Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Georg_Ohm

Mjuk stävskena?

Rekommendera Poster

Hej!

I någon båttidning läste jag för något år sedan, eller mer, om en mjuk slags stävskena, fanns i vitt och svart. Skulle skydda förstäven för skador.

Någn av er som minns vad det heter och/eller var den säljs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som inte vet var stäven är..............

Det blev ingen "hit" tyvärr ;-)

post-93948-0-71632500-1440168235_thumb.jpg

 

B.t.w. En hård stävskena i brons eller mässing är mindre o snyggare. Borde vara standard på alla båtar...........

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur monterar man ett stävskydd av gummi? Vår för är rejält skamfilad i plasten och jag har funderat på denna lösning både som lagning och framtida skydd. Måstw man borra o skruva eller limmar man?

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget Kuntze har ju en del lim i sitt sortiment.

Jag mailade företaget och frågade hur man fäster stävtskyddet och om de säljer till privatpersoner, men har inte fått något svar ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget Kuntze har ju en del lim i sitt sortiment.

Jag mailade företaget och frågade hur man fäster stävtskyddet och om de säljer till privatpersoner, men har inte fått något svar ännu.

Toppen! Posta gärna svaret från Kuntze i den här tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De säljer till privatpersoner. De har en butik som jag cyklar förbi till/från jobbet. Var inne där och köpte kantskydd till plexiglaset på vår flybridge. De har ett enormt sortiment av slangar, lister med mera. Tar lite tid att gå omkring därinne för det är så mycket skoj att titta på :D

 

I huset bredvid finns Sieferts skruv som har alla skruvar som någonsin tillverkats (känns det som). Där kan man hitta "den där skruven" man letat efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter gammal tråd, Funderar på en keelshield till båten för montering i vår. Någon som har monterat och kan dela med sig några för och nackdelar?

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske lite negativ, men man får rätt mycket gelcoatspackel för 1500:- kronor. 🤔

 

Sedan beror det ju på vilken båt man har och hur den används om en gummiremsa i fören är vettigt eller inte. 

 

1234619181_Screenshot_20201130-200804_SamsungInternet.thumb.jpg.09b0ad5f42062ff5e533e86c9945b43a.jpg

 

En tanke, vad händer med en krosskada under gummilisten?

Håller listen tätt eller blir det vått och frostsprängning?

 

Nej, jag har inte ätit taggtråd även om det kan tyckas så...

 

Det finns som sagt tillämpningar som är vettiga, men man kanske även ska fundera lite på ev. nackdelar.

 

Sorry för off topic, men det är i all välmening.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en del år sedan jag startade denna tråden, hade väl just köpt nuvarande båt då. Jag har ännu inte monterat något skydd i fören. På tidigare båtar har jag alltid haft en stävskena, oftast av r.f stål som sträcker sig från relingslisten ner en bra bit under vattenlinjen och följer skrovets form bakåt en bit. Det har alltså gått alldeles utmärkt att sätta fören i bohusgraniten utan att vare sig den eller båten skadats.

Jag har sett targor och liknande båtar med en tjockare gummiprofil i fören, ungefär som en bryggfender men klenare, samma profil som sitter på lastkajer och bak på lastbilar fast även då klenare eller rättare sagt smäckrare. Det är en ihålig profil ungefär som ett ”D”.

 

Nu tycks Kuntzes sida vara under ombyggnad, men jag tror inte det är där sådana stävprofiler köps.

Men grejen är att fören på min båt är rätt bred, en vanlig stävskena av r.f stål eller aluminium är för smal, det skulle få plats ungefär tre sådana i bredd..

 

Så om någon vet var dessa gummiprofiler saluförs och kan tipsa är jag tacksam.

 

 

2 timmar sedan skrev Alicia1:

Lyfter gammal tråd, Funderar på en keelshield till båten för montering i vår. Någon som har monterat och kan dela med sig några för och nackdelar?

Njae, jag är tveksam till den produkten, känns mer som om den skall skydda båten när man tar upp den på trailern. Det är rätt tunn. Den limmas, i viss mån självhäftande, 3M är inblandade med adesivet på något vis, det finns, eller fanns ett videoklipp på produktens hemsida.

 

Denna sida kom upp som förslag mellan inläggen här, riktad reklam javisst, men samtidigt kanske nyttig produktinformation, följ länken!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...