Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
aftersun

Båttrailer vikter

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har nog inte riktigt begripit alla vikter och regler som gäller för båttransport. En Ryds 628 Duo väger enligt Ryds hemsida 750 kg och detta misstänker jag är ett värde utan motor, bränsle eller övriga detaljer. Motor tillkommer motsvarande 200 kg. Hur räknar man in bränsle och andra detaljer? Ska dessa räknas in? Bränsletanken är 82 liter så i så fall får man lägga till 90 kg kanske.

 

Vi är nu uppe i 1040 kg som trailern ska kunna lasta. En trailer väger kanske 350 kg och således innebär det att min bil ska kunna dra 1390 kg. Stämmer mina uträkningar?

 

Jag har inget utökat b-körkort och äger två bilar (passat+v70) som kan dra 1240 respektive 1190 kg. Jag är med andra ord rökt här eller måste ta utökat b-körkort?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 30 kärra så får du dra 3ton utan bece.... :) jag har en båt med motor som väger ca 700 kg o har en 30 kärra vikt 2 ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har räknat rätt, man måste ta med allt som väger i båten, färskvatten, ankare, bränsle osv.

Du behöver inte ta utökat-kort, däremot byta eller låna en annan bil.

 

 

Körkortsregler för släp är knepiga saker... I mitt fall ex så får jag med ett B-kort inte dra ett tomt OK-hyrsläp med kåpa (1000 släp) efter min olastade Q7:a. Bilen får dra 3500 men det spelar ingen roll. Efter en gammal Fiat Ritmo är det inga problem att dra samma släp.

 

Man bör alltid hålla isär vad du får dra på körkortet och vad bilen får dra.

Till att börja med. Du får aldrig dra mer än vad bilen är godkänd för, oavsett behörighet!

 

Lite förutsättningar

Båttrailer = båtvagn som har bromsar, är reg besiktigad och får köras i 80km/h

 

Båt(upptagnings)vagn =  30-båtvagn =efterfordon.  båtvagn som ej är reg besiktigat och får dras i max 30/km. OBS, BUV är ett efterfordon, inte samma regler som för ett mostvarande släp.

 

Totalvikt = maxtyngden ett ekipage är godkänt för. För bil, tänk 5 pers, fulltankad, fullastad. Totalvikten står i reg beviset.

 

Bruttovikt = den faktiska vikten när man ställer något på vågen.

 

Vikter i samband med bilar är lurigt eftersom bilfabrikanter tycks skarva lite och ibland kan det skilja ganska mycket. En testad C-klass Merca vägde 250 kg mer än vad fabriken uppgett. Om du utgår från reg beviset och lastar bilen så mycket du får utifrån det (dvs totalvikt - tjänstevikt) och blir stoppad kan du få betala för övervikt.

 

 

Vad får du dra med ditt körkort (begränsas av totalvikt)

Båttrailer

I ditt fall så får du dra en båttrailer vars totalvikt tillsammans med bilens totalvikt inte är mer än 3500 kg. Det är begränsningen för ditt körkort  med båttrailer. Dvs, med en V70 vars totalvikt är ca 2200 kg får du dra en 1300-vagn. En sådan väger normalt ca 350 och lastar 950. Om bilens totalvikt är 2000 får du dra ett 1500-släp. Tänk på att du inte får dra ett 1500-släp efter en bil med 2200 kg totalvikt, oavsett om släpet är olastat, eller lastad med en liten lätt båt. Återigen, för B-kort tittar man på totalvikter för bromsade släp och dragfordon.

 

Båtvagn, efterfordon

Du får egentligen dra hur tungt efterfordon (båtvagn) som helst på ett b-kort, men i praktiken kan du inte dra mer än ett 3500 kg efterfordon eftersom du inte får köra en bil som väger mer än 3500 kg och ett efterfordon utan bromsar inte får väga mer (bruttovikt) än dragbilen. Ett efterfordon med bromsar får tydligen väga hur mycket som helst, men det finns knappast några 30-båtvagnar med broms. Hembyggen i så fall. Det går inte att avregistrera en 80km/h båttrailer (med bromsar) och hävda att den är ett efterfordon eftersom båttrailern har fjädring, det får inte ett efterfordon ha.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har räknat rätt, man måste ta med allt som väger i båten, färskvatten, ankare, bränsle osv.

Du behöver inte ta utökat-kort, däremot byta eller låna en annan bil.

 

 

Körkortsregler för släp är knepiga saker... I mitt fall ex så får jag med ett B-kort inte dra ett tomt OK-hyrsläp med kåpa (1000 släp) efter min olastade Q7:a. Bilen får dra 3500 men det spelar ingen roll. Efter en gammal Fiat Ritmo är det inga problem att dra samma släp.

 

Man bör alltid hålla isär vad du får dra på körkortet och vad bilen får dra.

Till att börja med. Du får aldrig dra mer än vad bilen är godkänd för, oavsett behörighet!

 

Lite förutsättningar

Båttrailer = båtvagn som har bromsar, är reg besiktigad och får köras i 80km/h

 

Båt(upptagnings)vagn = 30-båtvagn =efterfordon. båtvagn som ej är reg besiktigat och får dras i max 30/km. OBS, BUV är ett efterfordon, inte samma regler som för ett mostvarande släp.

 

Totalvikt = maxtyngden ett ekipage är godkänt för. För bil, tänk 5 pers, fulltankad, fullastad. Totalvikten står i reg beviset.

 

Bruttovikt = den faktiska vikten när man ställer något på vågen.

 

Vikter i samband med bilar är lurigt eftersom bilfabrikanter tycks skarva lite och ibland kan det skilja ganska mycket. En testad C-klass Merca vägde 250 kg mer än vad fabriken uppgett. Om du utgår från reg beviset och lastar bilen så mycket du får utifrån det (dvs totalvikt - tjänstevikt) och blir stoppad kan du få betala för övervikt.

 

 

Vad får du dra med ditt körkort (begränsas av totalvikt)

Båttrailer

I ditt fall så får du dra en båttrailer vars totalvikt tillsammans med bilens totalvikt inte är mer än 3500 kg. Det är begränsningen för ditt körkort med båttrailer. Dvs, med en V70 vars totalvikt är ca 2200 kg får du dra en 1300-vagn. En sådan väger normalt ca 350 och lastar 950. Om bilens totalvikt är 2000 får du dra ett 1500-släp. Tänk på att du inte får dra ett 1500-släp efter en bil med 2200 kg totalvikt, oavsett om släpet är olastat, eller lastad med en liten lätt båt. Återigen, för B-kort tittar man på totalvikter för bromsade släp och dragfordon.

 

Båtvagn, efterfordon

Du får egentligen dra hur tungt efterfordon (båtvagn) som helst på ett b-kort, men i praktiken kan du inte dra mer än ett 3500 kg efterfordon eftersom du inte får köra en bil som väger mer än 3500 kg och ett efterfordon utan bromsar inte får väga mer (bruttovikt) än dragbilen. Ett efterfordon med bromsar får tydligen väga hur mycket som helst, men det finns knappast några 30-båtvagnar med broms. Hembyggen i så fall. Det går inte att avregistrera en 80km/h båttrailer (med bromsar) och hävda att den är ett efterfordon eftersom båttrailern har fjädring, det får inte ett efterfordon ha.

Har du inte glömt en sak nu? 4250 kg är max tågvikt numera med utökad behörighet. Själv så får jag dra 1630 kg med min VW Golf TDi 4-motion. Och på jobbet drar jag runt på 60 ton med 24 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du inte glömt en sak nu? 4250 kg är max tågvikt numera med utökad behörighet. Själv så får jag dra 1630 kg med min VW Golf TDi 4-motion. Och på jobbet drar jag runt på 60 ton med 24 meter.

 

Nej, jag redogjorde bara för vad som gäller för B-kort, som frågeställaren innehar. Utökad behörighet, B96, innebär nytt körkort, nästan samma krav som för riktigt BE.

 

Dessutom hjälper det inte vilket körkort han har, han kan inte dra den vikten han anger med de bilar han har. Inte ens du får dra det med hans bil.

Redigerad av uhs911

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 30 kärra så får du dra 3ton utan bece.... :) jag har en båt med motor som väger ca 700 kg o har en 30 kärra vikt 2 ton

Då måste han ha en bil som väger 3 ton, brutto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har du inte glömt en sak nu? 4250 kg är max tågvikt numera med utökad behörighet. Själv så får jag dra 1630 kg med min VW Golf TDi 4-motion. Och på jobbet drar jag runt på 60 ton med 24 meter.

Nej, jag redogjorde bara för vad som gäller för B-kort, som frågeställaren innehar. Utökad behörighet, B96, innebär nytt körkort, nästan samma krav som för riktigt BE.

 

Dessutom hjälper det inte vilket körkort han har, han kan inte dra den vikten han anger med de bilar han har. Inte ens du får dra det med hans bil.

Nu har du missat en sak. De vikter han har uppgett gäller ju om man inte har E-kort. Alltså tjänstevikterna. Med ett E så gäller ju bilarnas dragvikter vilka ligger på 1600-1800 kg vilket jag inte ser som ett hinder för mig att köra med hans bilar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Har du inte glömt en sak nu? 4250 kg är max tågvikt numera med utökad behörighet. Själv så får jag dra 1630 kg med min VW Golf TDi 4-motion. Och på jobbet drar jag runt på 60 ton med 24 meter.
Nej, jag redogjorde bara för vad som gäller för B-kort, som frågeställaren innehar. Utökad behörighet, B96, innebär nytt körkort, nästan samma krav som för riktigt BE.

 

Dessutom hjälper det inte vilket körkort han har, han kan inte dra den vikten han anger med de bilar han har. Inte ens du får dra det med hans bil.

Nu har du missat en sak. De vikter han har uppgett gäller ju om man inte har E-kort. Alltså tjänstevikterna. Med ett E så gäller ju bilarnas dragvikter vilka ligger på 1600-1800 kg vilket jag inte ser som ett hinder för mig att köra med hans bilar?

 

Ja så måste det naturligtvis vara, det är bilens "b-dragvikter" han uppgett, inte vad bilen får dra. Han skrev "som bilen får dra" och tyckte det var låga dragvikter men tänkte att det kanske är några gasbilar, e-bilar eller något special.

 

Då är det en lättare bil, B96/BE eller båtupptagningsvagn (30-släp) som gäller för trådstartaren. Man ska inte uppmuntra till lagbrott, men det kan ju vara bra att veta att du nog kan lasta båten på ett 1200-släp (efter Passaten då), töm båten på allt, lägg ankare i bilen osv och kör med 50-100 kg övervikt. Blir böter om du blir stoppad. Kör du med ett 1300-släp blir det olovlig körning. Det är mycket värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Det är ett gissel det här med båttrailers och vad man får dra osv.

Själv gick jag och tog ett B96-kort.

 

Har en båt som väger 1170 + motor 260 = 1430kg

Har en 1800-trailer som får lasta 1450kg vilket innebär att jag har 20kg kvar för ankare bensin etc.

Den kalkylen håller givetvis inte, Men blir jag stoppad, så väger allt rätt med liten marginal på pappret.

Jag riskerar isf att de har en våg och då blir det lite överlast.

Tror att sannolikheten att det skulle inträffa är väldigt liten.

 

I ditt fall hade jag som någon ovan skrev, lastat så mycket som möjligt i bilen.

Tackat upp båten precis innan sjösättning.

 

Har man båten i en längre period dessutom, så har den sugit åt sig vatten och väger mer än vad det står på skylten.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det är en 30 kärra så får du dra 3ton utan bece.... :) jag har en båt med motor som väger ca 700 kg o har en 30 kärra vikt 2 ton

Då måste han ha en bil som väger 3 ton, brutto.

 

Nej :) . men 3 ton var lite att ta i kanske. jag drar mitt ekipage med en 940 :rolleyes:  :ph34r:  det handlar om dragkroken en del också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om det är en 30 kärra så får du dra 3ton utan bece.... :) jag har en båt med motor som väger ca 700 kg o har en 30 kärra vikt 2 ton

Då måste han ha en bil som väger 3 ton, brutto.

 

Nej :) . men 3 ton var lite att ta i kanske. jag drar mitt ekipage med en 940 :rolleyes:  :ph34r:  det handlar om dragkroken en del också

 

Jo visst, det går ju att dra en hel del, men man får inte. Ett 30-släp (efterfordon) får inte vara tyngre (bruttovikt = vikt på vågen) än dragbilens bruttovikt. Så har man ett lite för tungt 30-släp får man helt enkelt lasta upp bilen med några polare eller liknande åtgärd.

 

Jag har själv haft 3 incidenter med släp och båtsläp som gjort att jag fått upp ögonen för det här med att dra för tungt/för fort/på fel sätt. Aldrig så här illa dock:

 

https://www.youtube.com/watch?v=j-IqlnCnKaM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 675
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390
 
 
Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och vilka bilmodeller får dra mest med vanligt (ej utökat) b-körkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 675
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390
 
 
Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

 

Precis, bilen får inte dra mer än 1200, spelar ingen roll vilket körkort du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och vilka bilmodeller får dra mest med vanligt (ej utökat) b-körkort?

 

Kolla här en bit ner på sidan, vet inte hur aktuell den tabellen är:

 

 

http://bilmodeller.se/slapvagn/

Redigerad av uhs911

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar. Otroligt svårt att välja mellan bromsad 80-trailer eller båtvagn. Om jag ska ha en bromsad 80-trailer så måste jag ta utökat b-körkort.

 

Har svårt att se fördelarna med en bromsad 80-trailer, därtill ska jag köra upp för trafikverket. Underhålla och besiktiga trailern och även köpa in den till en högre kostnad. Detta i jämförelse med en båtvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Om det är en 30 kärra så får du dra 3ton utan bece.... :) jag har en båt med motor som väger ca 700 kg o har en 30 kärra vikt 2 ton

Då måste han ha en bil som väger 3 ton, brutto.

 

Nej :) . men 3 ton var lite att ta i kanske. jag drar mitt ekipage med en 940 :rolleyes:  :ph34r:  det handlar om dragkroken en del också

 

Jo visst, det går ju att dra en hel del, men man får inte. Ett 30-släp (efterfordon) får inte vara tyngre (bruttovikt = vikt på vågen) än dragbilens bruttovikt. Så har man ett lite för tungt 30-släp får man helt enkelt lasta upp bilen med några polare eller liknande åtgärd.

 

Jag har själv haft 3 incidenter med släp och båtsläp som gjort att jag fått upp ögonen för det här med att dra för tungt/för fort/på fel sätt. Aldrig så här illa dock:

 

https://www.youtube.com/watch?v=j-IqlnCnKaM

 

Jo du har nog rätt när allt kommer omkring :rolleyes: . Jag brukar hålla mig kring 50 - 60 kmh fast de får man ju inte med en 30 kärra men jag gör de i alla fall ;) , du kanske höll 100kmh :Dskämt o sido. Skall till hösten införskaffa mig en suv som är tillräcklig. Den där lilla Renaulten var väl lite väl överdriven :lol:  men det gick ju nästan, stackarn måste ju va skräckslagen han/hon hade säkert plattan i mattan (pumpa pumpa) utan resultat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är följande påståenden korrekta?
* Maxlast för 30-båtvagn är dragbilens bruttovikt (bilens tjänstevikt + last)

 

* Maxlast för en Passat är 2200 kg men bilen väger endast 1730 och innebär då att jag endast får köra 1730 kg med 30-båtvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860

Max släpvagnsvikt, kg: 1200

Max släpvikt kg, obromsad: 675

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390

 

 

Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

 

Precis, bilen får inte dra mer än 1200, spelar ingen roll vilket körkort du har.
Utöka din behörighet så får du dra 2390kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860

Max släpvagnsvikt, kg: 1200

Max släpvikt kg, obromsad: 675

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390

 

 

Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

Precis, bilen får inte dra mer än 1200, spelar ingen roll vilket körkort du har.
Utöka din behörighet så får du dra 2390kg

 

 

Det kan inte stämma när max släpvagnsvikt är 1200 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte helt enkelt det här, som jag fatter det är:

Max släpvagnsvikt = max vikt för en tom kärra

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B = max verklig vikt av kärra + last.

 

För min bil är:

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B = 1800 kg

Totalvikt = 1700 kg

Max släpvagnsvikt = 600 kg

Max sammanlagd bruttovikt = 2300 kg

 

Det verkar nästan logiskt: 

Max sammanlagd bruttovikt = Totalvikt + Max släpvagnsvikt

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B + Totalvikt =3500 kg

 

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860

Max släpvagnsvikt, kg: 1200

Max släpvikt kg, obromsad: 675

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390

 

 

Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

Precis, bilen får inte dra mer än 1200, spelar ingen roll vilket körkort du har.
Utöka din behörighet så får du dra 2390kg

 

Inte med den bilen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Vad innebär dessa värden?

 

Ursprunglig totalvikt, kg: 1860

Max släpvagnsvikt, kg: 1200

Max släpvikt kg, obromsad: 675

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1640

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2390

 

 

Jag får alltså med vanligt b-körkort INTE dra 1640 kg utan 1200 va?

Precis, bilen får inte dra mer än 1200, spelar ingen roll vilket körkort du har.
Utöka din behörighet så får du dra 2390kg

 

Inte med den bilen!

 

 

Varför inte, eller rätare sagt varför finns uppgifterna angivna för den bilen om de inte gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämde dessa antaganden?

 

* Totalvikt (maxlast+trailerns vikt) för 30-båtvagn är maximalt dragbilens bruttovikt (bilens tjänstevikt + last)

* Maxlast för en Passat är 2200 kg men bilen väger endast 1730 och innebär då att jag endast får köra 1730 kg med 30-båtvagn.

 

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämde dessa antaganden?

 

* Totalvikt (maxlast+trailerns vikt) för 30-båtvagn är maximalt dragbilens bruttovikt (bilens tjänstevikt + last)

* Maxlast för en Passat är 2200 kg men bilen väger endast 1730 och innebär då att jag endast får köra 1730 kg med 30-båtvagn.

 

Vad säger ni?

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

 

På efterfordon bryr man sig inte om totalvikter (som med en trailer), utan endast faktisk bruttovikt.

 

Med "Maxlast för en Passat...", menar du totalvikt för bilen eller max dragvikt?

 

Om 1730 är bilens tjänstevikt (=bilens vikt + full tank + du 75kg) och bilens totalvikt är 2200kg och vi säger att du kör ensam med full tank så får du bara dra 1730kg med din 30-vagn. Om du lastar in en stadig kompis eller några sandsäckar i bilen som väger 100 kg så får du dra  1830 med en 30-vagn osv. Du kan lasta din bil till den väger 2200 kg och då kan du dra 2200 kg med en 30-vagn.

 

Om 1730 kg är bilens totalvikt får du bara dra 1730kg så länge ditt efterfordon saknar bromsar, oavsett vad bilen tål.

 

Dragbilens begränsning är inte lika strikt som med ett släp där ju draganordningens begränsning gäller (max släpvagnsvikt). För ett efterfordon som är tänkt att framföras i max 30km/h anser inte Transportstyrelsen att draganordningens begränsning gäller eftersom påfrestningarna blir så mycket lägre i 30km/h.

Redigerad av uhs911

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)"

 

Bruttovikt är vad vågen visar om man kollar. Den får för bilen inte överstiga bilens Totalvikt.

 

Totalvikt = summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av största antal passagerare (inte föraren) och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser specen ut för min bil:

Tjänstevikt 1) (kg) man/aut  1735 Totalvikt (kg) man/aut  2310     Maximalt tillåten släpvagnsvikt (kg) man/aut  2200 Max släpvagnsvikt på B-körkort (kg)  1190

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här ser specen ut för min bil:

Tjänstevikt 1) (kg) man/aut  1735 Totalvikt (kg) man/aut  2310     Maximalt tillåten släpvagnsvikt (kg) man/aut  2200 Max släpvagnsvikt på B-körkort (kg)  1190

 

OK, då kan du med nuvarande behörighet (B) dra en båttrailer vars totalvikt är 1190.

 

Drar du en 1200-trailer (eller större)  är det olovlig körning (kan bli indraget körkort). Det kollar Polisen snabbt på plats mha reg nummer. 

 

Du kan också dra ett efterfordon som väger upp till (bruttovikt) 2310 kg förutsatt att du lastar bilen så mycket det går.

 

Med B96 kan du dra en trailer vars totalvikt är max 1940kg eller ett efterfordon som väger upp till 2310kg

 

Med ett BE kan du dra en trailer som väger 2200 eller ett efterfordon som väger upp till 2310kg.

 

U-H

Redigerad av uhs911

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...