Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
windpowered

Radar problem! JRC 1500

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte för ett tag sedan en Jrc 1500 radar utav en bekant då den satt på hans nyinköpta båt och han behövde platsen för solpaneler.

 

MEN, otestad som radarn var så teststarta jag den utanför garaget innan montering för att se att allting stämde. Vilket det såklart inte gjorde.

 

Radarantennen snurrar men displayen lyser enbart svart och svarar ej på knappar utom on/off. Ej heller standby.

 

Har kikat på kretskort i displayen utan att se något visuellt fel, även tagit mig en titt i radardomen.

 

Finns det någon som kan ha en aning var problemet ligge? 

 

Finns det företag som servar dessa?

 

Kanske någon utav er som har en display liggandes som ni vill bli av med?(om nu felet ligger där) ;)

 

Bifogar ett youtubeklipp där jag försöker visa vad som händer: 

 

Mvh Timoty

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startar min radar en Garmin (pulsradar) så visar displayen alltid, (i imitt fall GPS-mottagaren) att radar är tillslagen eller standby eller tex varming upp etc. och att det via menyer går att se om den är inkopplad/ansluten.

På dina bilder ser det ut som du inte får några medelanden/informationer överhuvdtaget, det genereras ingen bild, men att din antenn snurrar (dock vet vi ej om den sänder)

Din radar ser ut att vara en bredbandsradar men borde ändå presenteras på liknande sätt i mottagarenheten.

 

Jag tror att du har problemet i mottagarenheten någon sorts bild borde alltid visas, möjligen kan det vara problem i anslutningen mellan mottagaren och antennenheten men det mesta pekar mot att mottagaren strular. (gissning från min sida)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din input Hasse_O. Det gav mig idén att mäta kabeln mellan radarn och displayen. Men det var full kontakt.

 

Radarn och displayen hör ihop så det går inte att köra den ena utan den andra.

 

Så jag tror jag går bet här, den här elektroniken är för avancerad för mig att veta vart jag ska börja leta nu när jag kikat det som är basic.

 

Googlat i oändlighet hat jag gjort också.

 

Får väl lämna tillbaka allt och försöka hitta någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...