Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst mikael

VP MD 21A

Rekommendera Poster

Gäst mikael

Sista förflyttningen jag gjorde med båten körde jag på 2400 rpm, plötslig varavade motorn upp sig med ca 200 rpm för att sedan åter köra vidare på inställt varvtal. Detta hände ett par gånger under ca 1,5 timme. Någon som har förslag på vad jag skall kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ht-wannabe

Var det inte blåsigt, så att motståndet varierade och därför dessa varvtalsändringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frank

Jag har skälv en MD 21, och råkat ut för samma sak... Jag bytte samtliga bränslefilter 2st samt gummipackningar och luftade av systemet, nu är det borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Den tar luft någonstans. Kolla hela systemet - från intaget i tanken till pumpen. Kolla också förskruvningar på pumpen. Om inte detta hjälper kolla också returledningar - sällsynt men har hänt att luft kommit även den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Curt

Prova med att dränera grovfiltret från vatten. Det brukar hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem! Har bytt alla banjobultar samt nya brickor, alla bränsleledningar på motorn. Haft isär pumpen och kollat membran och backventiler. Pumpen så OK ut för ögat, men när jag monterat på den igen så läckte det! Tror att det är en spricka i membranet, då det läcker vid handpumpspaken. Membranet försökte jag att täta med silikon och det hjälpte inte. Köper en ny pump imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så! Nu har jag satt in en ny matarpump! Motorn går som en klocka!Dessutom märkte jag när jag fyllde systemet med diesel så var det helt tätt! (jag har bytt alla slangar och banjokopplingar). Den går jämnt och varierade inte ett varv under 40 min tomgångskörning. Provade den med last och då varierade den inte heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...