ha bäragrlön, den ska inte vara oskälig men den ska, som det stod förr, ej vara ringa. Ägaren ska kontaktas. Det kan mycket väl hända att brärgarlönen uppgår till båtens värde. I värsta fall få saken avgöras i domstol. 

Tanken med bärgarlönen är att det ska vara lönsamt att bärga.

Proffsen är noga med att dokumentera bärgningen, gärna med dramatiska bilder.

 

En liten historia om bärgning och bärgarlön.

Förra sommaren efter en kraftig höjning av vattnet kom en katamaran på drift, drev förbi min hamn, på väg in i strandstenarna.

Jag och en kamrat gick ut och efter en del strul, grunt och stenigt, fick vi på en bogserlina och bogserade in båten förtöjde och ringde polisen och anmälde saken, polisen ville inte göra någon anmälan om bärgningen, 

Två dagar senare var båten borta, en boende vid hamnen förklarade att två personer kommit i båt och bogserat bort båten.

Med posten kommer en anmälan på mig att jag stulit nämnda båt!

Jag ringer polisen och frågar när anmälan om stölden kommit in, den hade kommit in efter att jag velat göra en anmälan om bärgning!

I dagens datoriserade samhälle kan det inte vara så svårt att kolla om någon sett till en katamaran på villovägar.

Jag frågar om vem som var ägaren men det kunde inte polisen upplysa mig om, jag meddelade då att jag kräver ersättning för min insats för att rädda båten från att bli vrak i strandstenarna, en timmas arbete för två man plus ersättning för tel och bränsle, jag begärde 2000 kronor, vilket jag ansåg var billigt för mitt jobb att rädda en båt i 100000kronors klassen.

Efter flera påstötningar ringer polisen och meddelar att jag har pengar att hämta på stationen.

Åker in och får kvittera ut ett kuvert, i det ligger två hundra kronor.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjölagen är lite luddig i dagens samhälle, eftersom den är rätt gammal och inte används så mycket länge.. 10% är hittelön ( på land)

 

Ps.. någon som vet vad det är för båt typ, eller vad den kan ha gått som? Båten ser ut att vara ett arbetsfartyg, längd är jag osäker på men 16-20 kanske

post-102191-0-25213100-1440481740_thumb.jpg

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man än övergiven båt så kan man bärga den. För det ska man ha bäragrlön, den ska inte vara oskälig men den ska, som det stod förr, ej vara ringa. Ägaren ska kontaktas. Det kan mycket väl hända att brärgarlönen uppgår till båtens värde. I värsta fall få saken avgöras i domstol. 

Tanken med bärgarlönen är att det ska vara lönsamt att bärga.

Proffsen är noga med att dokumentera bärgningen, gärna med dramatiska bilder.

Reglerna skiljer sig beroende på om det är på havet eller om det är i en insjö som insatsen görs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Sjöfynd, det är så det kallas då man hittar båtar - i alla fall på havet. Sjöfartsverket för en lista på båtar anmälda som sjöfynd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna skiljer sig beroende på om det är på havet eller om det är i en insjö som insatsen görs.

 

Det finns inget särskilt skrivet om detta, det är alltid omständigheterna som avgör bärgarlönens storlek.

Sjölagens 16:e kapitel hankar om detta.

Definitionerna är:

1. bärgning: varje åtgärd som vidtas för att i farvatten bistå ett fartyg eller någon annan egendom som har förolyckats eller är i fara,

2. egendom: all egendom som inte är stadigvarande fastgjord vid strandlinjen

 

Det är nog tveksamt om lagen har sin tillämplighet i TS fall.

 

Bärgarlön:

6 § Bärgarlönen skall bestämmas med sikte på att uppmuntra till bärgning och med beaktande av

1. det bärgades värde,
2. bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att hindra eller begränsa miljöskada,
3. bärgarens framgång,
4. farans art och grad,
5. bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att rädda liv samt att bärga fartyget och annan egendom,
6. den tid som bärgarna använde och de kostnader och förluster som bärgarna ådrog sig,
7. den risk att bli ersättningsskyldig och de andra risker som bärgarna och deras utrustning utsattes för,
8. den snabbhet med vilken tjänsterna utfördes,
9. tillgängligheten och användbarheten hos fartyg eller annan utrustning avsedd för bärgning, och
10. graden av beredskap och effektivitet i fråga om bärgarens utrustning samt utrustningens värde. 
 
Pentax:
Har du någon husadvokat eller likn så kan kan det vara värt att höra med denne. Har man ingen advokat som man brukar använda är risken att det kostar för mycket för att få reda på om det lönar sig att gå vidare eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har så jag klarar mig, hade varit värre att se båten malas till vrak i strandstenarna än att smälta en sniken båtägare.

 

Kan berätta om ett sniket försäkringsbolag om det dyker upp en tråd där den historien passar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Reglerna skiljer sig beroende på om det är på havet eller om det är i en insjö som insatsen görs.

 

Det finns inget särskilt skrivet om detta, det är alltid omständigheterna som avgör bärgarlönens storlek.

Sjölagens 16:e kapitel hankar om detta.

Definitionerna är:

1. bärgning: varje åtgärd som vidtas för att i farvatten bistå ett fartyg eller någon annan egendom som har förolyckats eller är i fara,

2. egendom: all egendom som inte är stadigvarande fastgjord vid strandlinjen

 

Det är nog tveksamt om lagen har sin tillämplighet i TS fall.

 

Bärgarlön:

6 § Bärgarlönen skall bestämmas med sikte på att uppmuntra till bärgning och med beaktande av

1. det bärgades värde,
2. bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att hindra eller begränsa miljöskada,
3. bärgarens framgång,
4. farans art och grad,
5. bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att rädda liv samt att bärga fartyget och annan egendom,
6. den tid som bärgarna använde och de kostnader och förluster som bärgarna ådrog sig,
7. den risk att bli ersättningsskyldig och de andra risker som bärgarna och deras utrustning utsattes för,
8. den snabbhet med vilken tjänsterna utfördes,
9. tillgängligheten och användbarheten hos fartyg eller annan utrustning avsedd för bärgning, och
10. graden av beredskap och effektivitet i fråga om bärgarens utrustning samt utrustningens värde. 
 
Pentax:
Har du någon husadvokat eller likn så kan kan det vara värt att höra med denne. Har man ingen advokat som man brukar använda är risken att det kostar för mycket för att få reda på om det lönar sig att gå vidare eller inte.

 

Rikspolisstyrelsens författningssamling ISSN 0347–545X Utgivare: chefsjuristen Lotta Gustavson

 

Med segelbara insjöar, floder och kanaler torde avses sådana farvatten som står i förbindelse med havet dock bara i de delar som de är farbara med fartyg i nyttotrafik. Som fartyg bör räknas även t.ex. kanoter, segelbrädor och gummibåtar. Övergivna fartyg med tillbehör som hittas fastgjorda eller uppdragna på stranden eller som hittas i insjöar eller andra vattendrag som inte är segelbara från havet omfattas inte av bestämmelserna om sjöfynd. Sådana fynd kan utgöra hittegods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har fått tag på en som utger sig för att vara kompis med båtägaren och han vill ha 200 000kr för båten och han påstår att ägaren bad honom köra båten från norra finland och ställa den där. ägaren själv bor i norra finland påstår "mellanhanden"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får köpa båten för 10 tusen,om jag bogserar bort den därifrån och han aldrig ser den något mer. mellanhanden har nyckeln men inga papper. vart brukar serienummer/ något att beskriva för polisen finnas?

 

Mellanhanden har vart ägare men sålde den, den nya ägaren följde inte avbetalningsplanen så han hämtade båten igen.

 

något är lurt ,men hälften vågat friskt vunnet!

Han har gått med på att jag tar nycklarna kollar upp båten noga med polis och kommun och betalar när allt är i sin ordning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Kubus ll men jag kan inte hitta något om modellen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övergivna fartyg med tillbehör som hittas fastgjorda eller uppdragna på stranden ......  Sådana fynd kan utgöra hittegods.

 

Ja, det var det jag menade, i TS fall är sjölagen nog inte tillämplig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får köpa båten för 10 tusen,om jag bogserar bort den därifrån och han aldrig ser den något mer. mellanhanden har nyckeln men inga papper. vart brukar serienummer/ något att beskriva för polisen finnas?

 

Mellanhanden har vart ägare men sålde den, den nya ägaren följde inte avbetalningsplanen så han hämtade båten igen.

 

något är lurt ,men hälften vågat friskt vunnet!

Han har gått med på att jag tar nycklarna kollar upp båten noga med polis och kommun och betalar när allt är i sin ordning...

 

Av storleken att döma så borde den finnas i Fartygsregistret, kolla det, där står rättmätig ägare, pantförskrivningar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har så jag klarar mig, hade varit värre att se båten malas till vrak i strandstenarna än att smälta en sniken båtägare.

 

 

Pengarna kan ju kvitta men principen? Jag hade nog varit sugen på att driva processen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste ha access,, och vara registrerad. 

 

det enda jag vet är att den är 23m lång 4,2bred djupgående 1,3m

och jag tror den heter Borèn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste ha access,, och vara registrerad. 

 

det enda jag vet är att den är 23m lång 4,2bred djupgående 1,3m

och jag tror den heter Borèn

 

Ring och prata med dem, jag tror inte du kan få ett registerutdrag men de kan berätta vem som är ägare och om det finns pantbrev.

Köper du miste detta anmälas, kostar några tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste inte så stora båtar uppfylla en massa krav? Det kan bli dyrt för ägaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jisses, 23 meter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får köpa båten för 10 tusen,om jag bogserar bort den därifrån och han aldrig ser den något mer. mellanhanden har nyckeln men inga papper. vart brukar serienummer/ något att beskriva för polisen finnas?

 

Mellanhanden har vart ägare men sålde den, den nya ägaren följde inte avbetalningsplanen så han hämtade båten igen.

 

något är lurt ,men hälften vågat friskt vunnet!

Han har gått med på att jag tar nycklarna kollar upp båten noga med polis och kommun och betalar när allt är i sin ordning...

 

Har inte den tidigare ägaren (mellanhanden)  ett  kontrakt med avbetalnings plan med han som köpte båten,där

borde det finnas alla namn uppgifter mm.( kan man bara hämta tillbaka en sak om betalningen upphör)

 

Såg nu inga papper.

Redigerad av jsbtango

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är stulen!!! Den har inte passerat någon bro ut ifrån mälaren, så om någon ser en 23meter lång vit stålbåt så får ni gärna höra av er. tamparna var avklippta och båten borta. ( försvann natten till igår) "mellanhanden" (ägaren) säger att batterierna är urladdade och båten är svårstartad om man har nyckel,, så troligtvis så är båten bogserad ifrån platsen.. Om någon råkar se båten, prata ej med personerna som har båten. Jag vet ej inte hela historien om den. Livflotten har en kyrilliska bokstäver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...