Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

gennaker

Rekommendera Poster

Precis fått å provseglat min nya gennaker.

Några frågor:

strumpan ska ju hänga högre upp i fallet än fallhornet. Har du någon vettig lösning på det?

jag tänkte knyta dit en ring eller liknande. Nu gjorde jag bara en pålsteköggla att fästa strumpans pistolhake i.

Jag använde genuaskoten, satte bara dit en förlängning i skothornet. Funkar ok men hur "ska" man göra?

Jag använde rullen/blocket till aktre vinch men det bryter lite. Håller verkligen relingslist, om jag sätter block där, för dom krafter som blir?

Riktigt härligt att få fart i noll vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika strumpor och lite olika lösningar men du kan inte hissa gennacker lika högt som utan strumpa.

 

Skotpunkt får man pröva ut så det blir bra vinkel. På min förra och förrförra båt innebar det längst bak, dvs så långt bak i relingslisten jag kunde komma. Eftersom jag plockar ner gennackern i vindar som ökar över ca 7-8 m/s har jag inte förstärkt under. Kollat infästningen har jag gjort dock. En del kör till 10-12 meter men då har jag noterat (på andras båtar ) att de mäter relativ vind och inte sann vind... Man tror därför det blåser mindre? Man skulle ev kunna borra upp och ersätta sista bulten med en ögla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. så relingslisten bör hålla för block med relativt hög belastning?

Jag har ifs. en kraftigare förankring längst bak på relingen. PRovar den vid tillfälle.

 

Jo så är det ju, att man inte kan dra upp gennakern lika högt eftersom strumpan  ska vara mellan masttoppen och toppen på seglet.

 

Frågan var: Finns det något "typiskt" sätt att fästa strumpan, en bit ovanför sjäva knuten för seglet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika strumpor och lite olika lösningar men du kan inte hissa gennacker lika högt som utan strumpa.

 

Skotpunkt får man pröva ut så det blir bra vinkel. På min förra och förrförra båt innebar det längst bak, dvs så långt bak i relingslisten jag kunde komma. Eftersom jag plockar ner gennackern i vindar som ökar över ca 7-8 m/s har jag inte förstärkt under. Kollat infästningen har jag gjort dock. En del kör till 10-12 meter men då har jag noterat (på andras båtar ) att de mäter relativ vind och inte sann vind... Man tror därför det blåser mindre? Man skulle ev kunna borra upp och ersätta sista bulten med en ögla?

 

Bulten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det finns så många olika konstruktioner på strumpor, men de två jag har sett så hissas strumpan i fallet och tar med sig seglet upp.

Strumpan ett band eller en ring på "utsidan" och på "insidan" i den på insidan knopar eller schacklas seglet fast.

Genackern skotas långt bak, om inte båten är exeptionellt lång bakom masten (som en skärgårdskryssare, så bör blocken vara längst bak. Finns det knapar där så kan de vara praktiska att hänga blocken i. Sätt sen ett par brytblock i t.ex. relingslisten i höjd med de winchar du vill använda.

Gällande skot så bör de vara längre än genuaskoten, normalt sett. Så en uppsättning till kan vara smart. Beroende på om du har genackern på peke eller inte och om du föredrar "outside" eller "inside" gippar så behövs lite olika längd på skoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min strumpa ut. På utsidan en ring att fästa fallet i och på insidan en stång ca 20 cm som avslutas med en schackel att fästa fallhornet på seglet i. Stången måste ju till för att så mycket av seglet ska vara synligt under strumpan som är hissad i topp.post-95643-0-92090700-1440431855_thumb.jpgpost-95643-0-87962000-1440431944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars föredrar jag gennakers på rulle för då kan den sitta uppe hela dagen utan att fladdra runt för mycket eller att man tvingas ta ner efter varje hissning. På två andra gennakers jag har så är de med rulle och ändlös lina. Ändlös lina måste nästan till för att duken är så tunn och då går det många varv runt men en standardrulle sväljer inte lika mycket lina.post-95643-0-48479900-1440432216_thumb.jpg

 

Sedan har jag en "Code one" oxå på rulle och med en mycket vridstyv kevlarlina som är insydd som ett förlik som seglet rullas in runt.post-95643-0-22950100-1440432460_thumb.jpgpost-95643-0-99831600-1440432475_thumb.jpg

 

Sedan för att visa så mycket segelyta som möjligt för att fånga vinden gäller ju att få fram gennakern på ett peke, då gjorde jag ett eget till två av mina nuvarande båtar. Det ena är utskjutbart en meter framför stäven och kontrolleras från sittbrunnen med lina. Det andra är ihopsvetsade delar i rostfritt.post-95643-0-79001100-1440432644_thumb.jpgpost-95643-0-67939100-1440432713_thumb.jpgpost-95643-0-04334500-1440432793_thumb.jpg

 

På en båt jag hade för 14-15 år sedan så hade jag även där ett peke och gennaker på rulle, oxå hemsnickrat i rostfritt och aluminiumrör.post-95643-0-64266700-1440432873_thumb.jpgpost-95643-0-70871400-1440432916.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars föredrar jag gennakers på rulle för då kan den sitta uppe hela dagen utan att fladdra runt för mycket eller att man tvingas ta ner efter varje hissning. På två andra gennakers jag har så är de med rulle och ändlös lina. Ändlös lina måste nästan till för att duken är så tunn och då går det många varv runt men en standardrulle sväljer inte lika mycket lina.attachicon.gifimage.jpg

Jag har inte provat genaker på rulle själv, men som jag har förstått så finns det numera riktigt bra system som funkar för de flesta cruising-gennakers som ju oftast är ganska plant skurna och med lite kortare förlik. Däremot verkar det inte funka så bra på länsgennakers med mycket djup och långt förlik, vilket ju känns logiskt att det skulle bli mer problematiskt att rulla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Annars föredrar jag gennakers på rulle för då kan den sitta uppe hela dagen utan att fladdra runt för mycket eller att man tvingas ta ner efter varje hissning. På två andra gennakers jag har så är de med rulle och ändlös lina. Ändlös lina måste nästan till för att duken är så tunn och då går det många varv runt men en standardrulle sväljer inte lika mycket lina.attachicon.gifimage.jpg

Jag har inte provat genaker på rulle själv, men som jag har förstått så finns det numera riktigt bra system som funkar för de flesta cruising-gennakers som ju oftast är ganska plant skurna och med lite kortare förlik. Däremot verkar det inte funka så bra på länsgennakers med mycket djup och långt förlik, vilket ju känns logiskt att det skulle bli mer problematiskt att rulla
Inga problem numera. Den bilden ovanför där jag håller en rulle i handen är en dansk Furltec, och den kallas för "topdown" furler och som namnet säger så rullas seglet in med toppen först och på så vis rullar man in hela gennakern utan att få en bubbla eller blåsa på mitten. Alltså svirvlande halshornet runt tills förliket är sträckt och tvingar sedan med halshornet runt. Se filmen här så ser du själv. Min rulle köpte jag på,Watski på utförsäljning för 7000:- mot ordinariepriset på över 15' för bara rullen, sedan tillkommer kevlarlinan på det.

https://m.youtube.com/watch?v=6SURLqjAqLw

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte övertygad om att det funkar bra för alla sorts gennakrar.

Såväl i filmen som dina bilder ovan är typiska exempel på segel som jag hävdar lämpar sig mycket bra för rulle. De är plana och har korta förlik. Vilket ju var min poäng!

Här ser du vad jag kallar för länsgennaker och som jag tror är svårare att få att funka med rulle.

j111_downwind_sails-cover.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen då. Den rullen jag har använder jag till en slör/länsgennaker som är relativt bukig. Förstagsmått på båten är 6,70 och gennakerns förlikslängd är 7,90. Nu sitter ju halshornet på rullen oxå så då tillkommer ju nästan 15 cm till. Sedan är peket 60 cm ut från stäven. Den svarta Coden sitter på en Seldén cx15 som är en ren gennakerrulle för styv förlikslina, de har även en gx som är för mer bukigare gennakers.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars föredrar jag gennakers på rulle för då kan den sitta uppe hela dagen utan att fladdra runt för mycket eller att man tvingas ta ner efter varje hissning. På två andra gennakers jag har så är de med rulle och ändlös lina. Ändlös lina måste nästan till för att duken är så tunn och då går det många varv runt men en standardrulle sväljer inte lika mycket lina.attachicon.gifimage.jpg

 

Sedan har jag en "Code one" oxå på rulle och med en mycket vridstyv kevlarlina som är insydd som ett förlik som seglet rullas in runt.attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

Sedan för att visa så mycket segelyta som möjligt för att fånga vinden gäller ju att få fram gennakern på ett peke, då gjorde jag ett eget till två av mina nuvarande båtar. Det ena är utskjutbart en meter framför stäven och kontrolleras från sittbrunnen med lina. Det andra är ihopsvetsade delar i rostfritt.attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

På en båt jag hade för 14-15 år sedan så hade jag även där ett peke och gennaker på rulle, oxå hemsnickrat i rostfritt och aluminiumrör.attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

kanon. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen då. Den rullen jag har använder jag till en slör/länsgennaker som är relativt bukig. Förstagsmått på båten är 6,70 och gennakerns förlikslängd är 7,90. Nu sitter ju halshornet på rullen oxå så då tillkommer ju nästan 15 cm till. Sedan är peket 60 cm ut från stäven. Den svarta Coden sitter på en Seldén cx15 som är en ren gennakerrulle för styv förlikslina, de har även en gx som är för mer bukigare gennakers.

Det är ju bra att det funkar för dig. Och jag kunde ju inte veta att du använde den för en länsgennaker eftersom inget exempel du visade innehöll det.

 

Däremot är jag ändå tveksam då jag hört både gott och ont om lösningen. Således är jag personligen inte riktigt beredd att säga "det funkar" på samma sätt som för lite planare segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Återigen då. Den rullen jag har använder jag till en slör/länsgennaker som är relativt bukig. Förstagsmått på båten är 6,70 och gennakerns förlikslängd är 7,90. Nu sitter ju halshornet på rullen oxå så då tillkommer ju nästan 15 cm till. Sedan är peket 60 cm ut från stäven. Den svarta Coden sitter på en Seldén cx15 som är en ren gennakerrulle för styv förlikslina, de har även en gx som är för mer bukigare gennakers.

Det är ju bra att det funkar för dig. Och jag kunde ju inte veta att du använde den för en länsgennaker eftersom inget exempel du visade innehöll det.

 

Däremot är jag ändå tveksam då jag hört både gott och ont om lösningen. Således är jag personligen inte riktigt beredd att säga "det funkar" på samma sätt som för lite planare segel.

 

varför skulle det inte funka?

eller vad är det som gör att du tycker att "pseudo..." skulle skriva att det funkar om det inte gör det?

har du belägg för "ps.." trovärdighet, vet du bättre eller är du bara allmän nejsägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Återigen då. Den rullen jag har använder jag till en slör/länsgennaker som är relativt bukig. Förstagsmått på båten är 6,70 och gennakerns förlikslängd är 7,90. Nu sitter ju halshornet på rullen oxå så då tillkommer ju nästan 15 cm till. Sedan är peket 60 cm ut från stäven. Den svarta Coden sitter på en Seldén cx15 som är en ren gennakerrulle för styv förlikslina, de har även en gx som är för mer bukigare gennakers.

Det är ju bra att det funkar för dig. Och jag kunde ju inte veta att du använde den för en länsgennaker eftersom inget exempel du visade innehöll det.

 

Däremot är jag ändå tveksam då jag hört både gott och ont om lösningen. Således är jag personligen inte riktigt beredd att säga "det funkar" på samma sätt som för lite planare segel.

 

varför skulle det inte funka?

eller vad är det som gör att du tycker att "pseudo..." skulle skriva att det funkar om det inte gör det?

har du belägg för "ps.." trovärdighet, vet du bättre eller är du bara allmän nejsägare?

 

Anledningen till varför jag är skeptisk till funktionen för just länsgennakrar är att med långt förlik och stor buk blir det mer segel som inte går att "spänna" vilket gör rullningen svårare.

Jag skriver inte heller att det inte funkar alls. Tvärtom så skriver jag ju att det är bra att det funkar så bra för honom.

Men eftersom jag har läst ett fåtal goda omdömen som ovan och läst och hört ett antal negativa (bland annat från segelmakare jag litar på) så är jag fortfarande skeptisk.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas har rätt i antagandet att en länsgennaker är svårare att rulla in än en plattare, t ex en Code one, eftersom det gärna blir bubblor och rynkor efterhand som duken kommer in i rullen, även om slutvarven kan täcka dessa och dra ihop paketet.

Gennaker på rulle är annars oslagbart enkelt och segelmakarna brukar ha gynnsamma höstkampanjer så om några månader kan det vara läge att slå till.

Min Code one från Boding på 60 m2 komplett med ändlös lina, specialblock och säck kostade mindre än 20.000 förra hösten...

http://www.boding.se/segel/spinnaker-gennaker/rullgennaker/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag tycker det är fantastiskt smidigt med den där strumpan. Kan spänna upp den hyggligt så den kan hänga kvar öcer natt om det vankas gynsam vind. Annars släppa ner på däck.

115 kvm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på en genaker till min eftersom jag satt dit en peke och skulle gärna vilja få lite mer fart i lägre register, men jag stötte på patrull.
 

Enligt Selden går det inte att ha code 0 på masthead då den rullen hamnar för nära förstaget. Förvisso såg jag en båt på semestern som hade förlängt fästet i mastoppen och hade någon form av rulle framför förstaget, men hur det fungerar/lirar/håller vet inte jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett gammalt masttoppbeslag av en båtgranne. Han hade skrotat en aluminiummast och var tvungen att separera rostfritt och aluminium av någon anledning. Det var mycket "skräp" på masten, Fick en hel stor spann full med allaehanda och även masttoppsbeslaget.

 

Monterade det upp och ner så att det stack fram en bit framför den gamla masttoppen. Detta för att jag skulle bygga om en gammal kasserad CU-rulle till genakerulle och ville få fram fästet i masttoppen en bit. 

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/har-man-tur-sa-behover-man-inget-vett.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/mastjobb.html

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag tycker det är fantastiskt smidigt med den där strumpan. Kan spänna upp den hyggligt så den kan hänga kvar öcer natt om det vankas gynsam vind. Annars släppa ner på däck.

115 kvm.

Det skulle jag undvika om jag var du. Men så är jag också en sån som ALLTID sätter på kapellen på seglen eller tar ner dem helt.

Det finns inget som dödar segel så fort som UV-ljus och strumpan skyddar inte mot det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en code 1 på rulle på Shipman 28, funkar utmärkt med ett kortare peke (35 cm från förstagsinfästningen). I masttoppen inns en "ögla" påsvetsat, se bild

Masttopp.jpg

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

va!?

Kör jag huvudet i strumpan aå är det mörkare än i genuakapellet.

skulle inte den skuggan hjälpa mot uv-ljus på natten!???

Känns som gallemattias

 

Å jag tycker det är fantastiskt smidigt med den där strumpan. Kan spänna upp den hyggligt så den kan hänga kvar öcer natt om det vankas gynsam vind. Annars släppa ner på däck.

115 kvm.

Det skulle jag undvika om jag var du. Men så är jag också en sån som ALLTID sätter på kapellen på seglen eller tar ner dem helt.

Det finns inget som dödar segel så fort som UV-ljus och strumpan skyddar inte mot det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men UV-strålning är ju inte lika med synligt ljus...

Dessutom så tänker jag att vi seglar mindre andel av dagen än vi vill tro, i alla fall jag. Vi seglade kanske 3-6 timmar/dag i somras. Det är mycket dag kvar då, tid vi badade, grillade, åt frukost och promenerade. Tid då seglen bodde under kapell, skyddade från solen och en gennaker hade mått mycket bättre i sin säck. :-)
En kappseglingsdag kanske vi är på vattnet 6-7 timmar, på sin höjd...

Det här kanske ska tas med en nypa salt, då det är hörsägen:  Jag fick från en välrenomerad segelmakare i somras höra att vanlig kapellväv, om den inte har UV-blockerande coating, stoppar ungefär 50% av UV-strålningen! De hade tydligen kört tester i lab på något universitet eftersom de tyckte det var konstigt att segel inte höll längre än de gjorde fast de bodde under kapell!

 

Diskussionen uppkom då jag lämnade in ett segel på reparation vars akterlik hade skörat, något som segelmakaren sa var vanligt eftersom akterliket är mest utsatt för UV då det läcker in i bakkant på kapellet.

 

Jag tyckte båda resonemang lät rimliga... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en code 1 på rulle på Shipman 28, funkar utmärkt med ett kortare peke (35 cm från förstagsinfästningen). I masttoppen inns en "ögla" påsvetsat, se bild

Masttopp.jpg

Det var som fan! Det här fungerar för dig alltså?

 

Jag la detta i malpåsen eftersom Selden sa att det blev för nära förstaget, men om det fungerar för dig kan jag dra dit ett gennakerfäste i masttoppen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...