Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
petter_b

Flytta ankaret till fören

Rekommendera Poster

Jag har ett stort ankare på vinsch i aktern och bara en betydligt mindre dragg i ankarboxen i fören.

 

Hur gör jag för att ankra på svaj med mitt stora ankare utan att få häcken mot vinden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen inget ankarspel, men väl mitt "huvudankare" i aktern. 

 

Nu har jag en båt med "kosterskrov" så ofta när jag svajankrar låter jag båten ligga med aktern mot vinden. 

 

Blåser det lite mer, så gör jag en hanfot med en lina och slår ett dubbelt skotstek med ankarlinan i den andra linans splitsade ögla och förtöjer linorna på knapen på fördäcket med en lina på varje sida om fören.

 

Änden på ankarlinan sitter fast i aktern, så skulle det skita sig riktigt ordentligt, så vänder sig båten om i första läget.

 

Har man kätting så får man väl ha en lina med nån krok eller dylikt på mitten som man sätter fast i kättingen och på så sätt gör en hanfot.

 

Har funderat på att ha ett stort ankare i fören och ett annat ankarspel i stället för det handpumpade jag tog bort, men det är så mycket grejer där, så det var svårt när man skall kliva iland. Man är inte 20 år längre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lina.

 

Det här med ankarvinsch är litet nytt för mig. Väldigt smidigt förutom när man vill ha anakaret i fören. "Problemet" är att linan är låst i vinschen men det kanske funkar att bara lägga ut lite till när man fixat avlastningen till fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa ett till rejält ankare och ha det i fören, om du har en ankarbox där.

 

På min förra båt 28 fot hade jag från början bara ett stort ankare 10 kg och ett litet 6kg i reserv. Det stora i ankarboxen fram och det lilla undanstuvat. Upplevde att det stora ankaret alltid var på fel plats och måste lyftas mellan för och akter.

Tröttnade på detta och gjorde en ankarbox bak så jag kunde ha ett till stort ankare även där kopplat till en ankarolina.

Det lilla 6kg ankaret (lunchankare) avvecklades , då jag upptäkt att det var för litet och aldrig gav mig något förtroende då det många gånger svek. (dvs inget att ha ens som reservankare)

 

På min nuvarande båt 39 fot har jag 15 kg ankare både fram och bak, med ankarspel i aktern.

Jag ankrar sällan på svaj, men skulle värdesätta ett ankarspel även i fören de få gånger jag vill backa in mot brygga. Det är rätt tungt att dra upp ankare med kätting och båten driver iväg så fort det släpper från botten, så det skulle underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lina.

 

Det här med ankarvinsch är litet nytt för mig. Väldigt smidigt förutom när man vill ha anakaret i fören. "Problemet" är att linan är låst i vinschen men det kanske funkar att bara lägga ut lite till när man fixat avlastningen till fören?

 

Jag har också spel till akterankaret men provade att svaja med det i somras. Jag kan frikoppla mitt ankarspel och bara låta linan löpa ut när jag drar i den. Annars får du mata ut 10-15 m lina. Sedan drog jag fram linan och la fast den i fören. Överflödig lina hängde i en båge under båten. När det var dags att åka vidare så släppte jag linan i fören så båten vände aktern mot vinden. Sen var det bara att köra in linan med spelet. Fungerade kanonbra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

När jag svaj ankrar eller ligger med aktern in så släpper jag ut lite extra lina. Tar ankarlinan i handen å leder den utanför skrovet å alla vanten  å lägger fast sedan på knapen i fören. Efter det justerar jag längden å båtens läge.

 

Enda problemet är om det blåser så pass så det blir för tungt med denna manöver. Så jag fudnerar på att skaffa en vinsch till fören å ha ett extra ankare där hängades klar att fälla. Så om nån har en beg vinsch så tjoa till. Ingen motordriven utan en som jag kan veva runt själv.

 

Annars när det har blåst upp å jag var tvungen att gå ut så har jag gjort som så att jag tog upp ankaret i fören så det fick hänga fritt strax under  vattenytan å sedan dragit. När allt annat var klart ombord så bar jag sedan ankaret till akterboxen. Men jag har upptäckt att min kropp behöver inte så mycket av den sortens gymnastiska övningar längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter nästan ett år har jag äntligen provat.

 

Inspirerad av pseudonym men en annan variant. Jag tog en lös tamp och slog en "Blake's Hitch", eller vad det nu kan heta på svenska, runt den blyade linan och fäste andra änden i fören. Det fungerade utmärkt.

 

http://www.animatedknots.com/blakes/index.php

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...