Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Undervattensten i farled.

Rekommendera Poster

Hur ska man egentligen tolka sjökortet när en undervattensten är utritad på säg 8m djup? Ligger det en liten bumling där nere som jag kan strunta i med min båt som sticker 1 meter eller kan den vara strax under ytan? Det finns några utmärkta mitt i vältrafikerade farleder i Mälaren.

post-104696-0-27164500-1440239849_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bilden du visar är ointressant.

Det är papperskort som gäller.

Elektroniska sjökort är behäftade med fel.

Hur ser det ut i papperskortet?

http://lasselundell.se/navionics.html

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sj%C3%B6kort-%C3%A4r-en-allvarlig-s%C3%A4kerhetsrisk/?hl=navionics

Eh, va? Vad är det för struntprat? Såna generaliseringar kan man inte göra.

Det är, eller kan, ju vara exakt samma material i elektroniska sjökort som i papperskortet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sjökort har fel men en sten som ligger 8 m ner kan du lugnt gå över, i synnerhet i en farled. Ju längre ut från farlederna desto osäkrare blir sjökorten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den bilden du visar är ointressant.

Det är papperskort som gäller.

Elektroniska sjökort är behäftade med fel.

Hur ser det ut i papperskortet?

http://lasselundell.se/navionics.html

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sj%C3%B6kort-%C3%A4r-en-allvarlig-s%C3%A4kerhetsrisk/?hl=navionics

Eh, va? Vad är det för struntprat? Såna generaliseringar kan man inte göra.

Det är, eller kan, ju vara exakt samma material i elektroniska sjökort som i papperskortet!

Har du inte följt med de senaste årens diskussioner om Navionics urusla presentation i deras sjökort? Grund som inte syns innan man zoomar in tillräckligt.

Nu är ju troligtvis dessa stenar som presenteras på denna bilden mer en indikation för mer djupgående fartyg att det finns något som sticker upp från botten och som kan vara viktig information till skepparen att vara vaksam på. När man på den visade bilden inte ser någon blå 3 eller 6 meters kurva finns ju ingen misstanke om att den där stenen skulle ligga direkt under ytan precis, men om Sea88 använder sjökortsinformation från Navionics är det nog läge att zooma in så mycket det går för att bortse från felaktiga fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

88 Sea använder Sjöfartsverkets kort.

Felen i Navionics berodde på filtrering vid zoomning, det var inte fel i själva kortet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den bilden du visar är ointressant.

Det är papperskort som gäller.

Elektroniska sjökort är behäftade med fel.

Hur ser det ut i papperskortet?

http://lasselundell.se/navionics.html

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sj%C3%B6kort-%C3%A4r-en-allvarlig-s%C3%A4kerhetsrisk/?hl=navionics

Eh, va? Vad är det för struntprat? Såna generaliseringar kan man inte göra.

Det är, eller kan, ju vara exakt samma material i elektroniska sjökort som i papperskortet!

Har du inte följt med de senaste årens diskussioner om Navionics urusla presentation i deras sjökort? Grund som inte syns innan man zoomar in tillräckligt.

Nu är ju troligtvis dessa stenar som presenteras på denna bilden mer en indikation för mer djupgående fartyg att det finns något som sticker upp från botten och som kan vara viktig information till skepparen att vara vaksam på. När man på den visade bilden inte ser någon blå 3 eller 6 meters kurva finns ju ingen misstanke om att den där stenen skulle ligga direkt under ytan precis, men om Sea88 använder sjökortsinformation från Navionics är det nog läge att zooma in så mycket det går för att bortse från felaktiga fakta.

 

Att användare inte förstått hur vektoriserade sjökort fungerar och är uppbyggda är inte samma sak som att elektroniska sjökort är behäftade med fel och ointressanta.

Informationen finns ju i kortet, det är bara det att det är bortfiltrerat om det är för långt utzoomat.

På ett storskaligt papperskort är inte heller varenda sten med, så jag förstår faktiskt inte riktigt upprördheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Den bilden du visar är ointressant.

Det är papperskort som gäller.

Elektroniska sjökort är behäftade med fel.

Hur ser det ut i papperskortet?

http://lasselundell.se/navionics.html

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sj%C3%B6kort-%C3%A4r-en-allvarlig-s%C3%A4kerhetsrisk/?hl=navionics

Eh, va? Vad är det för struntprat? Såna generaliseringar kan man inte göra.

Det är, eller kan, ju vara exakt samma material i elektroniska sjökort som i papperskortet!

Har du inte följt med de senaste årens diskussioner om Navionics urusla presentation i deras sjökort? Grund som inte syns innan man zoomar in tillräckligt.

Nu är ju troligtvis dessa stenar som presenteras på denna bilden mer en indikation för mer djupgående fartyg att det finns något som sticker upp från botten och som kan vara viktig information till skepparen att vara vaksam på. När man på den visade bilden inte ser någon blå 3 eller 6 meters kurva finns ju ingen misstanke om att den där stenen skulle ligga direkt under ytan precis, men om Sea88 använder sjökortsinformation från Navionics är det nog läge att zooma in så mycket det går för att bortse från felaktiga fakta.

Att användare inte förstått hur vektoriserade sjökort fungerar och är uppbyggda är inte samma sak som att elektroniska sjökort är behäftade med fel och ointressanta.

Informationen finns ju i kortet, det är bara det att det är bortfiltrerat om det är för långt utzoomat.

På ett storskaligt papperskort är inte heller varenda sten med, så jag förstår faktiskt inte riktigt upprördheten.

 

Om man har skala 1:25000 - cirka - på plotterbilden så är det väl rimligt att all information syns precis som den gör på ett papperssjökort, eller? Så är inte alltid fallet.

 

Vektoriserade sjökort för fritidsbåtsbruk är dessutom inte riktigt tillförlitliga eftersom information presenteras på ett oförutsägbart vis.

 

Några exempel;

  1. Endast vissa prickar visas, inte alla. Alla prickar kommer fram först när man zoomar in ytterligare. Det hade varit bättre om inga prickar syntes än att några till synes slumpmässigt utvalda pricksr syns.

     

  2. Namn på öar, fjärdar och vikar hamnar på lite olika plats beroende på zoomnivå. Ett namn på en vik kan mycket väl hamna på land och ett önamn mitt i vattnet.

     

  3. Djupsiffror placeras på fel plats - olika beroende på zoomnivå - och hamnar så att man inte kan tolka sjökortet korrekt.

Att påstå att det är användaren som inte förstår hur vektoriserade sjökort fungerar är lite väl magstarkt. Jag tror att det är de som tillverkar elektroniska sjökort och plottrar för fritidsbåtsbruk som inte klarar av att presentera informationen entydigt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Mikael, strunt i den blåsväder som drogs igång, tala om istället var i Mälaren du klipte bilden? Tycker mig läsa "Strömsholm"? Får ajg svar skal jag genast kolla på papperskortet å se.

 

Faktum är att jag kan tolka på olika sätt antingen så ligger den fel eller så är stenen på 7,6 meters djup elelr så äre annat som gäller. Ganska övertygad om att krysset ligger fel. På tok för nära den utritade farledslinjen som faktiskt fartygen i Mälaren följer väldigt noga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget märkvärdigt med att det finns en djupvattensten utmärkt i sjökortet. Det finns det på många platser och  den gäller i första hand yrkessjöfarten med ett större djupgående och för dig är det bara att segla över. Det samma gäller när det på samma sätt finns vrak på större djup utmärkta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Här är facit. Detta är en skärmdump från Soltekniks sjökort och Android programvaran Marine Navigator.

Sjökorten skapas av Sjöfartsverkets tryckoriginal och innehåller all information som finns på papperssjökorten.

Skärmdumpen är från en Sony Xperia Aqua 4. En vattentät telefon IP68, med 5 " skärm.

Varför använda kopior när det finns original sjökort även till läsplattor och smartphones. :rolleyes:

 

post-82570-0-43859400-1440438497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man nackdelen med vektoriserade sjökort.

 

Den ena stenen är markerad med 7,6 m men den andra har en tveksam djupmarkering eller så saknar djupangivelse.

När jag försökte tolka bilden vi först fick se så trodde jag att den andra stenen låg på 5,5 m eller möjligen på 9,8 m. Facit är tydligen att den ena stenen helt saknar djupmarkering.

 

post-104696-0-27164500-1440239849.png

 

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenen utanför farleden saknar djupangivelse, vilket är synd. Båda stenarna är ju ramade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Ja det är exakt rätt plats grisslan har hittat. Papperskortet visar inga stenar alls där men jag kollade snabbt på eniro sjökort nyss och även där finns stenarna med djupangivelse dessutom.  Så då står det tre digitala mot ett papper, så vi får väl anta att stenarna finns där nere. Den sea88 bilden jag bifogade saknar ju djupangivelse för stenarna, dessa skulle väl isf vara kursiva i parentes. Detta är dessvärre genomgående för sea88, den visar stenar, fler än papperskorten, men anger inte djupet på dem så jag har hittills undvikt dem. 

 

Jag har riktiga sjökort i båten men kollar ganska ofta sea88 i mobilen eller plattan, mest för att få bekräftat att jag faktiskt är där jag tror :)

 

Sea88 har förövrigt försämrats rejält på mina sony experia lur och platta. Vid nån uppdatering försvann alla å ä och ö p telefon och samtliga namn och djupangivelser på plattan, så det blir till att byta. Har de konkat och slutat underhålla mjukvaran eller vad är det frågan om?

 

Grisslan2, du använde Marine Navigator med Android och Sony skrev du. Är det nåt att ha eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser bilden ut i iSailor, fungerar hur bra som helst, man ser tydligt 10 och 7,6m kurvorna. 

7,6 m känns som det räcker åtminstone till nästa Lottodragning!

post-80529-0-55463300-1440450466_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael

 

Det aktuella området ligger på sjökort 113 Västra Mälaren och Specialen  Hjulstafjärden i skala 1:12500.

Detta framgår av bilderna nedan.

 

Jag använder Sony Xperia Z3 och programmet Marine Navigator med rastersjökort från Sjöfartsverket och Hydrographica. Detta fungerar hur bra som helst. Har också i dagarna skaffat mig en Sony Xperia M4 Aqua  telefon med 5 tums skärm som jag är mycket nöjd med.

 

Se mera info  om olika sjökort på Dagens Båtliv. http://www.dagensbatliv.se/sjokort

 

Eller om Marine Navigator och rastersjökorten här

https://www.facebook.com/pages/Svenska-Solsidan/130393553693205

 

 

Tackar för alla svar. Ja det är exakt rätt plats grisslan har hittat. Papperskortet visar inga stenar alls där men jag kollade snabbt på eniro sjökort nyss och även där finns stenarna med djupangivelse dessutom.  Så då står det tre digitala mot ett papper, så vi får väl anta att stenarna finns där nere. Den sea88 bilden jag bifogade saknar ju djupangivelse för stenarna, dessa skulle väl isf vara kursiva i parentes. Detta är dessvärre genomgående för sea88, den visar stenar, fler än papperskorten, men anger inte djupet på dem så jag har hittills undvikt dem. 

 

Jag har riktiga sjökort i båten men kollar ganska ofta sea88 i mobilen eller plattan, mest för att få bekräftat att jag faktiskt är där jag tror :)

 

Sea88 har förövrigt försämrats rejält på mina sony experia lur och platta. Vid nån uppdatering försvann alla å ä och ö p telefon och samtliga namn och djupangivelser på plattan, så det blir till att byta. Har de konkat och slutat underhålla mjukvaran eller vad är det frågan om?

 

Grisslan2, du använde Marine Navigator med Android och Sony skrev du. Är det nåt att ha eller?

 

post-82570-0-93007100-1440481878_thumb.jpg

post-82570-0-59018100-1440481921_thumb.jpg

post-82570-0-08553100-1440481929_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse

 

Sjökortet som specialen finns på heter 1133 och är ett sjökort med flera specialer i Mälaren.

Djupsiffrorna 7,6 med en liten symbol under betyder att frigången är 7,6 meter s.k. ramat djup.

 

 

 

 

Tackar för alla svar. Ja det är exakt rätt plats grisslan har hittat. Papperskortet visar inga stenar alls där men jag kollade snabbt på eniro sjökort nyss och även där finns stenarna med djupangivelse dessutom.  Så då står det tre digitala mot ett papper, så vi får väl anta att stenarna finns där nere. Den sea88 bilden jag bifogade saknar ju djupangivelse för stenarna, dessa skulle väl isf vara kursiva i parentes. Detta är dessvärre genomgående för sea88, den visar stenar, fler än papperskorten, men anger inte djupet på dem så jag har hittills undvikt dem. 

 

Jag har riktiga sjökort i båten men kollar ganska ofta sea88 i mobilen eller plattan, mest för att få bekräftat att jag faktiskt är där jag tror :)

 

Sea88 har förövrigt försämrats rejält på mina sony experia lur och platta. Vid nån uppdatering försvann alla å ä och ö p telefon och samtliga namn och djupangivelser på plattan, så det blir till att byta. Har de konkat och slutat underhålla mjukvaran eller vad är det frågan om?

 

Grisslan2, du använde Marine Navigator med Android och Sony skrev du. Är det nåt att ha eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7,6 m är angivet som farledsdjup av Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja... Kortet med Specialen har jag i båten. Det stora jag gluttar på här hemma är inglasat i köksbordet :) där finns inte dessa stenar med alls, men det är som du säger angivet att det finns en specialruta för hjulstaområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oh...jag bor ju nästan där.......nu har jag inte mätt/lodat, varför skulle jag göra det, men det  hela är nog så att man anger inte de stenarna eftersom det ligger under farleddets fria djup. Varför man tar med dem på digitala vet jag ej. Ser det mera som att man talar om bottens beskaffenhet, i detta fallet sten å ej lera......hm...?

 

Min erfarenhet är att alla fartyg jag sett har en kurs som går klart på sidan om markeringarna. I synnerhet efter man för några år sedan ändrade även lateralmärkerna, stolparna å lyset på dem mm. Är inte ens säker att kortet visar rätt, kanske de nya båtsportkorten? Jag har gammal papperskort över området.

 

Det finns annars en lömsk sten om  ni tänker besöka kiosken på södra sidan av brofästet från sjön. Den är ruskigt strategist placerad så man går på den. Knappa ½ metern ner. Varning för den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

 

De bilder jag visar är från senaste utgåvan av sjökortet 2015.

Alla BSB sjökort visar just exakt vad som står på uppdaterade papperssjökortet så egentligen behöver du inget papperssjökort.

Har du en dubblering av datat i din eller dina elektroniska enheter behöver du knappast papperssjökort.

 

Själv har jag de senast 3 åren inte konsulterat papperssjökorten på papper utan kan lätt gå till datorn, plottern, läsplattan eller i sista hand telefonen för att se senaste upplagan av papperssjökort.

 

När det gäller det aktuella området så betyder djupsiffran 7,6 m med bygel under att djupet är ramat, dvs garanterat att det i den aktuella punkten är frigång på 7,6 meter.

 

Göran

 

 

 

Oh...jag bor ju nästan där.......nu har jag inte mätt/lodat, varför skulle jag göra det, men det  hela är nog så att man anger inte de stenarna eftersom det ligger under farleddets fria djup. Varför man tar med dem på digitala vet jag ej. Ser det mera som att man talar om bottens beskaffenhet, i detta fallet sten å ej lera......hm...?

 

Min erfarenhet är att alla fartyg jag sett har en kurs som går klart på sidan om markeringarna. I synnerhet efter man för några år sedan ändrade även lateralmärkerna, stolparna å lyset på dem mm. Är inte ens säker att kortet visar rätt, kanske de nya båtsportkorten? Jag har gammal papperskort över området.

 

Det finns annars en lömsk sten om  ni tänker besöka kiosken på södra sidan av brofästet från sjön. Den är ruskigt strategist placerad så man går på den. Knappa ½ metern ner. Varning för den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej grisslan2

jo jag vet vad ramen betyder :)

å papperskorten äre så att man tar inte alltid med allting till de nya digitala BBS korten!

Vissa nyare papperskort har även utelämnat saker, då menar jag inte rättelser å sånt.

Det finns alltså fog för att kolla ibland i g:a papperskort.

 

Utvecklingen går visserligen  till att det bara blir "karta på skärmen". Men vi vet ju alla att det är en massa fel även om det är samma mätningar som är grunden til alltihop.

 

Å jag har åsså använt digitala kort nu i kanske > 4 år, har en känsla av att många tror man är mossig eller så, men ni snackar med en datorfreak faktiskt. Men jag har papeprskorten som backup, de kräver inte ström å syns även i soljus mm osv mfl.

 

Har råkat ut att efter Holland mot Borcum så fungerade inte en enda av de tre paddor som var ombord med sjökort å som skulle fungera. Men min g:a laptop med USB GPS dongel klarade jobbat även om fyrarnas karaktär har ändrats, kortet var gammalt, så stämde platsen/positionen.

 

I Borcum gick det sedan inte att uppdatera å maskinerna låste sig trots att korten var betalda osv mfl andra otrevligheter.  Laptopen tejpade vi fast med silvertejp på bordet å sedan gick det bra.

 

Å telefon......ha.....Vid en insegling från havet till Amsterdam satt "chefen" med telefonen med inbyggt GPS i handen å kände sig stöddig å full gas med 7 knop. Jag varnade att vi måste sakta ner för snart rammar han färjorna mitt i centrum, de går i skytteltrafik 5:e minut samt vi skulle in till Sixhafen strax. Killen trodde inte på mig. Jag drog av gasen å lade i friläge, han blev sur. Sprang ner o kollade på andra kort å kom upp blek i ansiktet, är vi HÄR?????? När jag sedan pekade ut var "ingången" till Sixhafen låg trodde han inte igen. Allt delvis pga att telefonen kan inte visa stort nog å när man zoomar in så försvinner översikten. Eg. samma fel paddorna åsså.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

 

I rasterkorten (BSB format)  finns all information med och uppdatering av databasen görs ständigt av Sjöfartsverket.

Rastersjökort tas idag direkt från den databasen så ett sjökort med säkrare information kan du inte få tag i.

I Sverige har vi ju också lyckligtvis även Hydrographicas specialsjökort över vissa områden och använder du dessa kort har du det absolut bästa som finns att uppbringa.

Rekommenderar att läsa följande artikel från dagens Båtliv.

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/jamforelse-mellan-digitala-sjokort

 

På papperskorten utelämnas ingenting som du påstår, däremot kan man på ett översiktskort inte ha med all information eftersom det då skulle bli oläsligt. Självklart skall man gå in på de specialer som finns för att få fullständig information.

Man angör knappast en hamn på ett översiktskort utan använder naturligtvis hamnspecialen.

 

När det gäller GPS mottagare i läsplattor och telefoner har jag uteslutande använt mig av Sony Xperia de senaste 4 åren och kan konstatera att GPS mottagaren i dessa enheter är fullt i klass med vilken plotter som helst. Det är också så att eftersom dessa enheter ofta har direkt kontakt med nätet så startar GPS mottagaren mycket snabbare då man ofta använder A-GPS. A-GPS betyder att man enheten läser in Satellitalmanackan och GPS mottagaren får position på några få sekunder.

Sonys senaste modeller har också en fullt läsbar skärm i solljus och är vattentäta. Inget dumt alternativ till  plottrar.

 

 

 

Hej grisslan2

jo jag vet vad ramen betyder :)

å papperskorten äre så att man tar inte alltid med allting till de nya digitala BBS korten!

Vissa nyare papperskort har även utelämnat saker, då menar jag inte rättelser å sånt.

Det finns alltså fog för att kolla ibland i g:a papperskort.

 

 

Utvecklingen går visserligen  till att det bara blir "karta på skärmen". Men vi vet ju alla att det är en massa fel även om det är samma mätningar som är grunden til alltihop.

 

Å jag har åsså använt digitala kort nu i kanske > 4 år, har en känsla av att många tror man är mossig eller så, men ni snackar med en datorfreak faktiskt. Men jag har papeprskorten som backup, de kräver inte ström å syns även i soljus mm osv mfl.

 

Har råkat ut att efter Holland mot Borcum så fungerade inte en enda av de tre paddor som var ombord med sjökort å som skulle fungera. Men min g:a laptop med USB GPS dongel klarade jobbat även om fyrarnas karaktär har ändrats, kortet var gammalt, så stämde platsen/positionen.

 

I Borcum gick det sedan inte att uppdatera å maskinerna låste sig trots att korten var betalda osv mfl andra otrevligheter.  Laptopen tejpade vi fast med silvertejp på bordet å sedan gick det bra.

 

Å telefon......ha.....Vid en insegling från havet till Amsterdam satt "chefen" med telefonen med inbyggt GPS i handen å kände sig stöddig å full gas med 7 knop. Jag varnade att vi måste sakta ner för snart rammar han färjorna mitt i centrum, de går i skytteltrafik 5:e minut samt vi skulle in till Sixhafen strax. Killen trodde inte på mig. Jag drog av gasen å lade i friläge, han blev sur. Sprang ner o kollade på andra kort å kom upp blek i ansiktet, är vi HÄR?????? När jag sedan pekade ut var "ingången" till Sixhafen låg trodde han inte igen. Allt delvis pga att telefonen kan inte visa stort nog å när man zoomar in så försvinner översikten. Eg. samma fel paddorna åsså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en laptop, Xperia platta och en Xperia telefon med sjökort. Både navionics, Seapilot och bsb, beroende på vilken apparat jag använder. Men jag vill alltid vid längre seglingar >10M kolla i sjökortet för att vara säker på att inte missa något undervattenshinder. Jag känner mig inte komfortabel med att zooma in och ut och scrolla på de elektroniska devicen. Ger ingen säkerhetskänsla. Att köra en snabbgående båt med bara telefon förstår jag inte hur man kan göra. Hur många sekunder är skärmhöjden egentligen, om man kör i ett säkert zoomläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om nogra får närvösa problemnu: men det finns en databas, elektronisk sådan, där all information om Svenska farvatten är lagrade. Dessa data används sedan för att få papperskartor. Så papper kommer i från digitala källor. Och dom måste ochså genom digitala filtrar och mjukvara som tolkar dom data som finns i basen för att visas på papperskartor.

 

Mens andre sjökort tas från samma digitala källa och görs om til digitale presentasjoner på kartplottrar och andre digitale källor.

 

Hur mjukvaran presenterar kartor, papper eller digitalt avgör kvalite - och båda papper och digitalt måste användas i rätt zoomnivå eller skala för att ge användaren god information.

 

Som trådstartar visar så finns det nogot annorlunda sätt att visa lokala förhöjningar på sjobotten på papper och olika digitala presentastioner. Sten behöver det inte vara, och om det er märkt med et kryss så måsta det vara märkt med ett djup annars är det kjukvaran som är lite skral...så man lär sig att tolka det man ser på kartan. Både papper och digitalt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som seglar i Mälaren med en och annan sten markerad som ligger på styvt 7 meters djup, skall va glada att ni inte seglar i Norge - i alla fall efter deras gamla papperssjökort (1990-talet)

 

På mina gamla norska båtsportkort är det, på vissa ställen, så mycket djupsiffror så att det bara är en enda gröt av siffror. Om det är 4 meter eller 22 är inte lätt att i en hast avgöra. Funderade ett tag på och sätta mig och tipexa över alla över 10 meter. 

 

Sen köpte jag en båt i Stockholm och så var problemet med de norska sjökorten över.  :unsure: Om det är lika illa nu vet jag inte. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla papperssjökort vi har i vår båt saknar en del saker. Jag upptäckte ett ganska stort fel när jag åkte till Kungshamn för några veckor sen. Det lilla skäret (med en sten markerad strax söder om) mitt i kartbilden som länken leder till, saknades helt på papperskortet. Stenen fanns däremot. Och det var inte så att skalan var sån att det skulle saknas av det skälet.

 

Det gjorde att jag blev tveksam till vilken vik/passage jag egentligen tittade in i, när en så stor sak helt saknades. Eniros sjökort, som ni ser i länken, visar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte nuvarande båt 2007 så bestämde jag mig för att skippa papperskorten. De var lite läskigt i början men man vänjer sig. Förra sommaren var jag ute med andra och tvingades använda papperskort. Nu var det papperskorten som var läskiga. De visar ju inte var man är och "course up" fungerar dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som seglar i Mälaren med en och annan sten markerad som ligger på styvt 7 meters djup, skall va glada att ni inte seglar i Norge - i alla fall efter deras gamla papperssjökort (1990-talet)

 

På mina gamla norska båtsportkort är det, på vissa ställen, så mycket djupsiffror så att det bara är en enda gröt av siffror. Om det är 4 meter eller 22 är inte lätt att i en hast avgöra. Funderade ett tag på och sätta mig och tipexa över alla över 10 meter. 

 

Sen köpte jag en båt i Stockholm och så var problemet med de norska sjökorten över.  :unsure: Om det är lika illa nu vet jag inte. 

 

Det är lika illa fortfarande. Det ger lite information med så mycket data...

 

Tack för mjukvara på digitala system som ger möjlighet att sortera bort vissa data i sådana fall!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderade ett tag på och sätta mig och tipexa över alla över 10 meter. 

 

 

Jag målade över allt utanför 3 m kurvan.

Inverterade färgerna för att få nattkort.

Detta var innan navprogrammen hade nattsänkning.

http://lasselundell.se/sjokort.html

 

post-52966-0-84049700-1441199041_thumb.jpgpost-52966-0-21157500-1441199120_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...