Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kahuna

laddlampa "glöder" och svag larmsignal

Rekommendera Poster

Hej, behöver lite felsökningstips, detta är andra gången på 5 år detta händer, först gången avhjälptes det med ny laddregulator. Denna gången hjälpte det inte...

 

Motorn är en VP MD5B i en Maxi fenix. Under färd började larmsignalen ljuda svagt och "amp" lampan glöda svagt. Batterierna får laddning enligt mitt "batteriövervakningssystem", men uppenbarligen är det något som inte är helt som det ska .Oerhört störande.

 

Generatorn är av borstlös typ och var ur för kontoll när detta hände för 5 år sedan och laddregulatorn byttes. Fick då veta att denna generator i princip aldrig pajar, förutom möjligtvis lagren i den då. Men generatorn spinner ju på som den ska. Har förutom ny laddregulator (igen) bytt kablaget till laddregulatorn då jag misstänkte att det kunde vara boven. Hjälpte dock inte.  

 

Har även känt på anslutningarna på generator och batterier och allt sitter fast och inget ser "bränt" ut eller så.

 

 

Tips på fortsatt felsökning mottages tacksamt. Har en voltmeter så jag kan mäta, men vet fan inte var jag ska börja...

 

mvh

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddlampan lyser så borde det betyda att rotorn får ström från batteriet och inte får generatorn direkt. Det brukar sitta en separat likriktare för detta och pajar den så får man detta fenomen. Men din generator är borstlös, det brukar betyda att sitter ett par extra spolar i generatorn som matas med likström via likriktare eller från batteriet via laddlampan.  Om du mäter mellan generatorn DF och jord så ska du ha en spänning som är högre än batteriets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset. Jag hörde även från annat håll något om att det skulle kunna vara läckande diod? Som jag förstod det sitter den i/på generatorn? Är detta samma sak som likriktare?

 

förresten, vad menar du med rotor? Rotor i generatorn eller vad? Hänger inte riktigt med på resonemanget (sorry)

Redigerad av kahuna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag en bild, det kanske blir lite tydligare. En likriktare består av en eller flera dioder.

Rotorn är den dlen som roterar och stator det som står still.

I bilden är den översta ledningen det som jag skulle kalla "DF", spänningen dit kommer antingen från batteriet via laddlampan (som då lyser) eller från de små dioderna i bilden (lampan lyser inte).

Läckande/trasig diod skulle ge det fenomen du beskriver. Alternativet är ström "läcker" från DF till jord så att de små likriktarna inte räcker till utan ström måste tas från batteriet.

 

[Field Coil på bilden är på en vanlig generator = släpringarna. På en 'Brushless' är släpringarna ersatta med ett par extra spolar + dioder i rotorn, de är nog OK annars skulle inte generatorn ladda]

 

post-80529-0-83653600-1440062383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för att du tar dig tid att förklara. Om jag förstår dig rätt så är det inte så troligt att det är fel på själva generatorn då den inte borde ladda alls ifall någon diod i den är paj? Återstår då "likriktaren". Jag har inte sett något som jag kan tolka som en likriktare, den enda "saken" kopplad till generatorn man kan se är laddregulatorn. Bakom motorpanelen i sittbrunnen finns dock en blå plastbit som enligt information endast innehåller 3 dioder. Det är alltså dessa 3 dioder man kan se i ritningen ovan och också då enligt ditt resonemang någon av dessa 3 som "läcker" ström bakvägen? Är det dessa 3 dioder som utgör "likriktaren"

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det när man ska försöka förklara för andra som man förstår bäst själv så nöjet är på min sida ;)

 

En gissning är att både små och stora dioder sitter i generatorn under bakstycket.

Prova lossa kabeln från laddlampan till generatorn eller ta ut lampan. Laddar generatorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

generator samt regulator är nu testade på firma och är ok. Då antar jag att det bara är att börja leta efter spänningsfall. Generatorverkstan tipsade om att kolla tändningslåset, samt kablar till batterierna. Antar att be om mer tips här är lönlöst, då den huvudmisstänkte (generatorn) i dramat visat sig vara oskyldig :) Bara att kavla upp och börja mäta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fler instrument och skalbelysning som ligger på samtidigt?  isåfall en gissning  på dålig jord /minus på någon skalbelysning eller något annat instrument eller att något drar så mycket att det blir spänningsfall på ena sidan av matningen till laddlampan vilket gör att den lyser.

 

Långsökt: Kan även vara en lampa med kortis i eller med oxid så den drar för mycket.

 

Vid laddlampan ska du ha samma värde på båda ingångarna vid laddning/gång.   Är laddlampans strömming från generatorn kopplad på generatorn eller via relä/laddregulatorn?  Tändlåsets matning ut till laddlampan dvs tändläget.   Vad händer om du kopplar bort larmsummer slocknar laddlampan?

 

Byggt på elsystemet och för klen minus/jordpukt?

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare "för lite plus" vid laddlampan. Mät på lampan vid kabeln till tändlåset mot jord, där bör det vara en bit över 12V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är nog snarare "för lite plus" vid laddlampan. Mät på lampan vid kabeln till tändlåset mot jord, där bör det vara en bit över 12V

Jo så kan man ju säga och det var också det jag försökte få fram.

 

 

Vid laddlampan ska du ha samma värde på båda ingångarna vid laddning/gång.

 

ex har ts vid full laddning har närmre 14 volt vid banken vid generatorns anslutning och bara 12 volt från tändlåset kabel vid lampan så kommer det nog glöda lite i lampan eller vise versa om kablen ner till generatorn från lampan är oxiderar och inte leder för fullt.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.

Och eftersom lampan lyser så finns det spänning över den så någonstans mellan batteri och lampa försvinner det spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att skriva när jag hittat boven i detta dramat :) Jag hoppas kunna åka ut och felsöka imorgon kväll.

 

Jag funderade på om annan utrustning kan orsaka problemet, typ solcell eller liknande, men om något "tjuvdrar" ström så borde jag ju se det på batteriövervakaren men där syns inget. Dessutom börjar ju inte lampan glöda och pipa förrän man ger lite gas och generatorn "slår till" och börjar ladda. Det borde ju kunna vara en ledtråd. Har börjad få hyffsad kläm på hur det är kopplat, så jag hoppas kunna hitta felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

  Var tar strömmingen vägen.  Väntar med spänning:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger att du "Har även känt på anslutningarna på generator och batterier och allt sitter fast och inget ser "bränt" ut eller så." så faller jag tillbaks till tiden då mina bilar var gamla, billiga och bristfälligt underhållna.

Problemet med glödande laddlampor dök upp ibland och avhjälptes alltid med att men tog loss och gjorde rent alla anslutningar på generatorn, och ibland batteriet. 

Jag vet inte om det är lösningen på ditt problem ,men om du bara "känt på" anslutningarna så innebär det inte att du uteslutit ärgade kontaktytor.

Skulle det vara orsaken till dina problem är det sannolikt uteslutet nu när du haft loss generatorn.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej båtvänner, när jag satte tillbaka generatorn nu ikväll så var problemet borta... ChristianH:s teori verkade stämma. Jag har i alla fall lagt en voltmeter, lite elkabel och kontakter i båten så jag kan felsöka ifall det skulle komma tillbaka.

 

Tack för alla tips, jag har lärt mej en del matnyttigt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lånar tråden lite om det går bra då jag tror jag har samma problem som dig. Har dock en annan motor än dig (MD21B) men symtomen verkar vara samma. Summern börjar pipa lite svagt och så lyser laddlampan svagt samtidigt. Det kan hända närsomhelst under färd. Ibland kan vi tuffa på ett par timmar innan det händer, ibland händer det inte alls och ibland händer det efter bara några minuters körning. Vissa gånger slutar det av sig själv efter ett par sekunder och dom gånger det inte har gjort det så har det slutat om jag stoppar motorn, slår av tändningen och sen startar upp igen. Återkom problemet för dig eller var det så enkelt som lite glappkontakt? Då vet jag vilken ände jag ska börja felsöka iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en generator med kol (original) så är det ett vanligt fenomen när dessa börjar ta slut. I så fall skulle jag börja där.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, känner igen detta problem...ska genast googla generator och kol :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid börja med att se till att drivremmen är spänd ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite googling så verkar det inte som min generator till MD5B har kol i sig, där bör felet vara dioderna, men ska byta rem oxå, den är säkert från innan hedenhös någon gång... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en generator med kol (original) så är det ett vanligt fenomen när dessa börjar ta slut. I så fall skulle jag börja där.

 

Ska kolla det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör det.

Kolla även att banan som kolen löper mot är ren och fin, man kan tvätta den med elektronikspray, eller bromsskivespray, den senare innehåller isopropanolalkohol. det kanske den förstnämnda gör också, men det funkar. 5-56 och liknande är för kladdigt för eljobb, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...