Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarfreaken

Seglingscitat

Rekommendera Poster

Här kommer ett känt sådant. August Strindberg skrev i sin bok I havsbandet följande som jag då och då brukar peppa rookies som jag seglar med:

 

" Märker ni inte hur ni växer istället för att krympa när ni överlistar vinden och tvingar honom för er åt höger när han vill åt vänster. Erfar ni inte vilken stormakt innebor i er när ni ni rider upp på vågen då han med med tusen skålpunds tryck vill pressa er ner i djupet "

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filosofiskt dravel med andra ord. Strindberg var väl stundtals klassificerad som galen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker inte jag! Snarare kunde han illustrera en mera vidsynt och filosofisk bild av segling och inte fastna i facktermer. Hans skildring av lite truliga skärgårdsbor i Hemsöborna tycker jag också kan vara mycket passande. Jag har själv stött på den jargongen hos bland annat en ung sommarboende på Möja när han drev ett litet internetcafe i en skola där för många år sedan.

Vad man än håller på med och är intresserad av så kan den världen bli bra liten och trångsynt.

Fram för vidgandet av intryck och friheten att få uttrycka sig som man vill oavsett om det är på ett brukligt sätt eller inte!

Redigerad av seglarfreaken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste även citera Strindbergs fantastiska försvarstal för oss badkrukor:

 

" Det kalla vattnet är alldeles för rått för mina fina nerver "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det citat från båtlivet som jag och mina seglarkompisar har tagit till oss, sas av en gammal skeppare  som började sin bana på sjön som liten grabb.

 

Han sa det med glimten i ögat när han berättade om hur det kom sig att han mönstrade på en fraktskuta. Maten ombord runt sekelskift var väl drekt inget för en finsmakar.

 

"Hade det inte vart för den goda maten - så hade jag aldrig börjat segla"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Horisontell höjdtagning är toppen

 

fast det är ju inget citat... ännu i alla fall.

;)

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrikiska:

"A smooth sea never made a good sailor."

 

Eller den fina svenska klassikern:

"Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra seglare behöver bara kunna tre saker.

Hålla farten, höjden och käften!

Det där gäller väl bara rorsman?! (Så har i alla fall jag hört det: Rorsman ska bara hålla tre saker...)

 

Ett annat citat på samma tema kommer från ett youtubeklipp filmat ur en fördäckares perspektiv:

"If I am yelling at you, it's only for clarity"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Jonas P! Det är klart att en korrekt uppdelning på vem som ska göra vad är optimalt när man seglar. Jag uttryckte mig lite felaktigt där. Men det bästa seglingscitatet tycker jag ändå är August Strindbergs som jag började denna tråd med: Så peppande, poetiskt, träffande men ändå så fri från seglingssuttryck och sjötermer!

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...