Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gulnar

Identifiera stålltyp A2 eller A4 på omärkta rör

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva avgöra om några rör jag är spekulant på är tillverkad i vanlig rostrfi (A2) eller syrafast (A4) eller motsvarande hög rostskyddsgrad. Är det sämre än A4 vill jag inte köpa.

Att fråga säljaren hade ju varit ett alternativ. Men säljaren vet inte.

 

Finns det några säkra trix, typ att skrapa på det och kolla färg på den exponerade metallen, vid vilken hårdhet det repas eller liknande? Jag kan tänka mig mer avancerade tester också, men det måste kunna utföras av en privatperson på plats, utan tillgång till ett lab.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att den bättre kvaliteten inte ger fäste för en magnet. Fäster magneten så är det nog stålrör eller vanlig rostfri A2. Googla för eventuella undantag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31 har helt rätt. Äkta A4 är helt omagnetiskt och enkelt att avslöja med magnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah. Trodde att båda varianterna var omagnetiska. I min värld är rostfritt inte magnetiskt. Det visar väl att jag mest hanterat A4. Får bli att plocka med en magnet och kolla då. Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dubbelkolla att magneten verkligen "fastnar på" något som du säkert vet är A2 först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia (eng. version) så är både A4 och A2 en typ av "stainless steel" som inte är magnetisk.

 

 

Jag har för mig att den bättre kvaliteten inte ger fäste för en magnet. Fäster magneten så är det nog stålrör eller vanlig rostfri A2. Googla för eventuella undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både A2 och A4 kvaliteter är omagnetiska, så magneten hjälper inte helt och hållet.

Om rören är magnetiska - men det tror jag inte de är - så är det varken A2 eller A4.

 

Det som skiljer är att A4 innehåller mera krom, mera nickel och dessutom ett par procent molybden. Jag tror inte att man kan skilja A2 från A4 på något enkelt vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv jämfört och för att få något resultat behöver man väldigt starka magneter och föremålet man testar behöver ha lite massa. Då märker man att även A4 skruvar är svagt magnetiska, om man hänger upp magneten i en sytråd ser man helt klart att även en A4 skruv drar till sig magneten de sista millimeterna, det är en markant skillnad på A2 föremål som är mycket mer magnetiska, mässing är helt dött.

 

Jag har använt gamla hårddiskmagneter, för att analysera ett okänt föremål skulle man behöva ha några referensföremål i kända material så man får en känsla för skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...