Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
aftersun

Båttrailer vikter

Rekommendera Poster

Lite surt när det ligger på gränsen, men å andra sidan så får man väl göra upp med sig själv ibland om det kan vara värt att ligga på max...

 

Har själv en Easyline 1300, 80 km bromsad. Totalvikt 1300kg, lastvikt 1000kg och båt på max 6,1 m. Skulle kunna fungera här. Båt 750kg + motor 200kg + trailer 300kg. Skulle fungera med en maxdragvikt på bilen ca 1200 kg. 115 hk Mercury väger 163kg.

 

Frågan är hur stor risken är att både bli kontrollerad och samtidigt vägd? Skulle teoretiska vikter användas så borde man kunna få åka vidare utan problem. Bli vägd, så är frågan vad som händer?

 

Är bil och förare OK, samt båten bra fastsatt, så borde det gå. Vill inte uppmana till att bryta mot lagen, men ska man inte kajka land och rike runt samt kör med sunt förnuft, så är det inte många kg det rör sig om. (om det gör det!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite surt när det ligger på gränsen, men å andra sidan så får man väl göra upp med sig själv ibland om det kan vara värt att ligga på max...

 

Har själv en Easyline 1300, 80 km bromsad. Totalvikt 1300kg, lastvikt 1000kg och båt på max 6,1 m. Skulle kunna fungera här. Båt 750kg + motor 200kg + trailer 300kg. Skulle fungera med en maxdragvikt på bilen ca 1200 kg. 115 hk Mercury väger 163kg.

 

Frågan är hur stor risken är att både bli kontrollerad och samtidigt vägd? Skulle teoretiska vikter användas så borde man kunna få åka vidare utan problem. Bli vägd, så är frågan vad som händer?

 

Är bil och förare OK, samt båten bra fastsatt, så borde det gå. Vill inte uppmana till att bryta mot lagen, men ska man inte kajka land och rike runt samt kör med sunt förnuft, så är det inte många kg det rör sig om. (om det gör det!).

Nej och åter nej! 

 

Ett 1300 släp funkar inte! Det är olovlig körning! Till och med om trailern är tom.  Lika olagligt som att sätta sig bakom ratten på en lastbil eller buss (om man bara har B kort). Man blir av med körkortet vid en kontroll. Bättre i så fall att ta ett 1100 eller 1150 släp och lasta för mycket, då framför du en fordonskombination som du har körkort för och då blir det "bara" böter. Sannolikheten för att man åker dit på en vägning är dessutom mycket mindre än att Polisen kollar ditt körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägning är ytterst ovanligt. Jag har kört lastbil i över 30 år och med ca, 600.000 mil bakom ratten har jag åkt in på fordonskontroll ett fåtal gånger men aldrig att de har vägt ekipaget. Lastsäkring har jag fått påpekande vid ett tillfälle men inget allvarligt utan fick fortsätta färden med komplettering av spännband. Aldrig böter för brott mot vilotider eller liknande. Senaste fortkörningen var 1986! Men man sköter väl sig kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte kan det vara olagligt att dra ett tomt 1300 släp a 300 kg, (det är ju bara benämningen på trailern) om bilen får dra 1200kg på maxvikt.

 

Sedan som skrivs ovan så ska det nog mycket till ha oturen att åka dit. Kan knappast bedömas vara lika olagligt som att framföra en lastbil utan körkort för detsamma, om det vid en vägning skulle visa att det skulle vara 10 kg för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte kan det vara olagligt att dra ett tomt 1300 släp a 300 kg, (det är ju bara benämningen på trailern) om bilen får dra 1200kg på maxvikt.

Jo, det är precis vad det är när det gäller B-kort! Om din bil har en totalvikt på mer än 2200kg så får du inte dra 1300-trailern på B-kort, oavsett hur lite last du har i bil och på släp.

 

Vad bilen får dra och vad trailer och bil faktiskt väger har ingen betydelse. Det är bara för B96/BE-kort som man tittar på vad ekipaget faktiskt väger (tågvikt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan som skrivs ovan så ska det nog mycket till ha oturen att åka dit. Kan knappast bedömas vara lika olagligt som att framföra en lastbil utan körkort för detsamma, om det vid en vägning skulle visa att det skulle vara 10 kg för mycket.

 

Du blandar ihop begreppen.

 

Om polisen stannar dig när du kör omkring i en lastbil och du visar B-kortet så kommer de att säga att du inte har rätt behörighet för att köra lastbil = olovlig körning

 

Om polisen stannar dig med en V70+ trailer vars totalvikt överstiger 3500kg så kommer de att säga samma sak som ovan, dvs fel behörighet = olovlig körning.

 

Om polisen stannar dig med en V70+ trailer vars totalvikt understiger 3500kg, men något annat är fel ex släpet visar sig vid vägning vara tyngre än vad bilen får dra eller släpet är lastat med mer än maxlast så kommer polisen att säga att du visserligen är behörig att framföra ekipaget, men att det är överlastat.

 

Gissningsvis har polis och åklagare lättare att svälja att någon med en stor suv eller större pick-up kör omkring med en soffa på ett hyrsläp med kåpa från OKQ8, även om totalvikten i så fall hamnar kanske någonstans 3600-3800 kg, än att någon med B-kort kör omkring med ett 60-tons timmersläp, en buss med skolbarn eller liknande. Men i princip är det samma överträdelse du gör dig skyldig till.

 

Jag har sökt rätt mycket info angående det här och det är inget snack om saken. Det händer allt som oftast att folk åker dit för olovlig körning, mycket mera sällan för överlast. De enda som jag läst om brukar åka dit för överlast är husbilsägare som kommer tillbaka från utlandssemestern. Problemet med husbilar är att tillverkarna typar bilarna så att tjänstevikten hamnar väldigt nära totalvikten eftersom man vill få in totalvikten under 3500kg (för att få köra på B-kort). Husbilarna är ju ofta fulla med packning och pilsner och vin. Det vet poliserna i Helsingborg och Malmö om och där finns dessutom vägningsstationer i nära anslutning.

 

I valet mellan att köra olovligt med en 1200-trailer eller överlastat med en 1100-trailer skulle jag lätt ta den senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägning är ytterst ovanligt. Jag har kört lastbil i över 30 år och med ca, 600.000 mil bakom ratten har jag åkt in på fordonskontroll ett fåtal gånger men aldrig att de har vägt ekipaget. Lastsäkring har jag fått påpekande vid ett tillfälle men inget allvarligt utan fick fortsätta färden med komplettering av spännband. Aldrig böter för brott mot vilotider eller liknande. Senaste fortkörningen var 1986! Men man sköter väl sig kanske?

Nej precis, det ska nog till bra många mil med en lätt överlastad trailer innan man åker på en vägning, speciellt om allt annat är ok (lysen funkar, inget körförbud på bil el släp osv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det står i reg beviset att med utökad behörighet så får man dra 2390 kg så är det väl det som gäller? Eller är det tomtens verkstad som gäller, lite flux här o lite flux där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det står i reg beviset att med utökad behörighet så får man dra 2390 kg så är det väl det som gäller? Eller är det tomtens verkstad som gäller, lite flux här o lite flux där?

 

Javisst verkar det logiskt? Men så verkar det inte vara. 2390 är vad du för köra med din behörighet men ändå inte eftersom bilen inte är godkänd för den vikten. Jag kollade med "släpvagnskalylatorn".

Vad är det för idioter som hittat på de här uppgifterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det står i reg beviset att med utökad behörighet så får man dra 2390 kg så är det väl det som gäller? Eller är det tomtens verkstad som gäller, lite flux här o lite flux där?

Jo mycket tomteverkstad är det.

 

Vad som står i reg beviset att du får dra är ett teoretiskt värde som bygger på att du med utökad behörighet får köra med bil + släp med en totalvikt om 4250kg. Om bilens totalvikt är 1860 får man på sitt körkort mycket riktigt dra ett släp med en totalvikt om 2390kg. Ett sånt släp finns normalt sett inte, därav mitt "teoretiskt värde" ovan.

 

Men om bilen inte får dra mer än 1200kg är det det du kan dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det står i reg beviset att med utökad behörighet så får man dra 2390 kg så är det väl det som gäller? Eller är det tomtens verkstad som gäller, lite flux här o lite flux där?

 

Javisst verkar det logiskt? Men så verkar det inte vara. 2390 är vad du för köra med din behörighet men ändå inte eftersom bilen inte är godkänd för den vikten. Jag kollade med "släpvagnskalylatorn".

Vad är det för idioter som hittat på de här uppgifterna?

 

Så är det, att dra 2390kg på sitt B96-kort förutsätter en bil med en totalvikt om 1860. Mig veterligen finns ingen bil med en totalvikt om 1860 som får dra i närheten av så mycket som 2390.

 

B96 har man främst nytta av om man vill köra en stor, tung bil och kunna dra ett hyggligt släp/trailer efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...