Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Tullisjr

Mercury 30hk -03, optimering.

Rekommendera Poster

Hej!
Införskaffade mig en HR 435 med en Mercury 30hk 2-taktare från 2003 i våras.

Båten går riktigt bra med 2-3 personer i båten å har en maxfart på ca 20 knop då, men han är rätt seg i accelerationen.
Problemet är att jag skulle vilja dra ring efter båten men då orkar han inte riktigt med.
 

Så till min fråga. 

Vad finns det för grejer vi kan optimera?
Båten har inte eltilt, men har monterat SmartTabs, självjusterade trimplan och den går bra mkt bättre i vattnet.
 

Propellern har 14" stigning.
Har hört att 30 och 40 hk är samma motor men bara olika munstycke i förgasaren, stämmer det?
Trottelkammen öppnar inte heller förgasaren fullt, ska den göra det?

 

 

Tar gärna emot mer info om motorn, sprängskisser å annat kul man kan ha nytta utav! :)

 

/Martin

 

Redigerad av Tullisjr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många cylindrar har du på din motor?

Jag är har tänkt att göra samma sak på min Mercury 30 hk -99 (2-cylindrig)

Det jag har kommit fram till som skiljer 30&40 hk är munstycket i förgasaren och en platta som sitter mellan förgasaren och cylindern som kallas för "reed valve".

Men jag har inte fått reda på om det räcker att byta dessa grejer för att det ska bli en 40 hk.

Jag kollade på marineengine.com för att jämföra delarna på min motor med en 40 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många cylindrar har du på din motor?

Jag är har tänkt att göra samma sak på min Mercury 30 hk -99 (2-cylindrig)

Det jag har kommit fram till som skiljer 30&40 hk är munstycket i förgasaren och en platta som sitter mellan förgasaren och cylindern som kallas för "reed valve".

Men jag har inte fått reda på om det räcker att byta dessa grejer för att det ska bli en 40 hk.

Jag kollade på marineengine.com för att jämföra delarna på min motor med en 40 hk.

Är tvåcylindrig.

Har kollat samma grej å som sagt verkar vara det som skiljer.

Finns ju ett par olika förgasare men eftersom de har samma reservdelar så borde de ju inte skilja något i storlekar. Bara konfigurationer om det är manuell eller elektronisk bränslepump?

 

Tog in priser på reedventilen å den kostar 1350kr~, så det är ju överkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mejlat till Lundins marin och frågat om detta. Jag fick svar att det skilde på munstycket och reed valve. Dom skrev att det även var annat artikelnummer på förgasaren. Jag ställde en motfråga om det verkligen var skillnad på förgasaren om man bortser från munstycket men det har jag inte fått något svar på än. Jag har även mejlat till två andra ställen där det står att dom är specialister på Mercury men där har jag inte heller fått något svar än.

Jag hittade en sida där det står lite uppgifter om de olika förgasarna och där ser det ut att vara lika förutom munstycket. Men det kanske finns andra saker som skiljer.

 

http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/30-40_2cyl/pages/page_h144.swf

 

Jag återkommer om jag får något svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fick jag som svar från ett ställe.

 

Hej

 

Halsringen i förgasarn är mindre på 30 hk och den går inte att byta det är orsaken att man måste byta munstycken.

Jag kan kolla i helgen om jag har någon 40 hk förgasare.

Sören

 

Men om Float setting är det samma som halsring så stämmer inte det Sören skriver. Jag fortsätter att söka information. Det var meningen att det skulle bli en länk på föregående inlägg men det går att se om man zoomar in sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fick jag som svar från ett ställe.

 

Hej

 

Halsringen i förgasarn är mindre på 30 hk och den går inte att byta det är orsaken att man måste byta munstycken.

Jag kan kolla i helgen om jag har någon 40 hk förgasare.

Sören

 

Men om Float setting är det samma som halsring så stämmer inte det Sören skriver. Jag fortsätter att söka information. Det var meningen att det skulle bli en länk på föregående inlägg men det går att se om man zoomar in sidan.

 

Hej superbra info!

Kunde inte hålla mig så beställde hem ny reedventil och munstycke!

Hoppas det hinner komma innan helgen :) Återstår att se ;)

 

Återkommer med ny info efter detta är monterat å provkört!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det går bra nu. Jag är väldigt intresserad av hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig, har du fått några delar än?

 

Vart ifrån beställde du?

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig, har du fått några delar än?

 

Vart ifrån beställde du?

/Tomas

Hej!

Nej var tydligen lite leveranstid på delarna, borde dyka upp under nästa vecka å hoppas jag kan montera dem helgen därpå! 

Beställde från Borås Marin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men jag har en hsö 420 nästan samma storlek och den gjorde 27 knop med 2 vuxna 1 barn med en för lågt monterad 25hk motor

Sen byte jag till en ca 40kg tyngre motor på 40hk då fick jag en topp på 36 knop ensam och 34 med 2 vuxna 2*85kg.

Drar även ring och banan i 30+ knop.

Tycker du borde klara 30knop med din motor.

Smarttabsen bromsar ju när du är uppe i plan då dom försöker trycka ner trimplanen hela tiden. Jag skulle försöka optimera gångläget med viktfördelningen i båten. Hissa motorn 5-10 cm och sen trimma ut allt som går.

Mvh

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fick hem de nya delarna idag å de kom snabbt på motorn, tog ca 1h å byta reedventilen å munstycke.

När vi jämförde reedventilerna imellan kunde jag absolut inte kunna se några som helst skillnader.

Å huvudmunstycket vi fick var ett .068 i stället för .066. Men hoppas inte detta ska spela någon roll.

I morgon blir det provstart å justera in lågfarten. Förhoppningsvis hinner vi sjösätta å prova denmed.

Återkommer när jag vet mera!

 

 

Hur går det för dig, har du fått några delar än?

 

Vart ifrån beställde du?

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju nästan som om du har fått fel reedventil. För någon skillnad måste det ju vara eftersom det är olika artikelnummer och det skiljer ju en del i pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju nästan som om du har fått fel reedventil. För någon skillnad måste det ju vara eftersom det är olika artikelnummer och det skiljer ju en del i pris. 

Tycker det med. Men är rätt art.nr på kartongen så inte mkt man kan göra...

 

Vi var ute å körde i helgen men han gick inte rent, antagligen alldeles för fett. Vi laborerade en hel del med tändningen osv. Men det löste inga problem. Bytt tillbaka till standard munstycke igen å nu går han rent på tomgång igen. Har inte varit ute i sjö å provat mer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska givet, tycker jag, att den inte går bra. Större munstycke=mer bränsle. Arean i insugsvägen ger luftmängden och den är lika vilket ger fet blandning. Någon areastrypning måste det finnas mellan 30 och 40 motorerna om inte 30-motorn är öppningsbegränsad på förgasaren. Luft-bränsleblandningen är kritisk på en bensinmotor och då kan man inte ändra bara den ena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt en förgasare från USA. Snål som jag var valde jag containerfrakt för att komma billigare undan. Så om 6-7 veckor får vi se hur det fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt en förgasare från USA. Snål som jag var valde jag containerfrakt för att komma billigare undan. Så om 6-7 veckor får vi se hur det fungerar. 

Hej!

Hur har det gått för dig, fått någon förgasare? 

Var beställde du du ifrån å vad kostade den? Länk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha F60 -02 och folk har sagt att det är en strypt F50 där man kan ta bort en platta i förgasare. Kollade på Yamahas sprängskiss och jämförde dom båda, och det var sjukt mycket skillnad/ändrat. Så allt snack om en strypning har jag avfärdat. Nu har jag iof en fyrtakt och inte en tvåtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...