Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

båtmekanikerkurs Stockholm

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var man kan gå en båtmekanikerkurs under hösten i Stockholm?

Vet att Medborgarskolan har men det finns väl fler? Av de 3 gånger jag anmält mig till andra kurser på Medborgarskolan har två blivit inställda med kort varsel...segt...

 

Någon som kan rekommendera någon annan som är bra?

 

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara få som går den kursen därför blir den ofta inte av. Gör så här, gå in på nfb.a.se och kolla vilka som är förhörsförättare för båtmekanikern, sen mailar du några av dem och frågar om de några som håller kurser. De brukar veta detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick den för några år sedan i medborgarskolan, kursen skulle då gå i Lidingö. Men det var så få anmälda att de slog ihop och erbjöd alla att gå i Norrtälje med praktikdagen på Ingarö. Båtägarskolan brukar också lista den, men jag tror inte alltid den blir av.

 

Utsjöskepparen verkar också vara svår att få till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat Kryssarklubbens utbud?
Man behöver inte vara "lakans-vädrare" för medlemsskap, även motorbåtsfolk är välkomna.

Deras lokala "kretsar" ger också ut medlemsblad vars litet äldre exemplar fritt kan läsas på nätet. För stockholms del heter den Ostpricken, klickade för pdf nr 1 2015. (Sid 16-17 presenterade som synes kurser nära dig gällande våren 2015.) Inaktuellt, men men.

Skulle provat att mejla dem med förfrågan om kommande kurser, förmodligen blir de glada över presumtiv kursavgift och har överseende med att du (ännu) inte är medlem??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, om du går in på SXK Stockholmkrets så ser du att de har kursen Båtmekaniker. Och det går utmärkt att gå kursen även om du inte är medlem. Kanske läge att bli medlem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet var man kan gå en båtmekanikerkurs under hösten i Stockholm?

Vet att Medborgarskolan har men det finns väl fler? Av de 3 gånger jag anmält mig till andra kurser på Medborgarskolan har två blivit inställda med kort varsel...segt...

 

Någon som kan rekommendera någon annan som är bra?

 

/ Jonas

 

Vid tentamen är det inget praktiskt moment så Du klarar Dig gott med att läsa något lämpligt kompendium och kombinera det det med en portion bondförnuft.

 

Du kan med andra ord studera i lugn och ro på egen hand.

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ibland är det svårt att finna vad man söker trots Mr Google. Och visst går det mesta att läsa sig till  (plöjer så mkt litteratur nu om segling och marina ting så fästmön undrar om jag har en diagnos...! B) ) men min erfarenhet är att man i princip alltid lär sig mer när man får diskutera saker och ting med andra. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ibland är det svårt att finna vad man söker trots Mr Google. Och visst går det mesta att läsa sig till  (plöjer så mkt litteratur nu om segling och marina ting så fästmön undrar om jag har en diagnos...! B) ) men min erfarenhet är att man i princip alltid lär sig mer när man får diskutera saker och ting med andra. 

 

Jo, Du verkar ha en diagnos... men av rätt sort och därmed helt ofarlig för omgivningen. Välkommen i klubben.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ibland är det svårt att finna vad man söker trots Mr Google. Och visst går det mesta att läsa sig till  (plöjer så mkt litteratur nu om segling och marina ting så fästmön undrar om jag har en diagnos...! B) ) men min erfarenhet är att man i princip alltid lär sig mer när man får diskutera saker och ting med andra. 

 

Du kan t.ex. använda detta kompendium som fungerar alldeles utmärkt än så länge. NFB är ju inte särskilt moderna vad gäller teknik kanske beroende på att båtvärlden i mångt och mycket bygger på "historiska reliker" som vårdas ömt av oss knäppgökar.

 

http://www.bokborsen.se//Kompendium-F%C3%B6r-B%C3%A5tmekaniker/3424589

 

Sen finns det säkerligen att antal fulkopior av detta kompendium ute på marknaden om man väljer den varianten. Till de kurser jag hållit har de flesta deltagarna hittat vad de sökte på nätet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips - det blir en kurs i Svenska kryssarklubbens regi. Det blev ett medlemskap också!

Sen får vi hoppas att jag råkar ut för alla möjliga tjuvstopp och fel (not) så jag lär mig ordentligt!

 

Jonas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...